Η ρευστότητα της οικονομίας και η χρηματοδότηση της ανάπτυξης ήταν το αντικείμενο της συνεδρίασης υπό τον Γιάννη Δραγασάκη της κοινής επιτροπής συνεργασίας ανάμεσα στην ηγεσία του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, των μελών του ΔΣ της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών και των Διοικήσεων των τεσσάρων συστημικών Πιστωτικών Ιδρυμάτων και της Attica Bank.
Οπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, στόχος της συνεδρίασης ήταν η ενημέρωση των ανώτατων τραπεζικών στελεχών ως προς τα χρηματοδοτικά προγράμματα και εργαλεία, τα οποία είτε ήδη εφαρμόζονται, είτε αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία σε σύντομο χρονικό διάστημα, για τη στήριξη της Αναπτυξιακής Στρατηγικής της κυβέρνησης.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείο Οικονομίας, κατά τη σύσκεψη διαπιστώθηκε από όλες τις πλευρές ότι:
• η ρευστότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων βελτιώνεται
• οι καταθέσεις επιστρέφουν
• το 2019 θα είναι η πρώτη χρονιά πιστωτικής επέκτασης σε ό,τι αφορά στα επιχειρηματικά δάνεια.
Σε ό,τι αφορά στα μη επιχειρηματικά δάνεια, επισημάνθηκε η σχετικά χαμηλή ζήτηση, ωστόσο αναγνωρίστηκε ότι όπως η βελτίωση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος βοήθησε τη ρευστότητα των Τραπεζών, αντίστοιχα η μείωση της ανεργίας και η βελτίωση γενικότερα της κατάστασης της κοινωνίας θα επιδρά με θετικό τρόπο στις τράπεζες και στη ζήτηση των ιδιωτικών δανείων.
Αναφέρθηκε ότι τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα που ενεργοποιεί η κυβέρνηση, ύψους 7,5-8 δισ. ευρώ, θα μπορέσουν να δώσουν περαιτέρω ώθηση στη δυναμική της βελτίωσης της ρευστότητας και της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων.
Τέλος, συμφωνήθηκε η επιτάχυνση της συνεργασίας μέσω των επιτροπών των δύο πλευρών σε τεχνικό επίπεδο.
Από πλευράς Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης συμμετείχαν: ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Στέργιος Πιτσιόρλας, ο Υφυπουργός κ. Στάθης Γιαννακίδης, ο Γενικός Γραμματέας κ. Ηλίας Ξανθάκος, ο Γενικός Γραμματέας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων κ. Λόης Λαμπριανίδης, ο Γενικός Γραμματέας ΕΣΠΑ κ. Παναγιώτης Κορκολής, η Ειδική Γραμματέας ΕΤΠΑ και ΤΑ κα Ευγενία Φωτονιάτα, ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους κ. Φώτης Κουρμούσης και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΕΤΕΑΝ και ΤΑΝΕΟ κ. Αντώνης Γεωργακάκης.
Από την πλευρά της ΕΕΤ και των Διοικήσεων των Τραπεζών συμμετείχαν: ο Πρόεδρος του ΔΣ της ΕΕΤ και Πρόεδρος του ΔΣ της Τράπεζας Eurobank Ergasias κ. Νικόλαος Καραμούζης, ο Αντιπρόεδρος του ΔΣ της ΕΕΤ και Πρόεδρος του ΔΣ της Τράπεζας Πειραιώς κ. Γεώργιος Χατζηνικολάου, ο Αντιπρόεδρος του ΔΣ της ΕΕΤ και Πρόεδρος της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος κ. Κώστας Μιχαηλίδης, ο Αντιπρόεδρος του ΔΣ της ΕΕΤ και Πρόεδρος του ΔΣ της Αlpha Βank κ. Βασίλειος Ράπανος, το μέλος του ΔΣ της ΕΕΤ και Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Attica Bank κ. Αθανάσιος Τσαδάρης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Τράπεζας Πειραιώς κ. Χρήστος Μεγάλου, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος κ. Παύλος Μυλωνάς, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Τράπεζας Eurobank Ergasias κ. Φωκίων Καραβίας, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Attica Bank κ. Θεόδωρος Πανταλάκης, ο Πρόεδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΕΕΤ και Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Αlpha Βank κ. Γεώργιος Αρρώνης, ο Πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής για θέματα Αγορών και Κεφαλαίων και Ανώτερος Γενικός Διευθυντής της Τράπεζας Πειραιώς κ. Γεώργιος Πουλόπουλος, η Γενική Γραμματέας της ΕΕΤ κα Χαρούλα Απαλαγάκη, ο Διευθυντής της ΕΕΤ κ. Γεώργιος Καμπουράκης, καθώς και εκπρόσωποι της Τράπεζας της Ελλάδος.
την εισαγωγική του τοποθέτηση, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης σημείωσε τα εξής:
«Με το τέλος των μνημονίων είμαστε σε θέση να εφαρμόσουμε τη δική μας αναπτυξιακή στρατηγική. Να στραφούμε στην προτεραιότητα της ανάπτυξης, της απασχόλησης και της αντιμετώπισης της βαριάς κληρονομιάς της κρίσης, καθώς η δημοσιονομική σταθερότητα έχει πλέον διασφαλιστεί. Έχουμε αποκτήσει τους αναγκαίους βαθμούς ελευθερίας για να το κάνουμε αυτό.
