Απαντήσεις αλλα και σαφείς αιχμές προς συγκεκριμένα εκδοτικά συγκροτήματα που στοχοποιούν τη νέα Διοίκηση της ΕΥΔΑΠ δίνει η επιχείρηση με σκληρή ανακοίνωσή της αναφορικά με τη διαφημιστική της καμπάνια.
Η ΕΥΔΑΠ στην ανακοίνωσή της αναφέρει ότι «η σημερινή της διοίκηση, σε αντίθεση με το παρελθόν, δε διαφημίζει το νερό ή το μονοπώλιό της, αλλά επιδιώκει να ενημερώσει τους πολίτες για τα δικαιώματά τους που προκύπτουν από τις αποφάσεις της και να αναδείξει το κοινωνικό της πρόσωπο της».
«Κάποιοι, εντός κι εκτός ΕΥΔΑΠ», σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση, «έχουν σφόδρα ενοχληθεί από την απόφαση της νέας Διοίκησης της εταιρίας να βάλει τέλος στις φαύλες πρακτικές του παρελθόντος, όταν με πρόσχημα διαφημιστικές εκστρατείες, συντηρούνταν «κυκλώματα» περιθωριακών εντύπων». Και προσθέτει: «προκαλεί λοιπόν τουλάχιστον θυμηδία το γεγονός ότι ορισμένοι, εντός της ΕΥΔΑΠ, οι οποίοι, ενώ τόσα χρόνια τηρούσαν σιγήν ιχθύος, αίφνης θυμήθηκαν να διαμαρτυρηθούν για υψηλό προϋπολογισμό διαφήμισης, αγνοώντας το πραγματικό ποσό που έχει δαπανηθεί μέχρι σήμερα και το οποίο ανέρχεται σε 400.000 ευρώ κι όχι σε 2,4 εκατ. ευρώ».
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, στους 13 μήνες της σημερινής διοίκησης το κονδύλι για την προβολή της εταιρείας ήταν μειωμένο κατά περίπου 80% της δαπάνης που γινόταν τα προηγούμενα χρόνια, για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα, ενώ η πραγματική δαπάνη συνολικά για το 2016 θα είναι μικρότερη από το 1/4 του προϋπολογισθέντος. Δαπάνη, που όπως αναφέρει, «λαμβάνει χώρα με τρόπο αντικειμενικό, χωρίς υπερβολές, καθώς δαπανώνται σχετικά μικρά ποσά, κάτω από το 1/10 εκείνων που δίνονταν στο παρελθόν».
Στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τη λεγόμενη «εισπραξιμότητα» όλων των ΔΕΚΟ. Όπως αναφέρεται, για την αντιμετώπιση του εν λόγω προβλήματος, «η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ, επειδή έχει την πεποίθηση ότι το νερό αποτελεί κοινωνικό αγαθό, στο οποίο έχουν δικαίωμα πρόσβασης όλοι οι πολίτες, δεν επιλέγει την άμεση διακοπή της παροχής του». Αντ’ αυτού επιλέγει να εξαντλήσει όλους τους τρόπους είσπραξης των οφειλών με Ενημέρωση-Πρόσκληση προς τους πολίτες, προκειμένου να διακανονίσουν τους λογαριασμούς τους, ανταποκρινόμενοι στις υποχρεώσεις τους. Παράλληλα, καθιερώνει το Κοινωνικό Τιμολόγιο για δωρεάν παροχή της αναγκαίας ποσότητας νερού για βασικές ανάγκες για όσους έχουν ανάγκη, ενώ την ίδια στιγμή καλεί όσους έχουν ανεξόφλητους λογαριασμούς, να τους διακανονίσουν έως τις 30 Σεπτεμβρίου.
Για να γίνει ευρέως γνωστή αυτή η πολιτική, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, η εταιρεία αποφάσισε να προχωρήσει σε συστηματική ενημερωτική εκστρατεία και στο πλαίσιο αυτό «η κατανομή της δαπάνης θα γίνει με αδιάβλητο, αντικειμενικό τρόπο, στη βάση κριτηρίων θεαματικότητας, ακροαματικότητας, επισκεψιμότητας των ΜΜΕ». «Η δαπάνη», προστίθεται, «θα κατανεμηθεί συγκεκριμένα σε ΜΜΕ (τηλεοπτικά κανάλια, ραδιόφωνα, εφημερίδες, ιστοσελίδες), καθώς και σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, με ανώτατο προϋπολογισμό 850 χιλιάδες ευρώ και όχι βέβαια 2,4 εκατομμύρια, όπως ψευδώς και αβάσιμα κάποιοι έγραψαν. Η, δε, δαπάνη αυτή είναι μικρότερη από το 0,4% των συνολικών οφειλών προς την ΕΥΔΑΠ. Τα ποσά που θα δαπανηθούν, θα αναρτηθούν μετά τη λήξη της εκστρατείας, στην ιστοσελίδα της ΕΥΔΑΠ».
