Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

Ιστορική επίσκεψη Μπόλαρη στην Ίμβρο – Συγκινητικές επαφές με την ομογένεια

Ιστορική επίσκεψη Μπόλαρη στην Ίμβρο – Συγκινητικές επαφές με την ομογένεια
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Ελληνική Ομογένεια, Ίμβρος, Μάρκος Μπόλαρης, Τουρκία, Υπουργείο Εξωτερικών, Φωτογραφίες,

Στην Ίμβρο πραγματοποίησε διήμερη επίσκεψη ο Μάρκος Μπόλαρης με την ιδιότητα του υφυπουργού Εξωτερικών.

Με πρώτο σταθμό τα Δαρδανέλια (Τσανάκαλε), ο υφυπουργός Εξωτερικών Μάρκος Μπόλαρης ξεκίνησε τη Δευτέρα τη διήμερη επίσκεψή του στην Ίμβρο, και τις επαφές του με τις τοπικές αρχές και τους θρησκευτικούς, πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς φορείς των Ελλήνων.

Στο πλαίσιο των συναντήσεών του με τις τοπικές Αρχές, ο κ. Μπόλαρης είχε συνάντηση με τον νομάρχη της νήσου, με τον οποίο, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, αντάλλαξε απόψεις, αφενός για την ενίσχυση των επαφών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στους τομείς του πολιτισμού και του τουρισμού με στόχο την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Τσανάκαλε, και αφετέρου για την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας στην Ίμβρο και την Τένεδο.

Ο κ. Μπόλαρης έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις δραστηριότητες που αναπτύσσει η νομαρχία στην ευρύτερη περιοχή της Τροίας (αρχαιολογικές ανασκαφές, εορτασμοί, κλπ) και έδωσε έμφαση στις κοινές δράσεις που θα μπορούσαν να αναπτυχθούν μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας ως προς την μεθόδευση πρωτοβουλιών μεταξύ μουσείων, αρχαιολογικών χώρων ή δήμων, με επίκεντρο τον τρωικό πόλεμο, τον Όμηρο κλπ..

Στη συνέχεια, ο υφυπουργός Εξωτερικών, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, μετέβη στην Ίμβρο όπου είχε συνάντηση με τον Εκπαιδευτικό και Πολιτιστικό Σύλλογο Ίμβρου, παρουσία και της εκπαιδευτικής κοινότητας της νήσου.

Οι εκπαιδευτικοί-ομογενείς και μετακλητοί, ενημέρωσαν τον υπουργό για τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν, αντάλλαξαν απόψεις μαζί του για την ταχύτερη και ευκολότερη αντιμετώπισή τους και έλαβαν απαντήσεις στο σύνολο των ερωτημάτων τους, καθώς το υπουργείο Εξωτερικών σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, έχει αναζητήσει τρόπους για την ταχύτερη δυνατή αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών.

Παράλληλα, ο κ. Μπόλαρης είχε επαφή και με τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων, όπου άκουσε και τον προβληματισμό των γονέων αλλά και των ατόμων τα οποία βρίσκονται στο νησί χάρη στην πρωτοβουλία που έχει αναπτυχθεί από το ΥΠΕΞ και τους συλλόγους Ιμβρίων στην Ελλάδα για την ενίσχυση του ομογενειακού στοιχείου στο νησί.

Η επίσκεψη της Δευτέρας ολοκληρώθηκε με δείπνο του υφυπουργού και της συνοδείας του με τον μητροπολίτη Ίμβρου και Τενέδου κ. Κύριλλο.

Την Τρίτη ο Μάρκος Μπόλαρης συναντήθηκε με τον έπαρχο της Ίμβρου και σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, αντάλλαξαν απόψεις για την ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στους τομείς του Τουρισμού και του Πολιτισμού.

Ο κ. Μπόλαρης αναφερόμενος στην πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη εξέφρασε την πρόθεση της ελληνικής πλευράς για περαιτέρω εμβάθυνση της συνεργασίας με χαρακτηριστικό παράδειγμα την συνεργασία με επίκεντρο την Τροία.

Παράλληλα ευχαρίστησε τον Έπαρχο για την στήριξή του προς τα μέλη της ελληνικής μειονότητας εκεί.

