Χιλιάδες υπολογιστές με λειτουργικό σύστημα Windows αντιμετώπισαν την Παρασκευή 19/7 πρόβλημα, εμφανίζοντας τη λεγόμενη «μπλε οθόνη θανάτου» (BSOD) κατά την εκκίνηση, επηρεάζοντας τράπεζες, αεροπορικές εταιρείες, τηλεοπτικούς σταθμούς, σούπερ μάρκετ και πολλές άλλες επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο.
Το πρόβλημα προκλήθηκε από μία ελαττωματική ενημέρωση ασφαλείας από τον πάροχο κυβερνοασφάλειας CrowdStrike, η οποία έβγαζε εκτός λειτουργίας τους επηρεαζόμενους υπολογιστές και διακομιστές (server), αναγκάζοντάς τους σε συνεχείς επανεκκινήσεις.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Crowdstrike, George Kurtz, ανέφερε σε δήλωσή του:
«Η Crowdstrike εργάζεται ενεργά με τους πελάτες που επηρεάζονται από ένα πρόβλημα που εντοπίστηκε σε μια ενιαία ενημερωμένη έκδοση περιεχομένου για Windows hosts.
»Οι υπολογιστές Mac και Linux δεν επηρεάζονται.
»Δεν πρόκειται για περιστατικό ασφαλείας ή κυβερνοεπίθεση.
»Το πρόβλημα έχει εντοπιστεί, απομονωθεί και έχει αναπτυχθεί διόρθωση.
»Παραπέμπουμε τους πελάτες στην πύλη υποστήριξης για τις πιο πρόσφατες ενημερώσεις και θα συνεχίσουμε να παρέχουμε πλήρεις και συνεχείς ενημερώσεις στον ιστότοπό μας.
»Συνιστούμε επιπλέον στους οργανισμούς να διασφαλίσουν ότι επικοινωνούν με τους εκπροσώπους της Crowdstrike μέσω επίσημων καναλιών.
»Η ομάδα μας είναι πλήρως κινητοποιημένη για να διασφαλίσει την ασφάλεια και τη σταθερότητα των πελατών της Crowdstrike».
Το λογισμικό της CrowdStrike χρησιμοποιείται ευρέως από πολλές επιχειρήσεις παγκοσμίως για τη διαχείριση της ασφάλειας των υπολογιστών και των διακομιστών Windows.
Η CrowdStrike ανέφερε στο NBC ότι βρίσκεται τώρα στη διαδικασία ανάκλησης (rolling back) της ενημέρωσης που προκάλεσε το πρόβλημα.
Και ο τεχνολογικός κολοσσός Microsoft ανακοίνωσε γύρω στις 2 το μεσημέρι ότι επιδιορθώθηκε η υποκείμενη αιτία του τεχνικού προβλήματος, που επηρέασε την Παρασκευή 19/7 επιχειρήσεις παγκοσμίως, σημειώνοντας ότι τα κατάλοιπα των συνεπειών από τα προβλήματα κυβερνοασφάλειας εξακολουθούν να επηρεάζουν κάποιες εφαρμογές και υπηρεσίες του Office 365.
Η Μicrosoft ανακοίνωσε νωρίτερα ότι οι υπηρεσίες cloud της έχουν αποκατασταθεί ως επί το πλείστον, μετά από μια διακοπή.
«Οι υπηρεσίες μας βελτιώνονται καθώς συνεχίζουμε να λαμβάνουμε μέτρα άμβλυνσης», αναφέρει η επιχείρηση σε μήνυμά της στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης «X».
Σύμφωνα με την εταιρεία αεροπορικών αναλύσεων Cirium, λόγω του προβλήματος στα ψηφιακά συστήματα εταιρειών ακυρώθηκαν μέχρι στιγμής 1.078 πτήσεις παγκοσμίως και ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί όσο αυξάνονται οι επιπτώσεις.
Αρχικά, χρήστες στην Αυστραλία ξεκίνησαν να αναφέρουν προβλήματα, δηλώνοντας ότι είχαν αποκλειστεί από τους σταθμούς εργασίας τους.
Οι αυστραλιανές τραπεζικές εφαρμογές και τα συστήματα των σούπερ μάρκετ επηρεάστηκαν επίσης.
Οι αυστραλιανοί ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί Australian Broadcasting Corporation και Sky News επιβεβαίωσαν ότι αντιμετώπιζαν δυσκολίες μετάδοσης ως αποτέλεσμα.
Η διακοπή λειτουργίας επηρέασε υπολογιστές Windows σε παγκόσμιο επίπεδο. Χρήστες στο subreddit της εταιρείας κυβερνοασφάλειας Crowdstrike ανέφεραν προβλήματα στην Ινδία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Νέα Ζηλανδία.
Δίχως ιδιαίτερα προβλήματα εξελίσσεται η αεροπορική κίνηση και η εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Σύμφωνα με τον εξειδικευμένο ιστότοπο Downdetector, η βλάβη επηρέασε πολλές τράπεζες και εταιρείες τηλεπικοινωνιών.
«Έχω ενημερωθεί για μια μεγάλης κλίμακας τεχνική βλάβη που επηρεάζει αριθμό επιχειρήσεων και υπηρεσιών σε όλη την Αυστραλία σήμερα το απόγευμα», επεσήμανε μέσω «Χ» η Μισέλ ΜακΓκίνες, της αυστραλιανής υπηρεσίας κυβερνοασφάλειας.
«Οι τρέχουσες πληροφορίες υποδεικνύουν ότι η βλάβη αυτή συνδέεται με τεχνικό πρόβλημα της πλατφόρμας λογισμικού που χρησιμοποιούν οι εταιρείες που έχουν επηρεαστεί», πρόσθεσε η ίδια.
