Το 2002 όταν η Πόπη Καλαϊτζή εξελέγη στο νομό Θεσσαλονίκης με τον Παναγιώτη Ψωμιάδη, ήταν η νεώτερη νομαρχιακή σύμβουλος στην Ελλάδα. Ήταν μόλις 24 ετών.
Στη συνέχεια διετέλεσε έπαρχος Λαγκαδά με νομάρχη τον Παναγιώτη Ψωμιάδη. Ήρθε πολλές φορές σε σύγκρουση μαζί του. Αρνήθηκε να υπογράψει πολλές από τις αποφάσεις του που τελικά τον οδήγησαν αργότερα στην καθαίρεση και απεχώρησε από τα νομαρχιακά πράγματα της Θεσσαλονίκης άβρεχτη.
Ως πολυπράγμων χαρακτήρας στη συνέχεια ασχολήθηκε με το επάγγελμά της, την ιατρική, αλλά και με την διαχείριση των κρίσεων υγείας και την ιατρική των καταστροφών, τον εθελοντισμό παροχής βοήθειας σε απεξαρτημένα άτομα και εκπαίδευσης πληθυσμιακών ομάδων στις πρώτες βοήθειες κα.
Σήμερα εργάζεται στην Δρέσδη της Γερμανίας σε κλινική αποκατάστασης τραυματιών από τροχαία ατυχήματα, την οποία προς το παρόν άφησε για να διεκδικήσει το χρίσμα της αντιπεριφερειάρχου Θεσσαλονίκης με τον συνδυασμό “Θεσσαλονίκη Πρωταθλήτρια”.
Λίγα 24ωρα πριν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές απαντά στις 7 ερωτήσεις του Δημήτρη Μαχαιρίδη για το www.tribune.gr
Πλαστική χειρουργός και υποψήφια αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης: ο δεύτερος σε μέγεθος αστικός ιστός της Ελλάδας χρειάζεται νυστέρι ή μικροεπεμβάσεις αισθητικής;
H αρχιτεκτονική και η ρυμοτομία μιας μεγάλης πόλης, όπως της Θεσσαλονίκης μας, αντανακλά την ιστορία της σε όλα τα επίπεδα. Η ιστορία αυτή έχει όμορφες αλλά και άσχημες στιγμές. Τις πρώτες τις κρατάμε, τις δεύτερες πρέπει να τις διορθώσουμε. Αποτελέσματα μπορεί να έρθουν και από μικρές λεπτομέρειες αλλά και από μεγάλες ρηξικέλευθες παρεμβάσεις. Στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της περιφέρειας υπάρχει η δυνατότητα να δράσουμε και στα δύο επίπεδα ώστε οι Θεσσαλονικείς να απολαμβάνουν υψηλή ποιότητα ζωής εντός του αστικού ιστού.
Διατελέσατε έπαρχος Λαγκαδά επί νομαρχίας Παναγιώτη Ψωμιάδη και τελειώσατε την θητεία σας αψεγάδιαστη, χωρίς να σας ακουμπήσει κανένα σκάνδαλο. Διαθέτετε υψηλό ένστικτο ή αναπτυγμένη οξυδέρκεια;
Η στάση μου να σταθώ ενάντια στην διαφθορά αποτέλεσε και αποτελεί επιλογή διαχρονική από την εποχή που τα αποτελέσματα της προ κρίσης δεν είχαν φανεί ακόμα. Όταν η συμμετοχή στην πολιτική θεωρούνταν από πολλούς συνυφασμένη με τον προσωπικό και παράνομο πλουτισμό, οι δικές μου αντιλήψεις και η στάση ζωής ενόχλησαν πολύ. Έτσι η μη σύνδεση του ονόματός μου με οποιοδήποτε σκάνδαλο στα πλαίσια της θητείας μου, δεν ήρθε λόγω ενστίκτου και ελιγμών αλλά λόγω των ηθικών μου αξιών. Ας μη ξεχνάμε πως η οικονομική κρίση που βιώνουμε δεν ήρθε ως φυσικό φαινόμενο. Ξεκίνησε εδώ και πολύ καιρό ως ηθική και πολιτισμική κρίση. Πρέπει να σταθούμε απέναντι σε αυτά τα αίτια με τη συμπεριφορά μας και να δώσουμε τις εγγυήσεις μας, τόσο προσωπικά, όσο και ως πολιτικό σύστημα. Χαίρομαι που μπορώ να υποστηρίξω πως έχω ήδη δώσει αυτές τις εγγυήσεις.
