Έντονη είναι η χιονόπτωση στη Θεσσαλονίκη, ακόμη και στο κέντρο της πόλης, από το πρωί της Τρίτης, με το οδόστρωμα ακόμη και κεντρικών οδών, όπως η παραθαλάσσια Λεωφόρος Νίκης, να έχει καλυφθεί από χιόνι, με αποτέλεσμα τα οχήματα να κινούνται με σχεδόν μηδενικές ταχύτητες. Με πολύ χαμηλές ταχύτητες κινούνται τα οχήματα και στην περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης, ενώ η κυκλοφορία έχει διακοπεί στην οδό Κατσιμίδη και στην επαρχιακή οδό Χορτιάτη-Αγίου Βασιλείου.
Πρόβλημα παρουσιάζεται στην ανατολική είσοδο της Θεσσαλονίκης, όπου τα ΙΧ αυτοκίνητα που κατευθύνονταν προς το κέντρο της πόλης από τις ανατολικές περιοχές της Θεσσαλονίκης και τη Χαλκιδική ήταν το μεσημέρι “μπλοκαρισμένα” στο ύψος των “Πράσινων Φαναριών” επί περίπου μιάμιση ώρα. Στην Εγνατία Οδό, από το ύψος των διοδίων του Προφήτη μέχρι και το Δερβένι, τα οχήματα κινούνται με χαμηλές ταχύτητες, καθώς η αριστερή λωρίδα δεν χρησιμοποιείται και λειτουργούν κανονικά μόνο η μεσαία και η δεξιά.
Προβλήματα υπάρχουν και στο αεροδρόμιο “Μακεδονία” της Θεσσαλονίκης, όπου λόγω της χαμηλής ορατότητας και των ανέμων, κάποιες πτήσεις εκτρέπονται προς άλλους αερολιμένες. Καθυστερήσεις παρουσιάζονται στα δρομολόγια του ΟΑΣΘ, εξαιτίας του αποδυναμωμένου στόλου του, καθώς δεκάδες λεωφορεία παραμένουν κατ’ ανάγκη στα αμαξοστάσια, λόγω των προβλημάτων που προκαλεί ο παγετός στο σύστημα χειρισμού των θυρών τους.
Κλειστά από το πρωί είναι το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (ΠΑΜΑΚ) στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας (ΔΙΠΑΕ) στην περιοχή της Θέρμης, ενώ και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο (ΑΠΘ) τα μαθήματα διακόπηκαν μετά τη μία το μεσημέρι λόγω της χιονόπτωσης και του παγετού. Κλειστά παραμένουν και τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ κάποιοι Θεσσαλονικείς, κυρίως στ’ ανατολικά του πολεοδομικού συγκροτήματος, συλλέγουν αλάτι από τους δρόμους, προκειμένου να το χρησιμοποιήσουν για τον αποχιονισμό των εξωτερικών χώρων των κατοικιών τους.
Αναλυτικότερα, καθυστερήσεις παρατηρούνται στα δρομολόγια των λεωφορείων του ΟΑΣΘ, καθώς περίπου 60 λεωφορεία είναι παροπλισμένα στα αμαξοστάσια. Το πρόβλημα οφείλεται στο γεγονός ότι το ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα χειρισμού θυρών των οχημάτων “παγώνει” σε θερμοκρασίες κάτω από τους -5 βαθμούς Κελσίου, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατό το άνοιγμα και κλείσιμο των πορτών για την επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών. Από το πρόβλημα επηρεάζονται όλες οι γραμμές, εκτός αυτών του κέντρου, ενώ προκειμένου να παραμείνουν σε λειτουργία και τα υπόλοιπα λεωφορεία, γίνονται συχνότερες επισκέψεις στα αμαξοστάσια, ώστε να ανακτούν θερμοκρασία.
