Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

EURACTIV: Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές και γιατί σταμάτησαν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο

EURACTIV: Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές και γιατί σταμάτησαν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Ενέργεια, Εφοπλιστές, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (ΗΠΑ), Ναυτιλία, Πετρέλαιο, Ρωσία,

Τρεις μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες σταμάτησαν τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου τις τελευταίες εβδομάδες, προκειμένου να αποφύγουν τις αμερικανικές κυρώσεις που επιβάλλονται τώρα σε ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες οι οποίες μεταφέρουν ακόμα ρωσικό πετρέλαιο, δήλωσαν τέσσερις έμποροι στο Reuters.

Η εξέλιξη αυτή θα προκαλέσει πλήγμα στη Ρωσία, καθώς περιορίζει τον αριθμό των ναυτιλιακών εταιρειών που είναι έτοιμες να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε πελάτες στην Ασία, την Τουρκία, τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και τη Νότια Αμερική.

Ωστόσο, οι έμποροι δήλωσαν ότι η Μόσχα εξακολουθεί να έχει αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες στη διάθεσή της τουλάχιστον προς το παρόν.

Οι ελληνικές ναυτηλιακές εταιρίες Minerva Marine, Thenamaris και TMS Tankers σταμάτησαν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο τις τελευταίες εβδομάδες, δήλωσαν οι τέσσερις έμποροι.

Η Thenamaris δήλωσε ότι δεν σχολιάζει εμπορικά θέματα, ενώ η Minerva Marine και η TMS Tankers δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.

Και οι τρεις εταιρείες ήταν ενεργοί φορτωτές ρωσικού πετρελαίου και καυσίμων μέχρι τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο.

Τότε αρχισαν να μειώνουν τη συμμετοχή τους στο εμπόριο ρωσικού πετρελαίου, σύμφωνα με τους εμπόρους και τα στοιχεία από ναυτιλιακούς πράκτορες που είδε το Reuters.

Και οι τρεις εταιρείες απέρριψαν αιτήματα για πλοία φόρτωσης ρωσικού αργού από τον Νοέμβριο και μετά, δήλωσαν οι έμποροι, οι οποίοι στο παρελθόν συνεργάζονταν με τις τρεις εταιρείες.

Η έξοδος των ελληνικών ναυτηλιακών εταιριών από το εμπόριο ακολούθησε τις αυστηρότερες κυρώσεις που επέβαλαν οι ΗΠΑ στις ρωσικές μεταφορές πετρελαίου.

Τον Οκτώβριο, η Ουάσινγκτον επέβαλε τις πρώτες κυρώσεις σε ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων στην Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα που μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο πάνω από το ανώτατο όριο τιμών της G7, δηλαδή 60 δολάρια το βαρέλι.

Την περασμένη εβδομάδα, επέβαλε κυρώσεις σε τρία ακόμη πλοία.

Οι χώρες της G7 εισήγαγαν ανώτατο όριο τιμών για το ρωσικό πετρέλαιο στα τέλη του 2022, αλλά δεν το είχαν επιβάλει προηγουμένως.

Το ανώτατο όριο τιμών επιτρέπει στις δυτικές επιχειρήσεις να παρέχουν υπηρεσίες μεταφοράς και ασφάλισης για το ρωσικό αργό, εφόσον το πετρέλαιο πωλείται κάτω από τα 60 δολάρια ανά βαρέλι.

Το ανώτατο όριο έχει σχεδιαστεί για να περιορίσει τα ρωσικά έσοδα από τις εξαγωγές.

Ο κύριος εξαγωγικός βαθμός της Ρωσίας, Urals, διαπραγματεύεται πάνω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων ανά βαρέλι από τα μέσα Ιουλίου, εν μέσω περικοπών παραγωγής από την ομάδα πετρελαιοπαραγωγών χωρών του ΟΠΕΚ+, γεγονός που οδήγησε πολλούς παρατηρητές της αγοράς να πουν ότι το ανώτατο όριο τιμών δεν λειτουργεί.

Η ποιότητα αργού πετρελαίου Pacific ESPO Blend της Ρωσίας διαπραγματεύεται επίσης πάνω από το ανώτατο όριο, σύμφωνα με τα στοιχεία του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών.

Οι τρεις ελληνικές εταιρείες μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο για δεκαετίες και συνέχισαν να το κάνουν όταν οι περισσότερες άλλες δυτικές εταιρείες σταμάτησαν να εκτελούν τα δρομολόγια για να αποφύγουν κυρώσεις κυρώσεων και επιβολή του ανώτατου ορίου τιμών.

Οι διαδρομές ήταν επικερδείς. Το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου έχει αποφέρει έσοδα ρεκόρ κατά το περασμένο έτος στους ναυλωτές που πήραν το ρίσκο και παρέμειναν στην επιχείρηση.

Οι τιμές των ναύλων για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου εκτοξεύτηκαν στα 15 εκατομμύρια δολάρια ανά ταξίδι δεξαμενόπλοιου από τα λιμάνια της Βαλτικής προς την Ινδία τον περασμένο χειμώνα, καθώς οι ναυλωτές χρέωναν υψηλές τιμές λόγω του υψηλού κινδύνου.

Αυτό ήταν αρκετές φορές πιο ακριβό από τις μεταφορές μη εγκεκριμένου αργού πετρελαίου.

Οι τρεις ελληνικές εταιρείες διαχειρίζονται περισσότερα από 100 πετρελαιοφόρα, ικανά να διακινήσουν σχεδόν το σύνολο των εξαγωγών πετρελαίου από τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Ρωσίας Primorsk, Ust-Luga και Novorossiisk, ύψους περίπου 10 εκατομμυρίων τόνων το μήνα ή 2,4 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα.

Διαχειρίζονται επίσης έναν στόλο μικρότερων δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν καύσιμα.

«Ο σκοτεινός στόλος μπορεί να μην είναι αρκετός για να μεταφέρει όλο το ρωσικό πετρέλαιο», δήλωσε ένας από τους εμπόρους που ασχολούνται με τη ρωσική πετρελαϊκή ναυτιλία, αναφερόμενος στην εμφάνιση του λεγόμενου «σκοτεινού στόλου» των ναυλωτών που διακινούν πετρέλαιο από τη Ρωσία και το Ιράν, τους έχουν επιβληθεί κυρώσεις και δεν καλύπτονται από τις δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες.

Ανέφερε ως κύριο λόγο το γεγονός ότι το ρωσικό πετρέλαιο ταξιδεύει πλέον 8-10 εβδομάδες για να φτάσει στους πελάτες στην Ασία, σε αντίθεση με τις δύο εβδομάδες πριν από τις κυρώσεις, όταν το πετρέλαιο πωλούνταν στην Ευρώπη.

Αυτό σημαίνει ότι απαιτούνται περισσότερα δεξαμενόπλοια για το εμπόριο.

Ωστόσο, προς το παρόν η Ρωσία φαίνεται να τα καταφέρνει, καθώς άλλες ναυτιλιακές εταιρείες παρενέβησαν, δήλωσαν οι έμποροι.

Η Ρωσία βασίζεται τώρα στη ναυτιλιακή της εταιρεία Sovcomflot και σε πολλές ελάχιστα γνωστές ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, τις Σεϋχέλλες, τη Γκάνα και άλλες τοποθεσίες, σύμφωνα με εμπόρους και ναυτιλιακά στοιχεία.

Τα πλοία φέρουν σημαίες διαφορετικών κρατών από τη Λιβερία έως τα Νησιά Κουκ.

ΠΗΓΗ: EURACTIV

Σχετικά άρθρα