Πραγματοποιήθηκε το απόγευμα του Σαββάτου 2 Νοεμβρίου 2024 στην αίθουσα της Φιλαρμονικής Εταιρείας Λευκάδας η εκδήλωση για τα 140 χρόνια από την γέννηση του Άγγελου Σικελιανού (1884-1951) που διοργάνωσε η Ακαδημία Α.Α.Σ.Τ. (Αρχαίου και Αποδεδεγμένου Σκωτικού Τύπου).
Η εκδήλωση ξεκίνησε ακριβώς στις 6.30 μ.μ., όπως ήταν προγραμματισμένη, με τους καλεσμένους να καλωσορίζει ο Πρόεδρος της Ακαδημίας Σκωτικού Τύπου καθηγητής ε.τ. Εμμανουήλ Γερακιός, ο οποίος είχε και τον συντονισμό της εκδήλωσης.
Όπως είπε, μεταξύ άλλων, σε μια αποστροφή του λόγου του ο Ε. Γερακιός «ο Σικελιανός δεν θέλει να καταλάβουμε τον Σικελιανό.
»Ο Σικελιανός ευελπιστεί να καταλάβουμε αυτά που κατάλαβε ο Σικελιανός.
Ο Εμμανουήλ Γερακιός μιλά για τον Άγγελο Σικελιανό στη Λευκάδα
»Να καταλάβουμε υψηλές έννοιες όπως, η έννοια του Δικαίου, η έννοια της Πατρίδος, η έννοια της Υπάρξεως, η έννοια της Εξελίξεως, η έννοια της Πίστης.
»Αυτά κατάλαβε και μέσα από τα γραπτά του προσπαθεί να μας δώσει και να μας φωνάξει:
»”Εγώ τα κατάλαβα. Τώρα η σειρά σας”».
Για τον Σικελιανό και το έργο του μίλησε ο φιλόλογος Δημήτριος Τσερές με θέμα «Ο ποιητής Άγγελος Σικελιανός: μείζων και αδέσμευτος».
Στο ξεκίνημα της ομιλίας του ευχαρίστησε τους διοργανωτές της εκδήλωσης που τον κάλεσαν να κάνει την ομιλία για τον Σικελιανό, «το ποιητικό καύχημα όχι μόνο της μικρής μας πατρίδας αλλά και συμπάσης της Ελλάδος», όπως τον χαρακτήρισε, «πολλώ μάλλον που ο ομιλών δεν είναι μέλος του Σωματείου που διοργανώνει την εκδήλωση».
Ακολούθησε η προβολή οπτικοακουστικού υλικού – ντοκιμαντέρ του κ. Γιάννη Φαλκώνη με μαρτυρίες για τον ποιητή Άγγελο Σικελιανό.
Στη συνέχεια ο κ. Κωνσταντίνος Αδαμάκος διάβασε ομιλία του Θοδωρή Αλεξίου με θέμα «Ο Άγγελος Σικελιανός και η εξερεύνηση του μυστικισμού». Ανάμεσα στα άλλα είπε:
Εμμανουήλ Γερακιός και Κωνσταντίνος Αδαμάκος
«Στο πρώιμο έργο του “Πρόλογος στη ζωή” ο Σικελιανός παρουσιάζει μια κοσμοθεωρία γεμάτη με θεϊκή ενέργεια.
»Οι τίτλοι των κεφαλαίων δείχνουνε ήδη την προσωπική του στάση απέναντι στο θαύμα της ζωής:
»Η Συνείδηση της Γης μου, η Συνείδηση της Φυλής μου, η Συνείδηση της Γυναίκας, η Συνείδηση της Πίστης, η Συνείδηση της προσωπικής Δημιουργίας.
»Το ποίημα είναι ένας εορτασμός της ζωής και της ενότητας της δημιουργίας όπου ο ποιητής επιδιώκει να υπερβεί τον υλικό κόσμο και να συνδεθεί με την πνευματική ουσία της ύπαρξης.
»Αυτό το έργο αντικατοπτρίζει την πίστη του στην αμεσότητα του θείου και την δυνατότητα επίταξης μιας ανώτερης συνείδησης μέσω της ποιητικής έμπνευσης».
