Μια Ιρανή φοιτήτρια συνελήφθη το Σάββατο 2/11 επειδή έβγαλε τα ρούχα της σε ένδειξη διαμαρτυρίας.
Φέρεται να δέχθηκε επίθεση από δυνάμεις ασφαλείας, της ισλαμικής Αστυνομίας Ηθών, στο Ισλαμικό Πανεπιστήμιο Αζάντ της Τεχεράνης, για ακατάλληλη χιτζάμπ (μαντίλα).
Ένα βίντεο που δείχνει την φοιτήτρια να κάθεται φορώντας μόνο τα εσώρουχά της στην αυλή του Τμήματος Επιστήμης και Έρευνας του πανεπιστημίου έχει γίνει viral στα ιρανικά Μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ένας υπάλληλος του πανεπιστημίου επιβεβαίωσε αργότερα τη σύλληψή της.
«Μετά από μια απρεπή πράξη μίας φοιτήτριας στο Τμήμα Επιστήμης και Έρευνας του πανεπιστημίου, η ασφάλεια της πανεπιστημιούπολης παρενέβη και παρέδωσε το άτομο στις Αρχές επιβολής του νόμου», έγραψε στο «X» ο Αμίρ Μαχτζούμπ, Γενικός Διευθυντής Δημοσίων Σχέσεων στο Ισλαμικό Πανεπιστήμιο Αζάντ.
«Τα κίνητρα και οι βαθύτεροι λόγοι για τις πράξεις της φοιτήτριας βρίσκονται υπό διερεύνηση».
Την ίδια μέρα, το ενημερωτικό δελτίο «Amir Kabir», μια φοιτητική ομάδα στο Telegram, ανέφερε λεπτομέρειες για το περιστατικό, λέγοντας ότι η φοιτήτρια γδύθηκε μετά από παρενόχληση επειδή δεν φορούσε μαντίλα και σκίστηκαν τα ρούχα της από τις δυνάμεις ασφαλείας.
Κατά τη σύλληψή της, η φοιτήτρια δέχθηκε σφοδρή σωματική επίθεση, συμπεριλαμβανομένου χτύπημα του κεφαλιού της είτε σε πόρτα αυτοκινήτου είτε σε κολόνα, κάτι που προκάλεσε έντονη αιμορραγία.
«Στα λάστιχα του αυτοκινήτου φάνηκαν λεκέδες αίματος από τη φοιτήτρια», σημειώνει το δημοσίευμα.
Από την εμφάνιση στο Ιράν του κινήματος «Γυναίκα, Ζωή, Ελευθερία», που πυροδοτήθηκε από τον θάνατο της Μαχσά Αμινί τον Σεπτέμβριο του 2022, ενώ βρισκόταν υπό κράτηση από την Αστυνομία Ηθών για παραβιάσεις του χιτζάμπ (κάλυψης της γυναικείας κεφαλής με μαντίλα), οι σκληροπυρηνικοί έχουν εντείνει τις προσπάθειες για την επιβολή αυστηρών κωδίκων ένδυσης για τις γυναίκες.
Παρά την εκτεταμένη δημόσια περιφρόνηση, τα κυβερνητικά μέτρα για την ενίσχυση της υποχρεωτικής νομοθεσίας για το χιτζάμπ έχουν κλιμακωθεί, με αποτέλεσμα το κλείσιμο επιχειρήσεων και την κατάσχεση οχημάτων που σχετίζονται με παραβάσεις του χιτζάμπ.
Το Project Noor, που ξεκίνησε στις 13 Απριλίου για την επιβολή των κανονισμών για το χιτζάμπ, οδήγησε σε αξιοσημείωτη αύξηση της παρουσίας αστυνομικών δυνάμεων, παραστρατιωτικών μονάδων «Μπασίτζ» και αξιωματικών με πολιτικά ρούχα σε δημόσιους χώρους.
Επιπλέον, πανεπιστήμια όπως το Πανεπιστήμιο Αλζάχρα στην Τεχεράνη έχουν υιοθετήσει τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου στις πύλες εισόδου, απαγορεύοντας την πρόσβαση σε φοιτήτριες των οποίων η εμφάνιση δεν συμμορφώνεται με τους αυστηρούς νόμους για το χιτζάμπ.
Κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του, ο Ιρανός Πρόεδρος Μασούντ Πεζεσκιάν κατήγγειλε την προτεινόμενη νομοθεσία για το χιτζάμπ ως «Σκοτεινό Σχέδιο» και δεσμεύτηκε να τερματίσει τις αστυνομικές περιπολίες ηθικής και τη χρήση βίας κατά των γυναικών για μη συμμόρφωση με τους κανόνες χιτζάμπ.
