Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

Οι 8 προτάσεις Τσίπρα για το Σύνταγμα – Τι προβλέπουν για Πρόεδρο, Εκκλησία και κοινωνία

Οι 8 προτάσεις Τσίπρα για το Σύνταγμα – Τι προβλέπουν για Πρόεδρο, Εκκλησία και κοινωνία
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Αλέξης Τσίπρας, Βουλευτική Ασυλία, Εκκλησία της Ελλάδος, Νεοφιλελευθερισμός, Νόμος Περί Ευθύνης Υπουργών, Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ΣΥΡΙΖΑ,

Στα βασικά σημεία που θα υποστηρίξει ο ΣΥΡΙΖΑ στην πρόταση που θα αποστείλει στον Πρόεδρο της Βουλής, Νίκο Βούτση, τις επόμενες ημέρες, περιλαμβάνεται μία πλήρης δέσμη παρεμβάσεων στο Σύνταγμα, στην κατύθυνση της προοδευτικής μεταρρύθμισης, της εμβάθυνσης των δημοκρατικών τομών και της διαφάνειας, καθώς και στη στήριξη του κοινωνικού κράτους και της εργασίας.

Διαβάστε αναλυτικά τις προτάσεις Τσίπρα

1. Καθιέρωση αναλογικού εκλογικού συστήματος στο Σύνταγμα με ταυτόχρονη καθιέρωση της εποικοδομητικής ψήφου δυσπιστίας. Οπως ανέφερε ο Αλέξης Τσίπρας η εποικοδομητική ψήφος δυσπιστίας αποτελεί τον θεσμό, σύμφωνα με τον οποίο πρόταση δυσπιστίας δεν μπορεί να γίνει δεκτή από το Κοινοβούλιο παρά μόνο υπό την προϋπόθεση ότι υπερψηφίζεται ταυτόχρονα και άλλος πρωθυπουργός. Και τούτο φυσικά δεν δημιουργεί μόνο συνθήκες πολιτικής σταθερότητας καθώς δυσκολεύει την πρόωρη λήξη της κοινοβουλευτικής περιόδου. Ταυτόχρονα δημιουργεί τους όρους για τετραετείς πολιτικούς κύκλους πέρα και έξω από τακτικισμούς και σχεδιασμούς εξωθεσμικών πολιτικών κέντρων. Και είναι αλήθεια ότι το μέτρο αυτό ισχυροποιεί την εκάστοτε κυβέρνηση. Είναι λοιπόν γι αυτόν τον λόγο που δεν μπορεί να νοηθεί και να λειτουργήσει παρά μόνο σε συνδυασμό με την υποχρέωση για εφαρμογή ενός αναλογικού εκλογικού συστήματος ενός εσωτερικού δηλαδή στον κοινοβουλευτισμό εξισορροπητικού μηχανισμού.

2. Εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας

Εδώ οι λύσεις που πρότεινε ο Αλέξης Τσίπρας ήταν δύο. Η μία θα ήταν η διενέργεια μιας τελευταίας ψηφοφορίας που θα απαιτεί απλώς 151 βουλευτές εφόσον είχαν αποτύχει οι ψηφοφορίες που απαιτούν
200 και 180 και η άλλη θα ήταν η απευθείας εκλογή από τον λαό με αναμέτρηση μεταξύ των δύο πρώτων υποψηφίων στην τελευταία άγονη ψηφοφορία της Βουλής.

Τελικά στη συνεδρίαση αποφασίστηκε μια μέση λύση. Να διεξάγεται μία ψηφοφορία ανά μήνα και για ένα εξάμηνο μέχρι να καταστεί εφικτή η εν λόγω πλειοψηφία των 180 βουλευτών. Σε αυτό το διάστημα
Πρόεδρος θα παραμένει ο ίδιος. Αν και μετά το εξάμηνο δεν καταστεί εφικτή η επίτευξη πλειοψηφίας τότε θα αποφασίζει ο λαός μέσω απευθείας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας μεταξύ των δύο επικρατέστερων από τις προηγούμενες ψηφοφορίες. Επίσης δεν υπάρχει καμία σκέψη για αλλαγή των αρμοδιοτήτων του Προέδρου.