«Κάποιοι, εντός κι εκτός ΕΥΔΑΠ», σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση, «έχουν σφόδρα ενοχληθεί από την απόφαση της νέας Διοίκησης της εταιρίας να βάλει τέλος στις φαύλες πρακτικές του παρελθόντος, όταν με πρόσχημα διαφημιστικές εκστρατείες, συντηρούνταν «κυκλώματα» περιθωριακών εντύπων». Και προσθέτει: «προκαλεί λοιπόν τουλάχιστον θυμηδία το γεγονός ότι ορισμένοι, εντός της ΕΥΔΑΠ, οι οποίοι, ενώ τόσα χρόνια τηρούσαν σιγήν ιχθύος, αίφνης θυμήθηκαν να διαμαρτυρηθούν για υψηλό προϋπολογισμό διαφήμισης, αγνοώντας το πραγματικό ποσό που έχει δαπανηθεί μέχρι σήμερα και το οποίο ανέρχεται σε 400.000 ευρώ κι όχι σε 2,4 εκατ. ευρώ».
Επιλεκτική μνήμη;
Πρόσφατα, κάποιοι άλλοι, στην προσπάθειά τους να πλήξουν την κυβέρνηση και να δείξουν ότι «όλοι τα ίδια κάνουν», «ανακαλύπτουν» αύξηση του κονδυλίου για τις διαφημιστικές δαπάνες. Και τούτο χωρίς να μπουν καν στον κόπο να κάνουν ένα απλό τηλεφώνημα στο Γραφείο Τύπου της ΕΥΔΑΠ για να ενημερωθούν. Να μάθουν, για παράδειγμα, για την ανακοίνωση – διάψευση της σχετικής ανακοίνωσης της ΔΑΚΕ – ΕΥΔΑΠ.
Για την ορθή λοιπόν και πλήρη ενημέρωση των πολιτών καθώς και όσων δημοσιογράφων το επιθυμούν, παραθέτουμε τα εξής δεδομένα:
1) Στους 13 μήνες της σημερινής Διοίκησης της ΕΥΔΑΠ, το κονδύλι για τη προβολή της εταιρείας ήταν μειωμένο κατά περίπου 80% της δαπάνης που γινόταν τα προηγούμενα χρόνια, για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα. Η πραγματική δαπάνη συνολικά για το 2016 θα είναι μικρότερη από το 1/4 του προϋπολογισθέντος. Ποιος μπορεί να εγκαλέσει τη Διοίκηση της ΕΥΔΑΠ για αυτή τη διαχείριση;
2) Η απολύτως αυτή αναγκαία για την προβολή συγκεκριμένων δραστηριοτήτων δαπάνη (για προκηρύξεις, ανακοινώσεις, διάφορες γνωστοποιήσεις, κ.α.) λαμβάνει χώρα με τρόπο αντικειμενικό, χωρίς υπερβολές, καθώς δαπανώνται σχετικά μικρά ποσά, κάτω από το 1/10 εκείνων που δίνονταν στο παρελθόν. Στις εφημερίδες, για παράδειγμα, δίνεται σε ΟΛΕΣ και κυκλικά το ίδιο μικρό ποσό, με αποτέλεσμα να έχουν πάρει όλες περίπου το ίδιο μερίδιο. Ποιος μπορεί να έχει αντίρρηση σε αυτό;
3) Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τη λεγόμενη «εισπραξιμότητα» όλων των ΔΕΚΟ: τη δυνατότητα δηλαδή είσπραξης των ανεξόφλητων λογαριασμών. Δύο είναι οι τρόποι αντιμετώπισης του προβλήματος. Ο ένας είναι η άμεση οριζόντια διακοπή της παροχής του αγαθού σε όποιον οφείλει. Του νερού στην περίπτωση της ΕΥΔΑΠ. Ενός δηλαδή κοινωνικού αγαθού που στερώντας το πλήττονται αδιακρίτως ευπαθείς ομάδες, μονογονεϊκές οικογένειες, ανέργοι, άτομα με ειδικές ανάγκες, ασθενείς με χρόνιο νόσημα κ.