Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

Αλλαγές στη Δικαιοσύνη: Τι πραγματικά ισχύει και τι τελικά επιδιώκει η ΝΔ;

Αλλαγές στη Δικαιοσύνη: Τι πραγματικά ισχύει και τι τελικά επιδιώκει η ΝΔ;
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Δικαιοσύνη, Μιχάλης Καλογήρου, Νέα Δημοκρατία, ΣΥΡΙΖΑ,

Για «θεσμική εκτροπή» και «πραξικόπημα» κάνουν λόγο αρκετά στελέχη της ΝΔ και του ΚΙΝΑΛ, με τη συμπαράσταση πολλών ΜΜΕ, σχετικά με το ενδεχόμενο ορισμού νέας ηγεσίας στη Δικαιοσύνη.

Το Μέγαρο Μαξίμου δείχνει για την ώρα αμετακίνητο στο αίτημα της αξιωματικής αντιπολίτευσης να μην γίνει καμία αλλαγή, ενώ ο Δημήτρης Τζανακόπουλος ξεκαθάρισε χθες, σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό Alpha πως «Υπάρχει μία έντονη φοβία και αγωνία της αντιπολίτευσης που συνδέεται με την προσπάθεια να χειραγωγηθεί η Δικαιοσύνη» για ανοιχτές υποθέσεις, ενώ υπογράμμισε ότι «υπάρχει κυβέρνηση που διατηρεί το σύνολο των αρμοδιοτήτων της» και ότι «είναι απόφαση που θα πάρει το υπουργικό συμβούλιο».

Τι προβλέπει το Σύνταγμα γι’ αυτήν ακριβώς την περίπτωση;

Μπορεί να ληφθεί τώρα αυτή η απόφαση;

Επηρεάζει τη διαδικασία η προαναγγελία των επικείμενων εκλογών;

Tο Σύνταγμα αναφέρει, στο άρθρο 90, ότι οι δικαστές που θα προαχθούν στις ηγετικές θέσεις των ανώτατων δικαστηρίων επιλέγονται από το υπουργικό συμβούλιο και η προαγωγή τους γίνεται με προεδρικό διάταγμα. Η διάταξη δεν λέει τίποτε άλλο για τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί.

Κλείνει όμως με μια σημαντική φράση: πως όλα αυτά γίνονται «όπως νόμος ορίζει».

Με άλλα λόγια, το Σύνταγμα ορίζει τα όργανα που συμπράττουν (υπουργικό συμβούλιο και Πρόεδρος της Δημοκρατίας) και για τη διαδικασία παραπέμπει στον νόμο.

Ο νόμος που ρυθμίζει τη διαδικασία είναι ο Κώδικας Οργάνωσης Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών, και συγκεκριμένα το άρθρο 49 όπως ισχύει από το 2010 με το νόμο Καστανίδη (ν. 3841/2010).

Ο νόμος προβλέπει μια σύνθετη διαδικασία: εισήγηση του Υπουργού Δικαιοσύνης και απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου για την προεπιλογή ορισμένου αριθμού δικαστικών για κάθε θέση, στη συνέχεια γνώμη της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής και, τέλος, νέα εισήγηση και νέα απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου για την οριστική επιλογή στην κάθε θέση.

Ο νόμος λέει επίσης ότι ο Υπουργός κινεί τις διαδικασίες «το αργότερο ως το τέλος Απριλίου» και ότι η Διάσκεψη των Προέδρων δίνει τη γνώμη της «μέσα σε δύο μήνες». Ο νομοθέτης θέλει, επομένως, να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία πριν τις 30 Ιουνίου που κενώνονται οι θέσεις.

Εν προκειμένω, ο Υπουργός κίνησε τη διαδικασία στις 3 Μαΐου, με ελάχιστη καθυστέρηση λόγω των αργιών του Πάσχα. Μέσα στο Μάιο, εμπροθέσμως, η Διάσκεψη των Προέδρων έδωσε τη γνώμη της.

Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας μένει μόνο η τελική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου μετά από εισήγηση του Υπουργού.

Στις προθεσμίες που θέτει ο νόμος, αποτυπώνεται η βούληση του νομοθέτη να ολοκληρωθούν έγκαιρα οι διαδικασίες, ώστε να μη μείνει ακέφαλη η ηγεσία της Δικαιοσύνης μετά τις 30 Ιουνίου.

Επίσης, ρήτρα που περιέχεται στο νόμο λέει επί λέξει:

«Η γνώμη της Διάσκεψης των Προέδρων μπορεί να παραλειφθεί, αν δεν είναι δυνατή η σύγκλησή της λόγω διάλυσης της Βουλής ή για οποιονδήποτε άλλο νόμιμο λόγο».

Ο νομοθέτης αποδέχεται, επομένως, το ενδεχόμενο να κινηθεί ή να συνεχιστεί η διαδικασία ακόμα και μετά τη διάλυση της Βουλής και, άρα, κατά μείζονα λόγο, μετά την απλή προαναγγελία εκλογών –πόσω μάλλον όταν έχει ήδη δοθεί γνώμη της Διάσκεψης των Προέδρων.

Υπενθυμίζουμε ότι όταν ψηφίστηκε ο νόμος Καστανίδη αρκετοί εξέφρασαν αμφιβολίες για το αν είναι επιτρεπτή η παρεμβολή της Διάσκεψης των Προέδρων στη συνταγματική διαδικασία. Κανείς όμως δεν αμφισβήτησε τη συνταγματικότητα της ρήτρας ότι η επιλογή μπορεί να γίνει ακόμα και μετά τη διάλυση της Βουλής.

Και ούτε διατυπώθηκε οποιαδήποτε τέτοια αμφισβήτηση στα εννιά χρόνια εφαρμογής του νόμου.

Σύμφωνα με το νόμο, επομένως, η διαδικασία επιλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης δεν διακόπτεται με την προκήρυξη εκλογών ούτε, κατά μείζονα λόγο, με την απλή προαναγγελία τους.

Με βάση όλα τα παραπάνω και δεδομένου ότι η Νέα Δημοκρατία τοποθέτησε το θέμα στο δημόσιο διάλογο την επομένη κιόλας των εκλογών, χωρίς καν να γνωρίζει τις προθέσεις της Κυβέρνησης, αποδεικνύει ότι το μόνο τους μέλημα είναι να κάνουν αυτοί τις αλλαγές. Για ποιους λόγους δεν ξέρουμε…

Σχετικά άρθρα