3. Ο Πρωθυπουργός θα είναι απαραιτήτως αιρετός – Τέλος στους “Παπαδήμους”

Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό για να μην επαναληφθούν έκτακτες πολιτικές καταστάσεις με διορισμένους πρωθυπουργούς, όπως είδαμε στην εποχή των μνημονίων, η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ είναι ο πρωθυπουργός να είναι απαραιτήτως αιρετός από τον ελληνικό λαό δηλαδή βουλευτής. Οπως είπε ο Αλέξης Τσίπρας οι πρωθυπουργοί πρέπει να εκλέγονται από τον λαό και να λογοδοτούν στον λαό και μόνο σε αυτόν.

4. Με πρόσφατο παράδειγμα το ακέφαλο ΕΣΡ η σύσταση του οποίου σερνόταν για καιρό πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ θα είναι ένα μέτρο που όπως ειπώθηκε από τον πρωθυπουργό αφορά την αρχιτεκτονική των
θεσμών και ειδικότερα η υποχρέωση νέες ανεξάρτητες αρχές να ιδρύονται μόνο με αυξημένη πλειοψηφία των 3/5 του όλου αριθμού των βουλευτών. Διότι ο αστόχαστος πολλαπλασιασμός τους έχει οδηγήσει σήμερα σε θεσμικούς λαβυρίνθους.

5. Δημοψήφισμα από τα κάτω

Εως σήμερα π χώρα είχε γνωρίσει δημοψηφίσματα που έγιναν με κάλεσμα από πάνω, από την κεντρική εξουσία. Πλέον, στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνεται το δημοψήφισμα από τον ίδιο τον λαό, από τα κάτω. «Το περιβόητο κίνημα των πλατειών, για παράδειγμα, στις αρχές της οικονομικής κρίσης, πέραν του θυμού και της οργής απέναντι στις πολιτικές της σκληρής λιτότητας, έθεσε στην ημερήσια διάταξη και ένα καίριο ερώτημα που αφορά τα όρια της αντιπροσώπευσης.

Εθεσε το αίτημα για απευθείας συμμετοχή του λαού στη διαμόρφωση της πολιτικής και των κρίσιμων αποφάσεων», είπε ο πρωθυπουργός, ο οποίος κατέκρινε όλους εκείνους που υποστηρίζουν πως ανάλογα
με τις αποφάσεις του ο λαός άλλοτε εμφανίζεται ως σοφός και άλλοτε ως αδαής.

«Αυτό δεν είναι η δημοκρατία αλλά η αριστοκρατία. Επειδή όμως εμείς είμαστε με τη δημοκρατία και όχι με την αριστοκρατία, θα επιμένουμε να την υπερασπιζόμαστε ακόμη και όταν θεωρούμε ότι η πλειοψηφία δεν παίρνει τις αποφάσεις που εμείς επιθυμούμε», είπε χαρακτηριστικά, για να προσθέσει πως «γι’ αυτό θεσμοθετούμε για πρώτη φορά τη λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία».

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», θα πρόκειται για λαϊκές νομοθετικές πρωτοβουλίες προκειμένου να έρθει ένα ζήτημα στη Βουλή. Θα αφορά εθνικά θέματα και άλλα, αλλά μόνο ζητήματα εθνικής κυριαρχίας και όχι π.χ. περιπτώσεις όπως η Συμφωνία των Πρεσπών.

6. Νόμος περί ευθύνης υπουργών και βουλευτική ασυλία

Ενα θέμα-αγκάθι που βασανίζει για χρόνια τη χώρα. «Δεν μπορεί να υπάρχουν πολίτες πρώτης και δεύτερης κατηγορίας», είπε ο Αλέξης Τσίπρας στην τοποθέτησή του. Και συνέχισε λέγοντας πως «ο περιβόητος νόμος για την ευθύνη των υπουργών και το άρθρο 86 αποτελεί τη θεσμική κατοχύρωση της ασυδοσίας και της ατιμωρησίας. Εφτασε λοιπόν η ώρα -και ας αναλάβουν σε αυτό την ευθύνη τους όλα τα κόμματα- για την τροποποίηση των διατάξεων περί ευθύνης των υπουργών ώστε να καταργηθεί η σύντομη παραγραφή για τα αδικήματα που τελούνται κατά την άσκηση των καθηκόντων τους».

