Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

Τσακώνονται ακόμη και για τις εκπτώσεις κυβέρνηση και ΠΑΣΟΚ

Τσακώνονται ακόμη και για τις εκπτώσεις κυβέρνηση και ΠΑΣΟΚ
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Γεράσιμος Γιακουμάτος, Εκπτώσεις, Θάνος Μωραΐτης,

Τσακώνονται ακόμη και για τις εκπτώσεις κυβέρνηση και ΠΑΣΟΚ.

Προφανώς σε μια προσπάθεια ικανοποίησης της κομματικής του πελατείας το ΠΑΣΟΚ αντέδρασε έντονα για τον «κώδικα δεοντολογίας» των εκπτώσεων που ανακοίνωσε η κυβέρνηση.

Συγκεκριμένα ο εισηγητής ΚΤΕ Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ, Θάνος Μωραΐτης, τόνισε ότι οι νέες ρυθμίσεις για τις εκπτώσεις είναι «Φτηνά τρυκ για υποανάπτυκτες χώρες» και «Θα προκαλέσουν ασυδοσία στην αγορά και βλάβη στους καταναλωτές».

Λίγο νωρίτερα ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γεράσιμος Γιακουμάτος είχε δημοσιοποιήσεις τον νέο «Κώδικα Δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τη διάρκεια των προσφορών, των εκπτώσεων και τις προωθητικές ενέργειες».

Με την απόφαση, μεταξύ άλλων, θεσπίζονται τα εξής:

Οι προσφορές μπορεί να πραγματοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, εκτός από τις περιόδους των εκπτώσεων.

Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων και προαιρετικά το ποσοστό της μείωσης σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα. Σε κάθε περίπτωση, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα.

Οι εκπτώσεις θα μπορούν να διενεργούνται τέσσερις φορές τον χρόνο σύμφωνα με το νόμο 4177/2013. Κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και των υπηρεσιών επιτρέπεται και η αναγραφή του ποσοστού της έκπτωσης.

Εάν παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος. Σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού (από…% έως ….%). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα πρέπει να αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.

Ο Κώδικας Δεοντολογίας αναφέρει ότι εκπτώσεις και προσφορές μπορούν να κάνουν και τα καταστήματα stock και Outlet.

Τα καταστήματα αυτά θα πρέπει να πληρούν τα εξής χαρακτηριστικά: Να διαθέτουν αποθέματα προηγούμενων εμπορικών περιόδων, παλαιάς μόδας, καταργημένων ή παλαιών ή μη εμπορεύσιμων εμπορικών κωδικών, παλαιών εμπορικών σειρών, παλαιά εν γένει αποθέματα, είδη ξεπερασμένης τεχνολογίας, πλεονάζουσας παραγωγής ή που ανήκουν σε δοκιμαστικές ή πειραματικές σειρές ή δείγματα. Επίσης αυτά τα καταστήματα επιτρέπεται να πωλούν μεταχειρισμένα και ελαττωματικά προϊόντα.

Με την απόφαση που υπεγράφη προβλέπεται επίσης να τηρείται βάση καταγγελιών καταναλωτών από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασία Καταναλωτή.

Οι καταγγελίες μπορεί να γίνονται μέσω της ιστοσελίδας www.1520.gr με τη χρήση ηλεκτρονικής φόρμας, στην οποία ο καταναλωτής συμπληρώνει τα στοιχεία του, καθώς και τα στοιχεία της επιχείρησης και την πρακτική την οποία επιθυμεί να καταγγείλει.

Ο Εισηγητής ΚΤΕ Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ, Θάνος Μωραΐτης, σχετικά με το νέο κώδικα δεοντολογίας για τις προσφορές και τις εκπτώσεις που ανακοίνωσε το Υπουργείο Ανάπτυξης, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

Ο νέος κώδικας δεοντολογίας που παρουσιάστηκε, δεν έλαβε υπόψη το αποτέλεσμα διαλόγου των φορέων που προηγήθηκε και δυστυχώς δεν είναι σε θετική κατεύθυνση. Για άλλη μια φορά το Υπουργείο Ανάπτυξης «συζητάει» με τους φορείς για να καταλήξει σε ρυθμίσεις της αγοράς που εξυπηρετούν ελάχιστες επιχειρήσεις μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, προκαλούν βλάβη στους καταναλωτές και στο μεγάλο σύνολο των επιχειρήσεων.