Η ελληνική κυβέρνηση, όπως γνωρίζετε, έχει διαμορφώσει μια Ολιστική Αναπτυξιακή Στρατηγική. Επομένως, η χώρα έχει σχέδιο με το οποίο πορεύεται.
Βεβαίως, η Στρατηγική αυτή αποτελεί αντικείμενο περαιτέρω εξειδίκευσης και εμπλουτισμού και, επίσης, αποτελεί ένα είδος γέφυρας από τα μνημόνια και τη δημοσιονομική προσαρμογή προς την ανάπτυξη, τον μετασχηματισμό του παραγωγικού συστήματος και την ανασυγκρότηση των θεσμών της χώρας.
Υλοποιώντας αυτή τη στρατηγική στο Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, με τη συνεργασία και των άλλων Υπουργείων, ταυτόχρονα σχεδιάζουμε την επόμενη προγραμματική περίοδο με χρονικό ορίζοντα το 2020 έως το 2030 και με άξονα το νέο ΕΣΠΑ, το οποίο αποτελεί ήδη αντικείμενο διαπραγμάτευσης στο πλαίσιο της ΕΕ.
Ωστόσο, αναφορικά με το ΕΣΠΑ, πρέπει και εμείς να είμαστε έγκαιρα έτοιμοι για να μπορέσουμε να το αξιοποιήσουμε αποδοτικά και αποτελεσματικά, αξιοποιώντας και τη θετική εμπειρία των τελευταίων χρόνων. Το νέο ΕΣΠΑ αναμένεται να είναι αυξημένο κατά 10%, και αυτό θα μας βοηθήσει να κινητοποιήσουμε και άλλους πόρους εντός και εκτός της χώρας.
Κρίσιμο ρόλο σε αυτήν την πορεία μετάβασης αποτελεί, ασφαλώς, η ύπαρξη ενός σταθερού και ισχυρού τραπεζικού συστήματος. Οι πρόσφατες χρηματιστηριακές αναταράξεις κατά κοινή ομολογία, και διεθνών παραγόντων, είχαν ως κύρια αιτία εξωγενείς παράγοντες.
Ακριβώς γι’ αυτό δεν νομίζω ότι προσφέρονται αυτές οι αναταράξεις για μια γενικευμένη καταστροφολογία στην οποία με ευκολία ορισμένες δυνάμεις της αντιπολίτευσης επιδίδονται, αλλά ούτε επιτρέπουν αυτές οι αναταράξεις έναν αποπροσανατολισμό από τους στόχους που οι τράπεζες έχουν θέσει.
Συγκεκριμένα, οι τράπεζες έχουν κάνει βήματα σταθεροποίησης τους τελευταίους μήνες σημαντικά και ορατά. Στόχους για τη μείωση των κόκκινων δανείων έχουμε συμφωνημένους και υπάρχει η πολιτική βούληση και η δυνατότητα, εφ’ όσον χρειαστεί, στον κατάλληλο χρόνο να θέσουμε και νέα μέσα σε εφαρμογή προκειμένου να επιταχύνουμε την πορεία μείωσης των κόκκινων δανείων, που αποτελεί το κεντρικό πρόβλημα των τραπεζών.
Όμως ο σκοπός της σημερινής συνάντησης είναι να τονίσουμε ότι πέρα από τη αναγκαία μείωση των κόκκινων δανείων, δεν πρέπει να υποτιμήσουμε το στόχο της χρηματοδότησης νέων επενδύσεων και επιχειρηματικών πρωτοβουλιών.
Οι τράπεζες, όσο και αν μειώσουν τα κόκκινα δάνεια, εάν ταυτόχρονα δεν προχωρήσουν σε χορηγήσεις, θα έχουν πάντα πρόβλημα εσόδων και κερδοφορίας.
Από τη δική μας μεριά, ως Κυβέρνηση και ως Υπουργείο, εμπλεκόμαστε και στα δύο σκέλη του προβλήματος: των “κόκκινων” δανείων και της χρηματοδότησης.
Αναφορικά με το πρώτο έχουμε δημιουργήσει ένα θεσμικό πλαίσιο, αρκετά προωθημένο ακόμα και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, το οποίο διαρκώς εμπλουτίζουμε, εκσυγχρονίζουμε και βελτιώνουμε. Αναμένουμε θετικότερα αποτελέσματα τους επόμενους μήνες.
Στο σκέλος των χρηματοδοτήσεων έχουμε μια λίστα από 35 προγράμματα – χρηματοδοτικά εργαλεία, που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα προϊόντων. Στόχος μας είναι να υποβοηθήσουμε τις τράπεζες στην επίλυση του προβλήματος, είτε αναλαμβάνοντας μέρος του ρίσκου είτε δημιουργώντας εργαλεία τα οποία καλύπτουν τομείς χρηματοδότησης που έχουν αυξημένους κινδύνους.
Οι δράσεις αυτές είναι δράσεις που ή ήδη υλοποιούνται ή προβλέπεται να ενεργοποιηθούν τους επόμενους λίγους μήνες και αθροίζουν ένα ποσό γύρω στα 7,5 με 8 δισ. ευρώ δημόσιων πόρων, οι οποίοι θα μπουν στην υπηρεσία της οικονομίας και των επιχειρήσεων. Εκτιμάται ότι με τους πόρους αυτούς μπορούν να ενεργοποιηθούν και να υποστηριχθούν επενδύσεις της τάξης των 22 δισ. ευρώ σε ορίζοντα τριετίας».