α.. Ο άλλος τρόπος είναι ο διακανονισμός των χρεών στη βάση συγκεκριμένων κινήτρων. Η Διοίκηση της Εταιρείας στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της, επειδή έχει την πεποίθηση ότι το νερό αποτελεί κοινωνικό αγαθό στο οποίο έχουν δικαίωμα πρόσβασης όλοι οι πολίτες, δεν επιλέγει την άμεση διακοπή της παροχής του. Επιλέγει να εξαντλήσει όλους τους τρόπους είσπραξης των οφειλών με Ενημέρωση-Πρόσκληση προς τους πολίτες προκειμένου να διακανονίσουν τους λογαριασμούς τους, ανταποκρινόμενοι στις υποχρεώσεις τους. Παράλληλα, καθιερώνει το Κοινωνικό Τιμολόγιο για δωρεάν παροχή της αναγκαίας ποσότητας νερού για βασικές ανάγκες στους πραγματικά ανήμπορους συμπολίτες μας. Την ίδια στιγμή καλεί όσους έχουν ανεξόφλητους λογαριασμούς, να τους διακανονίσουν ως τις 30 Σεπτεμβρίου στη βάση ευνοϊκών ρυθμίσεων. Θα χαριστούν δηλαδή τόκοι και προσαυξήσεις και η πληρωμή θα γίνει σε πολλές, μικρές δόσεις της τάξης ακόμη και των 20 ευρώ εκάστη. Ποιος μπορεί να έχει αντίρρηση για αυτή την επιλογή της Διοίκησης της ΕΥΔΑΠ;
4) Ωστόσο αυτές οι ρυθμίσεις δεν έχουν γίνει ευρύτερα γνωστές, καθώς δεν υπήρξε η σχετική βοήθεια των ΜΜΕ στη δημοσιοποίησή τους. Έτσι, το ΔΣ της ΕΥΔΑΠ αποφάσισε σχεδόν ομόφωνα (12 ψήφοι υπέρ έναντι ενός κατά, του εκπροσώπου των εργαζομένων και προέδρου της ΔΑΚΕ – ΕΥΔΑΠ) να προχωρήσει σε συστηματική ενημερωτική εκστρατεία ώστε να γίνει ευρέως γνωστό τόσο το Κοινωνικό Τιμολόγιο της Εταιρίας όσο και οι ρυθμίσεις για τη βελτίωση της εισπραξιμότητας.
Ειδική υπηρεσία της ΕΥΔΑΠ, στελεχωμένη από ειδικούς σε ζητήματα επικοινωνίας, εισηγήθηκε στο ΔΣ ότι για τη μεγαλύτερη αποδοτικότητα μίας τέτοιας εκστρατείας το μήνυμα πρέπει να μεταδοθεί με συγκεκριμένο τρόπο και να επαναληφθεί με συγκεκριμένη συχνότητα. Στο πλαίσιο αυτό, θα γίνει η κατανομή της δαπάνης με αδιάβλητο, αντικειμενικό τρόπο, στη βάση κριτηρίων θεαματικότητας, ακροαματικότητας, επισκεψιμότητας των ΜΜΕ, με όρους απόλυτης διαφάνειας.
Η δαπάνη θα κατανεμηθεί συγκεκριμένα σε ΜΜΕ (τηλεοπτικά κανάλια, ραδιόφωνα, εφημερίδες, ιστοσελίδες) καθώς και σε ΜΜΜ (Μετρό, λεωφορεία, κλπ), με ανώτατο προϋπολογισμό 850 χιλιάδες ευρώ και όχι βέβαια 2,4 εκατομμύρια, όπως ψευδώς και αβάσιμα κάποιοι έγραψαν. Η δε δαπάνη αυτή είναι μικρότερη από το 0,4% των συνολικών οφειλών προς την ΕΥΔΑΠ. Τα ποσά που θα δαπανηθούν, θα αναρτηθούν μετά τη λήξη της εκστρατείας, στην ιστοσελίδα της ΕΥΔΑΠ.