Και συνέχισε λέγοντας: «Για το Σικελιανό η ποίηση αφορά το άτομο και όχι τη μάζα.
»Είναι αυτό που έχει συνείδηση του θαύματος της δημιουργίας και είναι αυτό που εκφράζει τον εσωτερικό του θαυμασμό.
»Από την άποψη αυτή ταυτίζεται με χριστιανούς μυστικιστές όπως, ο Ιωάννης του Σταυρού και η Hildegard von Bingen (σ.σ. ήταν Γερμανίδα μύστρια, συγγραφέας, συνθέτις και φιλόσοφος και κατάφερε να γίνει η σημαντικότερη θρησκευτική ηγέτιδα του 12ου αιώνα στην Ευρώπη), αλλά και τα μυστικιστικά κινήματα του καιρού του όπως, η χρεοσοφία και ο τεκτονισμός φαίνεται ότι επηρέασαν το έργο του.
»Μάλιστα σε σχετική μελέτη – διδακτορική διατριβή της κας Όλγας Μούτσιανου, η οποία είναι αναρτημένη και στην επίσημη σελίδα των διδακτορικών διατριβών του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου αποδίδεται στο Σικελιανό και η τεκτονική ιδιότητα.
»Οι κοινές συνισταμένες από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι και τον μεσοπόλεμο είναι ότι οι περισσότεροι “Νεοκεντρίτες”, λέει η διδακτορική διατριβή, “έχουν έμπνευση ένα υποσυνείδητον μίσος προς τας συντηρητικάς ιδέας”.
»Είναι τέκτονες, όπως ο Μαρτζώκης, ο Γιοφύλλης, ο Καζαντζάκης, ο Μαλακάσης, ο Θεοτόκης, ο Σικελιανός και πολλοί άλλοι που αργότερα βρίσκουν κοινούς πολιτικούς ιδεολογικούς προβληματισμούς». (σ.σ. η διδακτορική διατριβή αναφέρει επακριβώς: «… Έχουν εμπνεύση ένα υποσυνείδητον μίσος προς τας συντηρητικάς ιδέας» και όχι «έχουν έμπνευση…».
Ακολούθησε κλασική και προκλασική μουσική από το Μουσικό Σύνολο Λευκάδας «Lefkas Brass», η οποία συνοδεύονταν από απαγγελία ποιημάτων του Σικελιανού από την Λουκία Κατωπόδη.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με τις ευχαριστίες που απεύθυνε ο κ. Γερακιός και την ανάκρουση του εθνικού ύμνου.
Με πληροφορίες από Λευκαδίτικα Νέα
Δείτε το βίντεο:
Δείτε τον Εμμανουήλ Γερακιό να μιλά για τον Σικελιανό:
Μεγάλη Στοά και Ύπατο Συμβούλιο δεν είναι το ίδιο
Ο Αρχαίος και Αποδεδεγμένος Σκωτικός Τύπος (ΑΑΣΤ) του Ελευθεροτεκτονισμού, γνωστός απλά και ως Σκωτικός Τύπος, είναι μια ενιαία πνευματικά και εννοιολογικά σειρά 33 προοδευτικών βαθμών, οργανωμένων σε δύο διακριτές σειρές:
Τον Συμβολικό Τεκτονισμό (1°- 3°) που συνήθως έχει διακριτή δομή και υπάγεται στη διοίκηση της οικείας Μεγάλης Στοάς.
Τον Φιλοσοφικό Τεκτονισμό (4°- 33°), διοικούμενο από το Ύπατο Συμβούλιο (υπό την προεδρία του Υπάτου Μεγάλου Ταξιάρχη – ΥΜΤ), που συνιστά και «φύλακα» (δηλαδή τον πνευματικό καθοδηγητή και «προστάτη») του Τύπου.
Ο Φιλοσοφικός Τεκτονισμός είναι μία από τις δύο κύριες εξελίξεις του Συμβολικού Τεκτονισμού (1°- 3°) που ένας Διδάσκαλος Τέκτων μπορεί να ακολουθήσει για εμβάθυνση στις αρχές και έννοιες του Ελευθεροτεκτονισμού.