Ο πρωθυπουργός πρόσθεσε ότι ήρθε η ώρα «για την τροποποίηση των διατάξεων για τη βουλευτική ασυλία ώστε αυτή να καλύπτει επίσης αποκλειστικά τα αδικήματα που τελούνται κατά την άσκηση των
καθηκόντων τους. Και άρα να ζητείται από τη Βουλή να κρίνει αν χρειάζεται να δοθεί προστασία και όχι να κρίνει αν χρειάζεται να αρθεί η δεδομένη και πάσης φύσεως προστασία».

Τέλος, στο συγκεκριμένο σημείο αναφέρθηκε και στο όριο θητειών των βουλευτών, «ώστε να μη δημιουργούνται όροι συναλλαγής με το εκλογικό σώμα».

7. Για τις σχέσεις Κράτους Εκκλησίας, η πρόταση του Αλέξη Τσίπρα βασίζεται στην προκειμένη φάση σε συναινετικές κινήσεις με σαφή πρόθεση τους διακριτούς ρόλους. Ο πρωθυπουργός μίλησε για «εξορθολογισμό» των σχέσεων αυτών επειδή, όπως είπε, «ούτε η Εκκλησία ούτε η πολιτεία θέλουν τον εναγκαλισμό τους εντός ενός θεσμικού πλαισίου που δημιουργεί σύγχυση για τα όρια και τους ρόλους τους».

Και πρόσθεσε πως «έχει έρθει λοιπόν ο καιρός ώστε να κατοχυρωθεί ρητά στο Σύνταγμα η θρησκευτική ουδετερότητα του ελληνικού κράτους με ό,τι αυτό συνεπάγεται κανονιστικά και πρακτικά. Και αυτή η ρητή κατοχύρωση είμαι βέβαιος ότι θα βρει σύμφωνη την Εκκλησία που και εκείνη θέλει ένα σαφές περίγραμμα των σχέσεών της με το κράτος».

Ο πρωθυπουργός έκανε επίσης λόγο για «διάλογο με σεβασμό και ειλικρίνεια», τονίζοντας πως το ζήτημα των σχέσεων Κράτους-Εκκλησίας είναι ένα «δαιδαλώδες νομοθετικό και κανονιστικό πλέγμα το οποίο δεν αλλάζει από τη μια μέρα στην άλλη». Πρόσθεσε, δε, ότι ο διάλογος «προϋποθέτει καλή θέληση και μακρόχρονη κοινή εργασία».

8. «Ο τελευταίος άξονας των προτάσεων που καταθέτουμε σήμερα», είπε ο Αλέξης Τσίπρας, «αφορά την ενίσχυση της προστασίας των κοινωνικών δικαιωμάτων». Κι εδώ έκανε αναφορές στον
νεοφιλελευθερισμό, ο οποίος έχει σαφή στόχο τα κατακτημένα κοινωνικά δικαιώματα, μεταξύ άλλων, την απαξίωση του δικαιώματος στην εργασία, την τάση για απορρύθμιση της αγοράς εργασίας,
την αποδυνάμωση της προστασίας των κοινών αγαθών, τη συνταγματική αφωνία για κρίσιμα πεδία του κοινωνικού κράτους.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρωθυπουργός τόνισε πως ο ΣΥΡΙΖΑ έχει διακηρύξει τη βούλησή του πάνω στα ζητήματα αυτά και η οποία είναι:
– «να προστατεύσουμε το νερό και την ηλεκτρική ενέργεια από την επέλαση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας
– να κατοχυρώσουμε εμφατικά την προστασία της εργασίας και των εργαζομένων
– να αναγνωρίσουμε την αποκλειστική αρμοδιότητα των κοινωνικών εταίρων να ορίζουν τον κατώτατο μισθό
– να ενισχύσουμε τις κρατικές εγγυήσεις για παροχή υπηρεσιών Υγείας σε όλους

Σχετικά άρθρα