Η Μαρία Ανδριτσοπούλου είναι εκπαιδευτικός αγγλικής γλώσσας στην δημόσια εκπαίδευση και έχει διδακτορικό ιστορίας από το Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Κατεβαίνει υποψήφια δημοτική σύμβουλος με τον συνδυασμό Δημοτική Συνεργασία του Χρήστου Κορτζίδη, στον δήμο Αργυρούπολης – Ελληνικού, τον πιο επίκαιρο δήμο του λεκανοπεδίου, λόγω του φιλέτου του Ελληνικού.
Λίγες ώρες πριν τις δημοτικές εκλογές απαντά στις ερωτήσεις του Δημήτρη Μαχαιρίδη για το tribune.gr.
Από καθηγήτρια αγγλικής υποψήφια δημοτικός σύμβουλος στο δήμο Αργυρούπολης – Ελληνικού: οι δήμαρχοι είναι καλοί μαθητές ή τα κακά παιδιά της πολιτικής;
Όπως σε κάθε εκπαιδευτική κοινότητα υπάρχουν καλοί και κακοί μαθητές, έτσι κάνοντας το σχετικό παραλληλισμό μπορούμε να μιλήσουμε και για την ύπαρξη δημάρχων ως «καλών» και «κακών» παιδιών της πολιτικής. Κάποιοι από αυτούς, δέσμιοι κομματικών αγκυλώσεων, ενδίδουν στις πιέσεις να εφαρμόσουν προγράμματα και να εκτελέσουν αποφάσεις της κεντρικής κυβερνητικής πολιτικής, σύμφωνα και με τις επιταγές της τρόικας, με αποτέλεσμα να μετατρέπονται και να λειτουργούν ως υπάλληλοι – διεκπεραιωτές των μνημονιακών πολιτικών, που ουσιαστικά απογυμνώνουν τους δήμους από την προβλεπόμενη με συνταγματικές διατάξεις διοικητική και οικονομική αυτοτέλειά τους.
Αυτοί θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν ως τα «καλά» παιδιά του πολιτικού συστήματος, που όχι σπάνια, όπως έχει επανειλημμένα αποδειχθεί, επιδεικνύει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων ιδιωτικών συμφερόντων. Από την άλλη μεριά υπάρχουν κι εκείνοι οι δήμαρχοι που αντιτίθενται με σθένος στις λογικές της αυθαίρετης αντιμετώπισης της τοπικής αυτοδιοίκησης από το κράτος ως εκτελεστικού οργάνου των εκάστοτε επιλογών της – περιφρουρώντας έτσι το θεσμικό της ρόλο και το λαϊκό της χαρακτήρα, παλεύουν για την ανατροπή πολιτικών που εξαθλιώνουν τους δημότες τους, είναι αλληλέγγυοι στους αγώνες των εργαζομένων τους, που απολύονται λόγω κατάργησης υπηρεσιών (δημοτική αστυνομία, σχολικοί φύλακες) και προσπαθούν να διαχειριστούν τους πενιχρούς πόρους που τους διατίθενται για τη βελτίωση και προαγωγή της ποιότητας ζωής των συμπολιτών τους, ιδιαίτερα αυτής των ευπαθών πληθυσμιακών ομάδων.
Ο τραγικός θάνατος ενός μικρού παιδιού σε λούνα παρκ στο Ελληνικό έφερε στο προσκήνιο τα προβλήματα των γκρίζων αδειοδοτήσεων που εκδίδουν συχνά-πυκνά οι δήμοι: ο δήμος τελικά είναι για να εφαρμόζει το νόμο ή να χαϊδεύει τους πολίτες;
Οι δημοτικές αρχές που εκδίδουν αδειοδοτήσεις για διάφορες εγκαταστάσεις δεν είναι υπεύθυνες πάντα και για τον έλεγχό τους. Συχνά δεν έχουν τους πόρους, την τεχνογνωσία και το ανθρώπινο δυναμικό να διενεργήσουν αυτό το έργο. Επίσης, το νομικό πλαίσιο που τις διέπει παρουσιάζει ασάφειες και πολυπλοκότητες, καθώς στην υλοποίηση των διατάξεών του υπεισέρχονται και άλλοι θεσμικοί φορείς του κράτους. Αυτό βέβαια σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει αποποίηση και μη απόδοση ευθυνών, εάν και όπου αυτές πραγματικά προκύψουν, ως αποτέλεσμα παραλείψεων και γενικότερα μη σωστής εφαρμογής του πλαισίου αυτού.
