Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

Πώς ο EurοΑsia Interconnector αναβαθμίζει γεωπολιτικά την Ελλάδα

Πώς ο EurοΑsia Interconnector αναβαθμίζει γεωπολιτικά την Ελλάδα
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Αγωγός, Αγωγός Ηλεκτρικής Ενέργειας EuroAsia Interconnector, Γεωπολιτική, Ενέργεια, Ηλεκτρικό Ρεύμα, Ηλεκτρισμός, Ισραήλ, Κύπρος, Νίκος Παππάς, Φυσικό Αέριο,

«Η προοπτική για την Ελλάδα του αύριο περνά μέσα από την αξιοποίηση του γεωστρατηγικού της ρόλου και την αναβάθμιση της χώρας σε κόμβο εμπορίου, μεταφορών, ενέργειας, τηλεπικοινωνιών κ.λπ. για την ευρύτερη περιοχή», δήλωσε ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης Νίκος Παππάς, οποίος πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη στο Ισραήλ.

Ο υπουργός επισήμανε στο ΑΠΕ ΜΠΕ ότι ο αγωγός ηλεκτρικής ενέργειας EuroAsia Interconnector που θα συνδέσει Ελλάδα-Κύπρο-Ισραήλ, «ένα project διεθνούς γεωπολιτικής σημασίας το οποίο έχει περιληφθεί και στη διακήρυξη της τριμερούς Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, μας προσφέρει μια ακόμη ιδανική ευκαιρία.

Μια προοπτική αναβάθμισης του EuroAsia Interconnector από ενεργειακό σε ενεργειακό και τηλεπικοινωνιακό, με την προσθήκη οπτικής ίνας, ισοδυναμεί με προοπτική αναβάθμισης του ίδιου του στρατηγικού ρόλου της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή», σημείωσε.

Τι είναι ο αγωγός EuroAsia Interconnector

Πρόκειται για ένα μεγαλόπνοο σχέδιο για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, μέσω υποθαλάσσιου καλωδίου, το οποίο αποτελεί στόχο των τριών χωρών, στο πλαίσιο της συνεργασίας τους στον τομέα της Ενέργειας.

Η καινοτομία στην υλοποίηση αυτού του σχεδίου έγκειται στο ότι το καλώδιο αυτό – το «Eurasia Interconnector» – θα μπορεί να μεταφέρει ενέργεια και στις δύο κατευθύνσεις, ενώ η σύνδεση θα αφορά τον ηλεκτρισμό που θα παραχθεί από το φυσικό αέριο.

Το υποθαλάσσιο καλώδιο «Eurasia Interconnector» θα έχει μήκος 1.518 χλμ., θα ποντιστεί ως και τα 2.000 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και θα έχει μεταφορική ισχύ 2.000 MW (στην πλήρη ανάπτυξη του έργου). Tο κόστος υλοποίησης του έργου υπολογίζεται σε 3 δισ. ευρώ περίπου και η τελική υποδομή χωρίζεται σε τρία τμήματα: Ισραήλ – Κύπρος: 329 χλμ. , Κύπρος – Κρήτη: 879 χλμ. και Κρήτη – Αθήνα: 310 χλμ.

Το έργο θα χρηματοδοτηθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, από τη ΔΕΗ-Quantum Energy, την ΕΕ, τις τρεις χώρες και από δανεισμό.

Στο πλαίσιο υλοποίησης, ήδη έχει υπογραφεί Mνημόνιο για εκπόνηση σχετικής μελέτης σκοπιμότητας, ενώ το έργο έχει περιληφθεί στα «Εργα κοινού ενδιαφέροντος της Ε.Ε. (PCIs)» και αφού ολοκληρωθούν οι αναγκαίες μελέτες (περιβαλλοντικές, βυθομετρικής κ.ά.), θα υποβληθεί αίτηση για χρηματοδότηση, κατά 50%, από το «Connecting Europe Facility.

