Ο Ισπανός υπουργός Εξωτερικών διαβεβαίωσε τον Νίκο Δένδια, στην τηλεφωνική τους συνομιλία την Παρασκευή, με αφορμή τη ναυπήγηση από την Ισπανία πολεμικών πλοίων για την Τουρκία, ότι η αλλελεγγύη της χώρας του στην Ελλάδα και την Κύπρο είναι υπεράνω πάσης αμφιβολίας. Πώς την εννοεί αυτή την αλληλεγγύη; Με πράξεις; Όχι. Με παχιά λόγια.
Μάλιστα, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, ο Χοσέ Μανουέλ Αλβάρες κοινοποίησε στον Έλληνα υπουργό Εξωτερικών τι είπε πρόσφατα, μιλώντας στο Ισπανικό Κοινοβούλιο:
«Η αλληλεγγύη της Ισπανίας προς όλα τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με όλα, συμπεριλαμβανομένων της Ελλάδας και της Κύπρου, είναι υπεράνω πάσης αμφιβολίας, υπεράνω πάσης αμφιβολίας, και το λέω αυτό εδώ, στην έδρα του Κοινοβουλίου», είπε. Ανατριχιάσαμε…
Τα ανωτέρω κοινοποίησε στον Νίκο Δένδια μετά την τηλεφωνική συνομιλία που είχαν το βράδυ της Παρασκευής.
Για να δούμε τώρα πώς εννοεί έμπρακτα η Ισπανία την αλληλεγγύη σε Ελλάδα και Κύπρο.
Η ισπανική εταιρεία Navantia εξακολουθεί να στοχεύει στην πώληση ενός μεγάλου πλοίου αμφίβιων επιχειρήσεων στο Τουρκικό Ναυτικό, όπως το υπό ναυπήγηση ελικοπτεροφόρο TCG Anadolu (φωτογραφία).
Σύμφωνα με το «Infodefensa», η Navantia έχει προχωρήσει από πέρυσι στην υποβολή μιας επικαιροποιημένης πρότασης για το θέμα, ενώ το ζήτημα συζητήθηκε από τον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και τον Ισπανό πρωθυπουργό Πέδρο Σάντσεθ στην Άγκυρα…
Η τουρκική κυβέρνηση σχεδιάζει να μετατρέψει το TCG Anadolu σε πλατφόρμα απογείωσης επιθετικών drone Bayraktar, μετά την αποβολή της χώρας από το πρόγραμμα αγοράς και κατασκευής F-35.
Η Navantia έχει ήδη παρουσία στην Τουρκία, αφού συνεργάζεται με την τουρκική Sedef στην κατασκευή του TCG Anadolu, το οποίο προγραμματίζεται να παραδοθεί το επόμενο έτος σύμφωνα με το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα.
Στο συμβόλαιο για το Anadolu υπάρχει δικαίωμα προαίρεσης για τη ναυπήγηση ενός ακόμη πλοίου και η ισπανική πλευρά θεωρεί ότι η Τουρκία θέλει να το αποκτήσει.
Προσέξτε. Το «Anadolu» δεν είναι αεροπλανοφόρο. Είναι ελικοπτεροφόρο. Αλλά θα μπορούσε να φέρει αεροπλάνα κάθετης απογείωσης όπως τα F-35.
Στην επίσκεψη Σάντσεθ στην Τουρκία και στην κοινή συνέντευξη Τύπου με τον Ερντογάν, ο τελευταίος «ανακοίνωσε» πως «ελπίζει να αυξήσει την αμυντική συνεργασία των δύο χωρών μέσω της προμήθειας ενός ακόμη αεροπλανοφόρου και πιθανά υποβρυχίου», ενώ γενικότερα τόνισε πως «υπάρχουν πολλά που μπορούμε να κάνουμε μαζί στον αμυντικό τομέα, όπως π.χ. στα μη επανδρωμένα».
Από την πλευρά του ο Σάντσεθ αφού περιέγραψε τις καλές σχέσεις των δύο χωρών, δηλώνοντας πως η Ισπανία επιθυμεί την ένταξη της Τουρκίας της Ε.Ε., δεν έκανε σχετική αναφορά σε εξοπλιστικά.
