Από «άγνωστα» αντικείμενα μέχρι «παράξενα φώτα», οι Καναδοί αξιωματούχοι της αεροπορίας έλαβαν τουλάχιστον 16 ασυνήθιστες αναφορές το 2022, συμπεριλαμβανομένων 11 από πιλότους που πετούσαν με τις αεροπορικές εταιρείες Air Canada, WestJet, Virgin Atlantic, United και άλλες.
Αν και σπάνια παρουσιάζονται περισσότερες από μία ή δύο γραμμές λεπτομερειών, οι αναφορές περιγράφουν περιστατικά από ακτή σε ακτή, καθώς και ένα από κοντά στο αεροδρόμιο «LaGuardia» της Νέας Υόρκης, όταν μια πτήση της Air Canada στις 17 Σεπτεμβρίου από το Τορόντο «ανέφερε ότι πέρασε ένα αγνώστου ταυτότητας αντικείμενο περίπου 10 πόδια πάνω από το παράθυρο πιλοτηρίου του κυβερνήτη».
Οι αναφορές εμφανίζονται σε μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων αεροπορικών συμβάντων που διατηρεί η Transport Canada, το τμήμα μεταφορών της ομοσπονδιακής κυβέρνησης.
Η δημόσια βάση δεδομένων καταγράφει τα πάντα, από προσκρούσεις πουλιών έως απείθαρχους επιβάτες, και περιλαμβάνει επίσης σχεδόν τρεις δεκαετίες περίεργων θεάσεων από αστυνομικούς, στρατιώτες, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και πιλότους σε ιατρικές, στρατιωτικές, εμπορευματικές και επιβατικές πτήσεις που εκτελέστηκαν από τη WestJet, την Air Canada Express, την Porter, Delta και άλλες αεροπορικές εταιρείες.
Η Transport Canada προειδοποιεί ότι τέτοιες «αναφορές περιέχουν προκαταρκτικά, μη επιβεβαιωμένα δεδομένα που ενδέχεται να αλλάξουν».
Ο Ντόναλντ «Σπάικ» Κάβαλεντς είναι πρόσφατα συνταξιοδοτημένος πιλότος της Transport Canada, ο οποίος πέρασε επίσης περισσότερες από δύο δεκαετίες πετώντας για τη Βασιλική Καναδική Αεροπορία (RCAF).
«Δεν θα έγραφα κανένα από αυτά ως ασήμαντα», είπε ο Κάβαλεντς για τα αεροπορικά περιστατικά.
«Αυτές οι αναφορές πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη και το γεγονός ότι δεν έχουμε πραγματική συνέχεια σε κανένα από αυτά τα περιστατικά δείχνει πολλά για την ανεπάρκεια της ασφάλειας του εναέριου χώρου μας».
«ΖΩΤΙΚΕΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΕΣ»
Οι αναφορές από το 2022 περιλαμβάνουν μια εμπορευματική πτήση της 12ης Νοεμβρίου από το Σικάγο στη Φρανκφούρτη που «ανέφερε ότι είδε φώτα που κινούνταν προς τα ανατολικά με την ίδια ταχύτητα με το αεροσκάφος» ενώ πετούσε στο σκοτάδι πάνω από το βορειοανατολικό Οντάριο.
Κατά τη διάρκεια της ημέρας στις 28 Μαΐου, η τοπική Αστυνομία ειδοποιήθηκε μετά από πολλαπλές «αναφορές» για «ένα άγνωστο αντικείμενο, πιθανώς ένα μπαλόνι ή ένα τηλεκατευθυνόμενο αεροπλάνο (RC), στα 3000 πόδια και 7 NM [13 χιλιόμετρα] νότια του Κίτσενερ/Βατερλώ, Οντάριο».
Η περιοχή Kitchener-Waterloo ήταν επίσης η τοποθεσία μιας αναφοράς στις 22 Σεπτεμβρίου από πιλότο για «ένα ερυθρόλευκο άγνωστο αντικείμενο» στα 2.500 πόδια.