Ο Έπαρχος από την πλευρά του ανέπτυξε στον κ. Μπόλαρη τις δικές του ιδέες για τον Τουρισμό και επανέλαβε παλαιότερο αίτημα που είχε υποβληθεί από τουρκικής πλευράς για την ατμοπλοϊκή σύνδεση της Ίμβρου με τη Σαμοθράκη, τη Λήμνο και τη Θάσο.

Ακολούθησε, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, η συνάντηση που είχε ο υφυπουργός με τον δήμαρχο της νήσου, ο οποίος είναι και ένας από τους τρεις υποψηφίους στις επικείμενες εκλογές της 21ης Μαρτίου.

Ο κ. Μπόλαρης τον ευχαρίστησε διότι απασχολεί στο Δήμο και μέλη της ελληνικής μειονότητας στο νησί και τον κάλεσε αμέσως μετά τις εκλογές και εφόσον αναδειχθεί νικητής, για στενή συνεργασία με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη του νησιού.

Εν συνεχεία ο κ. Μπόλαρης επισκέφθηκε το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό στους Αγίους Θεοδώρους, και συμμετείχε σε αυθόρμητη εκδήλωση των μαθητών με απαγγελίες ποιημάτων, τραγουδιών και μικρών σκετς προς τιμή του.

Επισκέφθηκε επίσης και την εκκλησία του χωριού όπως και τον χώρο του πολιτιστικού συλλόγου.

Ακολούθησε η επίσκεψη στα Αγρίδια όπου λειτουργεί το Γυμνάσιο και το Λύκειο του νησιού, και είχε συνάντηση με το σύνολο των εκπαιδευτικών αλλά και τους 30 μαθητές, οι οποίοι αφού τον ξενάγησαν στους χώρους του σχολείου, στις αθλητικές εγκαταστάσεις και στα εργαστήρια, τα οποία λειτουργούν χάρη στη γενναιόδωρη χορηγία Έλληνα εφοπλιστή, τον οδήγησαν στο παλιό νηπιαγωγείο του χωριού που τώρα είναι ο χώρος καθημερινής εστίασης των μαθητών και του προσέφεραν ένα φιλόξενο γεύμα.

Ιδιαίτερης σημασίας, όπως επισήμαναν οι ίδιες πηγές, ήταν η συνάντηση που είχε ο υφυπουργός αργότερα με τα μέλη του Εκπαιδευτικού και Πολιτιστικού Συλλόγου Ιμβρίων προκειμένου να έχει πιο ενδελεχή ενημέρωση για τα προβλήματα που απασχολούν τον Σύλλογο και τα οποία χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης.

Το απόγευμα ο κ. Μπόλαρης ολοκλήρωσε τις επαφές του με την επίσκεψη στο πολιτιστικό κέντρο στο Σχοινούδι, και είχε την ευκαιρία να ξεναγηθεί από τους κατοίκους στους δρόμους του χωριού που ήταν ένα από τα μεγαλύτερα χωριά της Ίμβρου και, όπως λένε οι ντόπιοι, ένα από τα μεγαλύτερα χωριά των Βαλκανίων κατά την απογραφή του 1939.

Ιστορικό

Η Ίμβρος είναι νησί του Αιγαίου, το οποίο ανήκει στην Τουρκία και διοικητικά στην νομαρχία του Τσανάκκαλε.

Βρίσκεται στο βόρειο Αιγαίο, στην είσοδο του Ελλησπόντου.

Έχει έκταση 279 τετραγωνικά χιλιόμετρα και πληθυσμό 8.644 κατοίκων (2014), εκ των οποίων περίπου 300 είναι Έλληνες.

Οι κύριες ασχολίες των κατοίκων είναι η κτηνοτροφία, η αλιεία, η μελισσοκομική, η καλλιέργεια σιτηρών/ελαιοδένδρων και ο τουρισμός.

Το νησί φημίζεται επίσης για τα αμπέλια του και το εκλεκτό κρασί του.

Η Ίμβρος θεωρείται ότι πήρε την ονομασία της από την τοπική καρική θεότητα Ίμβραμος, που λατρευόταν στο νησί.

Στην αρχαιότητα ανήκε, μαζί με τη γειτονική Λήμνο, στην Αθηναϊκή Συμπολιτεία.

Μετά τη ναυμαχία της Σαλαμίνας, ο Μιλτιάδης κατέκτησε το νησί.

Οι Αθηναίοι ίδρυσαν εκεί αποικία περί το 450 π.Χ., την οποία διατήρησαν τους επόμενους 6 αιώνες.