Το τραγικό περιστατικό του θανάτου ενός μικρού παιδιού, που συνέβη πρόσφατα σε λούνα παρκ στην Αργυρούπολη και ειλικρινά μας συγκλόνισε όλους μας, ανέδειξε το ζήτημα της περιπλοκότητας στο καθεστώς αδειοδότησης λειτουργίας των επιχειρήσεων αναψυχής. Το ίδιο το Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σε πρόσφατο διευκρινιστικό έγγραφό του για τη λειτουργία των λούνα παρκ, αναφέρει ότι: «ωστόσο, περιήλθαν σε γνώση μας αποφάσεις αρμοδίων φορέων χορήγησης αδειών υπαίθριου εμπορίου, όπου διαπιστώνεται λανθασμένη εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας και παρερμηνεία του περιεχομένου των εγγράφων μας». Αυτό το λούνα παρκ εγκαταστάθηκε σε χώρο χαρακτηρισμένο ως Δημοτικό πάρκο, που του εκμίσθωσε ο Δήμος με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Τα έτη 2011 και 2012 ο Δήμος είχε προβεί με τον ίδιο ακριβώς τρόπο στην εκμίσθωση του χώρου στην ίδια εταιρεία για την περιστασιακή λειτουργία του με παρόμοιες αποφάσεις που είχαν ψηφιστεί και από τα μέλη της αντιπολίτευσης. Οι αποφάσεις αυτές του δημοτικού συμβουλίου για τη χωροθέτηση χώρου και την εκμίσθωση του ελέγχθηκαν από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής χωρίς να ακυρωθούν. Ούτε το 2011, ούτε το 2012, ούτε το 2013 υπήρξε ενημέρωση από κάποιο αρμόδιο ελεγκτικό όργανο βεβαίωση παράβασης σε βάρος της επιχείρησης για λειτουργία του λούνα παρκ χωρίς νόμιμη άδεια, η οποία ναι μεν εκδίδεται από το Δήμο, αλλά δεν προκαλεί ο ίδιος τη διαδικασία για τη χορήγηση της. Αυτό γίνεται με ευθύνη του ενδιαφερόμενου επιχειρηματία, που απευθύνεται με αίτησή του στις αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για να ελεγχθεί η πληρότητά τους και να εκδοθεί η άδεια.
Θα ήθελα να προσθέσω ότι, για το τραγικό αυτό ατύχημα, που έτυχε ευρείας και ανηλεούς εκμετάλλευσης από την αντιπολιτευόμενη παράταξη προφανώς για πολιτικούς λόγους και από συγκεκριμένα ΜΜΕ που εργολαβικά ανέλαβαν τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης σε αντίθεση με τη δημοσιογραφική δεοντολογία, ο δήμαρχος, ως ο προϊστάμενος όλων των υπηρεσιών του Δήμου ουδέποτε αρνήθηκε να αναλάβει τις όποιες ευθύνες για παραλείψεις, που σε καμία περίπτωση δεν οφείλονται σε βαριά αμέλεια ή δόλο. Θα ήταν καλό, λοιπόν, να διερευνηθούν τα πραγματικά γεγονότα, έξω από τις προεκλογικές σκοπιμότητες, με δικαιοσύνη και μέσα από τους θεσμούς και τις συντεταγμένες διαδικασίες, και όχι μέσα από τα ΜΜΕ.
Αναμφισβήτητα, καθολική απαίτηση της κοινωνίας είναι να υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί υποδομών και πιστοποίηση χρήσης των παιχνιδιών αυτών, ώστε να μη θρηνήσουμε στο μέλλον κι άλλα αθώα θύματα.
Ιδιαίτερη μέριμνα πρέπει να παρέχεται στον τομέα της πρόληψης, για να μη συμβαίνουν παρόμοια περιστατικά.
Ο δήμος σας προέκυψε από την συνένωση Ελληνικού και Αργυρούπολης: Ο Καλλικράτης είχε θετικές ή αρνητικές συνέπειες στην τοπική αυτοδιοίκηση;
Ο Καλλικράτης με τη συγχώνευση των δήμων ή των κοινοτήτων αλλά και των περιφερειών, αποτέλεσε μια δομική μεταρρύθμιση και θεμελίωσε μια νέα αρχιτεκτονική στη συγκρότηση της αυτοδιοίκησης με στόχο τη λειτουργική διοικητική και οικονομική αυτοδυναμία της, που θα ενίσχυε την τοπική ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή, και την προστασία του περιβάλλοντος, ενώ παράλληλα θα συνέβαλε στην πάταξη φαινόμενων διαφθοράς, αδιαφάνειας και κακοδιαχείρισης. Στην πράξη όμως, ενώ έγινε μεταβίβαση υποχρεώσεων από την κεντρική εξουσία στην τοπική αυτοδιοίκηση, δεν έγινε και η ανάλογη μεταφορά οικονομικών πόρων και μετακίνηση ανθρώπινου δυναμικού. Αντίθετα τα τελευταία χρόνια μειώθηκε η κρατική χρηματοδότηση σε ποσοστό που υπερβαίνει το 60%, με αποτέλεσμα οι δήμοι να υφίστανται οικονομικό στραγγαλισμό σε εποχές που οι ανάγκες των πολιτών αυξάνονται και τα προβλήματά τους πολλαπλασιάζονται δραματικά. Ακόμα η κατάργηση υπηρεσιών, η απαγόρευση των προσλήψεων, οι συνταξιοδοτήσεις και οι απολύσεις εργαζομένων προκαλούν σημαντικότατη μείωση στο ανθρώπινο στελεχιακό προσωπικό των δήμων, με επιπτώσεις σε όλους τους τομείς λειτουργίας τους. Τέλος οι διάφοροι έλεγχοι που επιβάλλονται στους δήμους για λόγους σκοπιμότητας και η διογκωμένη γραφειοκρατία που παρακωλύει τις διαδικασίες άμεσης λήψης και υλοποίησης αποφάσεων, περιορίζει σημαντικά την αυτοδυναμία των δήμων.
