Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η προετοιμασία του υπό τουρκική σημαία πλωτού γεωτρύπανου «Yavuz» με σκοπό τις επόμενες μέρες να αναχωρήσει από το αγκυροβόλιο της Αττάλειας, όπου βρίσκεται, με προορισμό τον «στόχο» γεώτρησης «Karpaz-1» στα ανοικτά της κατεχόμενης Καρπασία, γράφει ο Πέτρος Θεοχαρίδης στον κυπριακό «Φιλελεύθερο».
Πρόκειται για διαδικασία που διαρκεί μερικές μέρες, στις οποίες πρέπει να γίνει η μεταφορά εξοπλισμού και εφοδίων.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ήδη στη διαδικασία ετοιμασίας του γεωτρύπανου συμμετέχει και το νορβηγικό ειδικό πλοίο υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων υδρογονανθράκων σε βαθιά νερά «Bourbon Topuz», από το οποίο χθες μεταφέρθηκε εξοπλισμός στο «Yavuz».
Ο «Φ» απευθύνθηκε χθες με ερωτήματα στη μητρική εταιρεία-ιδιοκτήτη του «Bourbon Topuz», την εταιρεία Bourbon Offshore που έχει έδρα τη Γαλλία, ως προς το αν θα συμμετέχουν στην προαναγγελλόμενη από την Τουρκία προκλητική παραβίαση της Κυπριακής ΑΟΖ.
Μέχρι και αργά χθες, δεν υπήρξαν απαντήσεις, παρά μόνο βεβαίωση ότι τα ερωτήματα του «Φ» λήφθηκαν.
Ο «Φιλελεύθερος» υπενθύμισε την ποινική ευθύνη για ανάλογες ενέργειες, όπως και τη θέση της Ε.Ε. και της ίδιας της Γαλλίας, όπου εδρεύει η εταιρεία.
Επίσης ρώτησε αν η εταιρεία έχει διαβεβαιώσεις ότι δεν θα κληθεί να παραβιάσει το διεθνές δίκαιο κατά τη διαδικασία υποστήριξης δραστηριοτήτων του Yavuz.
Η Bourbon Offshore διαθέτει θυγατρική στην Τουρκία, την «Inebolu Petrol Deniz Hizmetleri», που έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με την Ανώνυμη Τουρκική Εταιρεία Πετρελαίων (ΤΡΑΟ), σε δραστηριότητες στη Μαύρη Θάλασσα.
Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία του «Φ», το δεύτερο πλοίο υποστήριξης που θα συνοδεύει το Yavuz είναι το «Altan», και από τις αρχές Μαΐου υποστήριζε την παράνομη δραστηριότητα του «Fatih» (Πορθητή) δυτικά της Κύπρου.
Πρόκειται για πλοίο που ανήκε στη νορβηγική Siem Offshore και άλλαξε όνομα και σημαία, αναρτώντας την τουρκική, μετά τα διπλωματικά και νομικά μέτρα που λήφθηκαν κατά των εταιρειών που υποστήριξαν τον «Πορθητή» στη γεώτρηση εντός της Κυπριακής ΑΟΖ.
Το «Yavuz», σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, θα κινηθεί σε περιοχή όπου το θαλάσσιο βάθος είναι περίπου 1.000 μέτρα και θα επιχειρήσει σε βάθος 3.000 μέτρων κάτω από τον βυθό.
Η περιοχή οροθετείται νοτιοανατολικά της χερσονήσου της Καρπασίας, σε απόσταση 45 χιλιόμετρα από το Ακρωτήρι Αποστόλου Ανδρέα.
Την ίδια ώρα, προβλήματα αντιμετώπισε χθες ένα από τα σκάφη προστασίας του τουρκικού σεισμογραφικού «Μπαρμπαρός» που συνεχίζει να επιχειρεί παράνομα σε απόσταση μέχρι και 30 χιλιόμετρα βόρεια του Ακρωτηρίου.