Η Τουρκία αυτή τη στιγμή διαθέτει το ελικοπτεροφόρο/αμφίβιας επίθεσης πλοίο Anadolu, το οποίο βρίσκεται στα τελικά στάδια εξοπλισμού του με εκτιμώμενη ολοκλήρωση το 2022.
Το σκάφος, περίπου 25.000 τόνων, είναι ένα σχέδιο της ισπανικής Navantia και αποτελεί μια εκδοχή-προσαρμογή σε τουρκικές απαιτήσεις του αντίστοιχου ισπανικού Juan Carlos Ι.
Και στα δύο ναυτικά, ισπανικό και τουρκικό, είναι το μεγαλύτερο πολεμικό πλοίο.
Η Τουρκία παρότι έχει συνεισφέρει σημαντικά στην κατασκευή του, με τα ηλεκτρονικά και οπλικά συστήματα να είναι εγχώριας κατασκευής, δεν έχει μπορέσει προς το παρόν να βρει αξιόπιστη λύση για τη αεροπορική του πτέρυγα.
Έτσι πρόσφατα ανακοίνωσε πως θα το εξοπλίσει με τα παλαιότερα επιθετικά ελικόπτερα AH-1W Super Cobra, έχει ήδη πει πως θα εγκατασταθούν στο πλοίο δεκάδες μη επανδρωμένα Bayraktar στην ειδική ναυτική εκδοχή τους TB3 που ετοιμάζεται, προφανώς θα ενισχύσει το πλοίο με κάποια μεταφορικά/ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα.
To TCG Anadolu θα μπορεί να φιλοξενεί έως και 30 Bayraktar ενώ θα έχουν δυνατότητα απογείωσης έως και 10 Bayraktar την φορά.
Οι Τούρκοι θεωρούν πως θα έχουν την δυνατότητα έως το 2022 να κατασκευάσουν Bayraktar το οποίο θα μπορεί να προσγειώνεται και να απογειώνεται από το ελικοπτεροφόρο TCG Anadolu.
Δεν έχουν γίνει γνωστές περαιτέρω λεπτομέρειες για το εγχείρημα.
H επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα του τουρκικού αεροπλανοφόρου στο Αιγαίο θα είναι μηδενική, αφού το πλοίο θα είναι εύκολος στόχος για τους Έλληνες από τα πυραυλικά συστήματα στα ελληνικά νησιά και τα ελληνικά F-16.
Αυτό το ξέρουν οι Τούρκοι. Για τον λόγο αυτό, το μόνο που θα επιχειρήσουν να κάνουν είναι να σταθμεύσουν το TCG Anadolu με τα επιθετικά ελικόπτερα και τα drones στην Αλβανία.
Από εκεί, οι Τούρκοι θεωρούν πως θα έχουν πλεονέκτημα σε βάρος της Ελλάδας, στοχεύοντας στα νώτα της.
Όμως οι Έλληνες επιτελείς έχουν ήδη επεξεργαστεί παρόμοια σενάρια, έχοντας μελετήσει τις όποιες κινήσεις των Τούρκων, ακόμα και αυτή που περιλαμβάνει στα σχέδιά τους ελλιμενισμό του πλοίου στην Αλβανία.
Σε αυτή την περίπτωση το τουρκικό ελικοπτεροφόρο θα πληγεί από τα ελληνικά υποβρύχια και τους πυραύλους EXOSET των ελληνικών μαχητικών.
Την άνοιξη ο Σελίμ Ντεμίρ, επικεφαλής της Διεύθυνσης Αμυντικών Βιομηχανιών της Τουρκικής Προεδρίας, που του έχουν επιβληθεί αμερικανικές κυρώσεις, όπως απαγόρευση εισόδου στις ΗΠΑ, σε συνέντευξη του στο τουρκικό κανάλι NTV, μίλησε για το μέλλον του ελικοπτεροφόρου Anadolu, το οποίο βρίσκεται σε πορείας ολοκλήρωσης.
