«Συζητάμε ένα σχέδιο νόμου επιτελικής κοπτοραπτικής που περιλαμβάνει 212 άρθρα, υπογράφουν 17 Υπουργοί και σίγουρα δεν είναι αναπτυξιακό.
»Συμπεριλαμβάνει ακόμη και πλυντήριο σκανδάλων δημάρχων, καμία όμως αναπτυξιακή στρατηγική, αλλά σπατάλη φυσικών πόρων της χώρας μας.
»Υποτιμά επίσης την κοινοβουλευτική διαδικασία, όταν καλούμαστε να σχολιάσουμε 212 άρθρα», δήλωσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, ξεκινώντας την τοποθέτησή του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για το δήθεν αναπτυξιακό σχέδιο νόμου της Νέας Δημοκρατίας.
Τοποθετήθηκε κυρίως, επί των άρθρων που αφορούν στα περιβαλλοντικά ζητήματα, καθώς και σχολίασε τα κεντρικά προβλήματα που δημιουργεί το αναπτυξιακό σχέδιο νόμου της Νέας Δημοκρατίας.
Για τον ψηφιακό χάρτη ξεκαθάρισε ότι «Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) επί ΣΥΡΙΖΑ, δεν είχε συμφωνήσει ποτέ ο Ψηφιακός Χάρτης να παραχωρηθεί σε φορέα εκτός Υπουργείου.
»Η θέση αυτή είχε εκφραστεί τόσο μέσω του τότε Υπουργού ΠΕΝ, Γιώργου Σταθάκη, όσο και από εμένα προσωπικά από τη θέση του Αναπληρωτή Υπουργού ΠΕΝ.
»Δημιουργήσαμε ειδική Διεύθυνση Γεωχωρικών Δεδομένων, ώστε το κράτος να έχει την κατοχή και διάθεση των γεωχωρικών δεδομένων.
»Ο ΣΥΡΙΖΑ με το ν. 4495 του 2017 και τα άρθρα 65 και 85, είχε νομοθετήσει τη δημιουργία ενιαίας βάσης δεδομένων.
»Τώρα η κυβέρνηση επιλέγει την παραχώρηση της κατοχής των δεδομένων σε ιδιωτικό φορέα.
»Το Κτηματολόγιο αποτελεί ένα παράδειγμα που αναδεικνύει το λόγο για τον οποίο το δημόσιο, και όχι μόνο οι κολλητοί, πρέπει να κατέχει τα δεδομένα, ώστε όλοι να έχουν πρόσβαση σε αυτά.
»Από την άλλη, η κυβέρνηση της ΝΔ, προτείνει την παραχώρηση της εν λόγω αρμοδιότητας στο ΤΕΕ ή σε ιδιώτη.
»Επιπλέον, οι διατάξεις που έχουν εισάγει είναι τόσο ασαφείς, ώστε να χρειάζεται η έκδοση τεσσάρων Υπουργικών Αποφάσεων για να εφαρμοστούν άρθρα που τώρα νομοθετούνται για τον δήθεν νέο Ψηφιακό Χάρτη».
Σημειώνεται ακόμη, ότι δεν θα τεθεί σε κανονική εφαρμογή, αλλά μόνο σε πιλοτική λειτουργία.
Ζητείται τέλος, στο άρθρο 6, η συμβολή των φορέων, χωρίς όμως η κυβέρνηση της ΝΔ να γνωρίζει καν ποιοι είναι αυτοί οι φορείς, με αποτέλεσμα να εισάγουν την πρωτάκουστη σε σχέδιο νόμου έννοια των ενδεικτικών φορέων. Προφανώς η κυβέρνηση δεν καν έχει αποφασίσει ποια Υπουργεία είναι αρμόδια.
Για την υποβάθμιση του περιβάλλοντος μέσω του σχεδίου νόμου:
Ο Σ. Φάμελλος σχολίασε πως, από την τοποθέτηση του κ. Γεωργιάδη γίνεται εμφανές ότι η κυβέρνηση της ΝΔ έχει σκοπό να τροποποιήσει το νόμο Τρίτση για τον αιγιαλό, με υπουργική τροπολογία.
Κάτι τέτοιο θα ήταν τραγικό, ειδικά όταν ολόκληρη η κοινωνία έχει διαπιστώσει ότι χάθηκαν ανθρώπινες ζωές, με την τραγωδία στο Μάτι, ακριβώς επειδή δεν εφαρμοζόταν ο νόμος Τρίτση.
Επίσης τα άρθρα 206, 207 και 208, που τροποποιούν το χωρικό σχεδιασμό και τις χρήσεις γης στην Ελλάδα, εισήχθησαν εκ των υστέρων στο νομοσχέδιο, χωρίς να έχει προηγηθεί καμία διαβούλευση.
Πέρα από το ότι η κίνηση αυτή αποτελεί παραβίαση των κανόνων διαβούλευσης, αποτελεί μία κρυφή και εκ των υστέρων τροποποίηση του χωροταξικού σχεδιασμού. Οι επιστήμονες, κατά τη χθεσινή συζήτηση των φορέων, έλαβαν ξεκάθαρη θέση υπέρ της απόσυρσης των συγκεκριμένων άρθρων.
