«Από τη στιγμή που υπερβαίνουμε τους στόχους σε σχέση με το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος, έχουμε τη δυνατότητα αυτό που είναι παραπάνω να το διαθέσουμε και προς την ανάπτυξη και για κοινωνικούς σκοπούς», τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνος Σκουρλέτης, εκφράζοντας ταυτόχρονα τη βεβαιότητα ότι «δεν θα χρειαστεί σε καμία περίπτωση η ενεργοποίηση του δημοσιονομικού κόφτη».
Για το θέμα των εργασιακών σχέσεων, επισημαίνει ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η δημιουργία σταθερών θέσεων εργασίας με ποιοτικά χαρακτηριστικά, παράλληλα με την κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων και καλεί την αντιπολίτευση να αποσαφηνίσει την θέση της. Αναφορικά με το τηλεοπτικό τοπίο, υπογραμμίζει ότι για πρώτη φορά μπαίνουν σαφείς κανόνες και κριτήρια που θα οδηγήσουν στη διαμόρφωση ενός νέου τοπίου, στο οποίο θα λειτουργούν υγιείς εταιρίες. Μάλιστα, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο-σε μια δεύτερη φάση-να παραχωρηθεί άλλη μία τηλεοπτική άδεια, εφόσον προκύψει μια πραγματική ανάγκη στην ενημέρωση, ενώ θεωρεί ότι πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω το θέμα της Digea.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του Πάνου Σκουρλέτη στο ΑΜΠΕ
– Κύριε υπουργέ, βλέπουμε τις τελευταίες μέρες μια ικανοποίηση που εκπέμπει η κυβέρνηση για τα πλεονάσματα που πέτυχε, σε συνδυασμό μάλιστα και με άλλα κάποια σημαντικά ξένα δημοσιεύματα, ενώ κάποιοι σπεύδουν να πουν ότι πάτε να δημιουργήσετε ένα ψεύτικο success story, φτάνοντας μάλιστα στο σημείο να συνδέσουν και τον χορό του πρωθυπουργού στο χωριό του για να τιμήσει τους συγχωριανούς του.
Νομίζω ότι, αν θέλουμε να είμαστε ασφαλείς στις εκτιμήσεις μας, δεν πρέπει να σταθούμε μόνο στο νούμερο και στο μέγεθος των πρωτογενών πλεονασμάτων. Αυτά δεν θα πρέπει να τα δούμε ξεχωριστά από τη συνολική πορεία των τελευταίων μηνών, με κύριο ζήτημα το θέμα της ολοκλήρωσης της αξιολόγησης που δημιουργεί ένα σταθερό έδαφος στην οικονομία, το οποίο είναι απαραίτητο για να μπούμε πια σε έναν νέο κύκλο ανάκαμψης. Άρα, πρέπει να το δούμε έτσι. H αισιοδοξία είναι συγκρατημένη,αλλά είναι όμως πραγματική.
– Σύμφωνα με δημοσιεύματα, στελέχη της κυβέρνησης αφήνουν ανοικτό και το ενδεχόμενο κοινωνικού μερίσματος στο τέλος του 2016, αν και το πλεόνασμα που καταγράφεται, όπως λέει η αντιπολίτευση, οφείλεται κυρίως στην παύση πληρωμών από την πλευρά του κράτους.
Προφανώς, το λογαριασμό πρέπει να τον κάνουμε στο τέλος του έτους, αλλά από τη στιγμή που υπερβαίνουμε τους στόχους που έχουν τεθεί από το πρόγραμμα σε σχέση με το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος, έχουμε τη δυνατότητα αυτό που είναι παραπάνω, να το διαθέσουμε και προς την ανάπτυξη, αλλά και για κοινωνικούς σκοπούς. Σε αυτό προφανώς αναφέρεστε και αυτό είναι και μέσα στη σκέψη της κυβέρνησης.
– Άρα το επιβεβαιώνετε.
