Ξεκινούν να λειτουργούν από την Δευτέρα οι “έξυπνες στάσεις” σε λεωφορεία και τρόλεϊ. Το νέο σύστημα διασφαλίζει την έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση των επιβατών, όσον αφορά στην εκτέλεση των δρομολογίων και ταυτόχρονα την καλύτερη διαχείριση του στόλου και την εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου της ΟΣΥ και βάζει τέρμα στην αναμονή του επιβατικού κοινού στις στάσεις και διευκολύνει τον προγραμματισμό των μετακινήσεων του.
Συγκεκριμένα, οι επιβάτες θα πληροφορούνται από τις οθόνες που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις για τον ακριβή χρόνο διέλευσης των λεωφορείων και τρόλεϊ που διέρχονται από αυτές, τη γενικότερη λειτουργία του δικτύου των Αστικών Συγκοινωνιών με έκτακτα μηνύματα και θα υπάρχει η δυνατότητα ηχητικής ενημέρωσης μέσω κουμπιού στον στύλο της στάσης, ώστε να διευκολύνονται άτομα με αναπηρία, όπως τυφλοί. Από τα κέντρα ελέγχου του ΟΑΣΑ θα γίνεται η επίβλεψη των δρομολογίων σε πραγματικό χρόνο, με αποτέλεσμα τον καλύτερο συντονισμό, τη διαχείριση και εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου.
Ήδη, έχουν τοποθετηθεί στα περισσότερα λεωφορεία οθόνες από τις οποίες μπορεί ο επιβάτης να πληροφορηθεί για τις στάσεις που ακολουθούν, καθώς και το δρομολόγιο του οχήματος στο οποίο έχει επιβιβαστεί. Παράλληλα, προχωρά το έργο αντικατάστασης των χάρτινων εισιτηρίων σε όλα τα ΜΜΜ με ηλεκτρονικό.
Η ενημέρωση των χρηστών των αστικών συγκοινωνιών θα γίνεται επίσης με εφαρμογή, η οποία μέσω έξυπνων συσκευών (κινητά τηλέφωνα, τάμπλετ, ηλεκτρονικοί υπολογιστές) θα πληροφορεί για τις θέσεις των οχημάτων πάνω σε χάρτη, για την άφιξη επόμενου οχήματος, για την πλησιέστερη στάση στον χρήστη, καθώς και για την βέλτιστη διαδρομή που μπορεί να ακολουθήσει ο ενδιαφερόμενος, έτσι ώστε να προγραμματίζει έγκαιρα τις μετακινήσεις του. Η εφαρμογή θα είναι διαθέσιμη σε όλα τα λειτουργικά συστήματα που χρησιμοποιούνται ευρέως (Android, iOS, Windows). Επίσης η ίδια δυνατότητα θα υπάρχει μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή από το website του ΟΑΣΑ.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών, πρόκειται για ένα αναγκαίο και χρήσιμο έργο που χρειάστηκε πάνω από δέκα χρόνια έως ότου ωριμάσει και αρχίσουν οι διαδικασίες υλοποίησης του. Και συνεχίζει «Χρειάστηκε επίσης να ξεπεραστούν και να αντιμετωπιστούν από τον υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ και τη νέα διοίκηση ΟΑΣΑ εμπλοκές, καθυστερήσεις και διαχειριστικές αστοχίες των κυβερνήσεων και διοικήσεων ΟΑΣΑ του παρελθόντος».
Ειδικότερα, σημειώνεται πως:
-Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε τελικά τον Ιούλιο του 2014 και αφού είχε μεσολαβήσει χρονικό διάστημα τριών περίπου ετών από την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας, ως την οριστικοποίηση και υπογραφή της σύμβασης.
-Στην αρχική σύμβαση του έργου δεν είχαν προβλεφτεί σημαντικοί όροι, όπως π.χ. αυτός για τη δοκιμαστική περίοδο λειτουργίας του έργου. Όροι, που διασφαλίστηκαν με παρεμβάσεις της νέας διοίκησης ΟΑΣΑ.
-Επίσης σύμφωνα με την αρχική σύμβαση η εφαρμογή της τηλεματικής περιλαμβάνει μόνο 1.000 «έξυπνες» στάσεις από ένα πολλαπλάσιο σύνολο στάσεων που υπάρχουν στο δίκτυο του ΟΑΣΑ. Θέμα που εξετάζεται να αντιμετωπιστεί με ολοκληρωμένη λύση.
-Η νέα διοίκηση του ΟΑΣΑ εξετάζει επίσης τη διασύνδεση του συστήματος τηλεματικής με το αντίστοιχο του τραμ, καθώς δεν υπήρχε ανάλογη πρόβλεψη.
– Σημειώνεται ακόμη πως η νέα διοίκηση του ΟΑΣΑ άσκησε ιδιαίτερη πίεση προς τον ανάδοχο να τηρήσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις και να παραδώσει το έργο μέχρι τις 21 Μαρτίου 2016, σύμφωνα με τον ισχύοντα προγραμματισμό.