Επιστρέψατε από την Δρέσδη για τη Θεσσαλονίκη. Στη Γερμανία το αυτοκίνητο έχει προ πολλού εξοριστεί από τα κέντρα των πόλεων. Θα επιβάλατε κάτι τέτοιο στους Θεσσαλονικείς ή θα υποχωρούσατε στην αγάπη τους να κατεβαίνουν στο κέντρο με το αυτοκίνητό τους;
Είναι πολύ εύκολο να χρησιμοποιείς ονομαστικά πολιτικές θέσεις χωρίς τις προϋποθέσεις που απαιτεί η πραγματοποίησή τους. Σε όλη την Ευρώπη περιορίζεται η χρήση του αυτοκινήτου εντός του αστικού ιστού. Όμως υπάρχουν υποδομές που υποστηρίζουν τον περιορισμό αυτό. Πληθώρα επιλογών στα μέσα μαζικής επικοινωνίας, προσεκτικός σχεδιασμός, θέσεις στάθμευσης. Όπως καταλαβαίνετε οι προϋποθέσεις σαν και αυτές που ανέφερα δεν υπάρχουν στην πόλη μας αυτή τη στιγμή σε επιθυμητό βαθμό. Γι’ αυτό πρέπει να τις δημιουργήσουμε. Μόνο τότε θα περιοριστεί η χρήση του αυτοκινήτου. Οι Θεσσαλονικείς χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο τους από ανάγκη λόγω απουσίας άλλων επιλογών και όχι για συναισθηματικούς λόγους.
Το ξήλωμα του τραμ στη Θεσσαλονίκη στη δεκαετία του ‘50 θεωρείται πλέον λάθος. Θα το επαναφέρατε σε συνδυασμό με την δημιουργία του μετρό;
Κατ’ αρχήν η ανάγκη ύπαρξης μετρό στην πόλη είναι επιτακτική. Οι δυσκολίες στην εκτέλεση του έργου πρέπει να ξεπεραστούν σύντομα. Οι πιέσεις μας σε αυτή τη κατεύθυνση θα είναι επιτακτικές. Όμως το θέμα των διαθέσιμων μέσων μαζικής μεταφοράς απαιτεί συνολικό σχεδιασμό και αξιολόγηση. Γενική μας θέση αποτελεί η ανάγκη ύπαρξης πολλών επιλογών στην μετακίνηση των πολιτών. Γι’ αυτό και στεκόμαστε κατ’ αρχήν θετικά στην ύπαρξη και του τραμ, μετά όμως από εμπεριστατωμένες μελέτες κόστους και ωφέλειας.
Χάσμα τεράστιο χωρίζει τις υποβαθμισμένες δυτικές από τις προνομιούχες ανατολικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης: Ποιες οι προτάσεις σας για την σύγκλιση μεταξύ τους;
Το κοινωνικό χάσμα που αναφέρεστε δεν αμβλύνεται από την μια ημέρα στην άλλη, ούτε οι κοινωνικοί και οικονομικοί λόγοι που το δημιούργησαν αναιρούνται. Όμως συνολική πολιτική μας αποτελεί η ενιαία αντίληψη της Θεσσαλονίκης. Από την υποβάθμιση ολόκληρων περιοχών, νοσεί το σύνολο της περιφέρειας. Η αυξημένη δυνατότητα μετακίνησης των πολιτών που θα πρέπει να παρέχουμε, η υποστήριξη της οικονομικής δραστηριότητας με βάση τα πλεονεκτήματα κάθε περιοχής είναι άξονες στους οποίους θα βασιστούμε.
Μεγάλο μέρος της ακτογραμμής της Θεσσαλονίκης είναι πλέον αχρησιμοποίητο λόγω μόλυνσης. Οι απέναντι από την Θεσσαλονίκη παραλίες, όπως Περαία και Αγία Τριάδα, είναι πλέον πηγμένες στο μπετόν. Η θαλάσσια σύνδεση του Θερμαϊκού καθυστερεί υπερβολικά. Η νύμφη του Θερμαϊκού ζει τελικά με τον Θερμαϊκό ή έχει πάρει προ πολλού διαζύγιο από αυτόν;
Η Θεσσαλονίκη και ο Θερμαϊκός είναι αλληλένδετοι. Τα προβλήματα τα αναφέρατε μόλις τώρα. Η αντίληψη πως ο Θερμαϊκός αποτελεί θάλασσα χωρίς αξία για την πόλη οδήγησε στην εγκατάλειψη του. Αντίθετα η πόλη και ο Θερμαϊκός κόλπος μοιράζονται μια στενή συμβιωτική σχέση. Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει τις μέχρι τώρα πρακτικές να τις αναθεωρήσουμε και να εισαγάγουμε τον Θερμαϊκό στην καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων.
Αν και η Θεσσαλονίκη παράγει τάσεις και ιδέες στον πολιτισμό, στο design ακόμη και στο εμπόριο, εντούτοις δεν κατορθώνει να τις επιβάλλει παρά μόνο μέσω Αθηνών. Τελικά από την Θεσσαλονίκη λείπει η προσωπικότητα ή αποτελεσματικότητα;
Από την πόλη βλέπει κανείς να περισσεύει το ταλέντο αλλά και η αδυναμία να το αξιοποιήσει. Άρα λείπει η σωστή πολιτική διαχείριση που θα αναδείξει το μέγεθος και το δυναμικό της πόλης και της περιφέρειας. Οι δυνατότητες υπάρχουν, αλλά συχνά παραμένουν εξαιρέσεις ως προς την πραγματοποίησή τους. Γι’ αυτό είναι αναγκαίο στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να υπάρχουν άνθρωποι με επίγνωση των δυνατοτήτων μας, αυτοτέλεια και όραμα. Η αυτονομία που μας δίνει η ύπαρξη της περιφέρειας είναι η προϋπόθεση που θα εκμεταλλευτούμε.