Ισλαμικό ΚράτοςΒόρεια Μακεδονία
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

«Παρέλαση» των Βαλκανίων στο Φόρουμ που διοργάνωσε η Χατζηγεωργίου στη Θεσσαλονίκη

«Παρέλαση» των Βαλκανίων στο Φόρουμ που διοργάνωσε η Χατζηγεωργίου στη Θεσσαλονίκη

Άνοιξαν οι εργασίες του 1ου Βαλκανικού Συνεδρίου στη Θεσσαλονίκη που διοργάνωσε η υφυπουργός Μακεδονίας Θράκης, Ελευθερία Χατζηγεωργίου, παρουσία του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης Ιωάννη Δραγασάκη, του Δημάρχου της Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, του υφυπουργού Εξωτερικών Τέρενς Κουίκ, του υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Στάθη Γιαννακίδη, της ευρωβουλευτή Κωνσταντίνας Κούνεβα, υπουργών και εκπροσώπων φορέων χωρών της Βαλκανικής.

Νέες προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης βλέπουν οι φορείς

Το άνοιγμα στη βαλκανική ενδοχώρα ανοίγει νέα προοπτική για την οικονομική ανάπτυξη, τόνισαν κατά τους χαιρετισμούς τους στο 1ο Βαλκανικό Φόρουμ εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων.

Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος Γιάννης Σταύρου τόνισε ότι η Συμφωνία Πρεσπών νέες προοπτικές ανάπτυξης και συνύπαρξης και γίνει μια νέα ευκαιρία στις ελληνικές επιχειρήσεις, μετά το κύμα της δεκαετίας του ’90, για να διευρύνουν κύκλο εργασιών τους και να επανεπενδύσουν τα κέρδη τους στην χώρα μας.

Όπως είπε ο ΣΒΕ είναι υπέρ της «υγιούς διεθνοποίησης» αλλά αντίθετος στην «ευκαιριακή μετεγκατάσταση με στόχο τον γρήγορο πλουτισμό, φαινόμενα που παρουσιάστηκαν κατά το παρελθόν».

Αναφέρθηκε σε προβληματικές επιχειρήσεις που μετεγκαταστάσθηκαν για λόγους κόστους αλλά δεν υπάρχουν πια, και σε εικονικές επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν για φορολογικούς λόγους και τόνισε ότι ο ΣΒΕ είναι υπέρ της διεθνοποίησης υγιών επιχειρήσεων που παράγουν διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά.

Τόνισε ακόμη ότι η διεθνοποίηση εξαρτάται από τη συνδεσιμότητα υποδομών και δικτύων, όπου υπάρχουν ελλείψεις και επανέφερε την πρόταση δημιουργίας ενός συντονιστικού συμβουλίου οικονομικών σχέσεων των Βαλκανικών χωρών με επιχειρηματίες που επιχειρούν στις περιοχές αυτές.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης εκτίμησε ότι η προοπτική για ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδος και το μέλλον της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στα Βαλκάνια και πρόσθεσε ότι η διαβαλκανική συνεργασία θα συμβάλει στην ευημερία των λαών.

Ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Γρηγόρης Τάσιος τόνισε την ανάγκη βελτίωσης των οδικών δικτύων που θα ανοίξει μια αγορά 75 εκατ. κατοίκων και θα τονώσει τουριστική κίνηση.

Το 2018 ο οδικός τουρισμός προήλθε κυρίως από βαλκανικές και οι οδικές αφίξεις ξεπέρασαν τα 12 εκατομμύρια το 2018.

Τόνισε επίσης ότι κάθε φορά που άνοιγε ένας κάθετος άξονα στην Εγνατία Οδό καταγράφονταν σημαντικές αυξήσεις στην τουριστική κίνηση από τις Βαλκανικές χώρες.

Ζήτησε ακόμη την αξιοποίηση τη διασύνδεση των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδα με τη Μαύρη Θάλασσα, τη βελτίωση των μεθοριακών σταθμών όπου κάθε χρόνο παρατηρούνται καθυστερήσεις 2-3 ωρών και την προώθηση των τουριστικών προορισμών της Βόρειας Ελλάδας και εκτός της τουριστικής περιόδου αιχμής.

