Μια μέρα πριν από την κρίσιμη συζήτηση στη Βουλή του πορίσματος της Εξεταστικής επιτροπής για τα “θαλασσοδάνεια” πολιτικών κομμάτων και MME ο Δημήτρης Παπαγγελόπουλος, με συνέντευξή του στην «Εφημερίδα των Συντακτών» αναφέρεται στη λεηλασία που συνέβαινε για χρόνια εις βάρος του λαού.
Παράλληλα, προαναγγέλλει νέες πρωτοβουλίες που θα προκαλέσουν δυσάρεστες εκπλήξεις στους φοροφυγάδες και στους εκπροσώπους της διαπλοκής.
Εξηγεί με ποιο τρόπο θα μπορεί πλέον το Δημόσιο να κάνει χρήση δεσμευμένων χρηματικών ποσών και ακινήτων, τα οποία σύμφωνα με πηγές της «Εφ.Συν.» προσεγγίζουν το 1,5 δισ ευρώ.
Ιδιαίτερη αξία παρουσιάζουν οι προσεκτικές τοποθετήσεις του αναπληρωτή υπουργού σχετικά με τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, την Εισαγγελία Διαφθοράς, τις καθυστερήσεις στις μεγάλες δίκες που αφορούν οικονομικά εγκλήματα και την πιθανότητα παραγραφής αδικημάτων που σχετίζονται με τις λίστες φοροδιαφυγής.
Αναλυτικά, η συνέντευξη:
Το πρόσφατο πόρισμα της εξεταστικής επιτροπής για τη δανειοδότηση κομμάτων και MME ανέδειξε όλο το πλέγμα των σχέσεων στο τρίγωνο της διαπλοκής τράπεζες κόμματα MME. Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ επιστρέφουν τις κατηγορίες και κάνουν λόγο για πολιτική ήττα της κυβέρνησης. Η εξεταστική επιτροπή κατέληξε ότι δεν εντοπίζονται ευθύνες πολιτικών προσώπων. Πώς σχολιάζετε τα παραπάνω; Δεδομένου του υψηλού φόρτου των δικαστικών αρχών αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης η επιτάχυνση της δικαστικής διερεύνησης;
Στα δημοκρατικά πολιτεύματα υπάρχει ελευθερία του λόγου καθένας μπορεί να λέει ό τι θέλει. Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ πριν πουν όμως οτιδήποτε για τις δανειοδοτήσεις κομμάτων και MME από τις τράπεζες πρέπει να πουν στον λαό ποιοι πήραν τα δάνεια, γιατί τα πήραν, τι τα έκαναν, αν θα τα επιστρέψουν και πότε. Η συζήτηση στη Βουλή που προβλέπεται ενδιαφέρουσα και διαφωτιστική, θα αναδείξει πιστεύω κάθε είδους ευθύνη για τη λεηλασία που έλαβε χώρα για πάρα πολλά χρόνια σε βάρος του ελληνικού λαού.
Οψόμεθα όχι εις Φιλίππους, αλλά στη Βουλή την Τετάρτη. Οι δικαστικοί λειτουργοί έχουν συνηθίσει να εργάζονται κάτω από αντίξοες συνθήκες και συνήθως ανταποκρίνονται στα υψηλά καθήκοντά τους. Είμαι βέβαιος πως αυτό θα συμβεί και στην περίπτωση αυτή. Επομένως δεν χρειάζεται οποιαδήποτε παρότρυνση από την κυβέρνηση. Άλλωστε η σημερινή κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι δεν αναμιγνύεται σε υποθέσεις που εκκρεμούν στη Δικαιοσύνη σε αντίθεση με ό τι συνέβαινε τα τελευταία χρόνια.
Ήδη το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης με τίτλο Ρυθμίσεις για τη δέσμευση και δήμευση περιουσιακών και αποδεικτικών στοιχείων έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Ποιες είναι οι βασικές τομές του συγκεκριμένου νομοσχεδίου; Θα μπορεί πλέον το Δημόσιο να κάνει χρήση των χρηματικών ποσών ή των ακινήτων τα οποία έχουν από το μέχρι σήμερα δεσμευτεί από ελεγκτικές και δικαστικές αρχές και τα οποία όπως εκτιμάται αγγίζουν το 1,5 δισ ευρώ;
Πρόκειται για κύρωση της Σύμβασης της Βαρσοβίας της 16ης Μαΐου 2005 του Συμβουλίου της Ευρώπης για τη νομιμοποίηση ανίχνευση κατάσχεση και δήμευση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και για τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας. Ορίζεται το υπουργείο Δικαιοσύνης ως κεντρική Αρχή παραλαβής και αποστολής αιτημάτων δέσμευσης και δήμευσης περιουσιακών στοιχείων από άλλα κράτη μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης στο πλαίσιο ποινικής διαδικασίας. Με Κοινή Υπουργική Απόφαση θα συσταθεί φορέας διαχείρισης δημευμένων και δεσμευμένων στοιχείων Τροποποιείται το άρθρο 76 ΠΚ και επιτρέπεται η δήμευση αντικειμένων που είναι προϊόντα κακουργήματος ή εκ δόλου πηγάζοντος πλημμελήματος.