Αυτή τη φορά με μια μονοκοντυλιά, αποδεσμεύεται η πλήρης ασυδοσία όσων επιδιώκουν το κέρδος όχι με θεμιτούς όρους αλλά παραπλανώντας τους καταναλωτές. Αυτό μάλιστα γίνεται με το ψευδεπίγραφο επιχείρημα της απελευθέρωσης της αγοράς και των περισσότερων ευκαιριών. Στην πραγματικότητα, οι ασυνείδητοι έμποροι θα μπορούν εσαεί να προφασίζονται εκπτώσεις και προσφορές δηλώνοντας ως τιμή προ εκπτώσεων μια οποιαδήποτε παραπλανητική τιμή. Αντί να μειώσουν τις τιμές αληθινά και μόνιμα, θα προφασίζονται πλασματικές αρχικές τιμές για ελάχιστο χρονικό διάστημα ώστε να μπορούν στη συνέχεια να διαφημίζουν ανύπαρκτες εκπτώσεις.

Με αυτό τον τρόπο νομίζει το Υπουργείο ότι θα μειωθούν οι τιμές; Αυτά είναι φτηνά τρυκ που μόνο σε υποανάπτυκτες χώρες πείθουν.

Το υπουργείο οφείλει να ανακαλέσει την υπουργική απόφαση και να ξεκινήσει μια ουσιαστική και αποτελεσματική διαβούλευση με όλους τους παράγοντες της αγοράς ώστε να διαμορφωθεί ένας κώδικας δεοντολογίας ο οποίος θα προστατεύει τους καταναλωτές και θα οριοθετεί με σαφήνεια όλο το πλέγμα των εκπτώσεων, των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών. Το σχέδιο υπουργικής απόφασης που παρουσιάστηκε:

1. Καταργεί κάθε έννοια προστασίας του καταναλωτή, επιτρέποντας την παραπλάνηση του από τους λιανέμπορους που θα μπορούν να δηλώνουν αλόγιστα προσφορές εκεί που δεν υπάρχουν.

2. Επιτρέπει στους λιανέμπορους να προφασίζονται προσφορές 365 ημέρες το χρόνο χωρίς μάλιστα να ορίζει ποια θα είναι η αρχική τιμή στην οποία θα προκύπτει η μείωση.

3. Δεν υιοθετεί το όργανο παρακολούθησης παραπλανητικών και αθέμιτων πρακτικών που προτάθηκε από την αρμόδια επιτροπή.

4. Εξαλείφει τους ορισμούς για τις έννοιες των εκπτώσεων, προσφορών, προωθητικών ενεργειών, της ρευστότητας, κάρτας πιστότητας κ.α., παρόλο που ο σαφής προσδιορισμός τους αποτελούσε πάγιο αίτημα της αγοράς και των καταναλωτών.

5. Εξυπηρετεί στενά επιχειρηματικά συμφέροντα με τη διατήρηση της «κλειστής» αγοράς των καταστημάτων Stock και Outlet αδιαφορώντας στην ανάγκη της αγοράς για δυνατότητα εκποίησης μικρού μέρους των αδιάθετων αποθεμάτων (η πρόταση ήταν για το 10% του συνόλου των εμπορευμάτων).

6. Δεν αποτελεί κώδικα δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή αλλά απλή μεταφορά καταργημένων άρθρων παλαιότερου νόμου(ν. 4177/2013).

7. Δεν αξιοποιεί την πρόταση για το ηλεκτρονικό Μητρώο προσφορών – προωθητικών ενεργειών που έχει ως στόχο την αποφυγή της παραπλάνησης των καταναλωτών και τη σωστή ενημέρωση τους, μια πρόβλεψη που υπάρχει εδώ και ένα χρόνο.

8. Δεν ενθαρρύνει και δεν επιτρέπει την έκδοση κωδίκων δεοντολογίας από ιδιωτικούς φορείς πρακτική που έρχεται σε αντίθεση με τις γενικές αρχές της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

9. Δεν εξειδικεύει τις παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές όπως είχε προταθεί. Κάτι το οποίο θα ενίσχυε την προστασία των καταναλωτών.

Σχετικά άρθρα