Ευθεία επίθεση στην κυβέρνηση Μητσοτάκη εξαπέλυσε ο Χρήστος Σπίρτζης επισημαίνοντας πως «διέλυσε τις δικλίδες ασφαλείας που υπήρχαν και λειτουργούσαν, ώστε να υπάρχει η στοιχειώδης ασφάλεια στο σιδηροδρομικό δίκτυο και οι οποίες θα είχαν αποτρέψει την τραγωδία αν λειτουργούσαν έως σήμερα».
Ο τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών σε συνέντευξη στην «Εφημερίδα των Συντακτών», υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη για να «ξεπλυθεί» από τις ευθύνες της επιστρατεύει το αφήγημα «όλοι φταίνε».
Ο Χρήστος Σπίρτζης, ξεκαθάρισε από την αρχή πως «είναι χρέος μας απέναντι στη μνήμη των 57 νεκρών και του δράματος των οικογενειών τους να μην ειπωθεί κανένα ψέμα, να μην υπηρετηθεί καμία σκοπιμότητα, να μη γίνει καμία προσπάθεια συγκάλυψης οποιασδήποτε ευθύνης οποιουδήποτε».
«Οι ευθύνες όμως είναι προσωποποιημένες», σχολίασε «φωτογραφίζοντας» την κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Αναλυτικότερα, όπως εξήγησε, η κυβέρνηση της ΝΔ «άφησε να μειωθεί δραματικά το προσωπικό.
»Χρησιμοποίησε σε κρίσιμες θέσεις για την ασφάλεια, όπως οι σταθμάρχες, ανθρώπους με μηδενική εμπειρία και άλλους ανθρώπους και χωρίς εμπειρία και με μπλοκάκια».
Στην προσπάθεια της κυβέρνησης να βγάλει ψεύτες τους σταθμάρχες που παραδέχτηκαν πως μέχρι το 2019 λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, προκειμένου να μετακυλήσει τις ευθύνες στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ο Χρ. Σπίρτζης απαντά ότι «μέχρι τον Ιούλιο του 2019 στον σταθμό της Λάρισας λειτουργούσε υπερκείμενο των σταθμών κέντρο τηλεδιοίκησης, όπως είπαν οι ίδιοι οι εν ενεργεία σταθμάρχες και το οποίο επιβεβαίωσε με ανακοίνωσή του και ο ΟΣΕ».
«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη προσπάθησε να αποπροσανατολίσει αναφέροντας ότι λειτουργεί σύστημα τηλεδιοίκησης εντός του σιδηροδρομικού σταθμού, υποκρύπτοντας ότι υπήρχε πρόσθετο υπερκείμενο κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα.
»Απαξιώθηκε και επί της ουσίας σταμάτησε να λειτουργεί το 2020 το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου στην Αθήνα (στην οδό Καρόλου).
»Σύστημα GPS υπήρχε και υπάρχει σε όλα τα τρένα και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που δείχνει κάθε στιγμή τη θέση των τρένων και την κατεύθυνση της πορείας τους», συμπλήρωσε.
Ο ίδιος συνέχισε να εκθέτει τις εγκληματικές παραλείψεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη, κατηγορώντας την πως επί τέσσερα χρόνια δεν νοιάστηκε να ενεργοποιηθεί το σύστημα GSMR, δηλαδή η κινητή τηλεφωνία των τρένων, που παραδόθηκε τον Ιούλιο του 2019 και με όλο το προσωπικό του ΟΣΕ, της Hellenic Train και της ΣΤΑΣΥ εκπαιδευμένο.
«Η μεγάλη πολιτική ευθύνη της κυβέρνησης Μητσοτάκη, για να δώσει σε ιδιώτες μέσω ΣΔΙΤ τη συντήρηση και λειτουργία του ΟΣΕ, όπως επανειλημμένα είχαν εξαγγείλει, και ο δογματισμός να μεταφερθούν στον ιδιωτικό τομέα κρίσιμες δημόσιες λειτουργίες οδήγησαν στη μεγάλη μείωση του προσωπικού και την κατάρρευση της λειτουργίας και της ασφάλειας του ελληνικού σιδηροδρόμου», είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
«Αυτά δεν σημαίνουν προφανώς ότι ο ΟΣΕ λειτουργούσε τέλεια.
»Υπήρχαν πολλά προβλήματα, μνημονιακοί περιορισμοί, πιέσεις από τους θεσμούς, αντιπαραθέσεις με ιδιώτες και συμφέροντα.
»Επρεπε να αντιμετωπίσουμε τις αμαρτίες που συνοψίζονταν με εκκρεμούσες καταγγελίες στην Ε.Ε. για τον ΟΣΕ, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΤΥ πάνω από 15 δισ. ευρώ.
»Έπρεπε να αντιμετωπίσουμε την ολοκλήρωση έργων από συμβάσεις της Siemens, που ακόμη ήταν σε εκκρεμότητα, όπως του GSMR», παρατήρησε ο βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
«Τον Σεπτέμβριο του 2018, σύμφωνα με επίσημο έγγραφο, ήταν ολοκληρωμένο το 68% της άθλιας και πλημμελούς σύμβασης 717, για την ανάταξη της σηματοδότησης.
»Σύμβασης που τόσο ο διαγωνισμός όσο και η υπογραφή της έγινε από την κυβέρνηση Σαμαρά το 2014, με υπουργό τον κ. Χρυσοχοΐδη, υφυπουργό τον κ. Παπαδόπουλο που είναι και σήμερα.
