Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

Ένοπλοι κατέλαβαν το ελληνικό τάνκερ St. Nikolas (πρώην Suez Rajan) στα Στενά του Ορμούζ

Ένοπλοι κατέλαβαν το ελληνικό τάνκερ St. Nikolas (πρώην Suez Rajan) στα Στενά του Ορμούζ
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Εφοπλιστές, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (ΗΠΑ), Ιράν, Λαθρεμπόριο Καυσίμων, Ναυτιλία, Πετρέλαιο, Στενά του Ορμούζ, Τάνκερ, Φρουροί της Ισλαμικής Επανάστασης (Ιράν),

Πετρελαιοφόρο πλοίο με ελληνική σημαία φέρεται να καταλήφθηκε από μια ομάδα ενόπλων. To πετρελαιοφόρο St. Nikolas (πρώην Suez Rajan), συνδεδεμένο με την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Empire Navigation, φέρεται να είναι υπό κατάληψη παραστρατιωτικών ομάδων, σύμφωνα με ενημέρωση του βρετανικού στρατού.

Τα διεθνή πρακτορεία κάνουν λόγο για νέο περιστατικό χάους στις θαλάσσιες διόδους της Μέσης Ανατολής, ενώ η βρετανική στρατιωτική υπηρεσία Maritime Trade Operations του Ηνωμένου Βασιλείου, ενημερώνει ότι το περιστατικό κατεγράφη στα ύδατα μεταξύ Ομάν και Ιράν στην είσοδο – έξοδο των Στενών του Ορμούζ, από όπου διέρχεται το ένα πέμπτο του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.

Περαιτέρω προσπάθειες επικοινωνίας με το πλοίο απέτυχαν.

Η ιδιωτική εταιρεία πληροφοριών Ambrey είπε ότι «έξι στρατιωτικοί» επιβιβάστηκαν στο πλοίο, το οποίο αναγνώρισε ως το πετρελαιοφόρο St. Nikolas.

Είπε ότι οι άνδρες είχαν καλύψει τις κάμερες παρακολούθησης καθώς επιβιβάζονταν.

Το πλοίο βρέθηκε στο επίκεντρο διαμάχης Ηνωμένων Πολιτειών – Ιράν για 1 εκατομμύριο βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου

Τον Φεβρουάριο του 2022, η ομάδα United Against Nuclear Iran δήλωσε ότι υποπτεύεται ότι το δεξαμενόπλοιο μετέφερε πετρέλαιο από το νησί Khargh του Ιράν, τον κύριο τερματικό σταθμό διανομής πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο.

Για μήνες, το πλοίο καθηλώθηκε στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας στα ανοιχτά της βορειοανατολικής ακτής της Σιγκαπούρης πριν αποπλεύσει ξαφνικά για την ακτή του Τέξας χωρίς εξήγηση.

Το πλοίο εκφόρτωσε το φορτίο του σε άλλο δεξαμενόπλοιο τον Αύγουστο.

Η Empire Navigation, μια εταιρεία με έδρα την Αθήνα, δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχόλιο.

Το διεθνές πρακτορείο Reuters στις 20 Σεπτεμβρίου 2023 είχε μεταδώσει:

«Ένα πετρελαιοφόρο που κατασχέθηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες επειδή μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο και μεταφέρθηκε στις ακτές του Κόλπου των ΗΠΑ, κατευθύνθηκε προς τις Μπαχάμες την Τετάρτη με νέο όνομα, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων.

»Το δεξαμενόπλοιο Suez Rajan αποτέλεσε αντικείμενο προσοχής φέτος επειδή μετέφερε περισσότερα από 980.000 βαρέλια λαθρεμπορίου ιρανικού αργού πετρελαίου, το οποίο κατασχέθηκε από τις ΗΠΑ σε επιχείρηση επιβολής κυρώσεων.

»Δεν ήταν σε θέση να ξεφορτώσει το ιρανικό αργό για σχεδόν δυόμισι μήνες λόγω των φόβων για δευτερεύουσες κυρώσεις στα πλοία που χρησιμοποιήθηκαν για την εκφόρτωσή του.

»Μετά την εκφόρτωση των φορτίων μετονομάστηκε σε Άγιος Νικόλαος.