Η βάση δεδομένων αεροπορικών συμβάντων του Transport Canada, όπου βρίσκονται αυτές οι αναφορές, ονομάζεται CADORS, συντομογραφία του συστήματος αναφοράς ημερήσιων περιστατικών της πολιτικής αεροπορίας.
Στο CADORS, οι περισσότερες αναφορές ασυνήθιστων αντικειμένων ή φώτων κατηγοριοποιούνται ως περιπτώσεις «καιρικών μπαλονιών, μετεωριτών, πυραύλων, CIRVIS/UFO».
Το UFO φυσικά σημαίνει «Μη Αναγνωρισμένο Ιπτάμενο Αντικείμενο» – ένας όρος που αντικαθίσταται τώρα στους επίσημους κύκλους από τον UAP, συντομογραφία για τα «Αγνώστου Ταυτότητας Αεροδιαστημικά Φαινόμενα».
Το CIRVIS σημαίνει «Οδηγίες επικοινωνίας για την αναφορά Vital Intelligence Sightings».
Σύμφωνα με τις οδηγίες της Nav Canada, της ιδιωτικής εταιρείας ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας που παρέχει τις περισσότερες από αυτές τις αναφορές στην κυβέρνηση, οι πιλότοι πάνω από τον Καναδά θα πρέπει να κάνουν αναφορές CIRVIS «αμέσως μετά την παρατήρηση ζωτικής σημασίας πληροφοριών για τυχόν αερομεταφερόμενα και επίγεια αντικείμενα ή δραστηριότητες που φαίνεται να είναι εχθρικές, ύποπτες, αγνώστων στοιχείων ή που εμπλέκονται σε πιθανό παράνομο λαθρεμπόριο».
Το Nav Canada βάζει ακόμη και «άγνωστα ιπτάμενα αντικείμενα» στο μπροστινό μέρος μιας λίστας παραδειγμάτων «παρατήρησης ζωτικής σημασίας νοημοσύνης», τα οποία περιλαμβάνουν επίσης «υποβρύχια ή πολεμικά πλοία επιφανείας που προσδιορίζονται ως μη καναδικά ή μη αμερικανικά».
Άλλα άγνωστα αντικείμενα στο CADORS μπορεί να είναι ευκολότερο να εξηγηθούν, όπως μια ημερήσια αναφορά της 8ης Ιουνίου από τη λίμνη Superior στο Οντάριο, όταν μια πτήση της Air Canada από το Κάλγκαρι στο Μόντρεαλ «ανέφερε μια πράσινη λάμψη που κατέβαινε στο υψόμετρο» των 41.000 ποδιών.
«Ο πιλότος υποψιάστηκε ότι μπορεί να ήταν μετεωρίτης», συνεχίζει η έκθεση CADORS.
«Ο ελεγκτής ρώτησε αν ήταν κεραυνός ή φωτιά του St. Elmo. Ο πιλότος απάντησε αρνητικά».
ΠΑΡΕΜΒΟΛΕΣ ΛΕΪΖΕΡ
Ενώ τα χτυπήματα με λέιζερ είναι δυστυχώς ένα συνηθισμένο και επικίνδυνο φαινόμενο για τους πιλότους, μεταξύ Οκτωβρίου και Δεκεμβρίου, τουλάχιστον έξι αναφορές αγνώστων φώτων έχουν ταξινομηθεί ως περιπτώσεις «παρέμβασης λέιζερ» στη βάση δεδομένων αεροπορικών συμβάντων της κυβέρνησης.
Η πρώτη, μια πτήση της KLM Royal Dutch Airlines από την Πόλη του Μεξικού προς το Άμστερνταμ, «ανέφερε ένα έντονο φως πάνω στις 12 το μεσημέρι» ενώ πετούσε τη νύχτα στα ανοιχτά της νότιας ακτής της Νέας Σκωτίας στις 3 Οκτωβρίου.
