Ανατριχίλα προκαλεί ο δραματικός τελευταίος διάλογος που είχε ο αδικοχαμένος πιλότος Γιώργος Μπαλταδώρος με τον χειριστή του δεύτερου αεροσκάφους τύπου Mirage 2000-5, που είχε σηκωθεί για την αναγνώριση και αναχαίτιση των τουρκικών F-16 στο Βόρειο Αιγαίο, λίγο πριν χαθεί το στίγμα του έμπειρου πιλότου και συντριβεί το αεροσκάφος του, εννέα ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου.
Η αναχαίτιση, όπως έγραψε νωρίτερα το protothema, δεν έγινε ποτέ. Ο 34χρονος σμηναγός και άλλος ένας ιπτάμενος της Πολεμικής Αεροπορίας, που ήταν σε κατάσταση επιφυλακής, έτρεξαν στα μονοθέσια Mirage 2000-5 και απογειώθηκαν με κατεύθυνση την περιοχή ανάμεσα στη Χίο και τη Λέσβο όπου τα ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας είχαν εντοπίσει ένα ζεύγος τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών.
Φτάνοντας στην περιοχή, όπου βρίσκονταν οι εισβολείς, διαπίστωσαν ότι τα τουρκικά μαχητικά είχαν επιστρέψει στο FIR της Κωνσταντινούπολης.
Αφού διασταύρωσαν τις πληροφορίες με το Εθνικό Κέντρο Αεροπορικών Επιχειρήσεων, έλαβαν εντολή να επιστρέψουν στη Σκύρο.
Αερομαχία με τα τουρκικά μαχητικά δεν υπήρξε. Δεν έγινε καν η διαδικασία της αναγνώρισης και της εικονικής αναχαίτισης των τουρκικών F-16, αφού οι πιλότοι τους απέφυγαν να διασταυρωθούν με τα ελληνικά αεροσκάφη επιφυλακής.
Επιστρέφοντας στη Σκύρο, τα δύο μονοθέσια Mirage της 331 Μοίρας Παντός Καιρού πετούσαν σε χαμηλό ύψος, περίπου 3.000 πόδια, κινούμενα σχεδόν σε ευθεία γραμμή από τη Λέσβο προς το αεροδρόμιο διασποράς.
Προσεγγίζοντας τη βάση τους, τα δύο Mirage 2000-5 άρχισαν να κατεβαίνουν για να μπουν στην τελική διαδικασία της προσγείωσης.
Φαινομενικά οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές: επικρατούσαν ασθενείς, βόρειοι-βορειοανατολικοί άνεμοι 2 μποφόρ και η θερμοκρασία εδάφους ήταν 16 βαθμοί Κελσίου.
Ωστόσο, στην περιοχή επικρατούσε χαμηλή νέφωση. Από την ανασύνθεση των τελευταίων λεπτών πριν τη συντριβή του Mirage που πιλοτάριζε ο σμηναγός Μπαλταδώρος, προκύπτει ότι την ώρα που τα δύο μαχητικά κατέβαιναν, αντιμετώπισαν σύννεφα μαζί με υγρασία και θολούρα, μία μικτή κατάσταση που περιόριζε πολύ την ορατότητα.
Τότε ο σμηναγός Μπαλταδώρος, ως αρχηγός του σχηματισμού, έδωσε εντολή να κατεβούν χαμηλά, κάτω από τα σύννεφα.
Κατεβαίνοντας, είχαν να αντιμετωπίσουν την πυκνή χαμηλή νέφωση, που σε πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν έχει προκαλέσει στους πιλότους παραισθήσεις ή και απώλεια προσανατολισμού.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι, κάποια στιγμή στη διαδικασία της καθόδου, το δεύτερο Mirage του σχηματισμού έχασε την επαφή με το μαχητικό του σμηναγού Μπαλταδώρου.
Εκείνη τη στιγμή ο δεύτερος πιλότος, λειτουργώντας όπως προβλέπουν οι κανονισμοί σε περίπτωση απώλειας επικοινωνίας με το άλλο μαχητικό του ζεύγους, τράβηξε το πηδάλιο για να ανέβει ψηλά ελπίζοντας ότι θα ανακτήσει οπτική επαφή και επικοινωνία με το Mirage του 34χρονου πιλότου που χάθηκε.