Πρόκειται για ένα έργο για το οποίο οι κυβερνήσεις Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ έχουν πρόσφατα εκφράσει σε ανώτατο επίπεδο την υποστήριξή τους για την υλοποίηση του και το οποίο εκτιμάται από την κυβερνητική πλευρά ότι μπορεί να στηρίξει την ελληνική εσωτερική αγορά, ενώ προωθεί και την ολοκλήρωση της ευρωπαϊκής, εσωτερικής αγοράς.

Παράλληλα υποστηρίζεται από την ΕΕ, ενώ τερματίζει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου και τοποθετεί τη χώρα μας στο κέντρο του ενεργειακού χάρτη της ανατολικής Μεσογείου.

Σημειώνεται ότι ήδη από την πρώτη τριμερή συνάντηση των ηγετών Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ (Τσίπρα, Αναστασιάδη και Νετανιάχου), στη Λευκωσία, στις 28 Ιανουαρίου 2016, ο πρωθυπουργός του Ισραήλ ανακοίνωσε δύο σημαντικότατα έργα στον τομέα της ενέργειας, για τα οποία θα συνεργαστούν οι τρεις χώρες:

Το πρώτο αφορά στη δημιουργία υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου, που θα ενώνει τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων Ισραήλ και Κύπρου και τα οποία, διά μέσου της Ελλάδας, θα μεταφέρονται στην υπόλοιπη Ευρώπη.Εξάλλου, εκτιμάται από την Αθήνα ότι το υποθαλάσσιο καλώδιο του EuroAsia Interconnector θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για την εξάπλωση οπτικής ίνας από το Ισραήλ προς την Ελλάδα, για κάθε είδους χρήση, πρόταση την οποία και έχει καταθέσει η ελληνική πλευρά.

Παράλληλα, στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως κάλλιστα θα μπορούσε να συνδυαστεί ένα καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας με τις οπτικές ίνες πράγμα το οποίο ήδη συμβαίνει σε άλλες χώρες όπως η Ιταλία, τονίζοντας πως πρόκειται για σημαντική ευκαιρία ώστε η χώρα να κερδίσει από το κόστος μιας άλλης – νέας εγκατάστασης στο μέλλον.

Σημειώνεται πως ο «συνδυασμός» των δύο υποδομών είναι συχνό φαινόμενο σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ αντίστοιχο έργο έχει πραγματοποιηθεί πρόσφατα και στην Ελλάδα.

Πρόκειται για έργο του ΑΔΜΗΕ ο οποίος ολοκλήρωσε τις υπόγειες και υποβρύχιες καλωδιακές διασυνδέσεις Σύρου – Τήνου, Σύρου – Μυκόνου, Σύρου – Πάρου και τους τερµατισμούς καλωδίων στην Τήνο, με κόστος ύψους περίπου 93 εκατ. ευρώ. Το εν λόγω έργο αφορούσε την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων και στο ίδιο το καλώδιο πέρασαν και οπτικές ίνες, υποδομή την οποία θα διαθέσει έναντι αντιτίμου το επόμενο διάστημα ο ΑΔΜΗΕ σε ιδιώτες παρόχους τηλεπικοινωνιών

Το δεύτερο αφορά στο υποθαλάσσιο καλώδιο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, που θα συνδέει τα δίκτυα ηλεκτρισμού των τριών χωρών, αλλά και θα μεταφέρει ρεύμα που θα παράγεται στο Ισραήλ, στην υπόλοιπη Ευρώπη

Η κοινή, παραπάνω απόφαση επικυρώθηκε και μέσω της κοινής διακήρυξης των τριών ηγετών, που υπεγράφη – στο πλαίσιο της επόμενης τριμερούς – στην Ιερουσαλήμ, στις 8 Δεκεμβρίου 2016. Μεταξύ άλλων, οι τρεις ηγέτες ανέφεραν (στο γραπτό κείμενο):

«… επιθυμούμε να υπογραμμίσουμε εκ νέου ότι τα τριμερή, ενεργειακά έργα, ο αγωγός East-Med στην Ευρώπη, καθώς και ο “EuroAsia Interconnector”, έχουν στρατηγική σημασία για όλους μας, δημιουργώντας οικονομικά και πολιτικά οφέλη για το Ισραήλ, την Ελλάδα και την Κύπρο».

Σχετικά άρθρα