Στο αεροδρόμιο “Μακεδονία”, η χαμηλή ορατότητα και οι άνεμοι είχαν προκαλέσει μέχρι τις 12.30 το μεσημέρι την εκτροπή του δρομολογίου τεσσάρων πτήσεων, που επρόκειτο να προσγειωθούν στη Θεσσαλονίκη, αλλά χρειάστηκε να κατευθυνθούν προς την Αθήνα. Πρόκειται για τρεις επιβατικές πτήσεις, από Ντίσελντορφ, Στουτγάρδη και Άμστερνταμ και μία εμπορευματική από Αθήνα. Οι διάδρομοι προσγείωσης και απογείωσης είναι πάντως πλήρως λειτουργικοί, αφού πραγματοποιήθηκε απο-παγοποίησή τους με ειδικά υγρά.
Ο ολικός παγετός των τελευταίων 24ωρων είχε ως αποτέλεσμα να σπάσουν σωλήνες και να υπάρξουν προβλήματα υδροδότησης σε περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, ενώ προβλήματα καταγράφονται και στη θέρμανση νοικοκυριών που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο. Στον νομό Θεσσαλονίκης επιχειρούν αυτή τη στιγμή 30 εκχιονιστικά μηχανήματα-“αλατιέρες”._
Έντονη χιονόπτωση σημειώνεται στην Κεντρική Μακεδονία και ειδικότερα στη Χαλκιδική, την ανατολική πλευρά της Θεσσαλονίκης, την Πέλλα και την Ημαθία. Προς το παρόν έντονα προβλήματα δεν υπάρχουν, ωστόσο στα ορεινά των παραπάνω περιοχών και στους δρόμους που οδηγούν στα χιονοδρομικά κέντρα της περιφέρειας η κίνηση των οχημάτων γίνεται με αντιολισθητικές αλυσίδες.
Ο κ. Στεργιάδης επισήμανε ότι στόχος είναι να παραμείνουν ανοιχτές οι εθνικές οδοί, η περιφερειακή οδός, οι δρόμοι που οδηγούν σε νοσοκομεία και στο αεροδρόμιο, και στη συνέχεια οι επαρχιακές οδοί ενώ τόνισε ότι από το απόγευμα και μετά αναμένεται ύφεση των καιρικών φαινομένων και την Τετάρτη και την Πέμπτη θα σημειωθούν και πάλι αντίστοιχα φαινόμενα αλλά όχι τόσο έντονα. Από τη Δευτέρα εξάλλου ξεκινά καινούριος χιονιάς και δεν ξέρουμε πόσο θα διαρκέσει. “Όλος ο μηχανισμός της πολιτικής προστασίας και οι τεχνικές υπηρεσίες βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία επί 24ωρου βάσεως. Λειτουργούν όλα τα μηχανήματα και θα λειτουργούν όλο το 24ωρο” πρόσθεσε.
Για το αλάτι που χρησιμοποιείται στους δρόμους είπε ότι τις προηγούμενες μέρες αξιοποιήθηκε ποσότητα 5.000 τόνων και τώρα γίνονται οι ενέργειες ώστε να προμηθευτεί η περιφέρεια άμεσα ακόμη 4.000 τόνους. Ο κ. Στεργιάδης ανέφερε ακόμη ότι η περιφέρεια βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης από το περασμένο Σάββατο 7 Ιανουαρίου ενώ απευθυνόμενος στους οδηγούς συνέστησε να κινούνται με χαμηλές ταχύτητες, να έχουν πάντα αλυσίδες μαζί τους και σε περίπτωση που κινηθούν σε ορεινά τμήματα να έχουν φορτισμένα τα κινητά τους και γεμάτο το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου.
