Ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος άσκησε η Εισαγγελία Διαφθοράς κατά παντός υπευθύνου κατασκευαστικής εταιρείας, συμφερόντων της οικογένειας Μπόμπολα για οικονομικό σκάνδαλο γύρω από την κατασκευή αυτοκινητοδρόμου στα Σκόπια. Το σκάνδαλο στο οποίο είχε εμπλακεί, σύμφωνα με την αντιπολίτευση της γειτονικής χώρας και την κυβέρνηση του Νίκολα Γκρούεφσκι, φέρνει πλέον ενώπιον του ανακριτή τους υπευθύνους και στελέχη της εταιρείας, για ξέπλυμα βρώμικου χρήματος και απάτη ύψους 50 εκ. ευρώ στην κατασκευή αυτοκινητοδρόμου στα Σκόπια.
Πώς αποκαλύφθηκε το οικονομικό σκάνδαλο
Η απάτη η οποία στρέφεται σε βάρος των συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποκαλύφθηκε μετά τις καταγγελίες του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης στα Σκόπια Ζόραν Ζάεβ για ατασθαλίες στην εργολαβία του αυτοκινητοδρόμου Ντέμιρ Κάπια – Σμόκβιτσα που είχε αναλάβει η συγκεκριμένη κατασκευαστική εταιρεία.
Ακολούθησε έκθεση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF) στην οποία περιγράφονται μεταξύ άλλων υπέρογκες αμοιβές στο προσωπικό της εταιρείας οι οποίες ξεπερνούν κατά πολύ τους μισθούς στη γειτονική χώρα. Σύμφωνα με την έκθεση, τα ύψος των αποδοχών που εμφανίζονταν να λαμβάνουν διάφορα πρόσωπα , την περίοδο 2012-2013 αποτελεί ένδειξη ότι είτε τα χρήματα αυτά δεν προορίζονταν για τα στελέχη αυτά, είτε δηλ. διοχετεύονταν σε τρίτους είτε είχαν ως πραγματικό σκοπό τη διόγκωση του τιμήματος του έργου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της OLAF, με αφορμή τα οποία ξεκίνησε η εισαγγελική έρευνα, , οι μισθοί που εμφανίζονταν να εισπράττουν ορισμένα στελέχη της κατασκευαστικής εταιρείας έφταναν στο «εξωπραγματικό» για τα οικονομικά δεδομένα των Σκοπίων το ποσό των 110.000 ευρώ, μηνιαίως!
Η υπόθεση κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου, ύψους 270.000.000 ευρώ η οποία πυροδότησε οξεία πολιτική αντιπαράθεση στα Σκόπια με την αντιπολίτευση να μιλά για μεγάλη υπόθεση διαφθοράς αφού η ελληνική εταιρεία, φέρεται, σύμφωνα με καταγγελίες να κέρδισε το έργο αν και η προσφορά της ήταν σημαντικά υψηλότερη (κατά 40.000.000 ευρώ) από αυτές των ανταγωνιστών της.
Επίσης, οι ίδιες καταγγελίες έκαναν λόγο για έλληνες πολίτες που έφταναν στα Σκόπια, οργανωμένα, με λεωφορεία οι οποίοι δεν ασχολούνταν με την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου, αλλά εισέπρατταν από την εταιρεία, μέσω του υποκαταστήματος της Stopanska Banka, θυγατρικής της Εθνικής Τράπεζας, μεγάλα χρηματικά ποσά σε μετρητά (20.000 έως και 90.000 ευρώ), βάσει συμβάσεων έργου. Όπως ανέφεραν δε, οι καταγγελίες της αντιπολίτευσης στα Σκόπια, σε λιγότερο από έναν χρόνο εισήλθαν στη γειτονική χώρα για τον σκοπό αυτό 96 Έλληνες πολίτες, ενώ εννέα από αυτούς φαίνεται να έχουν το ίδιο επώνυμο αλλά διαφορετικό όνομα.
Η κατασκευαστική εταιρεία πάντως έχει χαρακτηρίσει «αβάσιμα και αδικαιολόγητα» τα σχετικά δημοσιεύματα του σκοπιανού και διεθνούς Τύπου υποστηρίζοντας ότι «από την έναρξη του παραπάνω έργου όλες οι δραστηριότητες και όλες οι σχετικές οικονομικές συναλλαγές εκτελούνται σύμφωνα με τους διεθνείς και τοπικούς νόμους και κανονισμούς.
Αυτό σημαίνει ότι οποιαδήποτε συναλλαγή καλύπτεται από συμβάσεις και τιμολόγια, οι φόροι υπολογίζονται και πληρώνονται και τελικώς όλες οι πληρωμές γίνονται μέσω τραπεζικού συστήματος, όπως απαιτείται από τον νόμο».