Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

Ξεκάθαρο μήνυμα από το ΣτΕ για τις τηλεοπτικές άδειες

Ξεκάθαρο μήνυμα από το ΣτΕ για τις τηλεοπτικές άδειες
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, Συμβούλιο της Επικρατείας, Τηλεόραση,

Υπό το βάρος της εφαρμογής των αποφάσεων του ΣτΕ καλείται να υλοποιήσει τη νομοθεσία για τη χορήγηση των αδειών η κυβέρνηση. Το συμβούλιο , σύμφωνα με τις typologies.gr, έχει «αποχαρακτηρίσει» ως μή νόμιμη τη λειτουργία των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών, έχει προσδιορίσει ως επιβεβλημένη την καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος και έχει κρίνει ως παράνομη την εκπομπή των εκπομπών, από σταθμούς που δεν έχουν δικαίωμα να εκπέμπουν.

Το μήνυμα που στέλνει το ΣτΕ στην κυβέρνηση είναι να προχωρήσει άμεσα στην εφαρμογή των νόμων για να επανέλθει η Συνταγματική ισότητα. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, δεν έχει προχωρήσει στην ανανέωση του αντισυνταγματικού καθεστώτος λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών, δια της μετάθεσης της προκήρυξης κατά ένα έτος. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως οι σταθμοί λειτουργούν απολύτως παράνομα, χωρίς να είναι γνωστό αν θα υπάρξει μεταβατικό καθεστώς στην εκπομπή προγράμματος μέχρι την ολοκλήρωση της επικείμενης αδειοδότησης μέσω του ΕΣΡ.

H Ολομέλεια του Συμβουλίου με την 3578/2010 απόφασή της, έχει κρίνει ως αντισυνταγματικό το καθεστώς της παράτασης προκήρυξης των τηλεοπτικών αδειών .

Όπως αποφάσισε η “επ΄ αόριστον ανοχή της λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών, οι οποίοι ιδρύθηκαν και λειτούργησαν παρανόμως, αντίκειται προς το Σύνταγμα” ,καθώς “αντιβαίνει προς την θεμελιώδη συνταγματική αρχή του Κράτους Δικαίου, από την οποία απορρέει η υποχρέωση του Κράτους να εγγυάται υπέρ των πολιτών των πιστή εφαρμογή του νόμου και να προασπίζει τα δημόσια αγαθά.” Τέτοιο “δημόσιο δε αγαθό αποτελούν οι αριθμητικά περιορισμένες ραδιοσυχνότητες για την πραγματοποίηση τηλεοπτικών εκπομπών αναλογικού σήματος” .

Η ίδια ρύθμιση “αντιβαίνει προς την συνταγματική αρχή της ισότητας” καθώς “θέτει τα πρόσωπα εκείνα, τα οποία, ενώ είχαν την πραγματική δυνατότητα και την βούληση να ιδρύσουν τηλεοπτικό σταθμό, δεν το έπραξαν όμως αυθαιρέτως και δεν παρέβησαν τον νόμο, σε εξόχως μειονεκτική μοίρα σε σχέση με τα πρόσωπα, τα οποία, με την αυθαίρετη κατάληψη ραδιοσυχνότητας, ίδρυσαν παρανόμως, χωρίς δηλαδή άδεια, τηλεοπτικό σταθμό” . Ανάλογη απόφαση υπάρχει της Ολομέλειας και για το καθεστώς παρατάσεων των ραδιοφωνικών σταθμών (3315/2014)

Εφόσον η λειτουργία των σταθμών αντίκειται στο Σύνταγμα, δεν μπορούν να μεταδίδουν πρόγραμμα. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει το Δ’ Τμήμα του ΣΤΕ απορρίπτοντας την αίτηση της Θεσσαλικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης και της Torna Media για την απόφαση του ΕΣΡ να διακόψει οριστικά τη μετάδοση του παιχνιδιού «Call 4 cash» από τον τηλεοπτικό σταθμό ΤΡΤ.

Πρόσφατα το Δ’ Τμήμα του ΣτΕ (2861/2015) έκρινε πως ο σταθμός της τηλεοπτικής εταιρείας «δεν μπορούσε καν να λειτουργεί κατά το χρόνο της προσβαλλόμενης πράξης (σ.σ. 2012) με αποτέλεσμα η εν λόγω αιτούσα να στερείται, προδήλως, έννομου συμφέροντος να προσβάλει την ως άνω οριστική διακοπή μετάδοσης του εν λόγω παιχνιδιού» .Και αυτό διότι «ακόμη κι αν η προσβαλλόμενη πράξη εκτοπισθεί από την έννομη τάξη, η συνέχιση της λειτουργίας του τηλεοπτικού σταθμού της αιτούσα δεν είναι, πάντως, συνταγματικώς επιτρεπτή και ως εκ τούτου, ο σταθμός δεν δικαιούται σε κάθε περίπτωση να εκπέμπει πρόγραμμα».

Η αντισυνταγματική λειτουργία των τηλεοπτικών σταθμών δεν σημαίνει πως δεν οφείλουν να καταβάλουν οικονομικό αντάλλαγμα για τη χρήση των συχνοτήτων. Το Β’ Τμήμα του ΣτΕ (2597/2015) με μια πολυσέλιδη απόφαση του, έκρινε επιβεβλημένη την καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος, καθώς το φάσμα των ραδιοσυχνοτήτων συνιστά “σπάνιο πόρο η διαχείριση του οποίου συνιστά κυριαρχικό δικαίωμα του κράτους”. Αποτελεί “δημόσιο αγαθό εφόσον η χορήγηση άδειας χρήσεως του δίνει στον κάτοχο αυτής τη δυνατότητα να αποκομίσει σημαντικά οικονομικά οφέλη και του παρέχει πλεονεκτήματα έναντι άλλων επιχειρηματιών που θα ήθελαν , επίσης να εκμεταλλεύονται τον πόρο αυτό”, έτσι ώστε να δικαιολογείται η επιβολή του τέλους (2% επί των ακαθάριστων εσόδων).

Σχετικά άρθρα