Βεβαίως. Αλλά επαναλαμβάνω ότι αυτή είναι μια συζήτηση που πρέπει να γίνει μετά την ολοκλήρωση της χρονιάς και την τελική αποτύπωση των μεγεθών.
– Πάντως με βάση τις προβλέψεις που κάνετε η εικόνα που βγαίνει είναι ότι δεν υπάρχει καν θέμα ενεργοποίησης του δημοσιονομικού «κόφτη», ο οποίος -κατά τη γνώμη μου- είναι και το κλειδί των εξελίξεων, έτσι δεν είναι; Μπορεί να έχουμε και εκλογές εξαιτίας του «κόφτη» αν πάμε ή δεν πάμε καλά;
Η υπόθεση του δημοσιονομικού κόφτη περισσότερο είχε μια πολιτική διάσταση όταν τη συζητούσαμε. Όσον αφορά στην κυβέρνηση, ήμασταν βέβαιοι, και είμαστε βέβαιοι ότι δεν θα χρειαστεί σε καμιά περίπτωση ενεργοποίησή του. Άρα ήταν μια συζήτηση, η οποία περισσότερο βάραινε πολιτικά στην υπόθεση της αξιολόγησης.Νομίζω ότι από το τέλος της χρονιάς, από τους τελευταίους μήνες και μπαίνοντας στον επόμενο χρόνο, όλη αυτή η συζήτηση περί ενεργοποίησης του δημοσιονομικού κόφτη θα είναι μια κακιά ανάμνηση, ενώ υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις να δούμε πλέον στο πραγματικό επίπεδο της οικονομίας τα σημάδια της ανάκαμψης, μέσα από νέες θέσεις εργασίας, μέσα πλέον από έναν νέο αναπτυξιακό κύκλο.
– Εκτιμάτε ότι είναι εφικτός ο στόχος που είχε θέσει πριν από μέρες ο κ. Δραγασάκης, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, για 300.000 θέσεις εργασίας με βάση τον αναπτυξιακό νόμο;
Ναι βεβαίως. Εμείς πάντοτε μιλάμε για θέσεις εργασίας, οι οποίες θα έχουν και ποιοτικά χαρακτηριστικά. Και εδώ, κάπως θέλω να σας εισαγάγω και στο άλλο θέμα…
– Στο μεγάλο αγκάθι που έχουμε μπροστά μας της δεύτερης αξιολόγησης…
…που είναι ακριβώς τα ζητήματα των εργασιακών σχέσεων και των συλλογικών συμβάσεων. Διότι, εμείς θέλουμε να είναι σταθερές θέσεις εργασίας, να είναι μέσα σε ένα πλαίσιο, όπου θα κατοχυρώνονται τα εργασιακά δικαιώματα, δεν θα συρρικνώνονται, και τελικά ο εργαζόμενος δεν θα είναι με την πλάτη στον τοίχο. Είναι πάρα πολύ βασικό, νομίζω, αυτό να πηγαίνει μαζί με την προσπάθεια επίτευξης αυτού του αριθμού των νέων θέσεων εργασίας.
– Κύριε υπουργέ, τα μηνύματα που έχουμε πάρει μέχρι τώρα για το θέμα των εργασιακών, κυρίως από πλευράς ΔΝΤ,κάθε άλλο παρά θετικά είναι. Ο κ. Κατρούγκαλος λέει και επαναλαμβάνει ότι θα προσπαθήσει να απομονώσει το ΔΝΤ. Όμως, δεν θα είναι και τόσο εύκολο.
Η απορρύθμιση στο χώρο της εργασίας στην Ελλάδα έχει ως ένα μεγάλο βαθμό συμβεί. Άρα, η δικιά μας προσπάθεια είναι πώς θα μπορέσουμε να ανατάξουμε αυτήν τη δυσμενή για τους εργαζόμενους πραγματικότητα. Το θέμα των εργασιακών είναι ένα κατεξοχήν ζήτημα που προσφέρεται για συμμαχίες εντός της Ευρώπης. Διότι ανάλογου τύπου ζητήματα αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι σε όλες τις χώρες της Ευρώπης σήμερα. Άρα, δεν θα είναι μια μάχη που θα τη δώσουμε μόνοι μας ως κυβέρνηση. Θα τη δώσουμε μαζί με τα συνδικάτα στην Ελλάδα, μαζί με τα ευρωπαϊκά συνδικάτα. Νομίζω ότι, τελικά, είναι μια μάχη η οποία τέμνει οριζοντίως και καθέτως πια το σύνολο της ΕΕ.