Σε περίπτωση ανάμειξης με νόμιμη περιουσία η δήμευση επιβάλλεται μέχρι του ποσού αυτού. Περαιτέρω εισάγονται ρυθμίσεις για αναγνώριση και εκτέλεση στην Ελλάδα αποφάσεων των δικαστικών αρχών άλλων κρατών μελών της ΕΕ για δέσμευση και δήμευση περιουσιακών ή αποδεικτικών στοιχείων. Επομένως το Δημόσιο θα μπορεί πλέον να κάνει χρήση των χρηματικών ποσών ή των ακινήτων που έχουν δεσμευτεί από δικαστικές ή άλλες ελεγκτικές αρχές και έχουν παραμείνει ανεκμετάλλευτα για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
Αποτελεί αναμφίβολα επιτυχία της κυβέρνησης η συνεργασία με το κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας που απέδωσε μεταξύ άλλων τη λίστα Μπόργιανς, καθώς και η επιτάχυνση των ελέγχων όλων των λιστών φοροδιαφυγής. Το ζήτημα είναι πως ενώ βεβαιώνονται πρόστιμα δεν υπάρχει η ανάλογη απόδοση στα δημόσια ταμεία. Πώς μπορεί να αυξηθεί η αποδοτικότητα στα έσοδα κατά τη γνώμη σας; Υπάρχει κίνδυνος παραγραφής των αδικημάτων σε πρόσωπα σχετιζόμενα με τη λίστα Λαγκάρντ;
Πράγματι η κυβέρνηση είχε έχει και θα έχει τη βούληση και το σθένος να πατάξει τη φοροδιαφυγή και τη διαφθορά γενικότερα. Γι’ αυτό φρόντισε να περιέλθουν στην κατοχή της όχι μόνο η λίστα Μπόργιανς που η προηγούμενη κυβέρνηση είχε αρνηθεί να παραλάβει μολονότι της είχε προσφερθεί αλλά και άλλες λίστες λίστα Παναμά κ.α. Τις λίστες αυτές καθώς και τις προηγούμενες που και αυτές η προηγούμενη κυβέρνηση με διάφορα προσχήματα απέφευγε επιμελώς να αξιοποιήσει η σημερινή κυβέρνηση τις προώθησε ταχύτατα στις αρμόδιες αρχές και ήδη η επιλογή της αυτή δικαιώθηκε απόλυτα.
Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι η περαιτέρω εκμετάλλευση των στοιχείων που περιέχονται στις λίστες αυτές ανήκει στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, η οποία είναι Ανεξάρτητη Αρχή και οφείλει να μεριμνήσει για την επιτάχυνση της ελεγκτικής διαδικασίας και την αύξηση των εσόδων από τους φορολογικούς ελέγχους.
Η αρμοδιότητά μου ως αναπληρωτή υπουργού Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων αφορά στον συντονισμό των ελεγκτικών υπηρεσιών. Προς τούτο η Γενική Γραμματεία για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς έχει σχεδιάσει την ίδρυση ελεγκτικού σώματος υπό την εποπτεία των εισαγγελικών λειτουργών για την ταχύτερη διεκπεραίωση των ελέγχων με τη χρήση εξελιγμένων συστημάτων και εφαρμογών άντλησης και διασταύρωσης στοιχείων από τραπεζικά ιδρύματα και άλλους φορείς. Ελάχιστες λεπτομέρειες μένει να συζητηθούν και να διευκρινιστούν με την ήδη Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων Εδώ μπορώ να σας προαναγγείλω και μια δυσάρεστη έκπληξη που επιφυλάσσω στους φοροφυγάδες και στους εκπροσώπους της διαπλοκής στο άμεσο μέλλον.