»Το πλοίο εκφόρτωσε πλήρως το ιρανικό αργό αυτό το μήνα και η εταιρεία Suez Rajan Ltd ομολόγησε την ενοχή τον Απρίλιο.

»Σύμφωνα με τα νομικά έγγραφα, καταδικάστηκε σε τρία χρόνια εταιρική δοκιμασία και πρόστιμο σχεδόν 2,5 εκατομμυρίων δολαρίων.

»Η Empire Navigation συνέχισε να λειτουργεί το Suez Rajan με νέο όνομα, έδειξαν ναυτιλιακά δεδομένα».

Το πρακτορείο ειδήσεων Associated Press (AP) είχε μεταδώσει στις 7 Σεπτεμβρίου 2023

«Μια ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία ομολόγησε την ενοχή της για λαθρεμπόριο ιρανικού αργού πετρελαίου και συμφώνησε να πληρώσει πρόστιμο 2,4 εκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με πρόσφατα αποσφραγισμένα δικαστικά έγγραφα των ΗΠΑ που είδε το Associated Press.

»Η πλέον δημόσια υπόθεση κατά της Empire Navigation, σηματοδοτεί την πρώτη δημόσια αναγνώριση από τους εισαγγελείς των ΗΠΑ ότι η Αμερική κατέσχεσε περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου από το δεξαμενόπλοιο Suez Rajan.

»Οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους δεσμεύουν φορτία ιρανικού πετρελαίου από το 2019.

»Αυτό οδήγησε σε μια σειρά επιθέσεων στη Μέση Ανατολή που αποδίδονται στην Ισλαμική Δημοκρατία, καθώς και σε κατασχέσεις πλοίων από ιρανικές στρατιωτικές και παραστρατιωτικές δυνάμεις που απειλούν την παγκόσμια ναυτιλία μέσω του Στενού του Ορμούζ, το στενό στόμιο του Περσικού Κόλπου από το οποίο διέρχεται το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου.

»Η προσοχή άρχισε να εστιάζεται στο [τάνκερ] Suez Rajan τον Φεβρουάριο του 2022, όταν ο όμιλος United Against Nuclear Iran δήλωσε ότι υποπτευόταν ότι το δεξαμενόπλοιο μετέφερε πετρέλαιο από το νησί Khargh του Ιράν, τον κύριο τερματικό σταθμό διανομής πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο.

»Δορυφορικές φωτογραφίες και δεδομένα αποστολής που αναλύθηκαν εκείνη την εποχή από το AP υποστήριξαν τον ισχυρισμό.

»Τα πρόσφατα αποσφραγισμένα δικαστικά έγγραφα βασίζονται σε δορυφορικές εικόνες, καθώς και έγγραφα, για να δείξουν ότι το Suez Rajan προσπάθησε να κρύψει τη φόρτωση ιρανικού αργού πετρελαίου από ένα δεξαμενόπλοιο προσπαθώντας να ισχυριστεί ότι το πετρέλαιο προερχόταν από άλλο.

»Για μήνες, το πλοίο καθηλώθηκε στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας στα ανοιχτά της βορειοανατολικής ακτής της Σιγκαπούρης πριν αποπλεύσει ξαφνικά για την ακτή του Τέξας χωρίς εξήγηση.

»Το πλοίο μεταφόρτωσε το φορτίο του σε άλλο δεξαμενόπλοιο, το οποίο εκφόρτωσε το πετρέλαιο του στο Χιούστον τις τελευταίες ημέρες.

»Τα δικαστικά έγγραφα που παρουσιάστηκαν την Πέμπτη επιβεβαιώνουν ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ κατέσχεσε το πετρέλαιο.

»Ο δικηγόρος της Empire Navigation, Απόστολος Τουρκαντώνης, ομολόγησε ενοχή τον Απρίλιο για μία μόνο κατηγορία για παραβίαση των κυρώσεων κατά του Ιράν.

»Η Empire, με έδρα την Αθήνα, δεν απάντησε σε αίτημα για σχόλιο νωρίς την Πέμπτη.