– Και με τα κόμματα της αντιπολίτευσης, κύριε υπουργέ; Γιατί δεν βλέπω να υπάρχει τέτοια διάθεση.
Τα κόμματα της αντιπολίτευσης, τουλάχιστον αυτά τα οποία υπήρξαν και κυβερνητικά, είναι αυτά τα οποία ευθύνονται για τη σημερινή δυσμενή κατάσταση των εργαζομένων, και δυστυχώς βλέπει κανείς ότι με βάση τις τοποθετήσεις τους σε αυτήν την κρίσιμη, νέα, αντιπαράθεση και αναμέτρηση που έχουμε μπροστά μας, δεν θα είναι με τον κόσμο της εργασίας. Είναι φανερό, ή εν πάση περιπτώσει θα πρέπει να τοποθετηθούν, με ποια πλευρά τελικά είναι, εάν πιστεύουν ότι θα πρέπει να απελευθερώσουμε τις ομαδικές απολύσεις, αν θεωρούν ότι θα πρέπει να καταργηθεί κάθε έννοια συλλογικής διαπραγμάτευσης, συλλογικής σύμβασης και πλέον να πάμε σε ένα καθεστώς «απόλυτα» ατομικών συμβάσεων, όπου ο εργαζόμενος θα είναι σε μια δεινή θέση. Αυτά είναι ερωτήματα τα οποία μπαίνουν από την ίδια την πραγματικότητα, δεν μπορεί να τα αποφύγει κανείς. Η κυβέρνηση έχει τοποθετηθεί απέναντι σε αυτά τα ζητήματα, οφείλει και η αντιπολίτευση να πάρει θέση.
– Όμως, οι θέσεις του κ. Μητσοτάκη είναι γνωστές απ’ όταν ήταν υπουργός. Άρα φαντάζομαι ότι από την πλευρά της ΝΔ δεν έχετε να περιμένετε κάποια στήριξη όσον αφορά στα εργασιακά.
Θα συμφωνήσω ότι ο κ. Μητσοτάκης έχει δώσει δείγματα γραφής όταν ήταν υπουργός και δεν έχει παρουσιάσει και κάτι άλλο αυτή την περίοδο. Άσχετα αν πολλές φορές προσπαθεί να κρυφτεί και προσπαθεί να ανοίξει άλλα ζητήματα για να μην τοποθετηθεί σε αυτά τα καίρια ζητήματα που αφορούν στην καθημερινότητα και τη ζωή των εργαζομένων. Αυτά είναι τα οποία έχει ο κόσμος βαθειά χαραγμένα μέσα στη μνήμη του, και είναι αυτά, τα οποία δεν συγχωρεί στο ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ.
– Η κ. Γεννηματά, μια και αναφέρατε το ΠΑΣΟΚ, έχει σηκώσει πάρα πολύ το θέμα της δίωξης του κ. Γεωργίου, για την οποία υπόθεση είχατε σπεύσει να πείτε ότι καλώς έκανε και άνοιξε. Βλέπω, λοιπόν τώρα, ότι το ΠΑΣΟΚ σας επιτίθεται ό,τι κάνετε αβάντα στον κ. Καραμανλή.
