Στην κυβέρνηση δεν θέλουν επ’ ουδενί επανάληψη της κατάστασης του Μαρτίου του 2020, αν και η Τουρκία ρεαλιστικά ποτέ δεν έχει σταματήσει να «σπρώχνει» μετανάστες προς την Ελλάδα και με τον πιο επίσημο τρόπο, μέσω της Στρατοχωροφυλακής της, που ουσιαστικά κάνει το «ταξί» για απελπισμένους ανθρώπους ώστε να προσεγγίσουν τα σύνορα.
Τα νούμερα είναι αποκαλυπτικά: όπως είπε προ ημερών ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Τάκης Θεοδωρικάκος, από την 1η Αυγούστου οι ελληνικές Αρχές απέτρεψαν την είσοδο περίπου 25.000 ανθρώπων στον Εβρο, ενώ μόνο σε μία ημέρα, πριν από περίπου 10 ημέρες, 1.500 άνθρωποι αποπειράθηκαν να διασχίσουν τη συνοριογραμμή, εκμεταλλευόμενοι και τη χαμηλή στάθμη του ποταμού αυτή τη χρονική περίοδο.
Στην Αθήνα, άλλωστε, έχουν «λοκάρει» τα βασικά περάσματα των μεταναστών.
Κατά βάση πρόκειται για σημεία ανάμεσα σε Μάνδρα και Σουφλί, στα βόρεια κοντά στο Διδυμότειχο και στα νότια στο Τυχερό και τις Φέρες.
Στο πρώτο, η συνοριογραμμή είναι εξαιρετικά κοντά με την εθνική οδό, όπου οι μετανάστες ενημερώνονται από τους διακινητές τι ώρα και με τι αυτοκίνητο θα περάσει κάποιο άλλο μέλος του κυκλώματος να τους περισυλλέξει.
Αυτό το πρώτο πέρασμα, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, είναι εξ αυτού του λόγου και το «δημοφιλέστερο» αυτές τις ημέρες, με τους αρμόδιους αστυνομικούς και συνοριοφύλακες να παρατηρούν αυξημένη κινητικότητα.
Κάπως έτσι, η απόφαση του ΚΥΣΕΑ να επεκτείνει τον φράχτη κατά μήκος της συνοριογραμμής ήταν μονόδρομος.
Αρμόδια πηγή ανέφερε στο «ΘΕΜΑ» ότι ο χάρτης θα επεκταθεί και στα 215 χιλιόμετρα της συνοριογραμμής, ενώ σήμερα έχει μήκος λίγο παραπάνω από 40 χιλιόμετρα.
Προτεραιότητα θα έχει η επέκταση κατά 80 χιλιόμετρα, κάτι που, όπως εκτιμά υψηλόβαθμη πηγή του υπουργείου Μετανάστευσης, μπορεί να έχει ολοκληρωθεί εντός ενός έτους.
Μένει, με βάση τις επιχειρησιακές ανάγκες, να φανεί σε ποια σημεία της συνοριογραμμής θα γίνει η επέκταση τους επόμενους μήνες, καθώς αυτό καθορίζεται και από το ποια είναι τα «δημοφιλή» περάσματα για τους διακινητές.
Σύντομα, πάντως, το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου θα προκηρύξει έναν συνολικό διαγωνισμό για το έργο, όπως γίνεται και σε άλλα δημόσια έργα, με αρμόδιες πηγές να εκτιμούν ότι η ολοκλήρωσή του θα μπορεί να γίνει σε περίπου τρία χρόνια.
Οσο για τη χρηματοδότηση της επέκτασης, αν χρειαστεί θα επιστρατευτούν μόνον εθνικοί πόροι, καθώς τα χρήματα υπάρχουν.
Η χώρα μας, όμως, θα αιτηθεί και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Βεβαίως, με τα παρόντα δεδομένα η έγκριση ενός τέτοιου ποσού φαντάζει δύσκολη, καθώς η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, αλλά και η αρμόδια επίτροπος Μετανάστευσης Ιλβα Γιόχανσον δεν θέλουν να στηρίξουν την επιλογή ενός φράχτη για πολιτικούς λόγους, ενώ, παράλληλα, στην Κομισιόν εκτιμούν ότι, αν χρηματοδοτηθεί το ελληνικό έργο, τότε θα δημιουργηθεί προηγούμενο, στο οποίο θα μπορούν να πατήσουν και άλλες χώρες για φράχτες πολύ μεγαλύτερης εμβέλειας από τον δικό μας.
Πάντως, δεν πρέπει να αποκλειστεί η οικονομική συνδρομή ευρωπαϊκών χωρών, καθώς τα προηγούμενα χρόνια δημιουργήθηκε ένας εθελοντικός μηχανισμός χρηματοδότησης σε διμερή βάση, μέσω του οποίου θα μπορούσαν να συνδράμουν χώρες όπως η Αυστρία, η Ουγγαρία, η Πολωνία ή η Τσεχία, χώρες, δηλαδή, που έχουν σκληρή γραμμή στο θέμα των κλειστών συνόρων.
Πιο άμεσα, δε, δρομολογούνται τόσο η αναβάθμιση όσο και η ενίσχυση της υλικοτεχνικής υποδομής στα σύνορα, π.χ. με νέες θερμικές κάμερες, ενώ, παράλληλα, τρέχει και η διαδικασία για τον διορισμό 250 νέων συνοριοφυλάκων στον Εβρο, για τους οποίους έχει βγει προκήρυξη εδώ και μήνες.