Διάχυτη είναι η αγωνία για το πώς μοιάζουν οι ανθρώπινες παραστάσεις που εντοπίστηκαν στον Τύμβο Καστά στην Αμφίπολη.
Ο υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τασούλας, που ανακοίνωσε την ανακάλυψή τους, ήταν λιγομίλητος. Ωστόσο, πρόκειται για ένα εύρημα σημαντικό, που ίσως θα μπορούσε μέχρι και να αποκαλύψει την ταυτότητα του νεκρού.
Οι παραστάσεις αυτές εντοπίστηκαν τον Σεπτέμβριο, τότε που είχε σημάνει για λίγη ώρα συναγερμός στα μέσα ενημέρωσης πως βρέθηκαν επιγραφές. Ήταν αυτά τα κομμάτια μαρμάρου με τις αχνές φιγούρες που κανείς τότε δεν ήξερε τι ακριβώς είναι και ποιο μυστικό θα μπορούσαν να μαρτυρούν.
Σύμφωνα με το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της Μαίρης Αδαμοπούλου στα «Νέα», πρόκειται για αχνές ζωγραφικές φιγούρες που με τη βοήθεια της τεχνολογίας θα κατορθώσουμε να δούμε πιο ξεκάθαρα. Εντοπίστηκαν πάνω σε πέντε θραύσματα μαρμάρου που βρίσκονταν στο χώμα που κάλυπτε ακόμα τότε το ψηφιδωτό με την αρπαγή της Περσεφόνης.
Οι ανθρώπινες μορφές φέρουν έντονο κόκκινο και κίτρινο χρώμα και μεταφέρθηκαν αμέσως στο μουσείο της Αμφίπολης για να προφυλαχθούν, αφού οποιαδήποτε έκθεση σε υπερβολικό φως θα μπορούσε να σβήσει αυτά τα αχνά σημάδια που θα δώσουν νέες πληροφορίες για το μνημείο.
Η μελέτη τους μέχρι σήμερα έχει οδηγήσει στο συμπέρασμα πως ήταν τοποθετημένες πάνω από τους μαρμάρινους ορθοστάτες -αποτελούσαν ένα είδος ζωφόρου.
Μένει να δούμε το φύλο των φιγουρών μέσα σε αυτό το υπέροχο ταφικό μνημείο που κυριαρχούσαν οι γυναικείες μορφές.
Εδώ, απαντήσεις θα δώσει η ακτινογραφία με λέιζερ και η θερμοκάμερα. Πρόκειται για τεχνολογία που στο παρελθόν χρησιμοποιήθηκε και στην Ακρόπολη.
Το ερώτημα είναι αν αυτές οι φιγούρες θα μας δώσουν και στοιχεία για την ταυτότητα του νεκρού. Μιλώντας στα «Νέα», η καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Γεωργία Κοκκορού-Αλευρά δήλωσε:
«Είναι πολύ δύσκολο κάτι τέτοιο… Συνήθως τα θέματα που συναντάμε στους μακεδονικούς τάφους είναι είτε μυθολογικά είτε σκηνές συμποσίου είτε σκηνές κυνηγιού, που θεωρείται ότι ανάμεσά τους απεικονίζεται και ο νεκρός ως μέλος της μακεδονικής ελίτ». Προσθέτει πως απομένει να δούμε αν αυτό ισχύει και για την περίπτωση των συγκεκριμένων παραστάσεων.