Ρητή αναφορά στην αύξηση στον κατώτατο μισθό περιλαμβάνεται στο αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης.
Οπως σημειώνει η «Αυγή»,το εργασιακό περιβάλλον της μεταμνημονιακής εποχής που αποτελεί τον πυρήνα του σχεδίου, παρουσίασε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος στο Eurogroup της 27ης Απριλίου, ανοίγοντας τον δρόμο της αύξησης του κατώτατου μισθού από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, στα πρότυπα της Πορτογαλίας.
Επιπλέον, αναφέρεται στην επαναφορά των βασικών αρχών των συλλογικών συμβάσεων και στον ανασχεδιασμό του προστίμου για την αδήλωτη εργασία ώστε να μειωθεί στο 5% το 2021, ενώ εμπεριέχει και την αναπροσαρμογή του συστήματος επιδότησης της ανεργίας λαμβάνοντας υπόψη τους δείκτες φτώχειας.
Είναι γεγονός ότι με σχετική Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου το 2012, ο κατώτατος μισθός στη χώρα μας μειώθηκε από 751 ευρώ σε 586 για όλους τους εργαζομένους, πλην των νέων έως 25 ετών, για τους οποίους προβλέφθηκε το… ιλιγγιώδες ποσό των 511 ευρώ, ενώ εν συνεχεία ο τρόπος καθορισμού του πέρασε από τα χέρια των κοινωνικών εταίρων σε αυτά του εκάστοτε υπουργού Εργασίας.
Κάν’ το όπως η Πορτογαλία
Επί της ουσίας, αυτό το οποίο προβλέπει το αναπτυξιακό σχέδιο είναι να υπάρξει ένα νέο σύστημα υπολογισμού του κατώτατου μισθού, σε σύνδεση με τις πραγματικές δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας και τη στόχευση για την καταπολέμηση της ανεργίας, την αύξηση της απασχόλησης, αλλά και της παραγωγικότητας, όπως αναφέρεται.
Άλλωστε, υπάρχει και το παράδειγμα της Πορτογαλίας, η οποία από το Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Προσαρμογής έως σήμερα έχει ήδη προχωρήσει σε τρεις αυξήσεις του κατώτατου μισθού, με αποτέλεσμα από 530 ευρώ ο κατώτατος μισθός να αυξηθεί σε 557 το 2017 και να φτάσει τα 580 ευρώ το 2018, με στόχο να αγγίξει τα 600 ευρώ το 2019.
Πλέον, είναι σαφές ότι η κυβέρνηση είναι σε θέση να κινηθεί με τον αντίστοιχο τρόπο, επιδιώκοντας την αύξηση από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, οπότε και θα έχει ολοκληρωθεί το τρίτο ελληνικό πρόγραμμα.
Από εδώ και στο εξής αναμένεται να καταρτιστεί η διαδικασία επιστημονικής τεκμηρίωσης της αύξησης του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα προκειμένου η διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους να ξεκινήσει αμέσως μετά την έξοδο της χώρας από το Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Προσαρμογής, τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους, ώστε οι αυξήσεις να αρχίσουν να «τρέχουν» όσο το δυνατόν πιο άμεσα.
Αύξηση στο 20% όσων δικαιούνται ΚΕΑ
Από εκεί και πέρα, στο κεφάλαιο της κοινωνικής προστασίας προβλέπεται η αύξηση του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) και συγκεκριμένα η άνοδος από 10% σε 20% εντός διετίας των ωφελουμένων του ΚΕΑ που προωθούνται στην αγορά εργασίας μέσω προγραμμάτων του ΟΑΕΔ.
Ακόμη, αποτυπώνεται η πρόθεση της κυβέρνησης (περιλαμβάνεται στο πλαίσιο των αντίμετρων του 2019) να αυξηθούν τα σχολικά γεύματα, ώστε να καλύπτουν 500.000 μαθητές το 2019, καθώς και οι βρεφονηπιακοί σταθμοί, ήτοι 5.000 μονάδες για 145.000 παιδιά το 2019-2020.
Την ίδια στιγμή, αναμένεται να δημιουργηθούν 100 κέντρα στήριξης της οικογένειας που θα λειτουργούν στα κέντρα κοινότητας, όπως και η στήριξη της ανασφάλιστης μητέρας.