Ωστόσο, τον Οκτώβριο, το «Συμβούλιο Φύλακας του Ιράν» ενέκρινε το αμφιλεγόμενο νομοσχέδιο για το «Χιτζάμπ και την Αγνότητα», το οποίο βρίσκεται τώρα υπό κοινοβουλευτική εξέταση.
Χιτζάμπ
Στον σύγχρονο λόγο, χιτζάμπ ή μαντίλα ονομάζεται το κάλυμμα κεφαλής που φορούν οι μουσουλμάνες γυναίκες.
Ενώ τα ισλαμικά καλύμματα κεφαλής μπορούν να έχουν πολλές μορφές, το χιτζάμπ συχνά αναφέρεται συγκεκριμένα σε ένα ύφασμα τυλιγμένο γύρω από το κεφάλι και το λαιμό, που καλύπτει τα μαλλιά αλλά αφήνει το πρόσωπο ορατό.
Ο όρος χιτζάμπ χρησιμοποιήθηκε αρχικά για να δηλώσει ένα χώρισμα, μια κουρτίνα ή χρησιμοποιούταν γενικά στους ισλαμικούς κανόνες σεμνότητας και ενδυμασίας για τις γυναίκες.
Ο όρος για τη μαντίλα στο Κοράνι είναι khimār.
Για μερικούς, το χιτζάμπ φοριέται από μουσουλμάνες κοπέλες και γυναίκες για να διατηρήσουν σεμνότητα και ιδιωτικότητα από άσχετους άνδρες.
Σύμφωνα με την Encyclopedia of Islam and Muslim World, η σεμνότητα αφορά τόσο το βλέμμα, το βάδισμα, τα ρούχα και τα γεννητικά όργανα των ανδρών όσο και των γυναικών.
Το Κοράνι καθοδηγεί τις μουσουλμάνες γυναίκες και άνδρες να ντύνονται σεμνά.
Ορισμένα ισλαμικά νομικά συστήματα ορίζουν αυτόν τον τύπο σεμνής ένδυσης ως να καλύπτει τα πάντα εκτός από το πρόσωπο και τα χέρια μέχρι τους καρπούς.
Αυτές οι οδηγίες βρίσκονται σε κείμενα χαντίθ και φικχ που αναπτύχθηκαν μετά την αποκάλυψη του Κορανίου αλλά, σύμφωνα με ορισμένους, προέρχονται από τους στίχους (άγια) που αναφέρονται στο χιτζάμπ στο Κοράνι.
Μερικοί πιστεύουν ότι το ίδιο το Κοράνι δεν επιβάλλει στις γυναίκες να φορούν χιτζάμπ.
Στους στίχους του Κορανίου, ο όρος χιτζάμπ αναφέρεται σε μια κουρτίνα που χωρίζει τους επισκέπτες στο κύριο σπίτι του Μωάμεθ από τα καταλύματα των συζύγων του.
Αυτή η ερμηνεία οδήγησε ορισμένους να ισχυριστούν ότι η εντολή του Κορανίου να φορούν χιτζάμπ ισχύει μόνο για τις συζύγους του Μωάμεθ και όχι για όλες τις γυναίκες.
Μια άλλη ερμηνεία μπορεί επίσης να αναφέρεται στην απομόνωση των γυναικών από τους άνδρες στη δημόσια σφαίρα, ενώ μια μεταφυσική διάσταση μπορεί να αναφέρεται στο «πέπλο που χωρίζει τον άνθρωπο ή τον κόσμο από τον Θεό».
Η χρήση χιτζάμπ στο κοινό δεν απαιτείται από το νόμο στη Σαουδική Αραβία.
Στη Γάζα, Παλαιστίνιοι Τζιχαντιστές που ανήκουν στην Ενωμένη Ηγεσία (UNLU) έχουν απορρίψει μια πολιτική για την χρήση χιτζάμπ για τις γυναίκες.
Απαιτείται από το νόμο στο Ιράν, το Αφγανιστάν και την ινδονησιακή επαρχία Άτσεχ.
Άλλες χώρες, τόσο στην Ευρώπη όσο και στον μουσουλμανικό κόσμο, έχουν ψηφίσει νόμους που απαγορεύουν ορισμένους ή όλους τους τύπους χιτζάμπ σε δημόσιους χώρους ή σε συγκεκριμένους τύπους τοποθεσιών.
Οι γυναίκες σε διάφορα μέρη του κόσμου έχουν επίσης υποστεί ανεπίσημη πίεση να φορούν ή να μην φορούν χιτζάμπ.