Κατά τη συζήτηση που έγινε στην οικονομική επιτροπή ο περιφερειακός σύμβουλος της παράταξης “Περιφέρεια Πρωταθλήτρια”, Θανάσης Μπασδάνης, ανέφερε ότι η περιφέρεια έπρεπε να προχωρήσει πιο γρήγορα με τους διαγωνισμούς και να πάμε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Από την πλευρά του ο Γιώργος Θεοδωρόπουλος από την “Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα” σχολίασε “δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι έχουν γίνει όλα, ο προγραμματισμός και οι προμήθειες, όπως θα έπρεπε ωστόσο αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει δραματική περικοπή δαπανών, υπάρχει απενεργοποίηση των μηχανημάτων που έχει η περιφέρεια γιατί δεν υπάρχουν χειριστές, δεν υπάρχουν καύσιμα και υπάρχει μια πολιτική από την κεντρική διοίκηση που εκχωρεί την πολιτική προστασία σε ιδιώτες”.
Δριμύ ψύχος και πρωτοφανής χιονιάς σε ολόκληρη την ανατολική Μακεδονία
Σε λευκό κλοιό για δεύτερη συνεχόμενη μέρα βρίσκονται οι περισσότερες περιοχές της ανατολικής Μακεδονίας, ενώ από τις επτά το πρωί επικρατεί έντονη χιονόπτωση μέσα στις πόλεις της Καβάλας και της Δράμας. Με αποφάσεις των κατά τόπους δημάρχων και στις δυο Περιφερειακές Ενότητες, όλα τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν κλειστά, ενώ με τις υφιστάμενες καιρικές συνθήκες θεωρείται σχεδόν αδύνατον να λειτουργήσουν αύριο, όπως υπήρχε η αρχική εκτίμηση από τις διευθύνσεις εκπαίδευσης.
Κλειστό είναι το αεροδρόμιο, αλλά και το ΤΕΙ ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ενώ τα δρομολόγια από και προς το νησί της Θάσου εκτελούνται μόνο από το λιμάνι της Κεραμωτής. Λιγοστά είναι επίσης είναι τα δρομολόγια των υπεραστικών ΚΤΕΛ κυρίως προς τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα. Η Εγνατία Οδός παραμένει ανοιχτή και η διέλευση των αυτοκίνητων γίνεται χωρίς προβλήματα.
Ωστόσο, λόγω της ισχυρής χιονόπτωσης, που σε ένταση είναι μεγαλύτερη από τη χθεσινή, απαιτείται η χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων στο σύνολο σχεδόν του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου της Καβάλας και της Δράμας. Οι προσπάθειες που καταβάλλονται από τα συνεργεία των δήμων και της αντιπεριφέρειας είναι να κρατηθούν ανοιχτοί οι κεντρικοί οδικοί άξονες. Στην Καβάλα ο δήμος ρίχνει θαλασσόνερο, προκειμένου να κρατήσει ανοιχτούς τους δρόμους, ενώ στη Δράμα οι υπηρεσίες του Δήμου έριχναν πάνω από 30 τόνους αλάτι για να κρατήσουν ανοιχτούς τους δρόμους στο κέντρο της πόλης και τις γειτονιές.
Σε ποια σημεία χρειάζονται αντιολισθητικές αλυσίδες
Με αλυσίδες κινούνται τα οχήματα σε μεγάλα τμήματα του οδικού δικτύου στην Κεντρική Μακεδονία, λόγω της χιονόπτωσης και του παγετού.
Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε από τις τοπικές αστυνομικές αρχές, στο νομό Ημαθίας, η χρήση αλυσίδων είναι απαραίτητη στην παλιά εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Βέροιας – Κοζάνης (μέσω Καστανιάς), από το 76ο χιλιόμετρο έως το 98ο χιλιόμετρο και στις επαρχιακές οδούς Βέροιας – Σελίου, από το 4ο έως το 26ο χιλιόμετρο, Νάουσας – Σελίου από το 3ο έως το 17Ο χιλιόμετρο, Βέροιας – Δασκίου, από το 2ο έως το 43ο χιλιόμετρο, Βέροιας – Κωστοχωρίου, από το 2ο έως το 19ο χιλιόμετρο, Νάουσας – 3-5 Πηγαδίων, από το 3ο έως το 17ο χιλιόμετρο και Νάουσας – Ροδοχωρίου, από το 3ο χιλιόμετρο μέχρι το 14ο χιλιόμετρο. Στην Εγνατία οδό η κυκλοφορία διεξάγεται κανονικά.