Η θέση της κυβέρνησης είναι σαφής. Θα πρέπει αυτή η υπόθεση να ελεγχθεί σε βάθος χωρίς κανένα εμπόδιο. Πάνω στα μεγέθη τα οποία παρουσίασε τότε η ΕΛΣΤΑΤ, βασίστηκε μια ολόκληρη πολιτική προπαγάνδα για να διευκολυνθεί η είσοδος της χώρας στα μνημόνια. Αντιλαμβάνεστε ότι είναι ένα πελώριο ζήτημα, το οποίο δεν χωράει δεύτερες σκέψεις και θα πρέπει να πέσει άπλετο φως -αυτό να είναι ξεκάθαρο. Τώρα, όσον αφορά αυτά τα οποία λέει η κ. Γεννηματά, πρέπει κανείς να δει, ποιος τα λέει και πότε τα λέει, πόσο βάρος έχουν αυτά τα πράγματα. Θέλω να πω, δηλαδή, ότι υπάρχει ένα έλλειμμα πολιτικής φερεγγυότητας από το σημερινό ΠΑΣΟΚ.
– Όμως είδαμε και κορυφαία στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, όπως ο διευθυντής της ΚΟ, ο κ. Ζαχαριάδης, να διαχωρίζει -προχθές με δηλώσεις του- την περίοδο Καραμανλή, μάλιστα είπε ότι είχε αρκετά κοινωνικό πρόσημο σε σχέση με τη ΝΔ του κ. Σαμαρά και τη σημερινή του κ. Μητσοτάκη. Εσείς τι λέτε;
Το ό,τι η προεδρία Σαμαρά αποτέλεσε μια αρνητική, θα έλεγα εγώ, τομή στην πολιτική διαδρομή της ΝΔ δεν είναι κάτι το οποίο το ακούτε για πρώτη φορά. Το είχαμε πει από το 2012 και πιο πριν. Θυμόσαστε ότι η ακροδεξιά ρητορεία της προεδρίας Σαμαρά ήταν κάτι το οποίο χαρακτήριζε την πολιτική της ΝΔ εκείνη την περίοδο. Άρα, δεν είναι κάτι καινούργιο. Δέστε και τα πρόσωπα τα οποία αναδείχθηκαν σε εκείνη την περίοδο στην πρώτη γραμμή της ΝΔ. Δεν είναι, λοιπόν, μια καινούργια επισήμανση.
-Αν και ο πρωθυπουργός το έχει αποκλεισει κατηγορηματικά, κάποιοι όπως και ο κ. Λεβέντης, εξακολουθούν να προβλέπουν πρόωρες εκλογές, ακόμη και μέσα στο 2016. Ποια είναι η γνώμη σας;
Δεν έχει καμία σχέση με τις πραγματικές ανάγκες της χώρας, του λαού, της οικονομίας αυτή η συζήτηση και το αίτημα για τις εκλογές. Θα έλεγα, δε, ότι αυτή η εμμονική σχέση με τις εκλογές, η οποία εκφράζεται κυρίως από τη ΝΔ, έχει να κάνει και με το γεγονός ότι αντιλαμβάνεται ότι η χώρα, αργά αλλά σταθερά, μπαίνει σε ένα νέο κύκλο ανάπτυξης. Άρα, προφανώς πολύ θα ήθελε αυτή η πορεία να ανακοπεί ή εν πάση περιπτώσει να θεωρεί -μέσα από τις δικές του αναλύσεις και προσεγγίσεις- ότι μπορεί να μην είναι ο ΣΥΡΙΖΑ σε αυτή τη νέα περίοδο αναπτυξιακής πορείας της χώρας στην κυβέρνηση. Αυτό και μόνο πιστεύω ότι δείχνει αυτή η εμμονή και μέσα από τέτοιου είδους αναλύσεις εκκινεί, κυρίως, η ΝΔ.
– Γιατί η κυβέρνηση επιμένει τα κανάλια να είναι μόνο τέσσερα; Λένε ότι μεθοδεύετε ένα διαγωνισμό για να κλείσετε σταθμούς που δεν σας είναι αρεστοί.
Ένας διαγωνισμός προβλέπει διαδικασίες και ο νόμος έχει κριτήρια. Άρα για πρώτη φορά μπαίνουν κάποια σαφή, με έναν διαφανή τρόπο, κριτήρια τα οποία θα διαμορφώσουν το νέο τοπίο στον χώρο της ενημέρωσης.