»Το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ είπε ότι τα έσοδα του Ιράν από το λαθρεμπόριο πετρελαίου υποστηρίζουν τη Δύναμη Κουντς, την εκστρατευτική μονάδα των Φρουρών της Επανάστασης που δρα σε όλη τη Μέση Ανατολή.

»Τα δικαστικά έγγραφα συνδέουν τους Φρουρούς της Επανάστασης με το εμπόριο, που περιλαμβάνει εκατοντάδες πλοία που προσπαθούν να καλύψουν τις κινήσεις τους και μπορούν να κρύψουν την ιδιοκτησία τους μέσω ξένων «εταιρειών βιτρίνα».

»Αλλά η υπόθεση Suez Rajan ήταν μοναδική τη στιγμή της μεταβίβασης, επειδή ανήκε στην εταιρεία ιδιωτικών μετοχών Oaktree Capital Management με έδρα το Λος Άντζελες.

»Αυτό πιθανότατα έδωσε στους Αμερικανούς εισαγγελείς ένα πλεονέκτημα στη συνέχιση αυτής της υπόθεσης.

»Η Oaktree, η οποία έχει επανειλημμένα αρνηθεί να συζητήσει την υπόθεση, πούλησε το σκάφος πλήρως στην Empire στα τέλη Μαΐου.

»Ο Μαρκ Γουάλας, πρώην πρεσβευτής των ΗΠΑ στα Ηνωμένα Έθνη υπό τον πρόεδρο Τζορτζ Μπους, επαίνεσε την Empire Navigation που συμφώνησε με την έκκληση.

»Περιέγραψε το λαθρεμπόριο πετρελαίου του Ιράν ως «μαφιόζικη» επιχείρηση και προέτρεψε άλλους να εγκαταλείψουν το εμπόριο.

«Αντιμετώπισαν ιρανικές απειλές δολοφονίας στην Ελλάδα», είπε ο Μαρκ Γουάλας στο AP.

Ο Γουάλας αρνήθηκε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες και τα δικαστικά έγγραφα των ΗΠΑ δεν παρείχαν λεπτομέρειες σχετικά με την υποτιθέμενες απειλές δολοφονιών – αν και οι εισαγγελείς ανέφεραν «κινδύνους ασφαλείας για τους κατηγορούμενους, καθώς και το σκάφος και τα μέλη του πληρώματος» στην αίτησή τους να σφραγίσουν την υπόθεση από τη δημόσια θέα τον Μάρτιο.

»Η καθυστέρηση στην εκφόρτωση του φορτίου του Suez Rajan είχε γίνει επίσης πολιτικό ζήτημα για την κυβέρνηση Μπάιντεν, καθώς το πλοίο είχε καθηλωθεί για μήνες στον Κόλπο του Μεξικού, πιθανώς λόγω των εταιρειών που ανησυχούσαν για την απειλή από το Ιράν.

»Από τότε που το Suez Rajan κατευθύνθηκε προς την Αμερική, το Ιράν έχει κατασχέσει δύο δεξαμενόπλοια κοντά στα Στενά του Ορμούζ, συμπεριλαμβανομένου ενός με φορτίο για τη μεγάλη αμερικανική πετρελαϊκή εταιρεία Chevron Corp.

»Το Ιράν συνέχισε να απειλεί με κατασχέσεις και κάλεσε έναν Ελβετό διπλωμάτη στην Τεχεράνη για να εκφράσει την οργή του.

»Η Ελβετία εκπροσωπεί διπλωματικά τις ΗΠΑ στο Ιράν από την κατάληψη της πρεσβείας των ΗΠΑ το 1979 και την κρίση λόγω κράτησης ομήρων.

»Φέτος [σ.σ. 2023], οι ιρανικές εξαγωγές πετρελαίου ήταν κυρίως πάνω από 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα παρά τις αμερικανικές κυρώσεις, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων εμπορευμάτων Kpler.

»Τον Μάιο και τον Ιούνιο, ξεπέρασε το 1,5 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα, με τα στοιχεία τον Αύγουστο να διαμορφώνονται στα 1,4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, σύμφωνα με τα στοιχεία της Kpler.

»Η Κίνα πιστεύεται ότι είναι σημαντικός αγοραστής ιρανικού πετρελαίου, πιθανότατα με σημαντική έκπτωση.

