Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

Στόλος-φάντασμα και με ελληνικά πλοία βοηθά τη Ρωσία να παρακάμπτει τις κυρώσεις

Στόλος-φάντασμα και με ελληνικά πλοία βοηθά τη Ρωσία να παρακάμπτει τις κυρώσεις
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Ενέργεια, Εφημερίδα Wall Street Journal, Εφοπλιστές, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (ΗΠΑ), Λαθρεμπόριο Καυσίμων, Ναυτιλία, Πετρέλαιο, Ρωσία, Τουρκία,

Εκτενή αναφορά στον στόλο-φάντασμα (όπως τον ονομάζει) που βοηθά τη Ρωσία να παρακάμπτει τις κυρώσεις που της έχουν επιβληθεί από τη Δύση για τον πόλεμο που διεξάγει στην Ουκρανία κάνει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Wall Street Journal».

Μεταξύ του στόλου αυτού υπάρχουν και ελληνικών συμφερόντων πλοία.

Το δημοσίευμα ξεκινά κάνοντας αναφορά σε ένα γκρίζο τετραώροφο κτίριο γραφείων πάνω από ένα νυχτερινό κέντρο διασκέδασης στην Κωνσταντινούπολη, όπου στεγάζεται μια εταιρεία που ιδρύθηκε από έναν Τούρκο μεγιστάνα, έναν από τους μεγαλύτερους εφοπλιστές στον κόσμο που μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο.

Η εταιρεία, Beks Ship Management, έχει αγοράσει 37 πλοία από το 2021, πολλά από αυτά γερασμένα πετρελαιοφόρα, ξοδεύοντας περισσότερα από μισό δισεκατομμύριο δολάρια σε λίγο περισσότερο από δύο χρόνια και αυξάνοντας την αξία του στόλου της 10 φορές.

Εταιρείες όπως η Beks αποτελούν κρίσιμο στοιχείο στις προσπάθειες της Ρωσίας να συνεχίσει να προμηθεύει πετρέλαιο σε όλο τον κόσμο και να χρηματοδοτήσει τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Ο στόλος περιλαμβάνει πλέον εκατοντάδες πλοία σε όλο τον κόσμο, πολλά που ανήκουν σε εταιρείες στην Ελλάδα, την Ινδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς και την Τουρκία.

Πολλοί αποφεύγουν τις δυτικές κυρώσεις λειτουργώντας εκτός των συνηθισμένων βιομηχανικών προτύπων, συχνά παραιτούνται από την ασφάλιση με τα P&I Clubs, τα παγκόσμια δίκτυα που ασφαλίζουν περίπου το 90% της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας.

Ορισμένοι χρησιμοποιούν ένα παράλληλο ρωσικό ασφαλιστικό σύστημα που δημιουργήθηκε από την έναρξη του πολέμου.

Τα πλοία συχνά γερνούν, ηλικίας περίπου 20 ετών και άνω, και έχουν αλλάξει ιδιοκτήτες πολλές φορές, εγείροντας ανησυχίες για την ασφάλεια και το περιβάλλον.

Οι αναλυτές της ναυτιλίας λένε ότι υπάρχουν αυξανόμενα ερωτήματα σχετικά με το εάν τα δεξαμενόπλοια ελέγχονται σωστά και εάν η Μόσχα θα πληρώσει σε περίπτωση ατυχήματος.

Η Ρωσία έχει δηλώσει ότι πιέζει να αναγνωριστεί διεθνώς το ασφαλιστικό της σύστημα.

Τουρκικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Beks, προκαλούν ιδιαίτερη ανησυχία.

Εχουν αγοράσει τουλάχιστον 36 πλοία που δεν αναφέρονται ως ασφαλισμένα από τα P&I Clubs, εφιστώντας περαιτέρω την προσοχή στην χαλαρή εφαρμογή των κυρώσεων από την Τουρκία στη Ρωσία, όταν ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν προσπαθεί να επιδιορθώσει τις τεταμένες σχέσεις με τις ΗΠΑ.

