Οι επιχειρήσεις και οι πολίτες ζητούν ξεκάθαρες απαντήσεις από τα πολιτικά κόμματα σε αυτήν την προεκλογική περίοδο για το πώς θα μπορέσει η ελληνική οικονομία να στηρίξει την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο, επισημαίνει ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος σε υπόμνημα τους προς τα πολιτικά κόμματα εν όψει των εκλογών της 25ης Ιανουαρίου.
Όπως δήλωσε ο κ. Μίχαλος «Η επίτευξη μιας βιώσιμης συμφωνίας με τους εταίρους, μιας συμφωνίας που να βασίζεται στη σημερινή πραγματικότητα της οικονομίας μας, αποτελεί καίριας σημασίας ζητούμενο, καθώς συνδέεται άμεσα με τη δυνατότητα της χώρας να αντλήσει κεφάλαια από τις αγορές, αλλά και να μπορέσει να αποπληρώσει τα δάνεια που έχει λάβει.
Εάν η διαπραγμάτευση αποτύχει, η χώρα θα βρεθεί μπροστά σε οδυνηρές επιλογές. Η οικονομία, αλλά πρωτίστως η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα δεν αντέχει άλλες περιπέτειες.
Γιατί η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα δέχτηκε τη μεγαλύτερη πίεση άρα και το μεγαλύτερο κόστος από την κρίση. Και τώρα δεν αντέχει άλλο. Οι ΜΜΕ δεν μπορούν να στηριχθούν σε πειραματισμούς και νεφελώδεις υποσχέσεις. Θέλουν καθαρά λόγια, καθαρές λύσεις, πρόοδο και όχι οπισθοδρόμηση.
Αναλυτικά το υπόμνημα έχει ως εξής:
Οι εκλογές της 25ης Ιανουαρίου θα είναι κρίσιμες για την Ελλάδα και για την πορεία ανάκαμψης της εθνικής οικονομίας, μετά από έξι χρόνια ύφεσης. Μέχρι τώρα το πεδίο αντιπαράθεσης των κομμάτων κυριαρχείται από το θέμα της διαπραγμάτευσης με τους πιστωτές για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους και τη διαχείρισή του.
Κανείς δεν αμφισβητεί ότι η επόμενη κυβέρνηση θα βρεθεί αντιμέτωπη με μια δύσκολη πραγματικότητα. Η Ελλάδα θα κληθεί να καλύψει το 2015 δανειακές ανάγκες ύψους 22,2 δισ. ευρώ, εφόσον επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί. Μέρος αυτού του ποσού – της τάξης των 4,3 δισ. ευρώ – πρέπει να καταβληθεί μέχρι τα τέλη Μαρτίου.
Η επίτευξη μιας βιώσιμης συμφωνίας με τους εταίρους, μιας συμφωνίας που να βασίζεται στη σημερινή πραγματικότητα της οικονομίας μας, αποτελεί καίριας σημασίας ζητούμενο, καθώς συνδέεται άμεσα με τη δυνατότητα της χώρας να αντλήσει κεφάλαια από τις αγορές, αλλά και να μπορέσει να αποπληρώσει τα δάνεια που έχει λάβει. Εάν η διαπραγμάτευση αποτύχει, η χώρα θα βρεθεί μπροστά σε οδυνηρές επιλογές.
Και η οικονομία αλλά πρωτίστως η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα δεν αντέχει άλλες περιπέτειες. Γιατί η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα δέχτηκε τη μεγαλύτερη πίεση άρα και το μεγαλύτερο κόστος από την κρίση. Και τώρα δεν αντέχει άλλο. Οι ΜΜΕ δεν μπορούν ν στηριχθούν σε πειραματισμούς και νεφελώδεις υποσχέσεις. Θέλουν καθαρά λόγια, καθαρές λύσεις, πρόοδο και όχι οπισθοδρόμηση.
Ωστόσο, οι θέσεις των κομμάτων ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα δεν παρουσιάζουν σημαντικές διαφοροποιήσεις.