Κοινωνική Αλληλέγγυα Οικονομία με 170 εκατ.
Παράλληλα, αναπτύσσεται ένα ολοκληρωμένο «Σχέδιο Δράσης για την Ανάπτυξη του Οικοσυστήματος της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας 2017-2023», το οποίο χρηματοδοτείται κυρίως από το ΕΣΠΑ, με συνολικό προϋπολογισμό 170.712.550 ευρώ από δύο Τομεακά Επιχειρησιακά Προγράμματα του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου και 13 Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα.
Τα πρώτα ταμεία δράσης υποστηρίζουν δράσεις έως και 100 Κέντρων Στήριξης Κ.ΑΛ.Ο. (τουλάχιστον ένα σε κάθε πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση) και θα τεθούν σε λειτουργία το τρίτο τρίμηνο του 2018.
Τα Κέντρα Υποστήριξης θα πρέπει να είναι τα ίδια φορείς Κ.ΑΛ.Ο. προκειμένου να δημιουργήσουν ένα υποστηρικτικό οικοσύστημα «εκ των έσω» και να λειτουργήσουν ως «σημεία πληροφόρησης», καθώς και ως φορείς παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών για δυνητικούς και υπάρχοντες φορείς της Κ.ΑΛ.Ο.
Αμέσως μετά την προκήρυξη για τα Κέντρα Υποστήριξης θα ακολουθήσει μια σειρά προκηρύξεων για επιχορηγήσεις για φορείς Κ.ΑΛ.Ο. σε διάφορα επίπεδα ανάπτυξης (πλήρως επιδοτούμενα κεφάλαια εκκίνησης για νέους φορείς Κ.ΑΛ.Ο. ή εν μέρει επιδοτούμενα κεφάλαια για φορείς Κ.ΑΛ.Ο. σε πιο ώριμα επίπεδα ανάπτυξης).
Ταυτόχρονα, αναπτύσσονται διάφορες δράσεις για την ανάπτυξη χρηματοπιστωτικών εργαλείων που συμπληρώνουν τις δράσεις στήριξης και επιδότησης.
Η πρώτη αφορά την ίδρυση του επιμέρους αμοιβαίου κεφαλαίου Κ.ΑΛ.Ο. στο πλαίσιο του Ταμείου Επιχειρηματικότητας II, το οποίο διαχειρίζεται το ΕΤΕΑΝ με αρχικό προϋπολογισμό ύψους 10 εκατ. ευρώ, και στόχο χορήγηση μικροδανείων μέχρι 25.000 ευρώ σε φορείς Κ.ΑΛ.Ο., που ενεργοποιηθεί το τρίτο τρίμηνο του 2018.
Στήριξη στα νιάτα, αναστροφή του brain drain
Προκειμένου να υλοποιηθούν οι στρατηγικές προτεραιότητες, έχει σχεδιαστεί από το υπουργείο Παιδείας κάτι που περιλαμβάνεται στο αναπτυξιακό σχέδιο, μια σαφής και ολοκληρωμένη στρατηγική, η οποία λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες των νέων.
«Με ένα μακροπρόθεσμο όραμα, η στρατηγική θα είναι δεσμευτική για τα ενδιαφερόμενα μέρη και θα προχωρήσει σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές στην πολιτική για τη νεολαία» όπως αναφέρεται.
Πρόκειται για το στρατηγικό πλαίσιο «Νεολαία 17-27: Πλαίσιο στρατηγικής και σχεδίου δράσης για την ενδυνάμωση των νέων» το οποίο καθορίζει σαφείς στόχους που αποσκοπούν σε:
* Προώθηση της αυτονομίας και της ανεξαρτησίας των νέων και διευκόλυνση της μετάβασής τους στην ενηλικίωση.
* Παροχή δίκαιης και ποιοτικής εκπαίδευσης – κατάρτισης – μαθητείας.
* Εξασφάλιση αξιοπρεπούς εργασίας για τη νεολαία και ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας των νέων.
* Βελτίωση της υγείας και την ευημερίας των νέων.
* Ενίσχυση της συμμετοχής των νέων στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.
* Μείωση των ανισοτήτων μεταξύ των νέων.
* Δημιουργία πόλεων φιλικών προς τη νεολαία.