Ταξιδεύοντας στο Σεντ Τζονς στο σκοτάδι στις 16 Νοεμβρίου, μια πτήση της Air Canada από το Τορόντο «ανέφερε ένα περίεργο φως» λίγο πάνω από 100 χιλιόμετρα δυτικά του προορισμού της.
Στη συνέχεια, στις 24 Νοεμβρίου στην ίδια περιοχή, μια πτήση της United Airlines από την Ουάσιγκτον, D.C., στη Ζυρίχη της Ελβετίας, ανέφερε «λευκά φώτα που κινούνται αριστερά και δεξιά, πάνω και κάτω».
Πάνω από το βορειοδυτικό Κεμπέκ στις 8 Δεκεμβρίου, μια πτήση της Virgin Atlantic από το Λας Βέγκας στο Λονδίνο «ανέφερε ότι είδε δύο φώτα, στη μία η ώρα, να κινούνται γρήγορα προς τα αριστερά» ενώ ταξίδευε στα 39.000 πόδια. Μετά από λίγα λεπτά, «το ίδιο συνέβη ξανά».
Την επόμενη νύχτα πάνω από το βορειοδυτικό Οντάριο, ένα ιδιωτικό τζετ που ταξίδευε από το Sault Ste. Marie του Οντάριο στο Winnipeg «ανέφερε ότι είδε 1-3 φωτεινά φώτα να περιφέρονται πάνω από τον ορίζοντα, που διαρκούσαν περίπου 10 δευτερόλεπτα, κάθε 60 δευτερόλεπτα».
Μια κοντινή πτήση της WestJet από το Χάλιφαξ στο Κάλγκαρι «παρατήρησε επίσης τα ίδια φώτα».
Στη συνέχεια, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας ειδοποίησαν τους Καναδούς αξιωματούχους της Πολεμικής Αεροπορίας με το NORAD, συντομογραφία του North American Aerospace Defense Command, της κοινής αμυντικής ομάδας Καναδά-ΗΠΑ.
Η Transport Canada δημοσίευσε μια άλλη αναφορά «παρέμβασης λέιζερ» τη νύχτα της 30ης Δεκεμβρίου.
Το νυχτερινό περιστατικό της 15ης Δεκεμβρίου αφορούσε μια πτήση της KLM από το Άμστερνταμ στο Έντμοντον και μια πτήση της Air Canada από το Λονδίνο στο Βανκούβερ που και οι δύο «ανέφεραν άγνωστα φώτα μπροστά σε πολύ μεγάλο ύψος» που πετούσαν πάνω από τον ωκεανό κοντά στο Nunavut.
Σύμφωνα με την έκθεση CADORS, τα «φώτα περιγράφηκαν ως σημεία με ακρίβεια και παρατηρήθηκαν τουλάχιστον 20 φορές σε διάστημα 1 ώρας, μεταξύ 10 και 40 μοιρών πάνω από τον ορίζοντα.
»Υπολογίστηκαν σε πάνω από [50.000 πόδια] και κινήθηκαν σε διαφορετικά κατευθύνσεις».
«Υπάρχει ένα μέρος για παρεμβολές λέιζερ, αλλά αναφέρεται συγκεκριμένα και θα πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο με αναφορές για λέιζερ που στοχεύουν αεροσκάφη», είπε ο Κάβαλεντς, ο συνταξιούχος πιλότος των Transport Canada και RCAF.
«Ένα φως στον ουρανό πάνω από ένα αεροσκάφος, για παράδειγμα, δεν πληροί τα κριτήρια.
»Ούτε ένα φως στον ουρανό συμβαδίζει με ένα αεροσκάφος.
»Εάν χαρακτηρίζουν αυτές τις παρεμβολές λέιζερ, νομίζω ότι είναι λάθος».