Με την εξαίρεση του ΚΚΕ, όλα τα κόμματα του δημοκρατικού τόξου έχουν τοποθετηθεί επισήμως υπέρ της παραμονής της Ελλάδας στην ευρωζώνη. Αυτό σημαίνει ότι, όποια κι αν είναι η αυριανή κυβέρνηση, θα κινηθεί με προτεραιότητα τη διασφάλιση της ευρωπαϊκής προοπτικής της χώρας. Δεν αρκεί, όμως, αυτό για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη της οικονομίας και η οριστική έξοδος από την κρίση.
Το πραγματικό διακύβευμα για την αγορά, αλλά και για το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής κοινωνίας, είναι το πώς θα δημιουργηθούν ξανά στην Ελλάδα συνθήκες οικονομικής ανάπτυξης. Μιας ανάπτυξης η οποία θα δημιουργεί ποιοτικές θέσεις εργασίας, ώστε να αντιμετωπιστεί η μάστιγα της ανεργίας και θα επιτρέπει την ενεργοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας. Μιας ανάπτυξης, η οποία θα παράγει περισσότερο εθνικό πλούτο, ώστε να στηριχθεί η κοινωνική συνοχή και να αποκατασταθούν σταδιακά οι συνέπειες της κρίσης, ειδικά στις ασθενέστερες οικονομικά ομάδες του πληθυσμού.
Ο θετικός ρυθμός ανάπτυξης που σημειώθηκε το 2014 δεν μπορεί να διατηρηθεί, κάτω από τις συνθήκες αβεβαιότητας και πολιτικής αστάθειας.
Ήδη παρατηρείται πάγωμα επενδυτικών σχεδίων, ανησυχία καταθετών, μείωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και προβλήματα στο εξωτερικό εμπόριο. Το πρόβλημα της ρευστότητας, αντί να αμβλύνεται, αρχίζει και πάλι να πιέζει ασφυκτικά την αγορά.
Η πορεία ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας βρίσκεται σε κίνδυνο. Τα πολιτικά κόμματα οφείλουν σήμερα να λάβουν θέση σε αυτό το κρίσιμο ζήτημα.
Οφείλουν να εξηγήσουν πώς θα στηρίξουν την ανάπτυξη, με δεδομένο ότι, είτε με μνημόνιο είτε χωρίς, η επιλογή των άφθονων και φθηνών δανεικών για το κράτος δεν υπάρχει πια.
Θα πρέπει να παρουσιάσουν το σχέδιό τους και να τοποθετηθούν, όχι με ευχές, αλλά με σαφείς δεσμεύσεις και προτάσεις, σε συγκεκριμένα θέματα:
– Θα προωθήσουν μια ανάπτυξη που θα εκπορεύεται από το κράτος ή από έναν υγιή ιδιωτικό τομέα;
– Θα επιδιώξουν την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων, για να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και πρόσθετα έσοδα για κράτος και ασφαλιστικά ταμεία;
– Με ποιες δράσεις θα στηρίξουν την καινοτόμο μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, ώστε να αποκτήσει προοπτική η νέα γενιά και να δημιουργηθούν νέοι εργοδότες;
– Με ποιες δράσεις θα περιοριστούν οι γραφειοκρατικοί περιορισμοί και οι αγκυλώσεις, πώς θα δημιουργηθούν καλύτερες συνθήκες πρόσβασης των επιχειρήσεων σε χρηματοδότηση;
– Με ποια φορολογική πολιτική θα στηρίξουν την ανάκαμψη της οικονομίας; Με ένα σταθερό και ανταγωνιστικό καθεστώς, που θα λειτουργεί ως εργαλείο ανάπτυξης ή με τη φορολογία ως «λύση» για να καλύπτονται οι μαύρες τρύπες που δημιουργούνται λόγω λανθασμένων πολιτικών επιλογών;
Οι επιχειρήσεις και οι πολίτες, έχοντας βιώσει τον εφιάλτη της κρίσης, δεν ενδιαφέρονται για ανούσιες αντιπαραθέσεις. Δεν πείθονται από τις υποσχέσεις για αναδιανομή ενός πλούτου που η χώρα δεν μπορεί, με τις σημερινές συνθήκες, να παράγει.
