Μετά από εκτεταμένες προσπάθειες για εξασφάλιση εργασίας σε τοπικούς οργανισμούς και ψευδοκυβερνητικούς θεσμούς που συνδέονται με την ισλαμιστική συριακή αντιπολίτευση, ο Άσαντ αλ Χατζί θεώρησε απαραίτητο να μάθει την τουρκική γλώσσα, καθώς είναι βασική προϋπόθεση για ευκαιρίες εργασίας στις κατεχόμενες από τους Τούρκους περιοχές στη βορειοδυτική Συρία.
Ο Αλ Χατζί, 33 χρονών, κάτοικος της πόλης Αζάζ στην τουρκοκρατούμενη βορειοδυτική Συρία, είπε στην ιστοσελίδα North Press ότι παρόλο που είναι πτυχιούχος πανεπιστημίου, δεν μπορούσε να βρει δουλειά επειδή δεν μπορεί να μιλήσει τουρκικά.
Αφού η Τουρκία, μαζί με τις υποστηριζόμενες από την Τουρκία φατρίες της ένοπλης ισλαμιστικής αντιπολίτευσης, γνωστός και ως Συριακός Εθνικός Στρατός (SNA), κατέλαβαν περιοχές στη βορειοδυτική και βορειοανατολική Συρία, η επιρροή της Τουρκίας έγινε εμφανής, ξεκινώντας από τα αναψυκτικά που πωλούνται σε καταστήματα έως τα αυξανόμενα ιδρύματα και σχολεία διδασκαλίας της τουρκικής γλώσσας.
Η Τουρκία έχει υιοθετήσει μια πολιτική εκτουρκισμού μετά την κατοχή της βορειοδυτικής Συρίας, επιβάλλοντας έναν τουρκικό χαρακτήρα σε όλες τις πτυχές της ζωής στο συριακό έδαφος που ελέγχει, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης.
Η Τουρκία, σε συνεργασία με τις φατρίες του φιλοτουρκικού και τουρκμενικού SNA, άνοιξε σχολεία και παραρτήματα τουρκικών πανεπιστημίων στην ύπαιθρο της Ιντλίμπ, του Χαλεπίου, της Χασάκα και της Ράκα, δίνοντάς τους τουρκικά ονόματα και υψώνοντας τη σημαία της από πάνω.
Κατά συνέπεια, η τουρκική γλώσσα έχει γίνει πιο επιθυμητή από φοιτητές σχολείων και πανεπιστημίων και άτομα που αναζητούν ευκαιρίες εργασίας.
Επιπλέον, ιδρύματα και δάσκαλοι που έχουν εκπαιδευτεί στην Τουρκία έχουν εμφανιστεί για να ανταποκριθούν σε αυτή τη ζήτηση.
Ωστόσο, παρατηρητές και ακτιβιστές εξέφρασαν τις ανησυχίες τους και επέκριναν αυτές τις ενέργειες, αποδοκιμάζοντας αυτό που αντιλαμβάνονται ως διαδικασία εκτουρκισμού.
Ιδρύματα τουρκικής γλώσσας
Τα τελευταία τρία χρόνια, στο πλαίσιο των πολιτικών της για δημογραφική μηχανική και εκτουρκισμό, η Τουρκία άνοιξε πολυάριθμα κέντρα και ινστιτούτα διδασκαλίας τουρκικών σε πολλές πόλεις στη βόρεια ύπαιθρο του Χαλεπίου.
Το πιο σημαντικό είναι το Πολιτιστικό Ινστιτούτο Yunus Emre, το οποίο έχει ανοίξει πολλά παραρτήματα σε διάφορες κατεχόμενες από τους Τούρκους περιοχές στη βορειοδυτική Συρία.
Το 2020, το ινστιτούτο ίδρυσε το πρώτο του παράρτημα στην πόλη Αζάζ στα βόρεια του Χαλεπίου.