Χατζηγεωργίου: Τα Βαλκάνια αποτινάζουν την εικόνα του φτωχού συγγενή

Την πεποίθηση ότι η επικύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών νομοτελειακά θα οδηγήσει στην προώθηση πολλαπλών οικονομικών και επιχειρηματικών συνεργασιών, όχι μόνο μεταξύ της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας, αλλά και μεταξύ όλων των βαλκανικών κρατών, εξέφρασε η υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης), Ελευθερία Χατζηγεωργίου, εγκαινιάζοντας τις εργασίες του 1ου Βαλκανικού Φόρουμ στη Θεσσαλονίκη

Πρόσθεσε ότι η συμφωνία θα επιτρέψει την έγκριση χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), αλλά και από άλλους ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς μηχανισμούς, για την προώθηση της κατασκευής μιας σειράς σημαντικών διακρατικών έργων υποδομής στους τομείς της ενέργειας και των μεταφορών.

Μεταξύ αυτών των έργων περιλαμβάνονται, σύμφωνα με την κ. Χατζηγεωργίου, ο εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής και οδικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης – Σκοπίων– Βελιγραδίου – Βουδαπέστης, η κατασκευή αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα στη Β. Μακεδονία και ακολούθως στη Σερβία, η σιδηροδρομική σύνδεση Μπίτολα (Μοναστήρι)– Φλώρινας, η κατασκευή του κάθετου άξονα στην Εγνατία Οδό, Κοζάνη – Φλώρινα – Μπίτολα – Σκόπια, η δημιουργία εμπορευματικών κέντρων και σταθμών, αλλά και η επαναλειτουργία του πετρελαϊκού αγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων.

Κατά την υφυπουργό Εσωτερικών, τα Βαλκάνια πρέπει να αποτινάξουν την εικόνα του φτωχού συγγενή της Ευρώπης, την εικόνα της πυριτιδαποθήκης και των φαντασμάτων του παρελθόντος:

«Οφείλουμε να κοιτάξουμε το μέλλον κατάματα, να σταθούμε στο ύψος της ιστορικής συγκυρίας που αναδύεται, να αρπάξουμε τις ευκαιρίες και να καταστήσουμε το κοινό μας σπίτι, τα Βαλκάνια, σε διαμετακομιστικό και ενεργειακό κόμβο παγκόσμιας εμβέλειας, μια εμπορική πύλη – γέφυρα μεταξύ των Βαλκανίων και της ευρωπαϊκής ενδοχώρας με τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, της Μέσης Ανατολής και της Ασίας».

Σύμφωνα με την κα Χατζηγεωργίου, οι δυνατότητες των Βαλκανίων είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτές που μπορεί να πιστεύουμε, «γεγονός που αποδεικνύεται και από τον ανταγωνισμό κολοσσών της παγκόσμιας οικονομίας στην περιοχή μας, όπως της Κίνας, της Ρωσίας, της Γερμανίας και των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής (…)

»Αυτόν τον ανταγωνισμό, εμείς τον χαιρετίζουμε και τον καλωσορίζουμε, αυτόν τον ανταγωνισμό, μαζί με άλλες μεγάλες προοπτικές που διανοίγονται, εμείς πρέπει να τον αναδείξουμε, χτίζοντας γέφυρες και όχι υψώνοντας τείχη.

»Γέφυρες συνεργασίας και συνανάπτυξης, διακρατικών συμφωνιών και προσεγγίσεων που προάγουν αμοιβαία οφέλη για τα κράτη και τους λαούς μας και μας τοποθετούν στο κέντρο των οικονομικών και γεωπολιτικών εξελίξεων και όχι στο περιθώριο μιας ξεχασμένης γωνιάς της Ευρώπης».

Τα Βαλκάνια, πρόσθεσε η υφυπουργός, «βιώνουν πια μια νέα εποχή, σταθερότητας ειρηνικής συμβίωσης και ασφάλειας, μια εποχή σπάνια για το ταραγμένο συγκρουσιακό παρελθόν της».

Βασικοί στόχοι του Φόρουμ, τόνισε, είναι η προώθηση της διαβαλκανικής συνεργασίας τους τομείς της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας, καθώς και των υποδομών και δικτύων, η αποτύπωση του υφιστάμενου επιχειρηματικού μοντέλου στους τομείς των μεταφορών, της βιομηχανίας, των τεχνολογιών και της ενέργειας, η εξεύρεση των απαραίτητων χρηματοδοτικών εργαλείων, αλλά και η αξιοποίηση του επιχειρηματικού και τεχνολογικού δυναμικού.