5) Όπως εύκολα αντιλαμβάνονται οι πολίτες, η ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΗ αυτή διαφημιστική καμπάνια με ειδικά σποτ, με συγκεκριμένο τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό χρόνο, με χώρο σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ουδεμία σχέση έχει με την διαφήμιση της προηγούμενης περιόδου. Όταν δηλαδή λαθρόβια έντυπα, τύπου «Ακρόπολης», με μη ανιχνεύσιμη κυκλοφορία (200 φύλλα σε εθνικό επίπεδο), έπαιρναν 150 χιλιάδες ευρώ το χρόνο (!) για να διαφημίσουν τι άραγε;
Με ποια λογική συμψηφίζουν ορισμένοι τη δέσμευση τηλεοπτικού χρόνου για να παιχθεί σποτάκι που καλεί είτε τους ανήμπορους οικονομικά συμπολίτες μας να εγγραφούν στο δωρεάν Κοινωνικό Τιμολόγιο της ΕΥΔΑΠ είτε άλλους να διακανονίσουν τις οφειλές τους, με τα ποσά που δίνονταν κατά το παρελθόν, υπό σκοτεινές συνθήκες, σε ανύπαρκτα site και εκβιαστές «δημοσιογράφους», που πλέον βρίσκονται αντιμέτωποι με τη Δικαιοσύνη; Υπάρχουν άραγε κάποιοι που αναπολούν το παρελθόν; Ας το πουν ευθέως.
6) Η σημερινή Διοίκηση της ΕΥΔΑΠ, βάζει έτσι έμπρακτα οριστικά τέλος σε απαράδεκτες πρακτικές του παρελθόντος, σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, οι οποίες τελικά αποβαίνουν σε βάρος των πολιτών, θέτοντας σαφείς κανόνες διαχείρισης των κονδυλίων που προορίζονται για προβολή των θεμάτων της εταιρείας. Πλέον η απολύτως αναγκαία προβολή ορισμένων δραστηριοτήτων της ΕΥΔΑΠ υλοποιείται με αδιάβλητο και διαφανή τρόπο, με καταβολή μικρών ποσών, στη βάση αντικειμενικών κριτηρίων. Το «πάρτι» με τα χρήματα των φορολογουμένων που διασπαθίζονταν προς όφελος ορισμένων, με το πρόσχημα της «διαφημιστικής δαπάνης» της ΕΥΔΑΠ, τελείωσε αφότου ανέλαβε η νέα διοίκηση εδώ και 13 μήνες. Αυτό πρέπει να το αντιληφθούν άπαντες.
Όπως επίσης πρέπει να αντιληφθούν ότι οριστικά παρελθόν αποτελεί η σκανδαλώδης χαριστική μεταχείριση ορισμένων, ενίοτε λαθρόβιων, ΜΜΕ (εντύπων, ιστοσελίδων, κ.α.) που με μηδενική απήχηση (με όρους επισκεψιμότητας ή κυκλοφορίας) ελάμβαναν τεράστια κομμάτια της διαφημιστικής δαπάνης της εταιρίας.
Τελευταία παρατήρηση: η σημερινή Διοίκηση της ΕΥΔΑΠ, σε αντίθεση με το παρελθόν, δεν διαφημίζει το νερό ή το μονοπώλιό της αλλά επιδιώκει να ενημερώσει τους πολίτες για τα δικαιώματά τους που προκύπτουν από τις αποφάσεις της, να αναδείξει το κοινωνικό πρόσωπο της εταιρείας και παράλληλα να βελτιώσει την εισπραξιμότητα της που είναι απαραίτητη για την υλοποίηση των έργων που θα έχουν ως αποτέλεσμα την βελτιστοποίηση ή ακόμη και την αριστοποίηση των υπηρεσιών προς τον Πολίτη.
Η προβολή του κοινωνικού της χαρακτήρα είναι στη σημερινή συγκυρία απολύτως κρίσιμη και αναγκαία έτσι ώστε η κοινωνία και οι πολίτες να στηρίξουν την προσπάθεια που γίνεται προκειμένου να καθιερωθεί και συνταγματικά ο δημόσιος χαρακτήρας και να αντιμετωπισθούν με επιτυχία οι ορέξεις εκείνων που επιβουλεύονται την εταιρεία και θέλουν την εμπορευματοποίηση του αγαθού που ονομάζεται νερό.