Επιπλέον, η Τουρκία ίδρυσε την Τουρκική Ακαδημία της Ανατολίας στην Αζάζ το 2021.
Τον Αύγουστο του 2023, το ινστιτούτο άνοιξε ένα σχολείο για τη διδασκαλία της τουρκικής γλώσσας και πολιτισμού στην πόλη Αλ Μπαμπ στα ανατολικά του Χαλεπίου, με στόχο 300 παιδιά.
Η Τουρκία συνέχισε αυτή την πρωτοβουλία και άνοιξε ένα άλλο σχολείο στην πόλη Αφρίν.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το Πολιτιστικό Ινστιτούτο Yunus Emre ιδρύθηκε από την τουρκική κυβέρνηση το 2007.
Πήρε το όνομά του από τον διάσημο Τούρκο ποιητή του δέκατου τέταρτου αιώνα, Γιουνούς Εμρέ και στοχεύει στην προώθηση της τουρκικής γλώσσας και πολιτισμού παγκοσμίως.
Το ινστιτούτο έχει σήμερα παραρτήματα σε περίπου 40 χώρες.
Έχει ξεκινήσει μια μεγάλη εκστρατεία σε περιοχές που κατέχονται από την Τουρκία στη Συρία, παρέχοντας εκπαίδευση στην τουρκική γλώσσα σε περίπου 300.000 παιδιά κάθε χρόνο, σύμφωνα με πηγή του ινστιτούτου.
Στοχεύοντας την επόμενη γενιά
Ο Τζιχάντ Νασάν, ψευδώνυμο ενός από τους Σύρους επόπτες στο Γιουνούς Εμρέ, είπε στην ιστοσελίδα North Press ότι το ινστιτούτο έχει τρία κύρια κέντρα στο Αζάζ, στο Αφρίν, στο αλ Μπαμπ στη βόρεια ύπαιθρο του Χαλεπίου και ένα άλλο που θα ανοίξει σύντομα στην Τζαραμπλούς.
Ο Νασάν είπε ότι το ινστιτούτο είναι άμεσα συνδεδεμένο με την τουρκική κυβέρνηση και παρέχει δωρεάν εκπαίδευση στην τουρκική γλώσσα σε όλους τους αιτούντες, ειδικά στα παιδιά.
Εξήγησε περαιτέρω ότι το κέντρο διοργανώνει περιστασιακά πολιτιστικές εκδηλώσεις για την προώθηση του τουρκικού πολιτισμού και της δόξας και των νικών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και του Τούρκου ηγέτη Ατατούρκ.
«Τέτοιες εκδηλώσεις έχουν σημαντικό αντίκτυπο στα παιδιά», είπε.
Ο Νασάν επεσήμανε ότι το ινστιτούτο στοχεύει να διδάξει τουρκικά σε περίπου 300.000 παιδιά από τη Συρία κάθε χρόνο στο βόρειο Χαλέπι, πράγμα που σημαίνει ότι μέσα σε τουλάχιστον τέσσερα χρόνια, όλα τα παιδιά θα κατακτήσουν την ομιλία και τη γραφή τουρκικών, «οδηγώντας στον εκτουρκισμό της περιοχής σε λιγότερο από 20 χρόνια».
«Αυτό επιδιώκει η Τουρκία, ιδιαίτερα καθώς επικεντρώνεται στη διάδοση του πολιτισμού και της γλώσσας της σε παιδιά που θα επηρεαστούν σε μεγάλο βαθμό από τη δόξα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας όταν διδάσκονται σε καθημερινή βάση», είπε ο Νασάν.
Αύξηση της προσέλευσης
Πηγή εντός του ψευδοϋπουργείου Παιδείας της Προσωρινής ψευδοΚυβέρνησης, η πολιτική πτέρυγα του SNA, είπε στην ιστοσελίδα North Press ότι τα τουρκικά δημόσια και ιδιωτικά ινστιτούτα στο βόρειο Χαλέπι, εκτός από το Ινστιτούτο Τουρκικής Γλώσσας στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Χαλεπίου, έχουν γίνει μάρτυρες σημαντικής αύξησης εγγραφών τα τελευταία δύο χρόνια.