– Κύριε Σκουρλέτη, ως εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, όταν ήταν αξιωματική αντιπολίτευση, γνωρίσατε καλά το τηλεοπτικό τοπίο. Πιστεύετε ότι δεν υπάρχουν περιθώρια να δοθούν και άλλες άδειες πέραν των τεσσάρων;
Ο αριθμός έχει προσδιοριστεί στο νούμερο 4, χωρίς να έχει αποκλειστεί σε μια δεύτερη φάση, εάν προκύψει μια πραγματική ανάγκη η οποία να σχετίζεται με την ενημέρωση. Μιλάμε για την ενημέρωση, δεν μιλάμε ούτε για σούπερ μάρκετ, ούτε για παπουτσάδικο, ούτε για κατάστημα που πουλάει φορέματα, άρα σχετίζεται πια με την ίδια τη δημοκρατία και τη λειτουργία της. Και προϋπόθεση για να λειτουργεί μια δημοκρατία είναι να υπάρχει ένα απελευθερωμένο πεδίο και τοπίο στο χώρο της ενημέρωσης. Αυτό νομίζω ότι το γνωρίζουμε όλοι. Εν πάση περιπτώσει, σας λέω ότι -έχει ακουστεί δημόσια, δεν το λέω μόνο εγώ- το ενδεχόμενο να δοθούν παραπάνω άδειες θα εκτιμηθεί, θα αξιολογηθεί από τη στιγμή που θα υπάρχει μια πραγματική αναγκαιότητα, χωρίς να υπονομεύουμε πια τη βιωσιμότητα των σταθμών.
– Όμως πλουραλισμός δεν σημαίνει πολλά κανάλια;
Όχι, από τη στιγμή που μιλάμε για ιδιωτικά κανάλια, τα οποία πρέπει να μην μπαίνουν μέσα. Άρα, υπάρχει και η επιχειρηματική διάσταση, το θέμα της οικονομικής βιωσιμότητας των καναλιών σε μια μικρή αγορά, όπως είναι η ελληνική, με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια λόγω της βαθιάς ύφεσης. Το να αφήνουμε έναν μεγάλο αριθμό λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών, ουσιαστικά γνωρίζουμε εκ των προτέρων ότι κάποια για να μπορούν να σταθούν στα πόδια τους, για να είναι εν ζωή, θα πρέπει να βρίσκουν τα έσοδά τους με διάφορους άλλους, πλάγιους τρόπους, που δεν συνάδουν με την εξυπηρέτηση και την υπηρέτηση της πληροφόρησης. Άρα νομίζω ότι σωστά μπαίνει ένας περιορισμός.
– Ναι, αλλά θα μείνει ένας κόσμος στο δρόμο. Κάποιος από αυτούς τους καναλάρχες είπε πρόσφατα ότι αν δεν πάρει άδεια το κανάλι του, θα αναγκαστεί να λάβει δάνειο για τις αποζημιώσεις.
Μιλήσατε για δάνεια, και εδώ τώρα θυμίσατε μια αμαρτωλή ιστορία, διότι τα κανάλια για δεκαετίες τώρα παίρνανε δάνεια χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Είναι αυτά τα δάνεια που βουλιάξανε τις τράπεζες και κλήθηκε ο ελληνικός λαός να πληρώσει για την ανακεφαλαιοποίησή τους. Τέρμα, λοιπόν, σε αυτού του είδους την φαυλότητα, την ανομία και τη διαφθορά.
