Στις 3 Αυγούστου 2017 θα ξεκινήσει η λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί οι πρώτες αναδιαρθρώσεις για επιχειρήσεις με χρέη μέχρι 2 εκατ. ευρώ.
Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρης Παπαδημητρίου θα γίνουν μέχρι τον Οκτώβριο δύο κύριες αναβαθμίσεις στο σύστημα σε συνενόηση με τις τράπεζες, τον ΕΦΚΑ, την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και το TAXIS.
Με την ολοκλήρωση της πρώτης αναβάθμισης, εντός του Αυγούστου, θα ενταχθούν στο σύστημα τα στοιχεία του οφειλέτη από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και από τις αρχές Οκτωβρίου, με νέες αναβαθμίσεις, σε συνεργασία με τις τράπεζες και άλλους θα εμφανίζεται αναλυτική κατάσταση χρεών του οφειλέτη.
Όπως είπε ο υπουργός ήδη έχει διασυνδεθεί το υπουργείο Εργασίας με την ηλεκτρονική πλατφόρμα και ξεκίνησε η συνεργασία και με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ενώ υπογράμμισε ότι οι αναβαθμίσεις δεν εμποδίζουν τις επιχειρήσεις να καταχωρούν τα στοιχεία τους σε ηλεκτρονική μορφή αντί να προσκομίζουν για τη ρύθμιση των οφειλών τους «κούτες με χαρτιά που θα αποθηκευτούν, τελικά, κάπου στο κτίριο…»
Επιπλέον για να ενημερωθεί ο κόσμος θα πραγματοποιηθεί το αμέσως επόμενο διάστημα σειρά σεμιναρίων ενώ λειτουργεί και γραφείο εξυπηρέτησης στους χρήστες για πληροφορίες και ερωτήματα.
Ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους Φώτης Κουρμούσης σημείωσε ότι μια επιχείρηση μπορεί να καταχωρήσει μόνη της τα χρέη της αν προτιμάει η επιχείρηση θέλει να τα βρει έτοιμα θα περιμένει τις αναβαθμίσεις είναι επιλογή της επιχείρησης και να προχωρήσει στη ρύθμιση των χρεών.
Οι τράπεζες και οι λοιποί πιστωτές θα ελέγξουν την αλήθεια των στοιχείων θα το κάνουν με τα δικά τους συστήματα
Εντός του έτους αναμένουμε, σημείωσε ο κ. Κουρμούσης, να ολοκληρωθούν οι πρώτες ρυθμίσεις για επιχειρήσεις με χρέη κάτω των 2 εκατ. ευρώ. Όπως είπε ο ίδιος γι’ αυτή την κατηγορία των χρεών δεν θα υπερβαίνουν οι διαδικασίες τους δύο μήνες. Για τις μεγάλες επιχειρήσεις θα απαιτηθεί περισσότερος χρόνος
Από τον Οκτώβριο και μετά, λοιπόν, τα στοιχεία θα είναι λοιπόν καταχωρημένα στο σύστημα «αλλά εμείς λέμε σε όλους, ξεκινήστε γρήγορα για να ρυθμιστούν το συντομότερο τα χρέη σας» είπε ο κ. Κουρμούσης.
Σχετικά με την ασφάλεια των δεδομένων που καταχωρούνται στο σύστημα υπογράμμισε ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα ακολουθεί τις ασφαλιστικές δικλείδες που έχουν τηρηθεί και στο TAXIS.
Περίπου 150.000 επιχειρήσεις έχουν χρέη στις τράπεζες, σύμφωνα με τα στοιχεία, και συνολικά 400.000 είναι οι επιχειρήσεις που χρωστάνε σε τράπεζες και δημόσιο «και εκτιμούμε ότι όλες θα κάνουν ένταξη για ρύθμιση» ανέφερε ο κ. Κουρμούσης.
Τα εφτά στάδια
Η τελική απόφαση της αίτησης θα γίνεται on line από 7 στάδια:
1ον: μόλις μπει στην εφαρμογή ο οφειλέτης, το πρώτο πράγμα που θα κάνει είναι να δώσει την «εξουσιοδότηση» σε οποιονδήποτε από τους πιστωτές του να ελέγξει τις πληροφορίες για την οικονομική και περιουσιακή κατάστασή του. ,
2ον: Εκτός από τα ατομικά στοιχεία του ο οφειλέτης θα συμπληρώνει και όσα «επιπρόσθετα στοιχεία» αφορούν στην επιχείρηση και στην οφειλή του (πιστοποιητικό ποινικού μητρώου, δηλώσεις ΦΠΑ, τα Ε3 των τελευταίων 5 ετών, πιστοποιητικά ΓΕΜΗ, Πρωτοδικεία κλπ).
3ον: Θα επιλέγονται τα «κριτήρια υπαγωγής» βάσει των οποίων ο οφειλέτης ζητά την ρύθμιση των οφειλών του από τους πιστωτές του.
4ον: αφού συμπληρώσει τα προηγούμενα, τότε ο οφειλέτης θα προχωρά στην «υποβολή αίτησης» για να ξεκινήσει η διαδικασία.
5ον: μέσα σε 5 μέρες θα αναλαμβάνει δράση ο ειδικός συντονιστής που θα αναλάβει την υπόθεση και μέσα σε 4-5 μέρες θα κάνει τον «έλεγχο πληρότητος» του φακέλου του. Αν λείπουν στοιχεία, ο μεσολαβητής θα στέλνει μήνυμα στον οφειλέτη να τα συμπληρώσει.
6ον: αμέσως μετά ενημερώνονται οι πιστωτές ότι ο οφειλέτης έχει αναφέρει πως έχει οφειλές προς αυτούς και θα ξεκινά η φάση «Διαπραγμάτευση». Ακόμα και αν πρόκειται για απλούς εργαζόμενους, θα αναφέρονται επίσης (με βάση το ΑΦΜ τους) εφόσον τους έχει δηλώσει ο οφειλέτης. Με τους δικούς τους κωδικούς και στην ίδια πλατφόρμα, οι πιστωτές θα καταθέτουν τις προτάσεις ή τις αντιρρήσεις τους, ενώ θα γίνεται και η ψηφοφορία που θα οδηγεί στο τελικό στάδιο της έγκρισης. Η ψηφοφορία θα διεξάγεται μυστικά, αλλά τα αποτελέσματα θα ανακοινώνονται στο τελικό στάδιο.
7ον: Το τελικό στάδιο είναι το «Αποτέλεσμα» των διεργασιών που έχουν προηγηθεί και θα ανακοινώνει την τελική λύση η οποία προσφέρεται στον οφειλέτη, για το σύνολο των οφειλών του. Σημειώνεται πως για την έγκριση του σχεδίου αναδιάρθρωσης οφειλών απαιτείται η συμφωνία του οφειλέτη και της πλειοψηφίας των 3/5 των συμμετεχόντων πιστωτών, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται τα 2/5 των συμμετεχόντων πιστωτών με ειδικό προνόμιο, ήτοι υποθήκη, προσημείωση, ενέχυρο ή άλλο προνόμιο.