Σύμφωνα με την πηγή, εκατοντάδες, και ίσως χιλιάδες, μαθητές έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για την εκμάθηση της τουρκικής γλώσσας.
Η πηγή πρόσθεσε ότι η τουρκική γλώσσα έχει γίνει κύριο μάθημα στα σχολικά προγράμματα που επιβάλλονται από τοπικά συμβούλια που συνδέονται με την Τουρκία σε όλες τις περιοχές του βόρειου Χαλεπίου.
Οι μαθητές αποτυγχάνουν στις εξετάσεις εάν βαθμολογηθούν κάτω από 50 τοις εκατό στην τουρκική τάξη, όπως ισχύει και με τα αραβικά.
Η πηγή σημείωσε ότι υπάρχουν δύο ξεχωριστά προγράμματα σπουδών που διδάσκονται στα σχολεία.
Το πρόγραμμα σπουδών που ακολουθείται από τα τουρκικά συμβούλια θεωρεί τα τουρκικά ως πρωταρχικό μάθημα μαζί με τα αραβικά και το πρόγραμμα σπουδών της προσωρινής κυβέρνησης που ενσωματώνει την τουρκική γλώσσα, αντικαθιστώντας τα γαλλικά ως δευτερεύουσα γλώσσα μετά τα αγγλικά, δικαιολογώντας αυτό στις «απαιτήσεις του δημοσίου συμφέροντος».
Η πλειονότητα των ιδρυμάτων στην περιοχή θέτουν πλέον την επάρκεια της τουρκικής γλώσσας ως προϋπόθεση για την απασχόληση, με βάση τις οδηγίες των τουρκικών Αρχών που στοχεύουν στην προώθηση της γλώσσας στους μαθητές, σύμφωνα με την πηγή.
Απαίτηση εργασίας
Η Τουρκία στοχεύει όχι μόνο τα παιδιά αλλά και τους γονείς τους και άλλα μέλη της οικογένειάς τους για να διαδώσουν τη γλώσσα της μέσω ινστιτούτων που συνδέονται με το SNA, καθιστώντας την κύρια απαίτηση για απασχόληση.
Κατά συνέπεια, οι θέσεις εργασίας και η απασχόληση περιορίζονται σε όσους γνωρίζουν τα τουρκικά.
Παρά το γεγονός ότι είχε πανεπιστημιακό πτυχίο, ο Άσαντ αλ Χατζί δεν κατάφερε να βρει δουλειά σε τοπικούς οργανισμούς και ιδρύματα που συνδέονται με την Προσωρινή ψευδοΚυβέρνηση λόγω της γλωσσικής απαίτησης.
«Έψαξα για δουλειά για να συντηρήσω την πενταμελή οικογένειά μου, συμπεριλαμβανομένων των γονιών μου, αλλά μάταια.
»Δυστυχώς, πρέπει να επιστρέψω στο σχολείο με την ελπίδα να βελτιώσω τις πιθανότητές μου να βρω δουλειά», είπε.
Κατέφυγε στο Ινστιτούτο Yunus Emre για να μάθει τουρκικά, αφού δεν απαιτούν δίδακτρα για την εγγραφή.
«Δεν μου αρέσουν τα τουρκικά, ούτε μπορώ να τα μιλήσω.
»Είναι η μόνη γλώσσα ανάμεσα σε εκατοντάδες γλώσσες στον κόσμο που απορρίπτω απολύτως, αλλά αναγκάζομαι να μάθω να φροντίζω τα παιδιά μου», είπε ο Αλ Χατζί.
