ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Αναλυτές και το European Centre for Law and Justice (ECLJ) καλούν τον προκαθήμενο της Καθολικής Εκκλησίας να μην επιτρέψει στην Άγκυρα να εκμεταλλευτεί την επικείμενη επίσκεψή του για να προβάλει «επίπλαστη εικόνα ανεκτικότητας» και να καταγγείλει ανοιχτά την «πολυεπίπεδη πολιτική εξάλειψης» των μειονοτήτων από το καθεστώς Ερντογάν.
Η δραματική κατάρρευση των μειονοτήτων
Μια έκθεση του European Centre for Law and Justice (ECLJ), η οποία δημοσιεύθηκε στις 24 Νοεμβρίου 2025 -μόλις τρεις ημέρες πριν από την αναχώρηση του Πάπα Λέοντα ΙΔ΄ για την Τουρκία- τεκμηριώνει τη συστηματική, κρατικά υποστηριζόμενη δίωξη των χριστιανικών και εβραϊκών κοινοτήτων από την Τουρκία.
Σύμφωνα με το Middle East Forum, αναλυτές για τη θρησκευτική ελευθερία, όπως ο Ζυλ Γκόμες (Jules Gomes), προειδοποιούν τον Ποντίφικα να αποφύγει τον «κατευνασμό» απέναντι στην «ισλαμική δίωξη», την οποία, όπως υποστηρίζουν, διεξάγει ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν με στόχο τη δημιουργία μιας «εθνοτικά και θρησκευτικά ομοιογενούς τουρκικής σουνιτικής μουσουλμανικής χώρας».
Η 50σέλιδη έκθεση του ECLJ προτρέπει τον Πάπα να αντιμετωπίσει τη «νομική, θεσμική και κοινωνική εχθρότητα» που βιώνουν οι μειονότητες.
Η Τουρκία, όπως σημειώνεται, παρουσιάζει ολοένα και περισσότερο τους Χριστιανούς και τους Εβραίους ως «ξένους, ανατρεπτικούς ή όργανα ξένης επιρροής», καθώς ο Ερντογάν συνδέει την εθνική ταυτότητα με την τουρκική εθνότητα και το σουνιτικό Ισλάμ.
Η έκθεση καταγράφει τη δραματική δημογραφική κατάρρευση: ο χριστιανικός πληθυσμός, που έφτανε περίπου το 20% το 1915 στην «κοιτίδα του Χριστιανισμού», σήμερα δεν ξεπερνά το 0,3%.
Σήμερα, παραμένουν στη χώρα μόλις 257.000 Χριστιανοί και 12.000-16.000 Εβραίοι.
Η πτώση αυτή είναι, σύμφωνα με το ECLJ, «το αποτέλεσμα μιας σκόπιμης, πολυεπίπεδης πολιτικής εξάλειψης — που εφαρμόστηκε μέσω βίας, αναγκαστικής εκτόπισης, νομικού αποκλεισμού και θεσμικής καταστολής».
Εργαλειοποίηση της επίσκεψης και απελάσεις
Αρμένιοι, Εβραίοι, Χριστιανοί, Έλληνες και Ελληνοκύπριοι αντιμετωπίζουν συνεχή δυσφήμιση, συχνά μέσω «ιστορικών αφηγήσεων που ενισχύονται από την πολιτική ρητορική», με τα τεκμηριωμένα εγκλήματα μίσους κατά των Χριστιανών να έχουν υπερδιπλασιαστεί μεταξύ 2021 και 2023.
Παρατηρητές του Βατικανού εκτιμούν ότι ο Πάπας Λέων ΙΔ΄, κατά τη συνάντησή του με τον Ερντογάν και τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο Α΄ (για την 1700ή επέτειο της Συνόδου της Νίκαιας), αναμένεται να θέσει το ζήτημα της χριστιανικής ενότητας.
Ωστόσο, ο Τιμπό φαν ντεν Μπόσχε (Thibault van den Bossche), υπεύθυνος προάσπισης δικαιωμάτων στο ECLJ, κάλεσε τον Πάπα να «εκφράσει συγκεκριμένες ανησυχίες» για την κατάσταση των Χριστιανών και να αποφύγει τη χρήση της επίσκεψης ως εργαλείο από την Τουρκία για «προβολή μιας επίπλαστης εικόνας “ανεκτικότητας”».
«Το λιγότερο που μπορεί να κάνει ο Λέων είναι να αναγνωρίσει ότι ούτε ο οικουμενισμός ούτε ο διαθρησκειακός διάλογος μεταξύ Χριστιανών και Μουσουλμάνων έχουν καταφέρει να εξασφαλίσουν αποτελεσματική προστασία για τους Χριστιανούς της Τουρκίας», δήλωσε ο Φαν ντεν Μπόσχε.
Επιπλέον, από το 2020, η Τουρκία έχει απελάσει πάνω από 200 ξένους χριστιανούς εργαζομένους και τις οικογένειές τους.
Μεταξύ Δεκεμβρίου 2024 και Ιανουαρίου 2025, το τουρκικό Υπουργείο Εσωτερικών εξέδωσε δεκάδες νέους «κωδικούς ασφαλείας» (N-82, G-87) για ξένους Χριστιανούς, χαρακτηρίζοντάς τους ως «απειλές για την εθνική ασφάλεια» και απαγορεύοντας την επανείσοδό τους.
Το μάθημα του κατευνασμού
Η επίσκεψη του Πάπα Λέοντα ΙΔ΄ έρχεται την ώρα που η Alliance Defending Freedom International (ADFI) προσφεύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για την απαγόρευση επανεισόδου του Αμερικανού χριστιανού εργαζομένου Κένεθ Άρθουρ Γουίστ (Kenneth Arthur Wiest), ο οποίος ζούσε στην Τουρκία από το 1985.
Αναλυτές του Βατικανού ανακαλούν τη στάση του Πάπα Βενέδικτου ΙΕ΄, ο οποίος παρέμεινε σιωπηλός απέναντι στις γενοκτονίες Ποντίων και Αρμενίων (800.000 έως 1 εκατομμύριο θύματα) από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, στέλνοντας μονάχα μια διστακτική επιστολή στον Σουλτάνο Μεχμέτ Ε΄.
Ο ιστορικός Ζακ Κόρνμπεργκ (Jacques Kornberg), στο βιβλίο του «The Pope’s Dilemma», σημειώνει ότι η επιστολή «δεν έκανε τίποτε περισσότερο από το να καταγράψει τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία ως ρητορικά αντίθετη στις μαζικές δολοφονίες».
Ενώ ο Πάπας Λέων ΙΔ΄ έχει αναφερθεί σε χώρες όπως το Μπανγκλαντές, η Νιγηρία, η Μοζαμβίκη, το Κονγκό και το Σουδάν ως τόπους δίωξης, απέφυγε να κατονομάσει τους ισλαμιστές ως υπεύθυνους για τη βία.
Οι προηγούμενοι Πάπες, Βενέδικτος ΙΣΤ΄ και Φραγκίσκος, επίσης υιοθέτησαν πολιτική κατευνασμού ή αποφυγής ανοιχτής κριτικής προς μουσουλμανικές κυβερνήσεις.
Το Γραφείο Τύπου της Αγίας Έδρας και το Δικαστήριο του Βατικανού για τον Διαθρησκειακό Διάλογο δεν έχουν απαντήσει σε αίτημα για σχολιασμό των προειδοποιήσεων.






