Νέες συγκρούσεις ξέσπασαν το πρωί της Κυριακής στο Όρος του Ναού (στην Πλατεία των Τεμενών, όπως ονομάζουν την Ακρόπολη της Σιών οι μουσουλμάνοι) στην παλιά πόλη των Ιεροσολύμων μεταξύ της ισραηλινής αστυνομίας και των Παλαιστινίων, λίγες ώρες πριν τον εορτασμό του εβραϊκού νέου έτους, ανακοίνωσε η αστυνομία και αυτόπτες μάρτυρες.
Οι συγκρούσεις αυτές σημειώθηκαν την ώρα που η ένταση γύρω από το Όρος του Ναού είναι οξυμένη μετά τις δηλώσεις που έκανε την Τετάρτη ο Ισραηλινός υπουργός Άμυνας Μόσε Γιαλόν, ο οποίος χαρακτήρισε «παράνομες» τις κινήσεις των «μουραμπιτούν», μιας μουσουλμανικής ομάδας “περιφρούρησης” η οποία άτυπα υπερασπίζεται την Πλατεία.
Όπως δήλωσαν μουσουλμάνοι αυτόπτες μάρτυρες, Ισραηλινοί αστυνομικοί εισέβαλαν στο τέμενος Αλ Άκσα, τον τρίτο πιο ιερό τόπο του Ισλάμ, και προκάλεσαν υλικές ζημιές.
Ερωτηθείσα από το Γαλλικό Πρακτορείο η Λούμπα Σάμρι εκπρόσωπος της Αστυνομίας διέψευσε τις πληροφορίες αυτές, εξηγώντας ότι οι δυνάμεις ασφαλείας περιορίστηκαν στο να κλείσουν την είσοδο του τεμένους.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της ισραηλινής Αστυνομίας, νεαροί Παλαιστίνιοι διαδηλωτές κλείστηκαν το βράδυ του Σαββάτου προς Κυριακή στο τέμενος Αλ Άκσα με στόχο «να διαταράξουν» τις επισκέψεις των Εβραίων πριν την έναρξη των εορτασμών την Κυριακή το βράδυ για το εβραϊκό νέο έτος που γιορτάζεται τη Δευτέρα και την Τρίτη.
«Μασκοφόροι διαδηλωτές που βρίσκονταν μέσα στο τέμενος έριξαν πέτρες και κροτίδες εναντίον των αστυνομικών. Στην είσοδο του τεμένους εντοπίστηκαν επίσης σωλήνες που θα μπορούσαν να γεμίσουν με αυτοσχέδια εκρηκτικά», πρόσθεσε η Αστυνομία.
Σύμφωνα με έναν μουσουλμάνο αυτόπτη μάρτυρα, οι αστυνομικοί εισήλθαν στο τέμενος ως το σημείο απ’ όπου γίνεται το κήρυγμα.
«Χαλάκια προσευχής κάηκαν μερικώς», διευκρίνισε ο ίδιος.
Οι συγκρούσεις συνεχίστηκαν και το πρωί της Κυριακής έξω από την Πλατεία των Τεμενών, όπως μετέδωσε δημοσιογράφος του Γαλλικού Πρακτορείου. Οι δυνάμεις ασφαλείας έκαναν χρήση κροτίδων και δακρυγόνων εναντίον των διαδηλωτών.
Στην Πλατεία των Τεμενών -ή Όρος του Ναού όπως την αποκαλούν οι Εβραίοι- όπου βρίσκεται το τέμενος Αλ Άκσα, ισχύει ένα ειδικό καθεστώς από το 1967: αν και τόσο μουσουλμάνοι όσο και Εβραίοι μπορούν να την επισκέπτονται, οι Εβραίοι δεν έχουν δικαίωμα να προσεύχονται εκεί.
VIDEO: Clashes on the Temple Mount between Palestinians and Israeli Police – @JewishFeed
pic.twitter.com/WNAMZJgcbW
— Conflict News (@Conflicts) Σεπτέμβριος 13, 2015
Israeli police attack Palestinians with flash bangs at al-Aqsa – @Breaking3zero
pic.twitter.com/gp0mVxBgB4
— Conflict News (@Conflicts) Σεπτέμβριος 13, 2015
VIDEO: Scene where clashes between Palestinians and Israeli police broke out at al-Aqsa this morning – @24News__
pic.twitter.com/zd9GcpCY7C
— Conflict News (@Conflicts) Σεπτέμβριος 13, 2015
Το Όρος του Ναού είναι για τους Εβραίους ό,τι για τους Έλληνες η Ακρόπολη των Αθηνών. Εκεί ήταν χτισμένος ο Ναός των Εβραίων που καταστράφηκε από τους Ρωμαίους.
Εκεί που κάποτε ήταν χτισμένος ο Ναός των Εβραίων στα Ιεροσόλυμα, τώρα βρίσκεται το μουσουλμανικό τζαμί Θόλος ή Τρούλος του Βράχου.
Ο Θόλος του Βράχου βρίσκεται στο κέντρο του Όρους του Ναού, στην περιοχή του εβραϊκού Δεύτερου Ναού.
Ο Θόλος του Βράχου κατασκευάστηκε από τους μουσουλμάνους μεταξύ του 689 και του 691 μ.Χ.
Σύμφωνα με ορισμένους μελετητές του Ισλάμ, ο Βράχος είναι το σημείο από το οποίο ο Προφήτης Μωάμεθ αναλήφθηκε στον ουρανό συνοδευόμενος από τον αρχάγγελο Γαβριήλ.
Αν και είναι ο ιερότερος τόπος των Εβραίων, στους Εβραίους δεν επιτρέπεται να προσευχηθούν πάνω στο Όρος του Ναού, για αυτό και προσεύχονται στο Τείχος των Δακρύων. Όλο το Όρος του Ναού αποτελεί αποκλειστικά μουσουλμανικό τόπο λατρείας.
Πολλοί Εβραίοι επιθυμούν όχι απλά να έχουν την ελευθερία να προσευχηθούν εκεί που ήταν κάποτε χτισμένος ο Ναός τους αλλά και προωθούν την ιδέα της ανοικοδόμησής του.
Για να κατανοήσει ο Έλληνας αναγνώστης, το Όρος του Ναού είναι για τους Εβραίους ό,τι για τους Έλληνες η Ακρόπολη των Αθηνών και ο Εβραϊκός Ναός ό,τι ο Παρθενώνας.
Φανταστείτε το τζαμί που είχε χτιστεί από τους Τούρκους στη μέση του Παρθενώνα, την περίοδο της οθωμανικής κατοχής, να μην είχε γκρεμιστεί μετά την απελευθέρωση και σήμερα η Ακρόπολη να θεωρούνταν μουσουλμανικός τόπος λατρείας στον οποίο θα απαγορεύονταν να είχαν πρόσβαση οι Έλληνες. Αυτό περίπου συμβαίνει με το Όρος του Ναού στα Ιεροσόλυμα.