Έτσι ο Ντεμίρ είπε ότι το Anadolu θα γίνει φορέας drones.
Συγκεκριμένα ο Ντεμίρ δήλωσε πως το Anadolu θα φιλοξενεί από 30 έως 50 οπλισμένα UAV Bayraktar ΤΒ3, δηλαδή το νέο μοντέλο, εξέλιξη του γνωστού TB2 που έχει και πολλές διεθνείς πωλήσεις.
Πάντα σύμφωνα με τον ίδιο, τα TB3 θα έχουν πτέρυγες που θα διπλώνουν ώστε να αξιοποιούν τον περιορισμένο χώρο του Anadolu, ενώ έως 10 από αυτά θα μπορούν να πετάνε ταυτόχρονα και να ελέγχονται από το πλοίο.
Η εξέλιξη αυτή, αν και βέβαια υποβαθμίζει τις ικανότητες μάχης του Anadolu (καθώς δεν θα έχει καθαρόαιμα αεροσκάφη) δεν τις εξαφανίζει.
Και αλλάζει, εφόσον υλοποιηθεί, τον ρόλο του, ως ναυαρχίδα του τουρκικού στόλου καθώς του προσφέρει μεγάλες δυνατότητες επιτήρησης και διοίκησης.
Ήδη τα σημερινά Bayraktar TB2 έχουν ικανότητα περιπολίας 24 ωρών, σε αποστάσεις πάνω από 200 χιλιόμετρα, άρα το Anadolu ως κέντρο ελέγχου θα μπορεί να κάνει επισκόπηση σε μια έκταση χιλιάδων τετραγωνικών χιλιομέτρων, ουσιαστικά καλύπτοντας όλο το Αιγαίο (για παράδειγμα) και με πυκνή διάταξη UAV.
Ταυτόχρονα θα έχει τη δυνατότητα κρούσης αν και τα Bayraktar έχουν μικρό φορτίο όπλων.
Μια εκδοχή όμως θα είναι κάποια από αυτά να μετατραπούν σε UAV «αυτοκτονίας», έμφορτα με εκρηκτικά, ένας νέος δηλαδή κίνδυνος για το Πολεμικό Ναυτικό.
Πολλές λεπτομέρειες για το TB3 δεν υπάρχουν, αναμένεται όμως να είναι μια γενικά βελτιωμένη έκδοση του ΤΒ2 με αυξημένο βάρος και δυνατότητες, με δορυφορική σύνδεση, και με νέο κινητήρα 170 ίππων τουρκικής κατασκευής, της εταιρείας ΤΕΙ.
Ο PD-170 όπως είναι ο κωδικός του, θα εξοπλίσει και τα δικινητήρια UCAV Akinci, με τουρκικές πηγές να αναφέρουν ότι είναι ιδιαίτερα χαμηλού θορύβου και με ικανότητα παραγωγής αυξημένης ηλεκτρικής ισχύος ώστε να εξυπηρετεί πιο ενεργοβόρα (άρα και πιο αποδοτικά) συστήματα επισκόπησης.
Μετά από όλα αυτά, θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον πώς θα εξηγήσει ο Ισπανός υπουργός Εξωτερικών στον Νίκο Δένδια την «υπεράνω πάσης αμφιβολίας» αλληλεγγύη της Ισπανίας στην Ελλάδα και την Κύπρο.
Η ιστορία θα γράψει ότι, στην εμφάνιση του νεο-οθωμανισμού, Ισπανοί και Γερμανοί ναυπηγούσαν τα πλοία των ισλαμιστών νεο-οθωμανιστών ενάντια στους συμμάχους τους Έλληνες.
Αυτή τη ντροπή θα γράψει η ιστορία και προφανώς οι προφάσεις περί ΝΑΤΟ δεν έχουν καμία υπόσταση. Η Τουρκία είναι ανοιχτά προγεφύρωμα της Κίνας και δεκανίκι της Ρωσίας. Ποιο ΝΑΤΟ;