Ζητούν ξεκάθαρες απαντήσεις για το πώς θα μπορέσει η ελληνική οικονομία να στηρίξει την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο.
Οι θέσεις της Επιμελητηριακής Κοινότητας είναι σαφείς:
– Επιτάχυνση και ολοκλήρωση των διαρθρωτικών αλλαγών στην οικονομία και στο κράτος. Όχι ως απαιτήσεις των δανειστών που πρέπει να ικανοποιηθούν, με κάθε τρόπο και με κάθε κόστος. Αλλά ως μια εθνική αναγκαιότητα, με σκοπό τη θεμελίωση μιας σύγχρονης, παραγωγικής, ανταγωνιστικής οικονομίας.
– Διαμόρφωση σαφούς εθνικού σχεδίου ανάπτυξης, με μακρόπνοο προσανατολισμό και σαφείς προτεραιότητες. Αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας, με τη δημιουργία νέων, καινοτόμων βιομηχανιών, για την παραγωγή, ποιοτικών και διεθνώς ανταγωνιστικών προϊόντων με υψηλή προστιθέμενη αξία. Διαφοροποίηση και ποιοτική αναβάθμιση της παραγωγής των μονάδων του παραδοσιακού βιομηχανικού χώρου, ώστε η ανταγωνιστικότητά τους να μη στηρίζεται αποκλειστικά στον παράγοντα του κόστους. Λειτουργική σύζευξη της γεωργικής παραγωγής, με τη βιομηχανία τροφίμων.
– Απλό, σταθερό και ανταγωνιστικό φορολογικό σύστημα. Με συντελεστή 15% στο σύνολο των φορολογητέων κερδών για τα νομικά πρόσωπα, αναβάθμιση του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας ως προς τα πρόστιμα και τους ελέγχους, σταδιακή μείωση συντελεστών ΦΠΑ, απαλλαγή από ΦΠΑ για τις μικρές επιχειρήσεις με ετήσια ακαθάριστα έσοδα ως 25.000 ευρώ και ριζική αναμόρφωση της φορολογίας ακινήτων.
– Τολμηρό πρόγραμμα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής. Προώθηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και θέσπιση κινήτρων προς επιχειρήσεις και καταναλωτές, για την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Σύνδεση αποτελεσμάτων με μείωση των φορολογικών συντελεστών.
– Αξιοποίηση των πόρων του ΕΣΠΑ 2014 – 2020 για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων. Ενίσχυση μηχανισμών όπως τα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών, οι επιχειρηματικοί άγγελοι, προγράμματα δανειοδότησης με ευνοϊκούς όρους, start-up funds σε τομείς όπως οι νέες τεχνολογίες, η αγροτική παραγωγή κτλ.
– Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της εγχώριας παραγωγής. Αποφασιστικές παρεμβάσεις στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, για τη μείωση του κόστους της ενέργειας και ειδικά των βιομηχανικών τιμολογίων. Περαιτέρω απλοποίηση των διαδικασιών και μείωση του κόστους ίδρυσης επιχειρήσεων. Δημιουργία Βιομηχανικών και Επιχειρηματικών Πάρκων.
– Στήριξη της εξαγωγικής δραστηριότητας των ελληνικών επιχειρήσεων. Επέκταση προγραμμάτων συγχρηματοδότησης και παροχής εγγυήσεων, για επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό Δημιουργία Αναπτυξιακής Τράπεζας Εξαγωγών – Εισαγωγών, στα πρότυπα επιτυχημένων παραδειγμάτων του εξωτερικού. Παροχή ειδικών κινήτρων μέσω της φορολογίας, για την άσκηση εξωστρεφούς δραστηριότητας
– Επίσπευση της διοικητικής μεταρρύθμισης, με προτεραιότητες τη μείωση του αριθμού των δημοσίων φορέων, τη διαμόρφωση σύγχρονων οργανογραμμάτων, τη θέσπιση ποιοτικών και ποσοτικών στόχων παραγωγικότητας, τη διαμόρφωση σοβαρού συστήματος αξιολόγησης, με κίνητρα και μηχανισμούς επιβράβευσης και προσέλκυσης των αρίστων.