«Στόχοι που δεν είναι απλές λεζάντες θεωρητικού αναστοχασμού αλλά στέρεες βάσεις κατασκευής μιας σειράς σημαντικών διακρατικών έργων υποδομής στους τομείς της ενέργειας, των μεταφορών και των δικτύων, όπως η σύνδεση των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και του Δούναβη, η Σιδηροδρομική Εγνατία, ο βαλκανικός κλάδος του αγωγού EastMed και η ολοκλήρωση του TAP (Διαδριατικού Αγωγού), με προοπτικές επέκτασης και σε άλλες βαλκανικές χώρες» κατέληξε.

Στόχος η δημιουργία μιας Διαβαλκανικής Αναπτυξιακής Τράπεζας

Τη δημιουργία νέας πολυμετοχικής χρηματοδοτικής οντότητας με έδρα τη Θεσσαλονίκη, η οποία θα αναλάβει τη στήριξη έργων, που υπηρετούν το στόχο της βαλκανικής συνανάπτυξης, φαίνεται πως δεν αποκλείει ως ενδεχόμενο η ελληνική κυβέρνηση, εάν υπάρξει σχετικό ενδιαφέρον από άλλες χώρες ή διεθνείς οργανισμούς.

Αυτό προέκυψε στη διάρκεια σημερινής ομιλίας του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Γιάννη Δραγασάκη, από το βήμα του 1ου Βαλκανικού Φόρουμ του υπουργείου Εσωτερικών (τομέα Μακεδονίας-Θράκης).

Μάλιστα, ο κ. Δραγασάκης πρότεινε, με την ευκαιρία του φόρουμ, οι συμμετέχοντες υπουργοί και εκπρόσωποι οργανισμών από τα Βαλκάνια να αποφασίσουν μια δεξαμενή έργων κοινής προτεραιότητας, ώστε ακολούθως να αναζητηθούν χρηματοδοτήσεις.

«Όταν μιλάμε για δρόμους, λιμάνια, σιδηροδρόμους, ενεργειακά και άλλα έργα υποδομής απαιτούνται σημαντικοί πόροι και είναι προφανές ότι πόρους αυτών των διαστάσεων πρέπει να τους αναζητήσουμε, πέρα από την ορθολογική αξιοποίηση των δικών μας πόρων, και από διεθνείς πηγές είτε είναι μεγάλοι χρηματοδοτικοί οργανισμοί είτε αγορές κεφαλαίων […] Για να μπορέσουμε όμως να αντλήσουμε πόρους από τις διεθνείς αγορές, πρέπει να έχουμε τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία.

»Είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε για μια Διαβαλκανική Τράπεζα;

»Ενδεχομένως όχι ακόμα, αλλά ας το κρατήσουμε ως στόχο […] Αν δεν μπορούμε να προχωρήσουμε άμεσα σε μια διαβαλκανική αναπτυξιακή τράπεζα, μπορούμε όμως να δημιουργήσουμε έναν οργανισμό για τη βαλκανική συνανάπτυξη», υπογράμμισε ο κ.Δραγασάκης.

Προς αυτή την κατεύθυνση, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης υπενθύμισε ότι στην Ελλάδα βρίσκεται υπό δημιουργία η εθνική αναπτυξιακή τράπεζα, για την οποία η σκέψη είναι να έχει παράρτημα στην πόλη της Θεσσαλονίκης, «αλλά αν υπάρξει ενδιαφέρον από άλλες χώρες ή διεθνείς οργανισμούς μπορούμε, αντί για παράρτημα, να δημιουργήσουμε μια νέα οντότητα, όπως είναι παραδείγματος χάρη η Παρευξείνια Τράπεζα, μια οντότητα η οποία θα είναι πολυμετοχική.

»Σε κάθε περίπτωση εμείς θα προχωρήσουμε σε ένα τέτοιο εργαλείο, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, με στόχο τη χρηματοδότηση επιχειρήσεων και επενδύσεων στη Βόρεια Ελλάδα και συνολικά για τη βαλκανική συνανάπτυξη.

»Διαθέτουμε κι ένα υπόλοιπο πιστώσεων που είχαμε παλαιότερα για την ανάπτυξη των Βαλκανίων, περίπου 200 εκατ. ευρώ».

