Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

Βερναρδάκης: Σε «τρικυμία εν ποτηρίω» η ΝΔ για τις σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας

Βερναρδάκης: Σε «τρικυμία εν ποτηρίω» η ΝΔ για τις σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος, Εκκλησία της Ελλάδος, Νέα Δημοκρατία, Συνταγματική Αναθεώρηση, Χριστόφορος Βερναρδάκης,

Τρικυμία εν… ποτηρίω» χαρακτήρισε ο κ. Χρ. Βερναρδάκης την θέση της Νέας Δημοκρατίας για την συμφωνία Τσίπρα-Ιερώνυμου.

«Η ΝΔ επειδή προφανώς δεν έχει κάποιο σχέδιο, νομίζει ότι όλα είναι πυροτεχνήματα. Χάνει το έδαφος κάτω από τα πόδια της και νομίζει ότι κάθε φορά που πέφτει και ένα μέτρο στο χώμα είναι πυροτέχνημα και δεν θα πάει παρακάτω. Αλλά πηγαίνει παρακάτω….

»H ΝΔ μέχρι χθες μας κατηγορούσε για έλλειψη συναινετικών διαδικασιών που… αποκαλύπτεται ότι έχουμε με τον καθ’ ύλην αρμόδιο, μέχρι χθες δεν ήθελε αναθεώρηση του άρθρου 3 και τώρα λέει ότι είναι δική της θέση στην οποία προσχώρησε η κυβέρνηση, ε, αν την είχε ας την ψηφίσει, αλλιώς ας κάνει και αυτή διαχωρισμό του ρόλου της από τα εθνικιστικά, ακροδεξιά, θρησκόληπτα στοιχεία από τα οποία κυριαρχείται», τόνισε ο υπουργός Επικρατείας Χριστόφορος Βερναρδάκης μιλώντας Στο Κόκκινο και τον Νίκο Σβέρκο.

Αναρωτήθηκε μάλιστα τι θα πει τώρα ο «κοινοβουλευτικός της εκπρόσωπος και παλιός, γνωστός φασίστας» που μιλούσε για… κατάργηση των Χριστουγέννων, αλλά και το ΚΙΝΑΛ που ως ΠΑΣΟΚ την πρώτη φορά υποχώρησε στις πιέσεις της Εκκλησίας και την δεύτερη χρησιμοποίησε τις ταυτότητες ως μανδύα του νεοφιλελεύθερου «εκσυγχρονισμού».

Όπως θύμισε, «μέχρι χθες το βράδυ η ΝΔ κατηγορούσε την κυβέρνηση ότι δεν επιβάλλει συναινετικές διαδικασίες στα ζητήματα αναθεώρησης του Συντάγματος», αλλά «ξαφνικά χθες αποκαλύπτεται ότι σε ένα από τα σοβαρότερα ζητήματα που τίθεται για την αναθεώρηση του Συντάγματος, έχει μεγάλη κοινωνική συναίνεση, με τον καθ’ ύλην αρμόδιο».

Αντίστοιχα, η ΝΔ «το άρθρο 3 του Συντάγματος δεν θέλει να το αναθεωρήσει, δεν θεωρεί ότι πρέπει να αναθεωρηθεί. Τώρα λέει ότι (ο ΣΥΡΙΖΑ) προσχωρεί σε μία θέση που την είχε η ΝΔ … ωραία, αν την είχε, ας την ψηφίσει.

»Αν δεν την είχε, ας κάνει και αυτή μία προσπάθεια διαχωρισμού της από τα εθνικιστικά, ακροδεξιά, θρησκόληπτα στοιχεία από τα οποία κυριαρχείται, για να μπορέσουμε να συζητήσουμε στη βάση ενός σοβαρού, δημοκρατικού προγράμματος για την ελληνική κοινωνία.

»Αυτή είναι η τελείως πολιτική και καθόλου προσχηματική απάντηση στη ΝΔ», υπογράμμισε ο κ. Βερναρδάκης.

Τι θα πει ο «παλιός, γνωστός φασίστας» κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ;

«Μέχρι προχθες ο κοινοβουλευτικός της εκπρόσωπος και παλιός, γνωστός φασίστας, έλεγε ότι η κυβέρνηση θέλει να καταργήσει τα Χριστούγεννα και τον σταυρό», σημείωσε ο κ. Βερναρδάκης, αναφερόμενος σε πρόσφατες δηλώσεις του Μ. Βορίδη.

Μάλιστα, προσέθεσε χαρακτηριστικά πως «δεν καταλαβαίνω γιατί κάποιοι ακόμη και εντός ΣΥΡΙΖΑ επιμένουν να τον αναφέρουν ως “έγκριτο νομικό” … έναν άνθρωπο που ενώ ασχολείται με την ρύθμιση του δημόσιου χώρου ταυτόχρονα θεωρεί ότι η σημαία και ο σταυρός, τα Χριστούγεννα και η φάτνη, είναι ζήτημα διευθέτησης …

»Βέβαια, μέχρι χτες το βράδυ το έλεγε αυτό, σήμερα είμαι πολύ περίεργος να δω τι θα πει».

Στα λόγια θέλουν φιλελευθερισμό και εκσυγχρονισμό, αλλά είναι εξαρτημένοι από ακραίους εκκλησιαστικούς κύκλους

Ο κ. Βερναρδάκης συνέχισε τονίζοντας την «αντίφαση του παλιού πολιτικού συστήματος, αντίφαση στο σήμερα.

»Υποτίθεται ότι θα ήθελαν έναν δημοκρατικό εκσυγχρονισμό στο πλαίσιο των ιδεολογικών τους αναφορών (ας πούμε τον φιλελευθερισμό είτε τον πολιτικό είτε τον οικονομικό).