Κάποιες πηγές αναφέρουν πως τη στιγμή που ο δεύτερος πιλότος του ανασχηματισμού τράβηξε το πηδάλιο για να ανέβει ψηλά, βρισκόταν σε ύψος 500 ποδών.
Η απαγκίστρωση του δεύτερου Mirage, δηλαδή η έναρξη εκ νέου της ανοδικής πορείας, έγινε όταν το δεύτερο μαχητικό βρισκόταν σε ύψος μόλις 200 πόδια -περίπου 70 μέτρα- από την επιφάνεια της θάλασσας. Και αυτό διότι ένα μαχητικό που βρίσκεται σε διαδικασία ταχείας καθόδου, δεν ανακτά ύψος αμέσως μόλις ο χειριστής τραβήξει για να ανέβει.
Εκείνη την ώρα, 12.15 μεσημέρι Πέμπτης, 12 Απριλίου, εκτιμάται ότι το μαχητικό του σμηναγού Μπαλταδώρου είχε προσκρούσει στην επιφάνεια της θάλασσας.
Ο άτυχος 34χρονος δεν πρόλαβε να αναφέρει το παραμικρό σχετικά με την κατάσταση του αεροσκάφους ή την πορεία πτήσης του Mirage στον πύργο ελέγχου της Σκύρου.
Τα τελευταία λόγια
Τα τελευταία λόγια του σμηναγού αποκάλυψε, σοκαρισμένος απ’ όσα είδε, ο πιλότος του δεύτερου Mirage 2000-5.
Τα μετέφεραν άνθρωποι που τον είδαν και τον άκουσαν όταν επέστρεψε στη βάση.
Όταν ο πιλότος του δεύτερου Mirage επέστρεψε στην 135 Σμηναρχία Μάχης, ήταν ακόμα ταραγμένος.
Όπως μετέδωσε ο απεσταλμένος του «Ε» στη Σκύρο, ο πιλότος εξετάστηκε αμέσως από τον γιατρό της βάσης.
Οι συνάδελφοί του, σοκαρισμένοι κι εκείνοι με τα όσα είχαν συμβεί, τον ρώτησαν τι έγινε.
Τότε τους αποκάλυψε τον διάλογο που είχε με τον αρχηγό της αποστολής, τον άτυχο Γιώργο Μπαλταδώρο.
«Νο 1 εδώ, ακολούθα με να βγούμε από την ομίχλη» του είπε ο 34χρονος σμηναγός. Και εκείνος του απάντησε:
«Βλέπω από το όργανο ότι είμαστε κοντά στη θάλασσα. Εγώ ανεβαίνω». Ήταν η τελευταία τους συνομιλία.
»Μετά, έχασε την επαφή με το Mirage του άτυχου σμηναγού. Η απόφασή του να κάνει ανάβαση, ήταν εκείνη που, την τελευταία στιγμή, του έσωσε τη ζωή.
Όταν ο δεύτερος πιλότος ειδοποίησε την βάση πως είχε χάσει το στίγμα του Γιώργου Μπαλταδώρου, όλοι «πάγωσαν», καθώς γνώριζαν το πόσο έμπειρος και εξαιρετικός χειριστής ήταν και δεν πίστευαν ότι μπορεί να είχε συμβεί το μοιραίο.
Η πρώτη αίσθηση ήταν πως όλα είχαν συμβεί ως αποτέλεσμα εμπλοκής με τα τουρκικά F-16.
Δεν ήξεραν, τότε, ότι, όταν τα δυο ελληνικά Mirage 2000-5 έφτασαν στο Βόρειο Αιγαίο, για να αναχαιτίσουν τα τουρκικά μαχητικά, εκείνα είχαν ήδη αποχωρήσει από το ελληνικό FIR και η αναχαίτιση δεν έγινε ποτέ…
Περίπου στις 12.30-12.45 ειδοποιήθηκαν τα στελέχη της βάσης να στείλουν πλωτό για να ερευνήσει το σημείο και να συμμετάσχει στις έρευνες για τον εντοπισμό και τη διάσωση του Έλληνα πιλότου. Έτσι κι έγινε.
Αλλά το πλωτό με τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας έφτασε στο σημείο της συντριβής, την ώρα που το Super Puma είχε ήδη εντοπίσει τα συντρίμμια και τη σορό του Γιώργου Μπαλταδώρου.