Όλα προχωρούν με απόλυτη ακρίβεια με βάση το πρόγραμμα στη γεώτρηση στον στόχο «Δελφύνη-1» στο Τεμάχιο 10 της Κυπριακής ΑΟΖ και πλέον μόνο πολύ έντονα μετεωρολογικά φαινόμενα μπορεί να προκαλέσουν κάποιες μικρές καθυστερήσεις για λόγους ασφάλειας, μεταδίδει η ιστοσελίδα της κυπριακής εφημερίδας «Φιλελεύθερος».
Την έναρξη της γεώτρησης –ότι δηλαδή το γεωτρύπανο έφτασε στον βυθό και προχωρά κάτω από αυτόν προς τον στόχο– ανακοίνωσε την Παρασκευή και επίσημα το κυπριακό υπουργείο Ενέργειας.
«Άρχισαν οι εργασίες της ερευνητικής γεώτρησης «Delphyne-1» στο τεμάχιο 10 της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας, από την κοινοπραξία ExxonMobil Exploration and Production Cyprus (Offshore) Limited και Qatar Petroleum International Upstream O.P.C., η οποία κατέχει Άδεια Έρευνας Υδρογονανθράκων για το εν λόγω τεμάχιο», αναφέρει το υπουργείο.
Προσθέτει ότι, για τις εργασίες της γεώτρησης, που πραγματοποιείται από το πλοίο -γεωτρύπανο «Stena Icemax» σε βάθος νερού 1.973 μέτρων, θα ενημερώνεται επί συνεχούς βάσης το προσωπικό του υπουργείου, αναλύοντας τα δεδομένα που προκύπτουν σε συνεργασία με τους συμβούλους του.
Όπως έγραψε ο «Φιλελεύθερος», η υπηρεσία Υδρογονανθράκων και η βάση της ExxonMobil στη Λευκωσία, όπως και στην έδρα της στο Τέξας, αλλά και στην έδρα της Stena που χειρίζεται το γεωτρύπανο στο Λονδίνο, λαμβάνουν τα κύρια δεδομένα της γεώτρησης, όπως και εικόνα σε πραγματικό χρόνο.
Το γεωτρύπανο έχει στόχο να φτάσει σε βάθος λίγο μεγαλύτερο των 3.000 μέτρων.
Η συγκεκριμένη δομή, σύμφωνα με τα τρισδιάστατα σεισμογραφικά αλλά και έρευνες με πρόσθετες τεχνολογίες που αφορούν ειδικά σε δομές κοραλλιογενών υφάλων, είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρα, με τα γεωλογικά ποσοστά επιτυχίας να κυμαίνονται στο 20%, που θεωρείται από τους ειδικούς ως αρκετά ικανοποιητικό.
Η ανακάλυψη του κοιτάσματος «Καλυψώ» σε απόσταση μικρότερη των 25 χιλιομέτρων από το σημείο που ξεκίνησε να τρυπά το Stena Icemax, που επιβεβαίωσε την ύπαρξη φυσικού αερίου σε τέτοιες δομές, μετά και την ανακάλυψη του «Ζορ», αυξάνει την αισιοδοξία, αφού πρόκειται για πανοιμοιότυπη δομή στο ίδιο περίπου βάθος.
Η έκταση και η αυξημένη περιεκτικότητα σε φυσικό αέριο σε δομές κοραλλιογενών υφάλων, αυξάνει και τις ελπίδες ότι αν επιβεβαιωθεί το κοίτασμα, θα είναι πολύ σημαντικό.
Την ίδια ώρα, αξίζει να αναφερθεί ότι τις τελευταίες μέρες παρατηρείται αυξήμενη δραστηριότητα αμερικανικών κατασκοπευτικών αεροπλάνων που επιθεωρούν από μεγάλο ύψος την ευρύτερη περιοχή της γεώτρησης, πέραν των αποστολών τους που σχετίζονται με τη Συρία κ.τ.λ.
Τρία διαφορετικά σε τύπο και εξειδίκευση κατασκοπευτικά βρέθηκαν το τελευταίο 48ωρο στην περιοχή και συγκεκριμένα τα ένα RC-135-V, ένα P-8-A και ένα C-17A Globemaster.
Το τελευταίο μάλιστα, προερχόμενο από το Ισραήλ, προσγειώθηκε και στο αεροδρόμιο Λάρνακας, απ’ όπου και απογειώθηκε αργότερα χθες για να επιχειρήσει στην ευρύτερη περιοχή νότια της Κύπρου.
Στο μεταξύ, σε μια συναφή εξέλιξη που αφορά την περιοχή, το γαλλικό αεροπλανοφόρο «Charles de Gaulle» επιστρέφει ξανά στην ανατολική Μεσόγειο μετά από γενική επισκευή 18 μηνών.