Η αρμόδια εισαγγελέας Καταπολέμησης της Διαφθοράς Ελένη Ράικου και οι εισαγγελείς συνεργάτες της ξενυχτούν για να διεκπεραιώσουν τις υποθέσεις που φτάνουν με καταιγιστικό ρυθμό στο γραφείο τους. Μόνο για τις περιπτώσεις των αμαρτωλών ΜΚΟ εκκρεμούν δεκάδες δικογραφίες. Επιπλέον είναι δεδομένο πως οι οικονομικοί εισαγγελείς, οι οποίοι παρουσιάζουν εντυπωσιακό έργο τα τελευταία δύο χρόνια έχουν ανάγκη ενίσχυσης με εξειδικευμένο προσωπικό, ώστε να αντιμετωπίσουν τον μεγάλο όγκο δεδομένων που προκύπτει από τις διάφορες λίστες φοροδιαφυγής. Ποιες δυνατότητες υπάρχουν από την πλευρά του υπουργείου ώστε να ενισχυθούν οι εισαγγελικοί λειτουργοί;
Όλοι οι εισαγγελείς και οι δικαστές της Ελλάδας στενάζουν κάτω από το βάρος των δικογραφιών που τους έχουν ανατεθεί και προσπαθούν κάτω από εντελώς αντίξοες συνθήκες να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους. Συνήθως επιτυγχάνουν στην αποστολή τους χάρη στο μεράκι και το κέφι τους αυτές τις δύο μαγικές λέξεις που εξασφαλίζουν όχι μόνο την επιτυχία σε κάθε προσπάθεια, αλλά και την ευτυχία στη ζωή μας. Όμως υπάρχουν και ελάχιστοι που επικαλούνται τον φόρτο εργασίας ως άλλοθι της ολιγωρίας τους της αναποτελεσματικότητάς τους, της ανεπάρκειάς τους ή άλλων σκοπιμοτήτων για τη μη εκτέλεση των καθηκόντων τους.
Σε κάθε περίπτωση προτίθεμαι πολύ σύντομα να αναδιαρθρώσω και να αναβαθμίσω τον θεσμό του Εισαγγελέα κατά της Διαφθοράς και του Οικονομικού Εγκλήματος και να ενισχύσω το νομικό οπλοστάσιο τους.
Ένα από τα μεγαλύτερα αγκάθια που αντιμετωπίζει η Δικαιοσύνη αφορά τις καθυστερήσεις στην απονομή της, οι οποίες πολλές φορές οδηγούν σε φαινόμενα αρνησιδικίας. Συγκεκριμένα καταγράφονται μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις και διαρκείς αναβολές ειδικά στις γνωστές μεγάλες δίκες (Siemens, Energa, δίκη Μαντέλη, ΜΚΟ για αποναρκοθετήσεις κ.α.) που αφορούν οικονομικά εγκλήματα και διασπάθιση δημόσιου χρήματος. Ποιες είναι οι αιτίες γι αυτό το φαινόμενο και τι σκοπεύετε να κάνετε;
Οι αιτίες για την πραγματικά μεγάλη καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης στη χώρα μας είναι πάρα πολλές και γνωστές σε όλους. Εντελώς ενδεικτικά αναφέρω:
Α. Ο μεγάλος φόρτος των δικαστηρίων με πάρα πολλές υποθέσεις
Β. Οι ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό και υλικοτεχνική υποδομή
Γ. Οι θεσμοί της διαμεσολάβησης της εξωδικαστικής επίλυσης της διαιτησίας κλπ που δεν έχουν τύχει της αναμενόμενης υποδοχής, η οποία θα βοηθούσε σημαντικά στη μείωση του αριθμού των υποθέσεων που οδηγούνται στο ακροατήριο
Δ. Η δυνατότητα παρελκυστικών ενεργειών που αφορούν τυπικές ελλείψεις της διαδικασίας και η καταστρατήγηση δικονομικών διατάξεων
Ε. Η χρονοβόρα διαδικασία της δικαστικής συνδρομής
ΣΤ. Οι ογκωδέστατες δικογραφίες για πολύ σοβαρές υποθέσεις με εξέταση πληθώρας μαρτύρων κλπ.
Για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στη Δικαιοσύνη υπάρχουν ευθύνες και κυρίως της Πολιτείας, αλλά και των συλλειτουργών της Θέμιδος Απαιτούνται μέτρα όχι αποσπασματικά και εμ βαλωματικά, αλλά μέτρα τομές ριζικές και γενναίες μεταρρυθμίσεις.
Απαιτείται ευρεία συναίνεση και συνεργασία όχι μόνο των πολιτικών δυνάμεων, αλλά και των εισαγγελέων δικαστών και δικηγόρων προκειμένου να δοθούν λύσεις κοινά αποδεκτές οι οποίες να θίγουν θέματα που μέχρι σήμερα θεωρούνται ταμπού. Ενδεικτικά και πάλι αναφέρω ότι η επιθεώρηση των δικαστικών λειτουργών, η δικονομική και όχι μόνο συμπεριφορά εισαγγελέων δικαστών και δικηγόρων η αναδιάρθρωση των δικαστηρίων και τέλος η επετηρίδα πρέπει να μελετηθούν με πολύ μεγάλη περίσκεψη, αλλά χωρίς προκαταλήψεις και αγκυλώσεις.
Τέλος πρέπει να αυξηθούν σημαντικά οι οργανικές θέσεις σε όλες τις βαθμίδες της Δικαιοσύνης.