Πρόσθεσε ότι οι κυβερνήσεις της περιοχής θα πρέπει να προσανατολίσουν πιο αποφασιστικά τους εσωτερικούς τους πόρους στη χρηματοδότηση έργων που υπηρετούν τη συνεργασία και υπενθύμισε για παράδειγμα ότι ήδη, με την ευκαιρία της επίσκεψης του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, στα Σκόπια, συζητήθηκε με τη Βόρεια Μακεδονία ο διπλασιασμός των πόρων ενός διασυνοριακού προγράμματος, «από το οποίο θα ωφεληθούν οι νότιες περιφέρειες της Βόρειας Μακεδονίας και οι βόρειες περιφέρειες της Ελλάδας».

«Θα έλεγα ότι, εφόσον έχουμε έργα ώριμα και μελετημένα, τότε μπορούμε να αναζητήσουμε και να βρούμε χρηματοδοτήσεις και από την ΕΕ και από ευρωπαϊκούς θεσμούς και ευρύτερα.

»Για τον λόγο αυτό θα πρότεινα στο φόρουμ αυτό και στα τραπέζια που θα ακολουθήσουν, στο μέτρο που είναι δυνατό, να έχουμε μια πρακτική επιδίωξη πρώτον να δημιουργήσουμε μια δεξαμενή έργων, ένα pipeline, δεύτερον να δούμε τις προτεραιότητές μας, ώστε να ξεχωρίσουμε αυτές που είναι κοινές, τρίτον, να προχωρήσουμε σε ωρίμανση, μελέτη, προσδιορισμό κόστους- οφέλους κι επίλυση προβλημάτων και τέταρτον να αναζητήσουμε από κοινού χρηματοδότηση αυτών των έργων. Με αυτόν τον τρόπο νομίζω ότι μπορούμε να κάνουμε μια πολύ καλή αρχή και σε πρακτικό επίπεδο στον μεγάλο στόχο που έχουμε», υπογράμμισε.

Αν όσα συζητάμε γίνουν κτήμα της κοινωνίας, αυτό θα είναι το τελειωτικό χτύπημα στον εθνικισμό

Κατά τον κ. Δραγασάκη, το τελικό αποτέλεσμα της όλης προσπάθειας για συνανάπτυξη των Βαλκανίων θα κριθεί από την ικανότητα των κυβερνήσεων της περιοχής, να παράξουν αποτελέσματα ορατά στους πολίτες, «αλλά και να δώσουν σε όλο αυτό το εγχείρημα τη μορφή όχι ενός εγχειρήματος που αφορά μόνο τις κυβερνήσεις, αλλά ενός εγχειρήματος που αφορά τις ίδιες τις κοινωνίες.

»Αλλά πρέπει να βρούμε τρόπους και διαδικασίες, να δουλέψουμε με δημόσιους φορείς, ιδιωτικές επιχειρήσεις, κοινωνικές οργανώσεις, συνδικάτα, πανεπιστήμια, νοσοκομεία, κοινωνία των πολιτών, ώστε αυτό που συζητάμε να γίνει κτήμα των ίδιων των ανθρώπων.

»Αυτό θα είναι και το τελειωτικό χτύπημα στον εθνικισμό με όλες τις μορφές και τις αποχρώσεις».

«Αποκλείουμε το δόγμα της περίκλειστης χώρας»

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης επισήμανε ακόμη ότι η Ελλάδα, έχοντας βγει από μια περίοδο εσωστρέφειας λόγω της βαθιάς κρίσης, έχει πλέον και τη βούληση και τις δυνατότητες να αναλάβει τον ρόλο που της αναλογεί για τη συνανάπτυξη των Βαλκανίων, τα οποία αποτελούν σταυροδρόμι αναδεικνύοντας έτσι την ανάγκη συνεργασίας μεταξύ των κρατών.

«Αυτό είναι το βασικό πλεονέκτημα της περιοχής, το οποίο είναι κοινό και δεν μπορεί καμία χώρα να το οικειοποιηθεί κατά αποκλειστικότητα», σημείωσε και πρόσθεσε ότι η ελληνική κυβέρνηση απορρίπτει το δόγμα της περίκλειστης χώρας, καταδικάζει τον ρατσισμό, τον εθνικισμό και την ξενοφοβία και πρωτοστατεί για τη δημιουργία ενός ευρέος προοδευτικού μετώπου απέναντι στην άνοδο της ακροδεξιάς και των εθνικιστικών αναδιπλώσεων στην Ευρώπη.