Στο νομό Πέλλας, στο δευτερεύον οδικό δίκτυο από τοπική κοινότητα Κερασιάς έως το χιονοδρομικό κέντρο Βόρρας, σε όλο το επαρχιακό και στο δημοτικό οδικό δίκτυο της δημοτικής ενότητας Βεγορίτιδας του Δήμου Έδεσσας.
Στο νομό Χαλκιδικής, στις εθνικές οδούς Θεσσαλονίκης ? Πολυγύρου, από το 32ο έως το 64ο χιλιόμετρο, Θεσσαλονίκης ? Ιερισσού, από το 32ο έως το 95 χιλιόμετρο (μέσω Αρναίας), στην παλιά εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Ιερισσού (μέσω Ταξιάρχη και Παλαιόκαστρου) και στις επαρχιακές οδούς Νεοχωρίου – Βαρβάρας – Ολυμπιάδας, Αρναίας ? Στανού, Παλαιοχωρίου – Μ. Παναγιάς, Μ. Παναγιάς ? Πλανών, Πολυγύρου – Ιερισσού (μέσω Πλανών), Μεταμόρφωσης ? Μεταγγιτσίου, Νέων Μουδανιών – Σιθωνίας, από τη διασταύρωση Ορμύλιας σε όλο το Κύκλωμα Σιθωνίας, Νέων Μουδανιών – Παλιουρίου, από τον Κόμβο Μουδανίων σε όλο το Κύκλωμα Κασσάνδρας, Βάβδου – Σημάντρων έως το 1ο χιλιόμετρο, στη δημοτική αγροτική οδό Πολυγύρου – Ταξιάρχη (μέσω Τσουκαλά) και σε όλο το οδικό δίκτυο του Αγίου Όρους.
Στο νομό Κιλκίς, στους επαρχιακούς δρόμους Κιλκίς ? Κεντρικού, Κιλκίς ? Ποντοκερασιάς, Κιλκίς ? Ισώματος (από δημοτικό διαμέρισμα Επτάλοφου έως δημοτικό διαμέρισμα Ριζανών), Γρίβας – Καστανερής – Λιβαδίων, Γουμένισσας ? Κάρπης, Γουμένισσας – Πεντάλοφου ? Ομαλού και Αξιούπολης ? Σκρά (διασταύρωση Πηγής).
Στο νομό Σερρών, στις εθνικές οδούς Σερρών – Δράμας, από το 22ο έως το 54ο χιλιόμετρο, Δράμας – Αμφίπολης, από το 25ο χιλιόμετρο έως τον Κόμβο Αμφίπολης, Σερρών – Καβάλας, από το 38ο χιλιόμετρο, Κιλκίς – Γέφυρα Στρυμόνα από το 39ο χιλιόμετρο (διασταύρωση Καστανούσας) έως το 72ο χιλιόμετρο (διασταύρωση Πετριτσίου), Σερρών – Αμφίπολης (από διασταύρωση Μεσοράχης έως Αμφίπολη). Σημειώνεται, ότι στις παραπάνω εθνικές οδούς δεν επιτρέπεται η κίνηση για τα φορτηγά μεικτού βάρους άνω των 3,5 τόνων.
Στο νομό Πιερίας, στην εθνική οδό Κατερίνης – Ελασσόνας, από 23ο χιλιόμετρο (Φωτεινά) έως το 42ο χιλιόμετρο, στην επαρχιακή οδό Βρύας – Ελατοχωρίου από 13ο χιλιόμετρο έως το χιονοδρομικό κέντρο Ελατοχωρίου, από Μοσχοπόταμο προς Ελατοχώρι και στην παλιά εθνική οδό Κατερίνης – Θεσσαλονίκης, από το 66ο χιλιόμετρο έως τον Κολινδρό.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