»”Η δικαιοσύνη αποδόθηκε”, είπε ο Γουάλας. “Ταυτόχρονα, πρέπει να γίνει μια σοβαρή αναθεώρηση πολιτικής σχετικά με το γιατί χρειάστηκε τόσος χρόνος και γιατί υπάρχουν 300 πλοία εκεί έξω που κάνουν το ίδιο πράγμα”».

Τα παραπάνω είναι δύο δημοσιεύματα, με ενεργούς συνδέσμους (λινκ), σχετικά με τις πρόσφατες «περιπέτειες» του τάνκερ «Άγιος Νικόλαος».

Του εφοπλιστή Σταμάτη Μόλαρη

To πετρελαιοφόρο St. Nikolas (πρώην Suez Rajan), συνδεδεμένο με την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Empire Navigation, συμφερόντων του εφοπλιστή Σταμάτη Μόλαρη φέρεται να είναι υπό κατάληψη παραστρατιωτικών ομάδων, σύμφωνα με ενημέρωση του βρετανικού στρατού.

Τα διεθνή πρακτορεία κάνουν λόγο για νέο περιστατικό χάους στις θαλάσσιες διόδους της Μέσης Ανατολής, ενώ η βρετανική στρατιωτική υπηρεσία Maritime Trade Operations του Ηνωμένου Βασιλείου, ενημερώνει ότι το περιστατικό κατεγράφη στα ύδατα μεταξύ Ομάν και Ιράν στην είσοδο – έξοδο των στενών του Ορμούζ, από όπου διέρχεται το ένα πέμπτο του παγκόσμιου εμπορικού στόλου..

Περαιτέρω προσπάθειες επικοινωνίας με το πλοίο απέτυχαν.

Η ιδιωτική εταιρεία πληροφοριών Ambrey είπε ότι «έξι στρατιωτικοί» επιβιβάστηκαν στο πλοίο, το οποίο αναγνώρισε ως το πετρελαιοφόρο St. Nikolas. Είπε ότι οι άνδρες είχαν καλύψει τις κάμερες παρακολούθησης καθώς επιβιβάζονταν.

Το πλοίο βρέθηκε στο επίκεντρο διαμάχης Ηνωμένων Πολιτειών – Ιράν για 1 εκατομμύριο βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου Τον Φεβρουάριο του 2022, η ομάδα United Against Nuclear Iran δήλωσε ότι υποπτεύεται ότι το δεξαμενόπλοιο μετέφερε πετρέλαιο από το νησί Khargh του Ιράν , τον κύριο τερματικό σταθμό διανομής πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο.

Για μήνες, το πλοίο καθηλώθηκε στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας στα ανοιχτά της βορειοανατολικής ακτής της Σιγκαπούρης πριν αποπλεύσει ξαφνικά για την ακτή του Τέξας χωρίς εξήγηση.

Το πλοίο εκφόρτωσε το φορτίο του σε άλλο δεξαμενόπλοιο τον Αύγουστο.

Η Empire Navigation, μια εταιρεία με έδρα την Αθήνα, δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχόλιο.

Η εταιρεία είχε προχωρήσει σε συμφωνία αναστολής δίωξης με τις ΗΠΑ στις 19 Απριλίου, δεσμευόμενη να μεταφέρει σχεδόν 1 εκατομμύριο βαρέλια του παράνομου ιρανικού πετρελαίου στις ΗΠΑ για κατάσχεση, σύμφωνα με όσα αναφέρει δικογραφία που αποσφραγίστηκε πρόσφατα στο ομοσπονδιακό δικαστήριο της Ουάσινγκτον.

Η συμφωνία προβλέπει ότι οι ΗΠΑ δεν θα ασκήσουν δίωξη στην εταιρεία με αντάλλαγμα τη συνεργασία της.

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ είχε ζητήσει από το δικαστήριο να μην αποκαλυφθεί η συμφωνία δεδομένου ότι «η αποκάλυψη αυτής της ενέργειας ήταν πιθανό να προκαλέσει κινδύνους για την ασφάλεια των κατηγορουμένων, της κυβέρνησης, καθώς και του πλοίου και των μελών του πληρώματος του», σύμφωνα με τα δικαστικά έγγραφα.

Σχετικά άρθρα