Την κατασκευή του EastMed, του υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου, που θα ανοίγει δρόμο για εξαγωγή στην Ευρώπη από τα κοιτάσματα που βρίσκονται στα ισραηλινά και κυπριακά ύδατα, ενέκρινε η κυβέρνηση του Ισραήλ.
Πρόκειται για μια πολυεθνική συμφωνία ύψους 6 δισ. δολ., μεταξύ του Ισραήλ, της Κύπρου, της Ελλάδας και της Ιταλίας, για ένα έργο 1.900 χιλιομέτρων που θα συνδέει οικόπεδα φυσικού αερίου στη λεκάνη της ανατολικής Μεσογείου, με τις ευρωπαϊκές αγορές μέσω Κύπρου, Ελλάδας και Ιταλίας.
Αυτήν τη στιγμή διεξάγεται μια έρευνα σχετικά με τη διαδρομή του αγωγού, υποθαλάσσιου στο μεγαλύτερο τμήμα του, με σκοπό να ληφθεί μια τελική επενδυτική απόφαση εντός δύο ετών και να ολοκληρωθεί το έργο έως το 2025.
Το έργο έχει προκαλέσει τριβές με την Τουρκία, η οποία υποστηρίζει ότι στερεί στην τουρκοκυπριακή πλευρά έσοδα από φυσικούς πόρους του νησιού.
Να επισημανθεί ωστόσο ότι για να προχωρήσουν οι διαδικασίες θα πρέπει να υπογράψει και η Ιταλία, η οποία σημειωτέον ενώ εκφράζεται θετικά για το έργο, δεν έχει ακόμα ενταχθεί επισήμως.
Για τη χώρα μας αλλά και τη Κύπρο ο συγκεκριμένος αγωγός συνιστά επιστέγασμα της νέας γεωπολιτικής εταιρικής σχέσης με το Ισραήλ και σαφέστατα αναβαθμίζει τον ρόλο τους στην περιοχή.
Επιπλέον, ο Ισραηλινός υπουργός Ενέργειας σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Euronews, χαρακτήρισε την επικύρωση της συμφωνίας από την κυβέρνηση του Ισραήλ «ένα ακόμα ορόσημο στην προσπάθεια να γίνει το Ισραήλ εξαγωγέας ενέργειας, κάτι που θα φέρει δεκάδες δισεκατομμύρια για την ευημερία της χώρας και των πολιτών της τα επόμενα χρόνια».
Επιπροσθέτως, επισήμανε τη σημασία αυτής της απόφασης στο πλαίσιο της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία:
«Από τη μια πλευρά συνεχίζουμε τον αγώνα ενάντια στον κορωνοϊό και από την άλλη αναπτύσσουμε την ισραηλινή οικονομία».
Τέλος, σύμφωνα με τον Ισραηλινό υπουργό, προς το παρόν υπάρχει σχεδιασμός, τόσο για τη χερσαία, όσο και για τη θαλάσσια διαδρομή του αγωγού φυσικού αερίου, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025.