Σύμφωνα με έναν εκπρόσωπο της Transport Canada, οι αεροπορικές αναφορές χαρακτηρίζονται ως «παρεμβολή λέιζερ» όταν «ένα αεροσκάφος στοχεύεται ή αναφέρεται ότι βλέπει μια ακτίνα λέιζερ ή οποιαδήποτε άλλη κατευθυνόμενη πηγή φωτεινού φωτός».
«Στα παραδείγματα που αναφέρθηκαν», εξήγησε ο εκπρόσωπος, «υπάρχει αναφορά στο φως(τα) ή σε έντονο φως(τα) που ταιριάζει καλύτερα στον ορισμό συμβάντων για παρεμβολές λέιζερ».
Εκτός από αυτές τις έξι περιπτώσεις «παρεμβολών λέιζερ», το CTVNews.ca βρήκε επίσης 10 άλλες αεροπορικές αναφορές από το 2022 που περιγράφουν «πιθανά» drones, καθώς και άλλες δύο που περιγράφουν «ένα drone ή μπαλόνι».
Το CTVNews.ca εντόπισε επιπλέον πέντε αναφορές στο CADORS από μη στρατιωτικές ή αβέβαιες πηγές.
Μερικά, όπως η παρατήρηση πολιτών στις 3 Ιουλίου στο Κεμπέκ, δεν παρέχουν λεπτομέρειες.
Άλλοι προσφέρουν μόνο μερικά, όπως μια αναφορά της 27ης Μαρτίου από κοντά στο νησί του Βανκούβερ για ένα «λαμπρό φαινόμενο στον ουρανό» που μεταδόθηκε ακόμη και σε στρατιωτικούς αξιωματούχους της NORAD.
Άλλοι μπορεί να έχουν ξεκάθαρες εξηγήσεις, όπως μια «αναφορά 12 γρήγορα κινούμενων αντικειμένων που πετούν πάνω από το νησί Gabriola» στη Βρετανική Κολούμπια που αναμεταδόθηκε στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας από τη βρετανική έφιππη Αστυνομία στις 7 Μαρτίου — πιθανώς μια παρατήρηση δορυφόρων SpaceX Starlink, οι οποίοι ταξιδεύουν σε λαμπερές γραμμές.
Μια αναφορά της 19ης Αυγούστου από έξω από το Trois-Rivières του Κεμπέκ, ίσως περιγράφει μια άλλη παρατήρηση Starlink, όταν παρατηρήθηκε μια «σειρά 17 πορτοκαλί κυκλικών αντικειμένων σε υψόμετρο περίπου 6.000 έως 10.000 πόδια» που ήταν σε «ίση απόσταση» και με το «μέγεθος ενός τζετ».
Ένα άλλο, από τις 20 Νοεμβρίου στο New Brunswick, περιγράφει «αντικείμενο με μια δέσμη φωτός εθεάθη να κινείται από Νότο προς Βορρά, κατευθυνόμενο προς το Φρεντέρικτον και στη συνέχεια να διασπάται σε τέσσερα αντικείμενα με παρόμοιες δέσμες φωτός» – πιθανώς φωτεινή βολίδα ή μετεωρίτης που αποσυντίθεται στην ατμόσφαιρα.
Αγνώστου Ταυτότητας Αεροδιαστημικά Φαινόμενα – UAP
Στις ΗΠΑ, τόσο το Πεντάγωνο όσο και η NASA μελετούν επί του παρόντος αυτά που αναφέρουν ως UAP: αγνώστου ταυτότητας αεροδιαστημικά φαινόμενα.
«Εφαρμόζουμε τα υψηλότερα αναλυτικά και επιστημονικά πρότυπα» δήλωσε ο Σον Μ. Κιρκπάτρικ, ο σημερινός διευθυντής του προγράμματος του Πενταγώνου, κατά τη διάρκεια μιας στρογγυλής τράπεζας μέσων ενημέρωσης στις 16 Δεκεμβρίου.