Περί τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, το 100% του πληθυσμού του νησιού, δηλαδή περίπου 8.000, ήταν Έλληνες.

Λόγω της στρατηγικής θέσης της δίπλα στα Δαρδανέλλια, η Ίμβρος παρέμεινε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, μαζί με την Τένεδο, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου, που παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα.

Το 1920, η Συνθήκη των Σεβρών παραχωρούσε τα δυο νησιά στην Ελλάδα.

Μετά όμως την ήττα των Ελλήνων στη Μικρά Ασία και τη Μικρασιατική Καταστροφή, η Συνθήκη της Λωζάννης, έδωσε τα δύο νησιά στην Τουρκία, διάδοχο πλέον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Η ίδια συνθήκη όμως εξαίρεσε τους Έλληνες κατοίκους των δύο νησιών από την ανταλλαγή των πληθυσμών που ακολούθησε, και προέβλεψε γι’ αυτούς εκτενή αυτονομία, πράγμα όπως που στη συνέχεια καταπατήθηκε σε μεγάλη έκταση.

Το 1926, ο νέος Αστικός Κώδικας της Τουρκίας ανακάλεσε όλα τα δικαιώματα των μειονοτήτων, μεταξύ αυτών και των κατοίκων της Ίμβρου, κατά παράβαση της Συνθήκης της Λωζάννης.

Ο Νόμος 1151 του 1927, απαγόρευσε τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στα σχολεία.

Η πρόβλεψη για ύπαρξη τοπικής αστυνομίας, ελεγχόμενης από την ελληνική μειονότητα στο νησί, δεν εφαρμόστηκε ποτέ.

Η Ίμβρος ονομάστηκε Gökçeada και έλαβε χώρα εκτεταμένος εποικισμός από την ενδοχώρα της Τουρκίας, με σκοπό την αλλοίωση της πληθυσμιακής σύνθεσης.

Ιδιοκτησίες Ελλήνων απαλλοτριώθηκαν, με την επίκληση λόγων ασφαλείας, σε εξευτελιστικές τιμές.

Η κλιμάκωση της έντασης στην Κύπρο τη δεκαετία του 1960, επέφερε ακόμη μεγαλύτερη χειροτέρευση των συνθηκών διαβίωσης των Ελλήνων στο νησί.

Η εγκατάσταση μιας «ανοικτής φυλακής» (δίπλα στο χωριό Σχοινούδι) για βαρυποινίτες από το εσωτερικό της χώρας, αύξησε τον τρόμο του ελληνικού πληθυσμού και επέτεινε το φαινόμενο της μετανάστευσης.

Το 1924 λειτουργούσαν περίπου 18 σχολεία στην Ίμβρο και όλα ήταν ελληνικά.

Στις αρχές του 1964 λειτουργούσαν στην Ίμβρο 7 ελληνικά σχολεία με συνολικά 693 μαθητές και 27 δασκάλους.

Τότε η τουρκική κυβέρνηση έθεσε σε εφαρμογή μια δέσμη μέτρων εκτουρκισμού της Ίμβρου (35/27.3.1964, απόφαση του εθνικού συμβουλίου ασφαλείας της Τουρκίας), το οποίο περιελάμβανε μαζικές απαλλοτριώσεις καλλιεργήσιμης γης, ίδρυση ανοικτών αγροτικών φυλακών και με ειδική νομοθετική ρύθμιση απαγορεύτηκε η ελληνική εκπαίδευση και όλα τα ελληνικά σχολεία έκλεισαν και λειτούργησαν ως δημόσια τούρκικα σχολεία.

Στις 10 Ιανουαρίου 2012 ενεκρίθη το αίτημα αδειοδότησης ελληνικού μειονοτικού σχολείου στην Ίμβρο.

Το σχετικό αίτημα είχε πραγματοποιηθεί προς τις τουρκικές Αρχές προ ενός έτους από μέλη των κοινοτήτων της Ίμβρου και είχε κατατεθεί από τον κ. Λάκη Βίγκα, εκπρόσωπο των Μειονοτικών Βακουφίων στην Κεντρική Διεύθυνση Βακουφίων της Τουρκίας.

Πρόκειται για ιστορική εξέλιξη καθώς μετά από δεκαετίες επέτρεψαν οι τουρκικές Αρχές σε ελληνικό σχολείο να λειτουργήσει στην Ίμβρο.

Τον Σεπετέμβριο του 2013 επαναλειτούργησε μετά από 49 χρόνια το Δημοτικό Σχολείο των Αγίων Θεοδώρων με τέσσερις μαθητές.

