Ο Έλληνας υπουργός Μετανάστευσης, Δημήτρης Καιρίδης, κάλεσε την Ευρωπαϊκή Ένωση να ενεργοποιήσει ξανά την επιχείρηση «Σοφία».
Αυτή στοχεύει να σταματήσει τη ροή παράνομων μεταναστών προτού φύγουν από τις ακτές της Λιβύης, οι οποίες αποτελούν σημαντικό σημείο διέλευσης ή απόπλου παράτυπων μεταναστών που επιδιώκουν να φτάσουν στην Ευρώπη.
Η έκκληση Καιρίδη ήρθε καθώς η Αθήνα αντιμετωπίζει κατηγορίες για αμέλεια, μετά τη βύθιση ενός ξύλινου αλιευτικού σκάφους, που είχε ξεκινήσει από τη Λιβύη, με αποτέλεσμα τον θάνατο τουλάχιστον 500 μεταναστών.
Οι επιζώντες αποκάλυψαν ότι η ελληνική ακτοφυλακή προσπάθησε να ρυμουλκήσει το σκάφος, με αποτέλεσμα να ανατραπεί και τελικά να βυθιστεί.
«Υποστηρίζουμε την έναρξη μιας “Επιχείρησης Sophia-plus” για τη διάλυση των οδών λαθρεμπορίας μεταναστών από τη Λιβύη», δήλωσε ο Καϊρίδης στο αμερικανικό περιοδικό «Politico» το Σάββατο.
Αυτό έγινε κατά την πρώτη του επίσκεψη στις Βρυξέλλες, όπου συνάντησε την Επίτροπο Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ, Ίλβα Γιόχανσον.
Ο Καιρίδης τόνισε ότι «η λύση είναι απλώς η Ευρωπαϊκή Ένωση να ξαναρχίσει την επιχείρηση Sophia, η οποία στοχεύει στην εξάρθρωση των δικτύων λαθρεμπορίας κατά μήκος των μεταναστευτικών οδών στη Μεσόγειο Θάλασσα και η οποία σταμάτησε επίσημα το 2020».
«Τα πλοία της ΕΕ μπορούν να σταθμεύουν στα χωρικά ύδατα της Λιβύης, σε συμφωνία με την κυβέρνηση εκεί, η οποία ελπίζω ότι θα συμφωνήσει με την πρόταση», είπε.
Η ΕΕ δεν έχει αποφασίσει πώς πρέπει να αντιδράσει στο ναυάγιο της Adriana.
Την Πέμπτη, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υποστήριξε ένα μη δεσμευτικό ψήφισμα που καλεί την ΕΕ να δημιουργήσει μια πανευρωπαϊκή επιχείρηση έρευνας και διάσωσης για τους μετανάστες.
Ωστόσο, ορισμένοι διπλωμάτες φοβούνται ότι αυτό μόνο θα ενθαρρύνει τις αναχωρήσεις μεταναστών από τη Βόρεια Αφρική και θα τροφοδοτήσει το «επιχειρηματικό» μοντέλο των εμπόρων παράτυπης μετανάστευσης.
Η Γιόχανσον αρνήθηκε να υποστηρίξει αυτήν την προσέγγιση, κατά τη διάρκεια μιας τεταμένης ακρόασης την Τετάρτη.
Η ελληνική πρόταση είναι ελαφρώς διαφορετική, στοχεύοντας ουσιαστικά στο να εμποδίσει την αναχώρηση των σκαφών και στη διαδικασία να διαλύσει τις διαδρομές λαθρεμπορίου μέσω της Μεσογείου.
Ωστόσο, οι επικριτές επισημαίνουν ότι η Λιβύη ήταν παραδοσιακά απρόθυμη να αφήσει πλοία της ΕΕ να εισέλθουν στα χωρικά της ύδατα για τέτοιες προσπάθειες και ότι τα κέντρα κράτησής της παραβιάζουν τα δικαιώματα των μεταναστών.
Ο Καιρίδης υπερασπίστηκε επίσης την ελληνική ακτοφυλακή έναντι της κριτικής ότι αγνόησε πολλαπλές προσφορές βοήθειας από την υπηρεσία συνόρων της ΕΕ, Frontex.