»Αλλά κάθε φορά που μπαίνουν συγκεκριμένα ζητήματα είτε διαχωρισμού Κράτους και Εκκλησίας είτε εκσυγχρονισμού θεσμών είτε ενίσχυσης ατομικών και πολιτικών δικαιωμάτων (που θα έπρεπε να είναι κατ’ εξοχήν στην ατζέντα του πολιτικού φιλελευθερισμού τους και του εκσυγχρονισμού τους), εκεί ακριβώς εμφανίζεται η αντίφαση».

«Το πρόβλημα αυτών των κομμάτων είναι ότι όπως ακριβώς είναι εξαρτημένα από τα οικονομικά συμφέροντα και οι πολιτικές γραμμές τους δεν πηγάζουν από δικούς τους αυτοπροσδιορισμούς, αλλά προσδιορισμούς οικονομικών συμφερόντων (εσωτερικών ή εξωγενών), έτσι και σε αυτό το θέμα (σ.σ. οι πολιτικές γραμμές τους) πολλές φορές πηγάζουν πολλές φορές από την εξάρτηση που έχουν από ακραίους εκκλησιαστικούς, για λόγους εκλογικής πελατείας», προσέθεσε.

ΠΑΣΟΚ: Από την υποχώρηση στην ιδεοληψία

«Ακόμη και την εποχή που το ΠΑΣΟΚ είχε μεγάλες κοινωνικές δυνάμεις και προσπάθησε να κινηθεί σε λογική διαχωρισμού, γι’ αυτό δεν κινήθηκε τέλους και υποχώρησε στην πίεση της Εκκλησίας», θύμισε επίσης ο κ. Βερναρδάκης.

Χρόνια μετά, «όταν άνοιξε ξανά το θέμα με το πρόσχημα των ταυτοτήτων, στην ουσία μετέβαλε ένα απλό διοικητικό έγγραφο σε μία “μάχη χαρακωμάτων” μόνο και μόνο για να δημιουργήσει ένα ιδεολογικό αντίβαρο στην νεοφιλελεύθερη σροφή με την οποία κυβερνούσε εκείνα τα χρόνια, ως πρόσχημα.

»Αυτή ήταν η ιδεοληπτική προσέγγιση των εκσυγχρονιστών, ήθελαν να μετασχηματίσουν την στροφή που έκαναν σε ακραίο νεοφιλελευθερισμό, με το ασφαλιστικό των Σημίτη-Γιαννίτση, να μεταθέσουν την συζήτηση σε ένα πρόβλημα συμβολισμών».

«Τώρα, μας κατηγορούν για ιδεοληπτικούς εμάς που ήμασταν πάντοτε σαφείς για την άποψη περί διαχωρισμού Κράτους και Εκκλησίας.

»Επειδή όμως δεν είμαστε και αφελείς, πρέπει να διαχειριστούμε ένα τεράστιο θεσμικό, ιστορικό, συμβολικό ζήτημα αιώνων με την πρέπουσα σοβαρότητα και αποτελεσματικότητα που του αρμόζει.

»Από το να κάνεις το λιοντάρι χωρίς να κάνεις τίποτα, καλό είναι να προχωρήσεις και δέκα μέτρα αυτό τον θεσμικό εκσυγχρονισμό της χώρας που τον έχει ανάγκη», όπως τόνισε.

Ιστορική η συμφωνία Κράτους – Εκκλησίας

Στην αρχή της συνέντευξης, ο κ. Βερναρδάκης ανέφερε ότι η συμφωνία είναι «μία εθνική συμφωνία μακράς πνοής, που λύνει μία σειρά από ζητήματα, εξορθολογίζονται οι σχέσεις.

»Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά, δεν μπορεί να λυθεί με απόλυτο και συγκρουσιακό τρόπο … μετά την πάροδο τόσων αιώνων και δεκαετιών, πρέπει να υπάρξουν βαθιές συμφωνίες, που εξυπακούεται ότι πρέπει να έχουν την συναίνεση και των δύο πλευρών και να προχωρούν από την κάθε πλευρά στο μέτρο των δικών τη συμφερόντων».

«Είναι μία ιστορική συμφωνία, γιατί το ελληνικό Κράτος που συμπορεύτηκε με την Εκκλησία κάνει έναν μεγάλο εξορθολογισμό των σχέσεών του και διαχωρισμού των ρόλων, ξεκινώντας από την βάση της σύμφυσης, την εκκλησιαστική περιουσία και τα οικονομικά.

»Με αυτό ως πλαίσιο και την συνταγματική αναθεώρηση που προτείνουμε, μία συναινετική διατύπωση … έχουμε μία μεγάλη ιστορική πρόοδο για την χώρα που θα φανεί τις επόμενες δεκαετίες».

«Τα δύο μέρη καταλαβαίνουν ότι πλέον πρέπει να οριοθετήσουν τους χώρους αναφοράς τους.

»Η βάση για να αρχίσει αυτή η βαθιά οριοθέτηση προφανώς δεν λύνεται και δεν τελειώνει στην σχετική συμφωνία και την συνταγματική αναθεώρηση, έχει ένα μεγάλο πλέγμα νομικό-διοικητικών πλευρών που έχει δημιουργήσει αυτή η σύμφυση Κράτους και Εκκλησίας.

»Αποτελεί όμως μία βάση, να ξεκινήσουμε από τα οικονομικά και την μισθοδοσία των κληρικών, να τροποποιήσουμε το Σύνταγμα, νομίζω ότι έχουμε κάνει τεράστια πρόοδο για τον εξορθολογισμό και διαχωρισμό αυτών των σχέσεων και μάλιστα με συναινετικό, ειρηνικό τρόπο».

Σχετικά άρθρα