Το 2014 ιδρύεται ο εκπαιδευτικός και πολιτιστικός σύνδεσμος Ίμβρου στην Πόλη με κύριο μέλημα την ανάπτυξη και λειτουργία των ελληνικών μειονοτικών σχολείων της Ίμβρου.

Ο στόχος ήταν να ανοίξει Γυμνάσιο και Λύκειο στο νησί.

Στις 31 Αυγούστου του 2015 γίνεται η επίσημη παραλαβή των σχετικών αδειών και το σχολικό έτος 2015-2016 η Ίμβρος αποκτά πλήρη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια ελληνική εκπαίδευση.

Το άνοιγμα των σχολείων τον Σεπτέμβριο του 2015 κατέστη δυνατό χάρη στις εντατικές προσπάθειες των ομογενειακών φορέων και τη βοήθεια του οικουμενικού Πατριάρχη κκ Βαρθολομαίου, καθώς και την οικονομική συνδρομή της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου, η οποία ανέλαβε μόνιμος χορηγός και συσσιτιοτρόφος των σχολείων, ενώ και η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αμερικής συνέδραμε με μεγάλη εφάπαξ χορηγία για την ολοκλήρωση του έργου των σχολείων καθώς και οι μητροπόλεις Κώου και Νισήρου και Σύμης.

Επίσης, το Πανεπιστήμιο του Νισάντασι αλλά και άλλες ιδιωτικές πρωτοβουλίες στήριξαν το έργο.

Χάρη στην εκπαιδευτική υποδομή που δημιουργήθηκε, συνολικά επτά οικογένειες από την Ελλάδα με 14 παιδιά επανεγκαταστάθηκαν στο νησί το 2015, ενώ μετά το άνοιγμα του δημοτικού σχολείου το 2013, επτά βρέφη είχαν γεννηθεί στην Ίμβρο από νέα ζευγάρια μέχρι τον Οκτώβριο του 2015.

Ιούνιος 2018: Επιστρέφουν οι Έλληνες στην Ίμβρο χάρη στον Κοτζιά

Ευχαριστήρια επιστολή προς τον υπουργό Εξωτερικών, Νίκο Κοτζιά, για την υποστήριξή του στην κοινότητά τους έστειλαν τον Ιούνιο του 2018 οι κάτοικοι της Ίμβρου.

Αυξάνεται ο ρυθμός της επιστροφής των Ιμβρίων στον τόπο τους τα τελευταία χρόνια, ανοίγουν ελληνικά σχολεία, και το νησί, χάρις στη στήριξη της ελληνικής Πολιτείας, αποκτά και πάλι ζωή.

Ειδικότερα, για την καθοριστική συμβολή του υπουργού Εξωτερικών προς τους Ιμβριους, ο Σύλλογος Ιμβρίων και η Ιμβριακή Ενωση Μακεδονίας – Θράκης ευχαριστούν προσωπικά τον κ. Νίκο Κοτζιά, με επιστολή τους, στις 12 Ιουνίου 2018.

Αναλυτικότερα, αφού επεσήμαναν την ενεργό και έμπρακτη στήριξη των Ιμβρίων εκ μέρους της ελληνικής Πολιτείας, και «ιδιαίτερα των οικογενειών που εγκαταστάθηκαν εκεί από την επαναλειτουργία των ελληνικών σχολείων όλων των βαθμίδων, το 2015», υπογραμμίζουν ότι κάτι τέτοιο «καταδεικνύει για ακόμα μια φορά την αποφασιστικότητα της Πολιτείας, αλλά και τη δική σας προσωπικά, να υποστηρίξετε το εγχείρημα της ανάκτησης της θέσης των Ιμβρίων στη γενέτειρά τους».

Οι Σύλλογοι, επίσης, αφού αναφέρουν ότι η στήριξη αυτή «αποτελεί το βασικό εχέγγυο για τη διατήρηση του αυξητικού ρυθμού των παλλινοστούντων Ιμβρίων των τελευταίων ετών, όπως και εκείνου του αριθμού των εγγραφών στα σχολεία της Ιμβρου», εκφράζουν την ελπίδα ότι αυτό θα επεκταθεί και «προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης των επιχειρηματικών πρωτοβουλιών των συμπατριωτών μας, προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του εγχειρήματος σε μακρόπνοη βάση».

Σχετικά άρθρα