Από τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, η Beks ήταν ο τέταρτος μεγαλύτερος πλοιοκτήτης στο ρωσικό εμπόριο πετρελαίου, σύμφωνα με ναυτιλιακά δεδομένα που αναλύθηκαν από την Global Witness, μια ομάδα κατά της διαφθοράς που έχει κάνει εκστρατεία υπέρ της Ουκρανίας για σκληρότερες κυρώσεις.

Ο Κρεγκ Κένεντι, ενεργειακός αναλυτής και πρώην οικονομικός σύμβουλος που μελετά τον ρωσικό στόλο φαντασμάτων στο Κέντρο Ρωσικών και Ευρασιατικών Σπουδών Davis του Χάρβαρντ, χαρακτήρισε τις ανησυχίες για την ασφάλεια «μια ωρολογιακή βόμβα».

«Η ανησυχία Νο 1 είναι ότι είναι παλιά πλοία.

»Υπάρχει ένας λόγος που δεν συνεχίζουν να πλέουν για πάντα, γιατί μετά φτάνει σε ένα σημείο όπου η δομική κόπωση γίνεται απλώς υπερβολικό πρόβλημα», είπε.

H Beks είχε μια σειρά από περιστατικά ασφάλειας τα τελευταία χρόνια.

Τον Ιούνιο, Ρώσοι διασώστες χρειάστηκε να σβήσουν μια φωτιά στο μηχανοστάσιο του Beks Force, ενός πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου, στα ανοιχτά των ακτών του Ειρηνικού της Ρωσίας.

Ένα άλλο πλοίο που ανήκει στην εταιρεία προσάραξε στα ανοιχτά της Τυνησίας τον Ιούλιο.

Ωστόσο, ο στόλος εξακολουθεί να πλέει και, μαζί με άλλες ναυτιλιακές εταιρείες, βοηθά τη Ρωσία να προσαρμοστεί στις κυρώσεις της Δύσης, δημιουργώντας ένα παγκόσμιο αδιέξοδο που κατά κάποιο τρόπο αντικατοπτρίζει τις αργές γραμμές του μετώπου στον πόλεμο στην Ουκρανία.

Τα έσοδα από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο συνέβαλαν στη διατήρηση της ρωσικής οικονομίας πριν από την κατάρρευση του ρουβλίου αυτόν τον μήνα, η οποία προκάλεσε έκτακτη αύξηση επιτοκίων από την κεντρική τράπεζα αυτή την εβδομάδα.

Ωστόσο, υπάρχουν ενδείξεις ότι η αποτελεσματικότητα της προσπάθειας κυρώσεων υπό την ηγεσία των ΗΠΑ εξασθενεί.

Τον Ιούλιο, το κορυφαίο αργό πετρέλαιο της Ρωσίας στην κατηγορία Ουραλίων άρχισε να διαπραγματεύεται πάνω από τα 60 δολάρια το βαρέλι – πάνω από το ανώτατο όριο που όρισε η Ομάδα των Επτά οικονομιών για το ρωσικό πετρέλαιο τον Δεκέμβριο για να επιτρέψει στη Ρωσία να συνεχίσει να πουλάει και να διατηρήσει χαμηλές τις παγκόσμιες τιμές ενώ εξακολουθούσε να πνίγει τα έσοδα στη Μόσχα.

Οι αναλυτές λένε ότι αυτό υποδηλώνει ότι μεγάλο μέρος των εξαγωγών της αποστέλλεται και πωλείται σε υψηλότερες τιμές.

Αμερικανοί και συμμαχικοί αξιωματούχοι αγωνίζονται τώρα για να ενισχύσουν την επιβολή των κυρώσεων, ιδιαίτερα σε χώρες όπως η Τουρκία.

Αμερικανοί αξιωματούχοι λένε ότι η Ουάσιγκτον εξακολουθεί να ανησυχεί ότι η Τουρκία είναι κόμβος για παραβιάσεις των ρωσικών κυρώσεων, συμπεριλαμβανομένου του στόλου-φάντασμα για ρωσικό πετρέλαιο, των λιμενικών κλήσεων από ρωσικά φορτηγά πλοία που έχουν επιβληθεί κυρώσεις γιατί μεταφέρουν όπλα και αποστολές αγαθών, όπως ηλεκτρονικά δυτικής κατασκευής που χρειάζεται η Μόσχα για τον στρατό της.

Σχετικά άρθρα