»Μέχρι τον Ιούλιο του 2019, το έργο είχε προχωρήσει περαιτέρω, όπως αποδεικνύουν επίσης επίσημα έγγραφα που έδωσα στη δημοσιότητα», ανέφερε και συνέχισε:
«Είναι ψέμα αυτό που είπε ο κ. Γεραπετρίτης ότι είχε σταματήσει από 2017 ως το 2019.
»Σας δίνω τα αποδεικτικά έγγραφα, πρωτόκολλα παραλαβής, έγγραφα προγραμματισμού εργασιών για κάθε μήνα, λογαριασμούς έργου, πιστοποίηση έργου, που αποδεικνύουν ότι όλο το 2018 και μέχρι τον Ιανουάριο του 2019, που στάλθηκε το πόρισμα της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΕΔΕΛ) το έργο συνεχιζόταν».
Όταν ρωτήθηκε εάν ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει την πρόθεση ως κυβέρνηση να επαναφέρει τον ΟΣΕ στο Δημόσιο, ο Χρήστος Σπίρτζης απάντησε πως «ο ΟΣΕ δεν είναι ιδιωτικός.
»Η ιδιωτικοποίηση των αρμοδιοτήτων του ΟΣΕ, δηλαδή της συντήρησης και της λειτουργίας της σιδηροδρομικής υποδομής, μέσω ΣΔΙΤ, όπως κατευθυνόταν από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, είναι απόλυτα λαθεμένη και επικίνδυνη. Οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών».
«Οφείλουμε σήμερα, που η χώρα έχει ανακτήσει την εθνική κυριαρχία που είχε παραχωρήσει με τα μνημόνια, αντί για ρουσφετολογικές προσλήψεις 4.500 ειδικών φρουρών, να προσλάβει το απαραίτητο προσωπικό, με τα απαραίτητα προσόντα και εκπαίδευση, σε όλους τους τομείς που σχετίζονται με την ασφάλεια των πολιτών.
»Το όραμα για μια άλλη Ελλάδα, δεν μπορεί να εκπληρωθεί με δογματισμούς, από παρέες συμφερόντων και από κυβερνήσεις συγκεντρωτικών επιτελικών δομών που η κύρια έγνοιά τους είναι η προπαγάνδα», είπε κλείνοντας.
Ωστόσο, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σημείωσε χαρακτηριστικά πως «αν εμείς έχουμε μερίδιο ευθύνης, δεν θα αρνηθούμε ποτέ, ούτε το πράξαμε ποτέ, να τις αναλάβουμε, αλλά θα είναι όλα αληθή και τεκμηριωμένα με στοιχεία.
»Αυτό που είπα σημαίνει ότι αν λειτουργούσε ο σιδηρόδρομος, όπως το 2019, δεν θα γινόταν το τραγικό δυστύχημα, δεν θα είχαμε μετωπική σύγκρουση τρένων».
Όσον αφορά στην διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ο Χρ. Σπίρτζης τόνισε πως «εμείς παλέψαμε και προσπαθήσαμε, ακόμη και οι ελλείψεις που υπήρχαν σε προσωπικό, λόγω της απαγόρευσης προσλήψεων των μνημονιακών επιβολών, μέχρι το 2019, να αντιμετωπιστούν με επαναφορά προσωπικού, που είχε μεταταγεί υποχρεωτικά και με μετατάξεις, μόνιμου προσωπικού, ώστε να διασφαλιστούν οι στοιχειώδεις λειτουργίες ασφάλειας.
»Οι κρίσιμες θέσεις για την ασφάλεια είχαν έμπειρο και καλά εκπαιδευμένο προσωπικό».
Ο Χρήστος Σπίρτζης σχολίασε την στάση της κυβέρνησης στον πολιτικό διάλογο, η οποία όπως σημείωσε ο ίδιος «την ώρα που οι γονείς και οι συγγενείς των 57 νεκρών ζούσαν το δράμα που μας συγκλόνισε όλους, όταν πενθούσε σύσσωμος ο ελληνικός λαός, οι επιτελικοί μηχανισμοί του κ. Μητσοτάκη και ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης ασχολούνταν με την προπαγανδιστική διακυβέρνηση της ευθύνης του σταθμάρχη, της διάχυσης ευθύνης τού «Όλοι φταίνε» και της ισοπεδωτικής λογικής τού «Όλοι ίδιοι είναι».
«Διοργάνωσαν καμπάνια με τίτλο “Πού είναι ο Σπίρτζης;”.
»Έβαλαν τις κομματικές τους εφημερίδες να λασπολογούν και να προκαλούν.
»Προσπάθησαν να βάλουν τον ΣΥΡΙΖΑ στο κάδρο των ευθυνών, στοχοποιώντας εμένα και προσπαθώντας να συμμετάσχω σε τηλεοπτικές αντιμαχίες με άσχετους υπουργούς εγνωσμένης προκλητικής συμπεριφοράς και κυνικών διατυπώσεων, τις ημέρες που οι πατεράδες, οι μανάδες, τα αδέλφια και οι συγγενείς σπάραζαν στις κηδείες των παιδιών τους», συνέχισε.
Κλείνοντας, ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προκάλεσε την κυβέρνηση Μητσοτάκη «να δώσει ένα έγγραφο που να διαψεύδει» τα όσα ο ίδιος λέει, αφού «ισχυρίζονται ότι λέω ψέματα».