Η ΜακΓκίνες τόνισε ότι «δεν υπάρχουν πληροφορίες που να υπονοούν ότι πρόκειται για περιστατικό συνδεόμενο με την κυβερνοασφάλεια».
Η κρατική ραδιοτηλεόραση της Αυστραλίας ABC ανακοίνωσε ότι αντιμετώπισε «μεγάλη τεχνική βλάβη», χωρίς να δώσει διευκρινίσεις.
Το αεροδρόμιο της Μελβούρνης ενημέρωσε τους πελάτες ότι «αντιμετωπίζει ένα παγκόσμιο τεχνολογικό πρόβλημα που επηρεάζει τις διαδικασίες check-in για ορισμένες αεροπορικές εταιρείες» και συμβούλεψε τους επιβάτες να «δώσουν λίγο επιπλέον χρόνο για το check-in».
Η American Airlines, η United και η Delta ζήτησαν από την αμερικανική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας (FAA) να καθηλωθούν όλες οι πτήσεις.
Η FAA κάλεσε τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας να ενημερώσουν τους πιλότους που βρίσκονται στον αέρα ότι οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν επί του παρόντος προβλήματα επικοινωνίας. Καμία πτήση της American, της United ή της Delta δεν θα απογειωθεί.
Το Sky News στο Ηνωμένο Βασίλειο ανέφερε ότι δεν βγήκε στον αέρα το πρωί της Παρασκευής, με την παρουσιάστρια αθλητικών εκπομπών του Sky News Jacquie Beltrao να γράφει στο «X»: «Προφανώς δεν είμαστε στον αέρα – προσπαθούμε».
«Το Sky News δεν είναι σε θέση να μεταδώσει απευθείας τηλεοπτικό πρόγραμμα σήμερα το πρωί, δηλώνοντας αυτή τη στιγμή στους τηλεθεατές ότι ζητάμε συγγνώμη για την αναστάτωση», δήλωσε ο εκτελεστικός πρόεδρος του δικτύου Ντέβιντ Ρόουντζ.
Η σημαντικότερη σιδηροδρομική εταιρεία του Ηνωμένου Βασιλείου Govia Thameslink Railway προειδοποίησε τους επιβάτες να αναμένουν διαταραχές, καθώς αντιμετωπίζει «εκτεταμένα προβλήματα πληροφορικής».
Και τα τέσσερα εμπορικά σήματα της -Southern, Thameslink, Gatwick Express και Great Northern- έκαναν αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης:
«Αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουμε εκτεταμένα προβλήματα πληροφορικής σε ολόκληρο το δίκτυό μας».
Το χρηματιστήριο του Λονδίνου επλήγη από το τεχνικό πρόβλημα που επηρέασε την πλατφόρμα του για μετάδοση πληροφοριών στην αγορά, με αποτέλεσμα να καθυστερήσει η εμφάνιση της μεταβολής στον δείκτη FTSE100.
«Η υπηρεσία πληροφοριών RNS αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή παγκόσμιο τεχνικό πρόβλημα που οφείλεται σε τρίτο μέρος και δεν επιτρέπει τη δημοσιοποίηση πληροφοριών», σύμφωνα με ανακοίνωση στην ιστοσελίδα του χρηματιστηρίου.
«Οι ομάδες τεχνικής υποστήριξης εργάζονται για να αποκαταστήσουν την υπηρεσία.
»Άλλες υπηρεσίες του ομίλου, και συγκεκριμένα το Χρηματιστήριο του Λονδίνου, συνεχίζουν να λειτουργούν κανονικά».
H Ryanair προειδοποίησε τους πελάτες της για ενδεχόμενα προβλήματα «εξαιτίας παγκόσμιας βλάβης στο σύστημα πληροφορικής».
Προβλήματα ανακοίνωσε ότι αντιμετωπίζει και το αεροδρόμιο της Πράγας στο σύστημα check-in που χρησιμοποιεί μεγάλος αριθμός αεροπορικών εταιρειών, σημειώνοντας ότι κάποιες αναχωρήσεις θα καθυστερήσουν.
Το αεροδρόμιο του Βερολίνου ανακοίνωσε την αναστολή της εναέριας κυκλοφορίας ως τις 11.00 ώρα Ελλάδας λόγω τεχνικού προβλήματος στο σύστημα πληροφορικής.
Νωρίτερα η διαχειρίστρια εταιρεία του αεροδρομίου σε ανακοίνωσή της στο «Χ» ενημέρωσε τους επιβάτες ότι παρατηρούνται καθυστερήσεις στο check -in λόγω τεχνικού προβλήματος.
Οι επιβάτες στο αεροδρόμιο του Εδιμβούργου στη Βρετανία δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα αυτόματα μηχανήματα καρτών επιβίβασης, ενώ οι οθονές δείχνουν μήνυμα που αναφέρει ότι «ο σέρβερ είναι εκτός διαδικτύου», δήλωσε αυτόπτης μάρτυρας στο Reuters.
Το αεροδρόμιο Σίπχολ στην Ολλανδία -ένα από τα πιο πολυσύχναστα της Ευρώπης- ανέφερε ότι έχει επίσης επηρεαστεί από την παγκόσμια τεχνική βλάβη, σημειώνοντας ότι οι επιβάτες που είναι προγραμματισμένο να ταξιδέψουν σήμερα θα πρέπει να επικοινωνήσουν πρώτα με την αεροπορική τους εταιρεία.
«Η βλάβη έχει επηρεάσει τις πτήσεις από και προς το Σίπχολ», εξήγησε εκπρόσωπος του αεροδρομίου, προσθέτοντας ότι δεν είναι ξεκάθαρο πόσες πτήσεις αφορά το πρόβλημα.