Η κακή γνώση της γλώσσας και οι διαφορές στην καθημερινότητα οδηγούν πολλούς πρόσφυγες σε παγίδες στη Γερμανία.
Ενώσεις καταναλωτών προσφέρονται να βοηθήσουν, δίνουν μαθήματα και εφιστούν την προσοχή.
Ο Αχμέτ ήρθε στη Γερμανία το 2014 από τη Συρία.
Ήταν από τους πρώτους που αναζήτησαν ένα καλύτερο αύριο στην Ευρώπη.
Αμέσως μετά χιλιάδες ακολούθησαν την τύχη του για να προστατευτούν από τον πόλεμο.
Ο 28χρονος πρόσφυγας κατάλαβε ότι θα πρέπει να μάθει γερμανικά.
Οι ικανότητες που απέκτησε ως φοιτητής επιστημών επικοινωνίας στην πόλη Χομς, τον βοήθησαν να βρει δουλειά στην διοίκηση της πόλης της Βόννης.
Όπως κι άλλοι πολλοί που αναζήτησαν άσυλο στη Γερμανία, “θαμπώθηκε” από τις ατέλειωτες ευκαιρίες που του πρόσφεραν εταιρίες telemarketing ή εταιρίες κινητής τηλεφωνίας με φτηνά συμβόλαια.
Παγίδες στα κινητά
Για καλή του τύχη δεν έπεσε σε παγίδα.
«Πλήρωνα πάντα ολόκληρο το ποσό όταν αγόραζα το κινητό μου», λέει. «Δεν μου άρεσαν τα συμβόλαια».
Την τύχη του όμως δεν είχαν όλοι οι πρόσφυγες.
Ο Αχμέτ διηγείται την περίπτωση ενός φίλου του που τον συνόδευσε σε κατάστημα ηλεκτρικών ειδών για να του μεταφράζει.
Και διαπίστωσε ότι είχε υπογράψει ένα συμβόλαιο χωρίς να το θέλει, ύψους 400 ευρώ.
«Έπρεπε να καταβάλει όλο το ποσό για να μπορέσει να κάνει χρήση του κινητού του», λέει.
Η περίπτωσή του δεν είναι μοναδική στη Γερμανία, υποστηρίζει η Πέτρα Μάιερ από το τα κεντρικά γραφεία της Ένωσης Καταναλωτών Ρηνανίας Βεστφαλίας.
Τα περισσότερα συμβόλαια τηλεφώνων έχουν τρίμηνη προθεσμία καταγγελίας τους, «τέτοιες τακτικές που για μας στη Γερμανία μας φαίνονται συνηθισμένες, είναι άγνωστες σε χώρες από τις οποίες προέρχονται οι πρόσφυγες, κι αυτό οδηγεί σε οικονομικά προβλήματα».
Κι όταν κάποιος δεν πληρώνει τις οφειλές του εγκαίρως, είναι δύσκολο στη συνέχεια πχ. να νοικιάσει σπίτι, γιατί δεν μπορεί να προσκομίσει στον μελλοντικό σπιτονοικοκύρη βεβαίωση ότι δεν έχει χρέη.
Η Πέτρα Μάιερ περιγράφει πόσο μοιραίες συνέπειες μπορεί να έχουν ορισμένα συμβόλαια κινητής τηλεφωνίας.
«Πολλά προσελκύουν πελάτες με προσφορές που συνδέονται με τη συσκευή, για παράδειγμα η συσκευή είναι δωρεάν, αλλά το συμβόλαιο ισχύει για δύο χρόνια. Ο χρήστης πρέπει να πληρώνει αναγκαστικά για ολόκληρο το διάστημα. Ορισμένοι υπογράφουν πολλά τέτοια συμβόλαια χωρίς να προσέξουν τους όρους, γιατί σε άλλες χώρες οι προπληρωμένες κάρτες prepaid είναι ο κανόνας».
Το μπέρδεμα οφείλεται στο ότι οι πελάτες δεν καταλαβαίνουν τι γράφουν τα συμβόλαια.
Αν και η Πέτρα Μάιερ πιστεύει ότι ορισμένες εταιρείες εκμεταλλεύονται το ότι οι καταναλωτής δεν μιλά γερμανικά.
Γι’ αυτό και αποφάσισε να ασχοληθεί με την προστασία του καταναλωτή πρόσφυγα για να τον προστατεύσει να μην πέσει στην παγίδα.
Μαθήματα καταναλωτικής συμπεριφοράς
Αλλά και ο Τάρεκ, φοιτητής φωτογραφίας, κατάφερε να προσπεράσει με επιτυχία τις καταναλωτικές παγίδες.
Πριν τρεις μήνες πήρε ένα τηλεφώνημα που του προκάλεσε σοκ.
Μια γυναικεία φωνή του έλεγε ότι έπρεπε να πληρώσει λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος επί τη βάσει συμβολαίου που ποτέ δεν υπέγραψε, γιατί ζούσε μαζί με άλλους φοιτητές στο ίδιο σπίτι.
Για τέτοιες και άλλες περιπτώσεις απατεώνων η Μάιερ προσφέρει ειδικά μαθήματα για να βοηθήσει πρόσφυγες από παγίδες εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, ηλεκτρικού ρεύματος ή γυμναστηρίων.
«Πηγαίνουμε στα μαθήματα γλώσσας και ενσωμάτωσης και μιλάμε γι’ αυτά τα θέματα. Ενημερώνουμε για τις τιμές ηλεκτρικού στη Γερμανία και ποιοι πάροχοι είναι πιο φτηνοί. Ή πως δουλεύει η θέρμανση. Τα στάνταρ είναι διαφορετικά, όπως και οι καιρικές συνθήκες. Επ΄ αυτού τους λέμε ότι δεν είναι καθόλου καλή ιδέα να αφήνουν τα παράθυρα ανοιχτά συνεχώς όταν δουλεύει η θέρμανση. Τους κάνουμε σαφές ότι το κόστος είναι μεγάλο».
Οι πρόσφυγες ανταποκρίνονται θετικά στα μαθήματα. Πολλοί θέλουν να καταλάβουν πως δουλεύει η αγορά. «Πολλοί πέφτουν από τα σύννεφα και δεν καταλαβαίνουν γιατί θα πρέπει να πληρώνουν σύνδεση επί δύο χρόνια, όταν δεν χρησιμοποιούν το κινητό τους. Τελικά μετά την ενημέρωση αντιλαμβάνονται ότι στη Γερμανία υπάρχουν άλλες νόρμες και είναι ευγνώμονες».