Δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαμοιρασμού περιεχομένου βίντεο, το Facebook και η Google, άρχισαν να χρησιμοποιούν αυτοματοποιημένες διαδικασίες στην προσπάθειά τους για εξάλειψη εξτρεμιστικού περιεχομένου από τις πλατφόρμες τους.
Τόσο το Facebook όσο και το YouTube, το οποίο ανήκει στην Google, είναι μεταξύ των ιστότοπων που έχουν αναπτύξει συστήματα για την πρόληψη της μεταφόρτωσης των βίντεο από την εξτρεμιστική οργάνωση Ισλαμικό Κράτος και παρεμφερές υλικό, αναφέρει σε δημοσίευμά του το πρακτορείο ειδήσεων Reuters, επικαλούμενο πηγές. Τα συστήματα αυτά έχουν την ιδιότητα να κατεβάζουν τα βίντεο που αναρτώνται εάν για κάποιο λόγο ο χρήστης καταφέρει να ανεβάσει τέτοιου είδους περιεχόμενο παρακάμπτοντας τους περιορισμούς.
Η τεχνολογία που χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό εξτρεμιστικού περιεχομένου είναι η ίδια που χρησιμοποιείται για την αναζήτηση και διαγραφή αντιγράφων βίντεο που υπόκεινται στην προστασία πνευματικών δικαιωμάτων και έχουν αναρτηθεί στο Διαδίκτυο. Το σύστημα διαγράφει τα λεγόμενα «hashes», τα οποία είναι μοναδικά ψηφιακά «δακτυλικά» αποτυπώματα που έχουν εκχωρηθεί σε ένα βίντεο. Εάν έχει τοποθετηθεί hash στο πρωτότυπο βίντεο, τότε όλα τα άλλα βίντεο με το ίδιο hash είναι εύκολο να εντοπιστούν και να διαγραφούν άμεσα.
Αυτά που έχουν ήδη ανέβει θα παραμείνουν
Το σύστημα αυτό θα παρέχει στο Facebook και τη Google τη δυνατότητα να σταματούν την εξάπλωση στο Διαδίκτυο εξτρεμιστικών βίντεο, όπως τον αποκεφαλισμό ομήρων, τοποθετώντας ένα hash στο αρχικό βίντεο. Ωστόσο, υπάρχει ένας σημαντικός περιορισμός: τα βίντεο που έχουν ανέβει πρόσφατα στο Ίντερνετ δεν θα είναι δυνατόν να μπλοκαριστούν ή να διαγραφούν.
Παρόλα αυτά, ούτε το Facebook αλλά ούτε και η Google δεν έχουν εξηγήσει πώς ακριβώς το περιεχόμενο ενός συγκεκριμένου βίντεο θα χαρακτηρίζεται ως εξτρεμιστικό. Ενώ ένα βίντεο το οποίο δείχνει έναν αποκεφαλισμό θα κατατάσσεται αυτόματα σε αυτή την κατηγορία, θα είναι δύσκολο να οριστεί η γραμμή μεταξύ μιας παθιασμένης ομιλίας και της πρόσκλησης σε βιαιοπραγίες.
Ασαφές παραμένει επίσης το ερώτημα κατά πόσον οι εταιρείες θα βασίζονται αποκλειστικά στην αυτοματοποιημένη διαδικασία για την αναζήτηση και διαγραφή εξτρεμιστικού περιεχομένου, ή εάν θα εμπλέκεται και ο ανθρώπινος παράγοντας προκειμένου να γίνεται πιο αποτελεσματικά η επιλογή του περιεχομένου που πρέπει να αφαιρεθεί.
Η πλειονότητα των διαδικτυακών εταιρειών έχουν εκφράσει την υποστήριξή τους στις κυβερνήσεις ανά τον κόσμο για τον περιορισμό της διάδοσης εξτρεμιστικών βίντεο, αλλά ταυτόχρονα προσπαθούν να είναι προσεκτικές ώστε να μην τους επιρριφθούν ευθύνες εάν τελικά τέτοιου είδους βίντεο καταλήξουν να αναπαράγονται στους ιστότοπούς τους.
Μία ακόμα διαδικτυακή πλατφόρμα, το Twitter, έχει ξεκινήσει σκληρό πόλεμο εναντίον οργανώσεων όπως το Ισλαμικό Κράτος, οι οποίες προωθούν εξτρεμιστικά βίντεο. Ωστόσο, ενώ η υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης καταβάλει υπεράνθρωπες προσπάθειες προκειμένου να διαγράψει όλους τους λογαριασμούς που σχετίζονται με μέλη του ISIS, οι υποστηρικτές της οργάνωσης έχουν καταφέρει σε χρόνο ρεκόρ να δημιουργήσουν νέους.