Η άλλη κύρια εξέλιξη είναι ο Τύπος της Υόρκης, που καθιδρύθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Μεγάλη Στοά της Ελλάδος ιδρύθηκε και άρχισε να λειτουργεί στην Ελλάδα υπό την ονομασία Γαληνοτάτη Μεγάλη Ανατολή της Ελλάδος το 1868, αφού η Μεγάλη Ανατολή της Ιταλίας με απόφαση του Μεγάλου Διδασκάλου παραχώρησε σχετική άδεια στις 16 Φεβρουαρίου 1867 στο μέχρι τότε Διευθυντήριο, που διοικούσε από το 1864 τον υφιστάμενο Ελληνικό Τεκτονισμό (με πρώτες καταγεγραμμένες στοές στις πόλεις Αθήνα, Πειραιά, Χαλκίδα, Πάτρα, Σύρο, Λαμία και Άργος).
Το Ύπατο Συμβούλιο του 33° του Αρχαίου και Αποδεδεγμένου Σκωτικού Τύπου της Ελλάδος ιδρύθηκε και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα το έτος 1872, υπό του Δημητρίου Ροδοκανάκη που ανυψώθηκε στον 33° βαθμό από το Ύπατο Συμβούλιο της Σκωτίας, με εξουσιοδότηση για την ίδρυση Υπάτου Συμβουλίου στην Ελλάδα.
Το 1936, η Γαληνοτάτη Μεγάλη Ανατολή της Ελλάδος μετονομάσθηκε σε Μεγάλη Στοά της Ελλάδος, και εδρεύει μέχρι σήμερα στην Αθήνα, επί της οδού Αχαρνών 19 και Σουρμελή, ενώ ο Σκωτικός Τύπος ήταν ο μόνος ενεργός Τεκτονικός Τύπος στην Ελλάδα μέχρι και το 1980.
Το Ύπατο Συμβούλιο για την Ελλάδα δέχεται μέλη, τέκτονες διδασκάλους, από τις δύο κανονικές μεγάλες στοές, τη Μεγάλη Στοά της Ελλάδος (ΜΣτΕ) και την Εθνική Μεγάλη Στοά της Ελλάδος (ΕΜΣτΕ).
Που μπορείτε να βρείτε τον Σκωτικό Τύπο
Το ελληνικό Ύπατο Συμβούλιο υπό τον Εμ. Γερακιό αποτελεί το νόμιμο και κανονικό στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις τεκτονικές παραδόσεις και δεκάδες αποφάσεις της ελληνικής Δικαιοσύνης, συμπεριλαμβανομένου του Αρείου Πάγου.
Ως νόμιμο και κανονικό Ύπατο Συμβούλιο διατηρεί αγαστές σχέσεις τόσο με το μητρικό των ΗΠΑ όσο και με το γαλλικό, που είναι το δεύτερο στον κόσμο και το πρώτο στην Ευρώπη, αλλά και το ισραηλινό.
Η συμμαχία Ηνωμένες Πολιτείες, Γαλλία, Ελλάδα, Ισραήλ, ο άξονας Ουάσιγκτον, Παρίσι, Αθήνα, Ιερουσαλήμ είναι κι εδώ ισχυρός.
Το Ύπατο Συμβούλιο έχει την έδρα του στην οδό Σουρμελή 2 στην Αθήνα, ακριβώς δίπλα στο Μέγαρο της Μεγάλης Στοάς, γνωστό κι ως «Αχαρνών».
Τα μέλη του ΑΑΣΤ συνεδριάζουν στο γωνιακό κτίριο επί των οδών Αχαρνών και Αβέρωφ, ακριβώς απέναντι από το Μέγαρο της Μεγάλης Στοάς.
Το Ύπατο Συμβούλιο δέχεται μέλη από τις δύο κανονικές Μεγάλες Στοές της χώρας μας, τη Μεγάλη Στοά της Ελλάδας (ΜΣτΕ) και την Εθνική Μεγάλη Στοά της Ελλάδας (ΕΜΣτΕ).
Για να «ακολουθήσει» κάποιος τον Σκωτικό Τύπο πρέπει να φέρει τους τρεις πρώτους βαθμούς του ελευθεροτεκτονισμού, που τους αποκτά μέσα από τη συμμετοχή σε κάποια από τις δύο κανονικές Μεγάλες Στοές.