– Κύριε υπουργέ, και μια ερώτηση για την Digea. Βλέπετε ότι υπάρχει κάτι ύποπτο σε σχέση με το πώς στήθηκε;
Χρήζει έρευνας… Γνωρίζετε ότι έχουν ακουστεί πολλά. Και μόνο το γεγονός ότι οι πάροχοι περιεχομένου είναι και πάροχοι δικτύου, δημιουργεί μια ασυμβατότητα με βάση πια το ίδιο το ευρωπαϊκό δίκαιο, το νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει. Νομίζω,λοιπόν, ότι θα πρέπει να εξεταστεί ο διαγωνισμός αυτός, οι όροι που έγινε, το γεγονός ότι υπήρξε μόνο ένας υποψήφιος για τον διαγωνισμό αυτό. Όλα αυτά χρήζουν μεγάλης έρευνας. Πολύ, δε, περισσότερο που μιλάμε για τα ΜΜΕ στην Ελλάδα, που ούτως ή άλλως η ιστορία τους και η διαδρομή τους μόνο, ας το πούμε, καθαρή δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί.
– Τον Οκτώβριο έχει προσδιοριστεί να γίνει το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ. Τι περιμένετε από αυτό το συνέδριο;
Θα είναι το πρώτο συνέδριο που θα συμβεί στην περίοδο της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Άρα, έχει ένα τεράστιο πολιτικό ενδιαφέρον. Μας ενδιαφέρει, λοιπόν, αυτήν την πάνω από ενάμιση χρόνο εμπειρία άσκησης της κυβερνητικής εξουσίας να την αναλύσουμε, να βγάλουμε συμπεράσματα, να επικαιροποιήσουμε το πρόγραμμά μας. Το κόμμα είναι εκείνο το μέσο, μέσα από το οποίο γειώνεται η ίδια η κυβέρνηση. Ουσιαστικά θα έλεγε κανείς ότι το πρόγραμμα του κόμματος είναι η πυξίδα για την κυβερνητική πολιτική. Με βάση, βέβαια, τη διακριτότητα των ρόλων – άλλο το κόμμα, άλλο η κυβέρνηση. Έχει πάρα πολύ μεγάλη πολιτική σημασία αυτό το συνέδριο.
– Κύριε υπουργέ, να πάμε και στα δικά σας λίγο. Πώς πάει η ρύθμιση για τη ΔΕΗ;
Νομίζω είναι μια από τις πιο πετυχημένες κινήσεις που έχει κάνει η ΔΕΗ τα τελευταία χρόνια.
– Έχουν συμμορφωθεί και οι μεγάλοι καταναλωτές;
Θεωρώ ότι η δυνατότητα των 36 δόσεων, χωρίς προκαταβολή, για να ρυθμιστούν προηγούμενες οφειλές ήταν κάτι το οποίο αγκαλιάστηκε από τον κόσμο και αποδίδει. Υπάρχουν, βέβαια, εκείνες οι περιπτώσεις ανθρώπων, οι οποίοι δεν έχουν προσέλθει από μόνοι τους και έχει προβεί σε αποκοπή του ρεύματος η ΔΕΗ, οπότε πια χάνουνε τη δυνατότητα να ενταχθούν στις 36 δόσεις. Εδώ βέβαια όμως, νομίζω ότι και η εταιρία θα πρέπει να είναι αρκετά προσεκτικά στις κινήσεις της, έτσι ώστε να μην ακυρώσει αυτήν την πολύ σωστή ρύθμιση που έγινε μέσα από τις 36 δόσεις. Δηλαδή, δεν μπορεί από την μια να έχεις μια πολιτική που πραγματικά να ανακουφίζει, να διευκολύνει τη ρευστότητα της ίδιας της εταιρίας από τη στιγμή που αρχίζει και εισπράττει ανεξόφλητες οφειλές, και από την άλλη να πέσεις σε ένα μέτρο, το οποίο θα ακυρώνει τελικά τη λογική αυτή.
– Τελικά με το 17% της ΔΕΗ τι θα γίνει. Θα ιδιωτικοποιηθεί; Πρόσφατα ήσαστε πολύ αρνητικός.