Με το άρθρο 11 του σχεδίου νόμου επιτρέπονται νέες βιομηχανικές δραστηριότητες στην Αττική και επιπλέον, με το άρθρο 12, επιτρέπεται ακόμη και η μεταφορά δραστηριοτήτων στην Αττική.
Είναι προφανές ότι δεν υπάρχει κανένα σχέδιο αποκέντρωσης και περιφερειακής ανάπτυξης εκ μέρους της κυβέρνησης, αλλά αντιθέτως υπερφόρτισης του περιβάλλοντος στην Αττική.
Αν και το άρθρο 3, το οποίο επιδοτούσε όλες τις εξορυκτικές δραστηριότητες (και τις εξορύξεις υδρογονανθράκων), αποσύρθηκε μετά από την κατακραυγή των κοινωνικών φορέων, παραμένει ακόμη η επιδότηση της εξόρυξης και παραγωγής χρυσού, κάτι που επιβεβαίωσε σήμερα ο κύριος Γεωργιάδης, ενώ προσπαθεί να μας παραπλανήσει λέγοντας ότι το διατήρησε για τη μαρμαροβιομηχανία.
Το άρθρο 12 υποβαθμίζει, έως και εκμηδενίζει τις κατηγορίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ενώ παράλληλα επιτρέπει την αύξηση του συντελεστή δόμησης για νέες δραστηριότητες που θα εισάγονται στα βιομηχανικά πάρκα με αυξημένο συντελεστή δόμησης, εις βάρος των χρήσεων γης και της κατανάλωσης χώρου.
«Όλα τα παραπάνω διαψεύδουν πλήρως το δήθεν περιβαλλοντικό προφίλ που προσπαθεί να διαμορφώσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη και δυστυχώς θα έχουν τραγικές επιπτώσεις για το περιβάλλον», τόνισε ο Σ. Φάμελλος κλείνοντας το σχολιασμό του για τα περιβαλλοντικά ζητήματα.
Αν η κυβέρνηση θέλει πράγματι να στηρίξει την επιχειρηματικότητα ας προχωρήσει στην κωδικοποίηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας.
Πρόκειται για μία μελέτη που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε ξεκινήσει.
Εκτός αν επιδίωξή της είναι να παραχωρήσει ακόμη και την αδειοδότηση επιχειρήσεων σε κάποιο ιδιώτη.
Ο Σ. Φάμελλος στάθηκε στις εξής προβλέψεις του νομοσχεδίου:
-Στην αναφορά της ένταξης των ραδιοτηλεοπτικών παραγωγών στον αναπτυξιακό σε δύο παραγράφους, κάτι που καθιστά εμφανή την πρεμούρα της ΝΔ να εξυπηρετήσει συμφέροντα
-Στην πρόβλεψη αυξήσεων στις αμοιβές στελεχών σε ΔΕΚΟ και τους διευθυντές των Υπουργών. Τα άρθρα 212 και 177 δεν μπορεί να γίνουν δεκτά, καθώς δημιουργούν νέα Golden Boys.
-Στο άρθρο 185 που αποτελεί πλυντήριο σκανδάλων στην Αυτοδιοίκηση
-Στο άρθρο 179 που προβλέπει ιδιωτικοποίηση ακόμα και των υπηρεσιών πρασίνου και κήπου των δήμων
-Στο άρθρο 12 που αφαιρεί την αρμοδιότητα καθαριότητας από την Τοπική Αυτοδιοίκηση στις βιομηχανικές περιοχές, όπου ζήτησε να προστεθεί ρητή πρόβλεψη ότι συναινεί ο οικείος ΟΤΑ
-Στο άρθρο 120, με το οποίο η κυβέρνηση αφαιρεί την υφιστάμενη Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική (Growth Strategy) που εκπόνησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Πρόσθεσε ότι η Στρατηγική έχει παρουσιαστεί και εγκριθεί από τον ΟΗΕ και από τους Θεσμούς, είναι σε συμφωνία με τους στόχους για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κλιματική αλλαγή που έχουν τεθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Έκλεισε την ομιλία του σχολιάζοντας το σχέδιο νόμου στο σύνολό του:
«Η κυβέρνηση δεν έχει κανένα αναπτυξιακό στόχο και πολιτική, δεν θέτει τομείς προτεραιότητας, δεν αξιοποιεί υφιστάμενα βιομηχανικά κτιριακά κελύφη, δεν τροποποιεί φορτίσεις στην Αττική, αλλά συσσωρεύει νέες χωρίς κανόνες.
»Προσθέτει νέο βιομηχανικό δυναμικό, σε αντίθεση με τους νόμους Σουφλιά, Μάνου και το ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας.
»Καταργεί τις οχλήσεις ως εργαλείο χωρικού σχεδιασμού, δεν θέτει κανένα κριτήριο χρήσεων γης με αποτέλεσμα τη χωροθέτηση μίας μονάδας υδατοκαλλιέργειας δίπλα σε ένα ξενοδοχείο, μαζί με μία βιομηχανική δραστηριότητα μέσης όχλησης.
»Αυτή είναι μια οικονομία φαρ ουέστ και όχι βιώσιμη και παραγωγική».