Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

Πτώση στην επιβατική κίνηση στα ελληνικά νησιά: Σαντορίνη -20%, Μύκονος -15%, εξαίρεση ο Αργοσαρωνικός

Πτώση στην επιβατική κίνηση στα ελληνικά νησιά: Σαντορίνη -20%, Μύκονος -15%, εξαίρεση ο Αργοσαρωνικός
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Αιγαίο Πέλαγος, Ακρίβεια, Δωδεκάνησα, Εισιτήρια, Ελληνικά Νησιά, Κρήτη, Κυκλάδες, Μύκονος, Νησιά Αιγαίου, Σαντορίνη, Τουρισμός, Φορολογία, ΦΠΑ - Φόρος Προστιθέμενης Αξίας,

Η επιβατική κίνηση προς τα ελληνικά νησιά εμφανίζει σημαντική πτώση φέτος, με τη Σαντορίνη να καταγράφει μείωση 20% και τη Μύκονο 15% τον Ιούλιο, ενώ μικρότερες απώλειες παρατηρούνται σε Κρήτη, Δωδεκάνησα και υπόλοιπες Κυκλάδες.

Αντίθετα, ο Αργοσαρωνικός ξεχωρίζει ως η μοναδική φωτεινή εξαίρεση, με αύξηση 20% στην κίνηση.

Πίσω από αυτή την εικόνα, η ακρίβεια, ο υψηλός ΦΠΑ και οι θεσμικές στρεβλώσεις επιδεινώνουν την κρίση στον κλάδο της ακτοπλοΐας, φέρνοντάς τον στα όρια της βιωσιμότητας.

Υψηλός ΦΠΑ, ο «πρωταθλητής» της Ευρώπης

Η Ελλάδα κατέχει την αρνητική πρωτιά στην Ευρώπη με τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια: 13% για επιβάτες και 24% για οχήματα.

Αντίθετα, χώρες με παρόμοια νησιωτικά χαρακτηριστικά, όπως η Ιταλία (5%) και η Φινλανδία (10%), εφαρμόζουν χαμηλότερους συντελεστές, ενώ σε Δανία και Μάλτα οι θαλάσσιες μεταφορές απαλλάσσονται πλήρως από ΦΠΑ.

Αυτό το δυσμενές φορολογικό καθεστώς ανεβάζει τις τιμές, μειώνοντας την ελκυστικότητα των ακτοπλοϊκών ταξιδιών, ιδιαίτερα για οικογένειες και τουρίστες με οχήματα.

Υποχρεωτικές εκπτώσεις και λειτουργικό βάρος

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επιβαρύνονται περαιτέρω από τις υποχρεωτικές εκπτώσεις σε κοινωνικές ομάδες, που καλύπτουν έως και το 40% των εισιτηρίων.

Χωρίς επαρκή κρατική επιδότηση, η πολιτική αυτή καθιστά ασύμφορες πολλές γραμμές, ιδιαίτερα αυτές με χαμηλή πληρότητα.

Παράλληλα, η υποχρέωση για δεκάμηνη λειτουργία των πλοίων, ακόμη και σε περιόδους χαμηλής ζήτησης, επιτείνει το πρόβλημα, καθώς το λειτουργικό κόστος παραμένει υψηλό.

Ασύμφορα δρομολόγια και υψηλό κόστος

Το κόστος λειτουργίας των δρομολογίων είναι δυσανάλογα υψηλό.

Για παράδειγμα, ένα δρομολόγιο Σύρος-Τήνος-Μύκονος απαιτεί 28.000 ευρώ μόνο για καύσιμα (40 τόνοι), ενώ ένα αντίστοιχο αεροπορικό δρομολόγιο κοστίζει μόλις 2.500 ευρώ (2 πιλότοι και 5 μέλη πληρώματος).

Το κόστος για τη Ρόδο εκτοξεύεται στα 78.000 ευρώ, με μέση ετήσια πληρότητα μόλις 400 επιβατών, που το καλοκαίρι φτάνει τους 1.000.

Αυτό εξηγεί γιατί πολλές εταιρείες αποφεύγουν την αύξηση δρομολογίων ή προτιμούν πιο αποδοτικές γραμμές, αφήνοντας ορισμένα νησιά απομονωμένα.

Κρίσιμος πυλώνας, αλλά σε κίνδυνο

Με 120 πλοία και πάνω από 50.000 δρομολόγια ετησίως, η ελληνική ακτοπλοΐα παραμένει βασικός πυλώνας της τουριστικής και νησιωτικής οικονομίας.

Ωστόσο, χωρίς ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις στους φορολογικούς συντελεστές, τις υποχρεωτικές εκπτώσεις και τον σχεδιασμό των επιδοτήσεων, ο κλάδος κινδυνεύει να συρρικνωθεί, με δυσμενείς συνέπειες για τα νησιά και τους κατοίκους τους.

Σχετικά άρθρα