Πρόσθεσε δε ότι η Ελλάδα είναι αφοσιωμένη υποστηρίκτρια της περιφερειακής ολοκλήρωσης, με όρους ισότητας.

Η Συμφωνία των Πρεσπών αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος βλέπει τα Βαλκάνια

Ο κ. Δραγασάκης εξέφρασε ακόμη την πεποίθηση ότι η Συμφωνία των Πρεσπών αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο η Ευρώπη και ο κόσμος βλέπει την περιοχή και ενισχύει τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις των δυτικών Βαλκανίων, ενώ πρόσθεσε:

«Στη βάση αυτών των κεκτημένων καλούμαστε να σχεδιάσουμε ένα ποιοτικό άλμα και από τη διμερή ή τετραμερή συνεργασία, να περάσουμε σε μια ευρύτερη συνεργασία όλων των χωρών της περιοχής».

Σημείωσε επίσης ότι η συμφωνία θα συμβάλει σημαντικά και στην ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας.

ΥΠΟΙΚ Βόρειας Μακεδονίας: Με τα τούβλα του τείχους να χτίσουμε γέφυρες

Να χρησιμοποιήσουμε τα τούβλα του τείχους που μας χώριζε για να χτίσουμε γέφυρες συνεργασίας τόνισε ο υπουργός Οικονομίας της Βόρειας Μακεδονίας Kreshnik Bekteshi μιλώντας στο 1ο Βαλκανικό Φόρουμ που πραγματοποιείται από το πρωί στη Θεσσαλονίκη.

Όπως ανέφερε την Τρίτη στα Σκόπια έγινα 200 Β2Β επιχειρήσεων των δύο χωρών.

«Ο στόχος είναι κοινός, να αναπτυχθεί η συνεργασία, να γίνουμε περισσότερο ανταγωνιστικοί σε άλλες αγορές.

»Μετά τις θαρραλέες αποφάσεις των δυο πρωθυπουργών τώρα είναι δικό μας καθήκον να δημιουργήσουμε το κατάλληλο επιχειρηματικό περιβάλλον για συνεργασία» τόνισε, προσθέτοντας ότι έχει δρομολογηθεί η κατασκευή νέου αγωγού που θα συνδέσει τις δύο χώρες και θα εξασφαλίσει την ενεργειακή διαφοροποίηση της Βόρειας Μακεδονίας.

Τόνισε ότι το θέμα της διπλής φορολόγησης είναι ένα σημαντικό βήμα και «ευελπιστούμε φέτος να υπογράψουμε συμφωνία, έχοντας κατά νου ότι οι Έλληνες επενδυτές είναι μέσα στους πέντε πρώτους στη Βόρεια Μακεδονίας και ότι οι επιχειρηματίες μας διακινούν το 95% των προϊόντων τους μέσω του λιμένα Θεσσαλονίκης».

Ανέφερε ακόμη την πρόθεση των δύο χωρών να διπλασιάσουν τα κονδύλια για διασυνοριακή συνεργασία.

«Ο μισός πληθυσμός μας επισκέπτεται Χαλκιδική. σας καλούμε να επισκεφτείτε και τη δική μας χώρα και να δείτε τις ευκαιρίες που προσφέρουμε και να τις αξιοποιήστε.

»Έτσι θα αυξήσετε την ευημερία των πολιτών και στις δύο χώρες» κατέληξε.

Στ. Γιαννακίδης: Διασυνοριακά προγράμματα και τα χρηματοδοτικά τους εργαλεία

Τα διασυνοριακά προγράμματα συνεργασίας προσφέρουν χρηματοδοτικά εργαλεία για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων εκατέρωθεν των συνόρων και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη συνεργασία σε βαλκανικό επίπεδο, όχι με λανθασμένους όρους «διείσδυσης» που επικράτησαν στο παρελθόν αλλά με όρους συνανάπτυξης, τόνισε από το βήμα του 1ου Βαλκανικού Φόρουμ ο υφυπουργός Οικονομίας Στάθης Γιαννακίδης.

Αναφέρθηκε στα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας, γνωστά ως προγράμματα INTERREG που αποσκοπούν στην επίλυση διασυνοριακών προβλημάτων και στην από κοινού ανάπτυξη των δυνατοτήτων των διαφόρων εδαφικών περιοχών.