Εδώ έγινε μια προσπάθεια παραχάραξης της πραγματικότητας, πάλι από πολιτικές δυνάμεις και από μερίδα των ΜΜΕ. Αναφερόμενοι σε έναν κατάλογο περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου προς ιδιωτικοποίηση που είχε συνταχθεί από τις κυβερνήσεις του κ. Σαμαρά, θεωρήθηκε ότι πρόκειται και για πολιτική επιλογή ιδιωτικοποίησης του 17% της ΔΕΗ. Γνωρίζετε ότι με πρόσφατο νόμο στη Βουλή ακυρώσαμε το σχέδιο νόμου, το ψηφισμένο σχέδιο νόμου για την ιδιωτικοποίηση κατά 66% του ΑΔΜΗΕ και τη δημιουργία της μικρής ΔΕΗ και την πώλησή της αμέσως μετά. Δεν είναι, λοιπόν, μέσα στο σχέδιο της κυβέρνησης η ιδιωτικοποίηση του 17%.
– Άρα ο κ. Πιτσιόρλας γιατί επιμένει;
Ο κ. Πιτσιόρλας δεν είναι αρμόδιος -και το έχω πει πάρα πολλές φορές- να ασκεί πολιτική. Πρέπει να εφαρμόζει εντολές. Θεωρώ ότι αυτό το θέμα έχει εξαντληθεί.
– Είπατε πρόσφατα ότι πάει καλά η υπόθεση με τον αγωγό TAP. Όμως, υπάρχει ένα πρόβλημα με τον ΔΕΣΦΑ…
Είναι δυο διαφορετικά ζητήματα. Μην τα μπερδεύετε.
Ο αγωγός TAP είναι ένα πολύ μεγάλο έργο που -μαζί και με άλλα έργα τα οποία συνδυάζονται με την κατασκευή του, όπως λ.χ. ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός, ο πλωτός σταθμός Αλεξανδρούπολης- δίνει τη δυνατότητα να μετατραπεί η χώρα μας σε ένα περιφερειακό ενεργειακό κόμβο. Και νομίζω ότι τα πάμε πάρα πολύ καλά σε αυτή την κατεύθυνση, και ήδη το έργο αυτό υλοποιείται με ταχύτατους ρυθμούς.
Από κει και πέρα, μέσα από τις δρομολογημένες από τις προηγούμενες κυβερνήσεις ιδιωτικοποιήσεις και αυτές που είχαμε δεσμευτεί και εμείς, όπως αυτή του ΔΕΣΦΑ, δηλαδή του διαχειριστή του εθνικού αγωγού του φυσικού αερίου, εμείς χωρίς να παρεμβαίνουμε στους χώρους του διαγωνισμού αυτού, με βάση τις δυνατότητες που μας δίνει το ισχύον νομικό πλαίσιο αποτρέψαμε με νομοθετική ρύθμιση τις υπέρογκες αυξήσεις στα τέλη δικτύου φυσικού αερίου, που θα δημιουργούσαν προβλήματα στα νοικοκυριά και κυρίως στην εγχώρια παραγωγή. Θα υπονομεύανε δηλαδή την εναπομείνασα βιομηχανική παραγωγή στην Ελλάδα. Αν αυτό δεν αρέσει στους υποψήφιους επενδυτές, νομίζω ότι αρέσει στους Έλληνες καταναλωτές, στα νοικοκυριά και στις ελληνικές επιχειρήσεις.
– Τέλος, σε ότι αφορά στο προσφυγικό. Φοβάστε ότι θα έχουμε νέα έκρηξη σε λίγο καιρό με βάση τις εξελίξεις στην Τουρκία;
Τα μέχρι τώρα σημάδια δεν οδηγούν σε ένα τέτοιο συμπέρασμα, ό,τι θα έχουμε μια νέα έκρηξη. Βεβαίως, εμείς είμαστε στην πρώτη γραμμή του προβλήματος μιας και αποτελούμε τα εξωτερικά ευρωπαϊκά σύνορα, αλλά είναι ένα θέμα για το οποίο η Ευρώπη οφείλει να έχει μια κοινή στάση συνολικά. Αλλιώς αντιλαμβάνεστε ότι τα πράγματα υπερβαίνουν τις προσπάθειες και τις δυνατότητες μιας μόνο χώρας να το αντιμετωπίσει.