«Εκτελούμε την αποστολή μας αντικειμενικά και χωρίς εντυπωσιασμούς και δεν βιαζόμαστε να βγάλουμε συμπεράσματα».
Μια δημόσια έκθεση αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών από τον Ιούνιο του 2021 σκιαγράφησε πρόσφατες στρατιωτικές παρατηρήσεις των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων αντικειμένων που «φαίνονταν να παραμένουν ακίνητα στους ανέμους ψηλά, να κινούνται ενάντια στον άνεμο, να ελίσσονται απότομα ή να κινούνταιμε μεγάλη ταχύτητα, χωρίς ευδιάκριτα μέσα πρόωσης».
Το CTVNews.ca αποκάλυψε προηγουμένως πώς ο πρώην υπουργός Άμυνας του Καναδά, Χαρτζίτ Σατζάν, έλαβε μια ενημέρωση για τα UAP από Καναδούς στρατιωτικούς αξιωματούχους τον Μάιο του 2021, την οποία ακολούθησε ενημέρωση σε Καναδούς στρατιωτικούς αξιωματούχους από την ειδική ομάδα UAP του Πενταγώνου στις 22 Φεβρουαρίου.
Το επιτελείο του υπουργού Μεταφορών, Ομάρ Αλγκάμπρα, επίσης πραγματοποίησαν τη δική τους εσωτερική ενημέρωση UAP στις 11 Μαΐου.
Το Πεντάγωνο και η NASA έχουν δηλώσει χωριστά ότι δεν υπάρχουν στοιχεία που να δείχνουν ότι τα UAP αντιπροσωπεύουν κάτι εξωγήινο.
Από drones μέχρι λέιζερ, μπαλόνια, δορυφόρους, χάρτινα φανάρια και προηγμένη στρατιωτική τεχνολογία, φυσικά όλες οι αναφορές θα μπορούσαν να έχουν γήινες εξηγήσεις – αλλά οι περισσότερες παραμένουν άγνωστες.
Παρά τις πρόσφατες εξελίξεις στα νότια των συνόρων, όσον αφορά τις λεγόμενες αναφορές UAP, στον Καναδά εξακολουθεί να υπάρχει ελάχιστη έως καθόλου επίσημη συνέχεια.
«Οι αναφορές που λαμβάνονται από την Transport Canada αξιολογούνται για άμεσο κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια και την ασφάλεια της αεροπορίας ή για το καναδικό κοινό», δήλωσε στο CTVNews.ca εκπρόσωπος της Transport Canada.
Τόσο το Transport Canada όσο και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας του Καναδά δεν μπόρεσαν να παράσχουν πρόσθετες λεπτομέρειες σχετικά με τις αναφορές που αναφέρονται σε αυτό το δημοσίευμα.
Ο καναδικός στρατός δηλώνει τακτικά ότι «συνήθως δεν διερευνά θεάσεις άγνωστων ή ανεξήγητων φαινομένων εκτός του πλαισίου της διερεύνησης αξιόπιστων απειλών, πιθανών απειλών ή πιθανής δυσφορίας σε περίπτωση έρευνας και διάσωσης».
Από το 2016, τουλάχιστον τέσσερα περιστατικά φαίνεται να πληρούν αυτά τα κριτήρια.
Για τον Καβάλεντς, τον πρώην κυβερνητικό και στρατιωτικό αεροπόρο, οι αναφορές για άγνωστα αντικείμενα και φώτα από συναδέλφους πιλότους θα πρέπει να θεωρούνται «πολύ αξιόπιστες».
«Νομίζω ότι οι υπουργοί Μεταφορών και Άμυνας θα πρέπει να δημιουργήσουν ένα κοινό γραφείο για να παρακολουθήσουν αυτές τις πολύ πραγματικές εισβολές στον εναέριο χώρο», είπε ο Καβάλεντς.