Ειδικότερα έκανε γνωστό ότι: Στο διασυνοριακό πρόγραμμα συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας και στον άξονα της υποστήριξης της τοπικής οικονομίας διατίθενται συνολικά 18 εκατ. ευρώ και ήδη έχουν ενταχθεί και υλοποιούνται 18 έργα, προϋπολογισμού 16 εκ ευρώ περίπου.

Το προσεχές διάστημα θα εκδοθεί πρόσκληση για τους ειδικούς στόχους της επιχειρηματικότητας και του τουρισμού με ένα προϋπολογισμό της τάξης των 4 εκατ. ευρώ.

Στο διασυνοριακό πρόγραμμα Ελλάδα-Βουλγαρία, ίσως το μεγαλύτερο (με προϋπολογισμό 130 εκατ. ευρώ) , για πρώτη φορά εκδόθηκε πρόσκληση –που είναι ανοιχτή- ενός μικρού προϋπολογισμού αρχικά, 10.000.000 €, με επιλέξιμους φορείς υφιστάμενες μικρομεσαίες επιχειρήσεις της διασυνοριακής περιοχής.

Με ποσοστό ενίσχυσης 65%, προϋπολογισμό των εταιρικών σχημάτων από 300.000 € έως 600.000 € στους τομείς: Αγροδιατροφή- ανακύκλωση και παραγωγή ενέργειας- Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και εξοικονόμηση ενέργειας – βιώσιμος τουρισμός – υγεία – υλικά και τεχνολογία- κλωστοϋφαντουργία/ένδυση.

Η επόμενη Πρόσκληση Έμμεσης Ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη διασυνοριακή περιοχή, βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο στάδιο διαβούλευσης μεταξύ των εθνικών αρχών με προϋπολογισμό 7 εκατ. ευρώ και εκτιμούμε ότι θα ανοίξει για τους ενδιαφερόμενους αρχές Μαΐου.

Στο πλαίσιο του διασυνοριακού προγράμματος «Ελλάδα – Αλβανία», με συνολικό προϋπολογισμό 54 εκατ. Ευρώ, στον ειδικό στόχο για τη βελτίωση της διασυνοριακής δυναμικότητας, την υποστήριξη της επιχειρηματικότητας, τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και της ανταγωνιστικότητας, έχουν ενταχθεί και υλοποιούνται 9 έργα με συνολικό προϋπολογισμό 5,2 εκ ευρώ περίπου.

Tέλος, με το διακρατικό πρόγραμμα Βalkan Med (Βαλκανική – Μεσόγειος), προϋπολογισμού σχεδόν 40 εκατ. ευρώ, είναι η πρώτη φορά που η ευρωπαϊκή συνεργασία αντιμετωπίζει μαζί τη βαλκανική χερσόνησο και την νοτιοανατολική Μεσόγειο, σε μια κοινή προσπάθεια σε θαλάσσια και χερσαία σύνορα, στο πλαίσιο του στόχου για έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη.

Το πρόγραμμα έχει δύο άξονες: α) Επιχειρηματικότητα και καινοτομία και β) Περιβάλλον.

Ήδη, με μία πρόσκληση έχουν ενταχθεί 49 έργα, με τη συμβασιοποίηση των οποίων εξαντλείται ο συνολικός προϋπολογισμός.

Στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν 5 χώρες: Ελλάδα, Κύπρος, Βουλγαρία, Αλβανία και Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας.

Ενόψει της νέας προγραμματικής περιόδου 2021-2027, σε επίπεδο Επιτροπής Παρακολούθησης του προγράμματος, και οι 5 χώρες δήλωσαν ότι επιθυμούν τη συνέχισή του, καθώς και την επέκτασή του τόσο προς τα Βαλκάνια όσο και προς την Ανατολική Μεσόγειο.

«Κοινός μας στόχος θα πρέπει να είναι η αναβάθμιση και η περαιτέρω ενδυνάμωση τέτοιων προγραμμάτων στο πλαίσιο και της νέας προγραμματικής περιόδου, η διαμόρφωση επιχειρηματικών δεσμών και διασυνοριακών συνδέσεων, η ανάπτυξη με όρους βελτίωσης της ζωής των πολιτών των λαών μας, η συνανάπτυξη» τόνισε ο κ. Γιαννακίδης, ο οποίος αναφέρθηκε και στο νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για την ενίσχυση της παρουσίας των ελληνικών επιχειρήσεων στα Βαλκάνια, με προϋπολογισμό 200 εκατ. ευρώ.

Σχετικά άρθρα