Το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού θεωρείται το καλύτερο φιλέτο της Μεσογείου αυτή τη στιγμή. Έχετε ακούσει για την πρόταση του αρχιτέκτονα του Μουσείου της Ακρόπολης Μιχάλη Φωτιάδη για την μετατροπή του Ελληνικού στο μητροπολιτικό μουσείο των Αθηνών, όπου θα εκτεθούν όλα τα πλούτη που είναι θαμμένα στις αποθήκες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου;
Σίγουρα το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού αποτελεί το μεγαλύτερο αστικό οικόπεδο της Μεσογείου σήμερα και είναι για μας καίριο ζήτημα η αξιοποίησή του, καθώς και της παραλίας του Ελληνικού, προς όφελος του κοινωνικού συνόλου και όχι η εκποίησή του, σε ευτελή τιμή πώλησης, προς όφελος ιδιωτικών επιχειρηματικών συμφερόντων. Τη σχετική πρόταση του διακεκριμένου αρχιτέκτονα του μουσείου της Ακρόπολης Μιχάλη Φωτιάδη, για να είμαι ειλικρινής, δεν τη γνώριζα, αλλά ως εκπαιδευτικός με μεταπτυχιακές σπουδές στην κατεύθυνση «Ιστορία και Διδακτική της Ιστορίας – Λαογραφία – Πολιτισμός» (ΠΤΔΕ – ΕΚΠΑ) είμαι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε θέματα προστασίας και διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου μας και ως εκ τούτου δεν τη θεωρώ κακή. Γνώριζα όμως ότι η αρχαιολογική συλλογή του Σαρωνικού και η συλλογή του Μουσείου της Πολιτικής Αεροπορίας είναι ήδη εγκατεστημένες στο χώρο. Ο δήμος έχει ήδη καταθέσει πρόταση μαζί με όμορους δήμους σε συνεργασία με το ΕΜΠ, άμεσα εφαρμόσιμη, που θα συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος, στην ανάπτυξη και στη δημιουργία θέσεων εργασίας για τους πολίτες. Όνειρο και επιδίωξή μας είναι η δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου, με ήπιας μορφής χρήσεις τοπικού εμπορίου, που να καλύπτει τα έξοδά του για να συντηρείται – μια όαση αναψυχής, ένας χώρος άθλησης, ένας πόλος πολιτισμού και ένας πνεύμονας πρασίνου μέσα στο αστικό περιβάλλον.
Το μετρό έφτασε στο δήμο σας: άλλαξε η ζωή σας ή χρειάζονται περαιτέρω επεκτάσεις;
Το μετρό είναι ένα ζωτικής σημασίας έργο για την περιοχή μας από άποψη κοινωνική και οικονομική και χρειάζεται σύντομα να επεκταθεί περαιτέρω, καθώς αποτελεί μέσο μεταφοράς χιλιάδων πολιτών καθημερινά. Για την καλύτερη εξυπηρέτησή τους απαιτείται η λειτουργία τοπικών γραμμών από το δήμο, η εφαρμογή κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και ελεγχόμενης στάθμευσης γύρω από τους νέους σταθμούς της περιοχής, η αντιμετώπιση του προβλήματος της απουσίας ελέγχου της παράνομης στάθμευσης μετά την κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας, η πύκνωση δρομολογίων των λεωφορειακών γραμμών και η παραχώρηση χώρων στάθμευσης στο πρώην αεροδρόμιο για τους σταθμούς «ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ» και «ΕΛΛΗΝΙΚΟ», η άρση του μέτρου τερματισμού κάποιων συρμών στον Άγιο Δημήτριο.
Αν είχατε στενό προϋπολογισμό τι θα επιλέγατε: να εξασφαλιστούν οι θέσεις παιδιών στους παιδικούς σταθμούς ή να συντηρηθεί το οδικό δίκτυο του δήμου σας;
Σίγουρα, τόσο το οδικό δίκτυο όσο και τα πεζοδρόμια του δήμου μας χρήζουν συντήρησης και είμαστε αποδέκτες σχετικών παραπόνων και δικαίων αιτημάτων των συμπολιτών μας, αλλά προσωπικά και λόγω του επαγγέλματός μου, θα έδινα προτεραιότητα στην εξασφάλιση θέσεων για παιδιά στους παιδικούς σταθμούς της πόλης μας, ώστε να διευκολυνθούν όσο το δυνατόν περισσότερες εργαζόμενες μητέρες.