«Είναι αδύνατο να βρεις δουλειά εδώ αν δεν ξέρεις τουρκικά, ακόμα κι αν είναι μόλις 10% επάρκεια ως ελάχιστη προϋπόθεση για να περάσεις τη συνέντευξη», είπε.
Ο Αλ Χατζί επεσήμανε ότι η τουρκική γλώσσα δεν χρησιμοποιείται καθόλου κατά τη διάρκεια της εργασίας, «αλλά είναι προφανές ότι αυτή η απαίτηση επιβάλλεται για να αναγκαστούν όλοι να τη μάθουν».
Βοήθεια υπό όρους
Το Τουρκικό Πολιτιστικό Ινστιτούτο Yunus Emre ξεκίνησε ένα πρόγραμμα για την παροχή βοήθειας σε σχολεία στη βόρεια ύπαιθρο της Ιντλίμπ.
Προσφέρουν βοήθεια με την προϋπόθεση ότι η τουρκική γλώσσα διδάσκεται στους μαθητές.
Ένας αξιωματούχος της Κυβέρνησης της Σωτηρίας, της πολιτικής πτέρυγας της Χαγιάτ Ταχρίρ αλ-Σαμ (HTS, πρώην Μέτωπο αλ-Νούσρα), που ελέγχει μεγάλο μέρος της επαρχίας Ιντλίμπ, στη βορειοδυτική Συρία, είπε στην ιστοσελίδα North Press ότι το ινστιτούτο παρείχε στους φοιτητές δώρα μαζί με οικονομική βοήθεια σε υπαλλήλους που εργάζονται τόσο σε ιδιωτικά όσο και σε δημόσια σχολεία που βρίσκονται στους καταυλισμούς Atmeh, al-Bardeghli, Killi και Deir Hassan.
Η πηγή πρόσθεσε ότι το τουρκικό ινστιτούτο θα παράσχει οικονομική στήριξη υπό τον όρο ότι η τουρκική γλώσσα διδάσκεται σε μαθητές και των δύο φύλων, ηλικίας από επτά έως 12 ετών, εκμεταλλευόμενοι τις επιδεινούμενες συνθήκες διαβίωσης.
Στα τέλη Οκτωβρίου, το ίδιο ινστιτούτο, σε συνεργασία με το συνδεδεμένο με την Τουρκία Τοπικό Συμβούλιο στην πόλη Τελ Αμπιάντ στη βόρεια Συρία, ανακοίνωσε τη διάθεση ενός καλαθιού τροφίμων σε κάθε οικογένεια που κατοικεί στην πόλη και τις γύρω περιοχές, υπό την προϋπόθεση ότι τα παιδιά τους είναι εγγεγραμμένα σε εξουσιοδοτημένα κέντρα εκμάθησης της τουρκικής κουλτούρας και γλώσσας.
Επί του παρόντος, ο αριθμός των σχολείων εντός στρατοπέδων που έχουν συμφωνήσει με αυτούς τους όρους έναντι οικονομικής υποστήριξης έχει ξεπεράσει τα 23, σύμφωνα με την πηγή.
Ακτιβιστές και παρατηρητές υποστηρίζουν ότι η Τουρκία, εκμεταλλευόμενη τον τομέα της εκπαίδευσης και άλλα μέσα, σχεδιάζει να επεκτείνει την επικράτειά της και την επιρροή της παρόμοια με το σενάριο του σαντζακιού της Αλεξανδρέττας και Αντιόχειας, το οποίο πήρε η Τουρκία από τη Συρία το 1936.
Πιστεύουν ότι η Τουρκία αυξάνει τις προσπάθειές της για εκτουρκισμό για να δώσει στον αστικό και πολιτιστικό τομέα αυτών των περιοχών τουρκικό χαρακτήρα με σκοπό την προσάρτησή τους στα εδάφη της.
Αυτό, φυσικά, έρχεται σε αντίθεση με τις επίσημες τουρκικές δηλώσεις που τονίζουν την ενότητα και την ακεραιότητα των συριακών εδαφών.