Με μία αμιγώς οικονομική ομιλία, την πρώτη του από τη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων του, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Δημήτρης Λιάκος ανέλυσε τους δύο στόχους του κατατεθέντος προϋπολογισμού, τονίζοντας πως “θα τιμήσουμε το κοινωνικό συμβόλαιο που έχουμε συνάψει με το λαό στη βάση της δίκαιης ανάπτυξης”
Ο Δημήτρης Λιάκος παρέθεσε την πρόοδο του έχει επιτύχει η κυβέρνηση στη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών, καθώς και τις δημόσιες πολιτικές στην κατεύθυνση ενός παραγωγικού μοντέλου που βασίζεται στην εξωστρέφεια, την καινοτομία και τη δίκαιη διανομή του παραγόμενου πλούτου για όλους, τον στόχο που η κυβέρνηση έχει κωδικοποιήσει ως «δίκαιη ανάπτυξη».
Παραθέτοντας τα ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία ο κ. Λιάκος τόνισε πως στόχοι είναι η ανάταξη της οικονομίας και συγχρόνως η διόρθωση των κοινωνικών συνεπειών της μακροχρόνιας ύφεσης.
«Η κατάσταση είναι ακόμα αντικειμενικά δύσκολη αλλά το κοινωνικό συμβόλαιο που εχουμε συνάψει με το λαό στη βάση της δίκαιης ανάπτυξης θα το τιμήσουμε υπερνικώντας τα εμπόδια» κατέληξε στην ομιλία του ο κ. Λιάκος
«Το 2016, η ελληνική οικονομία σταθεροποιήθηκε και το τρίτο τρίμηνο κατέγραψε ανάπτυξη 1,8% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.
Όλοι οι θεσμοί και οι αναλυτές προβλέπουν για το 2017 ρυθμό ανάπτυξης 2,7% και 3,1% για το 2018.» σημείωσε, υπογραμμίζοντας πως η αλλαγή κλίματος αποτυπώνεται στην αποκλιμάκωση των επιτοκίων και την άνοδο των χρηματιστηριακών αποτιμήσεων.
Επιπλέον στάθηκε στις προσπάθειες προσέλκυσης επενδύσεων, στην επανεκκίνηση και ολοκλήρωση σημαντικών έργων υποδομής και την χρηματοδότηση επενδύσεων μέσω του πακέτου Γιούνκερ ύψους 2 δις. ευρώ
Παράλληλα, ο κ. Λιάκος τόνισε τη σημασία συγκέντρωσης όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων σε συγκεκριμένους αναπτυξιακούς στόχους.
Στην κατεύθυνση αυτή:
• Εντός του Δεκεμβρίου θα υπογραφεί η συμφωνία χρηματοδότησης με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων για το Ταμείο Συμμετοχών για τη χρηματοδότηση ΜμΕ,
• Μέχρι το τέλος του 2016 ενεργοποιούνται δύο νέα εργαλεία, το Ταμείο Επιχειρηματικότητας ΙΙ μέσω του ΕΤΕΑΝ, καθώς και το Πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ οίκον» .
Πέραν αυτού, υπογράμμισε τη σημασία του αναπτυξιακού νόμου, καθώς «για πρώτη φορά συνδέει τα κίνητρα με τις επιχορηγήσεις και τις φοροαπαλλαγές δίνοντας έμφαση στις εξωστρεφείς και καινοτόμες επενδύσεις».
Επιπλέον, υπογράμμισε πως η εμπροσθοβαρής απορρόφηση κονδυλίων μαζί με την καταβολή ληξιπρόθεσμων οφειλών οδηγεί στη διοχέτευση περισσότερων από 10 δις. ευρώ εντός του 2016 στην πραγματική οικονομία.
«Όσον αφορά τα δημοσιονομικά μεγέθη, για 2η συνεχόμενη χρονιά υπερκαλύψαμε το στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος κι αυτό μας επιτρέπει να διαθέσουμε:
300 εκατ., επιπλέον, για τη στήριξη της Υγείας και της εκπαίδευσης,
760 εκατ. για την εφαρμογή του κοινωνικού εισοδήματος αλληλεγγύης σε όλη τη χώρα,
100 εκατ. για την εξυπηρέτηση των στεγαστικών δανείων οφειλετών με χαμηλά εισοδήματα».
Μεταρρυθμίσεις
Αναφορικά με τον τομέα των μεταρρυθμίσεων ο κ. Λιάκος σημείωσε χαρακτηριστικά:
Αναμορφώσαμε το φορολογικό μας σύστημα διευρύνοντας τη φορολογική βάση και ενισχύσαμε τη φορολογική εισπραξιμότητα.
Προωθούμε την εισαγωγή του συστήματος ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Αυστηροποιήσαμε το ποινικό πλαίσιο για την φοροδιαφυγή και το ξέπλυμα χρήματος.
