Ασθενοφόρα-σαπάκια που έχουν διανύσει 1 εκατ. χιλιόμετρα και παθαίνουν απανωτές βλάβες, μεταφέρουν σήμερα τους Έλληνες ασθενείς στα νοσοκομεία.
Τα γερασμένα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ έχουν αγοραστεί στην πλειονότητα τους το 2003 δηλαδή πριν 12 χρόνια και κυκλοφορούν ακόμη στους δρόμους, όταν στην ΕΕ ο στόλος των ασθενοφόρων ανανεώνεται το πολύ κάθε πέντε χρόνια.
Τις καταγγελίες αυτές κάνει ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων του κεντρικού τομέα ΕΚΑΒ, Γ. Μαθιόπουλος, μιλώντας στην Καθημερινή και συμπληρώνει ότι με τις ελλείψεις ασθενοφόρων συμβαδίζουν και οι ελλείψεις διασωστών.
Συνολικά, το ΕΚΑΒ διαθέτει πανελλαδικά 620 ασθενοφόρα και 200 κινητές μονάδες. Εκτιμάται ότι πάνω από 130 ασθενοφόρα βρίσκονται εκτός λειτουργίας εξαιτίας σοβαρών βλαβών.
Τα ασθενοφόρα της Αθήνας, αλλά και αρκετών περιοχών στην ηπειρωτική χώρα «γράφουν» κατά μέσον όρο 70.000 χλμ. ετησίως, που σημαίνει ότι υπάρχουν οχήματα ΕΚΑΒ που έχουν διανύσει ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα.
Στην Αττική, από τα συνολικά 135 ασθενοφόρα, πάνω από 60 είναι καθημερινά εκτός λειτουργίας λόγω βλαβών.
Εξ αυτών σχεδόν τα μισά είναι πολύ δύσκολο να λειτουργήσουν ξανά, αφού χρειάζονται ακριβά ανταλλακτικά – συνήθως νέο κινητήρα. Ετσι, τροφοδοτούν με ανταλλακτικά άλλα ασθενοφόρα με λιγότερο σοβαρές βλάβες.
Το ΕΚΑΒ Αττικής λαμβάνει καθημερινά περί τις 5.000 κλήσεις και πραγματοποιεί κατά μέσον όρο 850 διακομιδές το εικοσιτετράωρο.
Σε πρωινή και απογευματινή βάρδια «κινούνται» 55 έως 65 ασθενοφόρα και στη νυχτερινή βάρδια περίπου 30.
Σύμφωνα με τα διεθνή στάνταρ χρειάζεται ένα ασθενοφόρο ανά 30.000 πληθυσμό και μία κινητή μονάδα ανά 150.000 πληθυσμό.
Που σημαίνει χονδρικά 150 ασθενοφόρα και 30 κινητές μονάδες.
Οπως εξηγεί ο κ. Μαθιόπουλος, ως αποτέλεσμα των λίγων ασθενοφόρων είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις –ακόμα και 2-3 ώρες– στην εξυπηρέτηση των θεωρητικά απλών παθολογικών περιστατικών.
«Ομως ποτέ δεν μπορείς να είσαι σίγουρος εάν ένα αναφερόμενο από τους συγγενείς ως απλό παθολογικό περιστατικό είναι όντως απλό. Ενας πόνος στο στομάχι μπορεί να είναι και έμφραγμα στην αρχή του».
Με τις ελλείψεις ασθενοφόρων συμβαδίζουν και οι ελλείψεις διασωστών.
Μόνο στην Αθήνα τα χρωστούμενα ρεπό σε εργαζομένων έχουν φτάσει τα 50.000, και συχνά οι διασώστες αναγκάζονται να κάνουν διπλοβάρδιες.
Ακόμα πιο δύσκολη είναι η κατάσταση στην υπόλοιπη Ελλάδα. Σε πολλές περιοχές δεν μπορεί να λειτουργήσει ασθενοφόρο σε 24ωρη βάση λόγω έλλειψης προσωπικού.
«Υπάρχουν τομείς με 2-3-4 διασώστες, όταν, για να λειτουργήσει σε 24ωρη βάση με σωστές συνθήκες (να βγαίνουν οι άδειες, τα ρεπό κ.ο.κ.), χρειάζονται 11 διασώστες», επισημαίνει ο κ. Μαθιόπουλος και συνεχίζει:
«Στην Πύλο ο τομέας ΕΚΑΒ έχει δύο άτομα, στη Σπάρτη το ίδιο. Στις Κυκλάδες, σε κανένα νησί δεν υπάρχει ικανοποιητικός αριθμός διασωστών για να λειτουργήσει ασθενοφόρο σε 24ωρη βάση. Ετσι, όσοι είναι εκεί κάνουν διπλοβάρδιες, επιστρατεύονται εθελοντές-οδηγοί του δήμου ή οι διακομιδές γίνονται από τους συγγενείς των ασθενών με δικά τους μέσα. Να σας πω μόνο ότι εφέτος, σε μεγάλο νησί του Αιγαίου, αστυνομικός πήγε στο σπίτι διασώστριας για να την επιστρατεύσει με εντολή εισαγγελέα. Η συνάδελφος μόλις είχε τελειώσει διπλοβάρδια…»