Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ

Qunkasaura: Νέο είδος δεινοσαύρου από την Κρητιδική Περίοδο ανακαλύφθηκε στην Ισπανία

Διαβάστε σχετικά για Δεινόσαυροι, Ισπανία,

Μια νέα μελέτη με επικεφαλής τον Πορτογάλο παλαιοντολόγο Pedro Mocho, από το Instituto Dom Luiz της Σχολής Επιστημών του Πανεπιστημίου της Λισαβόνας (CIÊNCIAS), μόλις δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Communications Biology, το οποίο ανακοινώνει ένα νέο είδος δεινοσαύρου σαυρόποδων που έζησε στην Κουένκα της Ισπανίας πριν από 75 εκατομμύρια χρόνια: Qunkasaura pintiquiniestra.

Τα περισσότερα από 12.000 απολιθώματα που συλλέχθηκαν από το 2007 και μετά κατά τη διάρκεια εργασιών για την εγκατάσταση των γραμμών τρένου υψηλής ταχύτητας Μαδρίτης-Λεβάντε (AVE) αποκάλυψαν αυτό το κοίτασμα, δημιουργώντας μια από τις πιο σχετικές συλλογές απολιθωμένων σπονδυλωτών από το Ανώτερο Κρητιδικό της Ευρώπης.

Η συλλογή μελετάται συνεχώς χάρη σε εθνικά προγράμματα και τη Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha, η οποία κατέστησε δυνατή τη σημαντική αύξηση της κατανόησης των οικοσυστημάτων της νοτιοδυτικής Ευρώπης κατά την Ύστερη Κρητιδική και επίσης τον εντοπισμό αρκετών νέων ειδών για την επιστήμη.

«Η μελέτη αυτού του δείγματος μας επέτρεψε να εντοπίσουμε για πρώτη φορά την παρουσία δύο ξεχωριστών γενεαλογιών σαλτασαυροειδών στην ίδια τοποθεσία απολιθωμάτων.

»Μία από αυτές τις ομάδες, που ονομάζεται Lirainosaurinae, είναι σχετικά γνωστή στην περιοχή της Ιβηρικής και χαρακτηρίζεται από μικρά και μεσαία είδη, τα οποία εξελίχθηκαν σε ένα νησιωτικό οικοσύστημα.

»Με άλλα λόγια, η Ευρώπη ήταν ένα τεράστιο αρχιπέλαγος αποτελούμενο από πολλά νησιά κατά την Ύστερη Κρητιδική.

»Ωστόσο, η Qunkasaura ανήκει σε μια άλλη ομάδα σαυρόποδων, που αντιπροσωπεύονται στην Ιβηρική Χερσόνησο από μεσαία μεγάλα είδη πριν από 73 εκατομμύρια χρόνια.

»Αυτό μας δείχνει ότι αυτή η γενεαλογία έφτασε στην Ιβηρική Χερσόνησο πολύ αργότερα από άλλες ομάδες δεινοσαύρων», εξηγεί ο Pedro Mocho, παλαιοντολόγος στο CIÊNCIAS.

Ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά του αρχείου απολιθωμάτων Lo Hueco είναι η αφθονία μεγάλων μερικών σκελετών δεινοσαύρων σαυρόποδων, οι οποίοι είναι σπάνιοι στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Το Qunkasaura pintiquiniestra ξεχωρίζει ως ένας από τους πληρέστερους σκελετούς σαυρόποδων που βρέθηκαν στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων των αυχενικών, ραχιαίων και ουραίων σπονδύλων, μέρους της πυελικής ζώνης και στοιχείων των άκρων.

Η μοναδική μορφολογία τους, ειδικά στους σπονδύλους της ουράς, προσφέρει νέες ιδέες για τους δεινόσαυρους της Ιβηρικής Χερσονήσου που δεν ανήκουν στα πτηνά, μια ιστορικά ελάχιστα κατανοητή ομάδα.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε τώρα στο περιοδικό Communications Biology, προσδιορίζει τον Qunkasaura ως εκπρόσωπο των οπισθοκελικόαυδων saltasaurids, μιας ομάδας που υπάρχει στο βόρειο ημισφαίριο (Laurasia). Από την άλλη, τα περισσότερα σαυρόποδα του Ύστερου Κρητιδικού από τη νοτιοδυτική Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένου του Lohuecotitan pandafilandi, που περιγράφηκε προηγουμένως από το Lo Hueco, ανήκουν στην ομάδα Lirainosaurinae, μια ομάδα σαυρόποδων προφανώς αποκλειστικά στην ευρωπαϊκή ήπειρο.

Αυτή η μελέτη δείχνει ότι το Lo Hueco είναι το μόνο μέρος όπου είναι γνωστή η συνύπαρξη και των δύο ομάδων και προτείνει μια νέα ομάδα τιτανόσαυρων που ονομάζεται Lohuecosauria, η οποία περιλαμβάνει εκπροσώπους και των δύο γενεαλογιών.

Οι Lohuecosaurs μπορεί να προέρχονται από τις νότιες ηπείρους (Gondwana) πριν διασκορπιστούν παγκοσμίως.

Το όνομα Qunkasaura pintiquiniestra αποτελείται από διάφορες γεωγραφικές και πολιτιστικές αναφορές κοντά στην τοποθεσία Lo Hueco.

Το «Qunka» αναφέρεται στην παλαιότερη ετυμολογία του τοπωνυμίου από την περιοχή Cuenca και Fuentes, το «Saura» αναφέρεται στο θηλυκό του λατινικού saurus (σαύρα), αλλά αποτίει επίσης φόρο τιμής στον ζωγράφο Antonio Saura, και το «pintiquiniestra» αναφέρεται στη γιγαντιαία «Βασίλισσα Pintiquiniestra», χαρακτήρα από ένα μυθιστόρημα που αναφέρεται στο «Don Quijote de la Mancha» του Θερβάντες.

«Ευτυχώς, το κοίτασμα Lo Hueco διατηρεί επίσης αρκετούς σκελετούς δεινοσαύρων σαυρόποδων που πρέπει να προσδιοριστούν, οι οποίοι μπορεί να αντιστοιχούν σε νέα είδη και που θα μας βοηθήσουν να καταλάβουμε πώς εξελίχθηκαν αυτά τα ζώα», καταλήγει ο Pedro Mocho.

Η μελέτη αποτελεί μέρος της έρευνας που διεξήχθη από την Ομάδα Εξελικτικής Βιολογίας στο UNED σε οικοσυστήματα με δεινόσαυρους στην κεντρική Ιβηρική Χερσόνησο.

Μέρος του σκελετού της Qunkasaura εκτίθεται ήδη στο Παλαιοντολογικό Μουσείο της Καστίλλης-Λα Μάντσα στην Κουένκα (Ισπανία).

ΠΗΓΗ: Eurekalert