Συστάθηκε ανεξάρτητη αρχή δημοσίων εσόδων και τρεις επιπλέον μονάδες για τον εντοπισμό και την εξάρθρωση του λαθρεμπορίου.
Εισαγάγαμε μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν τη διαφάνεια, και την οικονομική αποτελεσματικότητα των δαπανών του δημόσιου τομέα.
Το νέο σύστημα στελέχωσης του δημοσίου εγγυάται τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και τη διαρκή αναβάθμιση των ποιοτικών χαρακτηριστικών του δημόσιου τομέα.
Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση διασφάλισε την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του συστήματος και εξορθολόγησε το σύστημα ως προς την αναδιανεμητική δικαιοσύνη και την ταχύτητα απονομής συντάξεων.
Το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα επεκτείνεται σε όλους τους δήμους της χώρας και ενισχύει το κοινωνικό δίχτυ.
Διαμορφώνουμε παράλληλα το πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού και δίνουμε έτσι μια δεύτερη ευκαιρία στις βιώσιμες επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν πρόβλημα υπερχρέωσης.
Σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ βελτιώνουμε το πλαίσιο λειτουργίας των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών.
Υιοθετούμε ένα πλήρες στρατηγικό πλάνο για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία των δικαστηρίων και συστήσαμε ειδική γενική γραμματεία για την παρακολούθηση της δράσης που αφορά στην πάταξη της διαφθοράς».
Τι είπε για διαπραγμάτευση και χρέος
Αναφερόμενος στο Eurogroup και τη συμφωνία ο κ. Λιάκος έκανε λόγο για συμφωνία με ημερομηνία λήξης, χαρακτηρίζοντάς την «οριστική», υπογραμμίζοντας την αποφασιστικότητα με την οποία κινείται η κυβέρνηση «ώστε να ολοκληρωθεί και η δεύτερη αξιολόγηση στο χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί» αλλά και την πρόθεση να αποτραπούν «επιπλέον δημοσιονομικά μέτρα πέρα από τα συμφωνηθέντα, ούτε να υποκύψει υπό την πίεση για το κλείσιμο της β αξιολόγησης σε μαξιμαλιστικές απαιτήσεις που παρεισφρέουν την τελευταία στιγμή».
«Η απόφαση του Eurogroup της Δευτέρας για την εφαρμογή των βραχυπρόθεσμων μέτρων για τη ρύθμιση χρέους έρχεται ως συνέχεια της δέσμευσης του Eurogroup της 25ης Μαΐου για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους με τα απαραίτητα βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα.
Η πρώτη πράξη συντελέστηκε, ωστόσο χρειάζονται και άλλα βήματα που θα επιτρέψει στην ΕΚΤ να εντάξει άμεσα τα ελληνικά ομόλογα στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Η κίνηση αυτή σε συνδυασμό με τα ισχυρά θεμελιώδη της οικονομίας που έχουν διαμορφωθεί, ανοίγει το δρόμο για σταδιακή έξοδο στις αγορές μέσα στο 2017» πρόσθεσε.
Όλοι παραδέχονται την υπέρβαση που έγινε από την πλευρά μας.
Μηνύματα και για τα εργασιακά
Τα μηνύματά του έστειλε και για τα εργασιακά στο πλαίσιο της εν εξελίξει διαπραγμάτευσης, τονίζοντας πως δεν θα γίνει αποδεκτή λύση πέραν του ευρωπαϊκού κεκτημένου. «Δεν είναι αποδεκτό σε μια χώρα με 23% ανεργία και 50% στους νέους, να προτείνεται περαιτέρω απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Φορολογία και πρωτογενή πλεονάσματα
«Η επιδιωκόμενη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων θα απελευθερώσει πόρους για στοχευμένες φορολογικές ελαφρύνσεις προς τις επιχειρήσεις και τα φυσικά πρόσωπα.
Οι συνθήκες έχουν ωριμάσει και δεν συμφέρει κανέναν να διαιωνίζεται το ελληνικό ζήτημα, ειδικά όταν εμφανίζονται διαρκώς αστάθμητοι παράγοντες αποσταθεροποίησης και εστίες αβεβαιότητας.
Η εμμονή στη λιτότητα απέναντι στην Ελλάδα στερείται λογικής, όταν βλέπουμε άλλες χώρες, μεταξύ αυτών και μεγάλες οικονομίες, ότι δεν μπορούν να ισοσκελίσουν καν τους προϋπολογισμούς τους.
Η επιβολή της περιοριστικής οικονομικής πολιτικής από την αρχή της κρίσης όξυνε τις κοινωνικές αντιθέσεις ενώ σήμερα απειλεί με εσωτερική κρίση δημοκρατικής νομιμοποίησης ολοένα και περισσότερες χώρες».