Κατατίθεται τις επόμενες ημέρες το νομοσχέδιο το οποίο θα υποχρεώνει 200.000 ελληνικές επιχειρήσεις στη χρήση POS, με την παροχή και κινήτρων.
Στη συνέχεια, η κυβέρνηση εξετάζει και τη θέσπιση «επιστροφής χρημάτων» σε όσους ελεύθερους επαγγελματίες ξεπερνούν ένα ορισμένο όριο ηλεκτρονικών συναλλαγών, ενώ για τους φορολογούμενους θα υπάρχει η σύνδεση με το αφορολόγητο όριο.
Το ρεπορτάζ του Γιάννη Αγουρίδη για την «Αυγή» είναι κατατοπιστικό:
«Με το βλέμμα στην άμεση πάταξη της φοροδιαφυγής, η οποία θα φέρει “ζεστό” χρήμα στα κρατικά ταμεία, αλλά και στην παροχή κινήτρων σε καταναλωτές, επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, έρχεται τις επόμενες ημέρες στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της κυριακάτικης “ΑΥΓΗΣ”, το ν/σ θα υποχρεώνει 200.000 ελληνικές επιχειρήσεις σε χρήση POS για εφέτος, ενώ θα περιλαμβάνει και μια σειρά κινήτρων.
Όπως ανέφεραν στελέχη του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης στην “ΑΥΓΗ”, “το σχέδιο νόμου έρχεται να κλείσει τις νομοθετικές τρύπες, με σκοπό να στέλνουν οι πάντες φορολογικά δεδομένα στη ΓΓΔΕ”.
Σύμφωνα πάντα με τα ίδια στελέχη, όλες οι συναλλαγές (POS, κάρτες) θα περνούν από τη βάση δεδομένων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, ενώ για ορισμένα είδη συναλλαγών θα υπάρχει αντίστοιχη διασύνδεση με την Τράπεζα της Ελλάδος.
“Με αυτόν τον τρόπο θα διασφαλίζεται η είσπραξη εσόδων”, σύμφωνα με αρμόδιο στέλεχος της κυβέρνησης, κάτι το οποίο αναμένεται να χτυπήσει τη φοροδιαφυγή.
Για παράδειγμα, υπό τις παρούσες συνθήκες, μια εταιρεία είναι σε θέση να φέρει ένα POS από τη Βουλγαρία, οπότε οι όποιες συναλλαγές θα φορολογούνται εκεί, “γεγονός το οποίο παρατηρήθηκε από το καλοκαίρι και μετά κυρίως σε τουριστικές επιχειρήσεις”, σύμφωνα με αρμόδιο στέλεχος.
Με το νέο νομοσχέδιο κάτι τέτοιο δεν θα μπορεί να γίνει, οπότε θα υπάρξει μεγάλη αύξηση στα έσοδα από ΦΠΑ, επί παραδείγματι, ενώ τα χρήματα από τις όποιες συναλλαγές, θα μένουν εντός Ελλάδας.
Ιδιαιτέρως σημαντικό ζήτημα, το οποίο θα θέτει το νέο ν/σ, είναι αυτό της υποχρεωτικότητας.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, το νομοσχέδιο προβλέπει την “υποχρεωτική” (με κίνητρα) τήρηση POS για 200.000 επιχειρήσεις για το πρώτο έτος εφαρμογής της νέας ρύθμισης.
Αν και δεν έχουν γίνει γνωστοί οι συγκεκριμένοι κλάδοι που θα ενταχθούν σε αυτήν, τα κριτήρια είναι δύο: α) Η διείσδυση στην αγορά και β) η υψηλή φοροδιαφυγή του κλάδου, βάσει των στοιχείων που τηρούνται ήδη στο ΥΠΟΙΚ.
Σύμφωνα με τραπεζικές εκτιμήσεις, είναι δυνατή η εγκατάσταση περίπου 50.000 POS ανά τρίμηνο, οπότε προκύπτει ο αριθμός των 200.000 επιχειρήσεων, οι οποίες θα πρέπει να διαθέτουν μηχάνημα ηλεκτρονικών πληρωμών.
Εν συνεχεία, θα υπάρξει νέα νομοθετική ρύθμιση, μετά το πέρας του πρώτου χρόνου, για άλλους κλάδους επιχειρήσεων κ.λπ.
Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι θα υπάρξουν και εξαιρέσεις εντός κάποιων κλάδων με ορισμένα κριτήρια.
Επί της ουσίας πάντως, η κυβέρνηση δεν επιθυμεί να βάλει με το ζόρι τις επιχειρήσεις να διαθέτουν μηχανήματα ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Για τον λόγο αυτόν, θα υπάρχει επιβολή αγορανομικού προστίμου, το οποίο όμως δε θα είναι εξοντωτικό, αλλά 3πλάσιο ή 4πλάσιο του κόστους κτήσης ενός POS, ούτως ώστε να συμφέρει την επιχείρηση να το αγοράσει .
Δεν επιθυμεί δηλαδή την είσπραξη εσόδων από την “τιμωρία” των επιχειρήσεων.
Σε σχέση με την παροχή κινήτρων, σε πρώτη φάση, δεν αναμένεται να υπάρξει διαχωρισμός μεταξύ ηλεκτρονικού χρήματος και “ρευστού” ως προς το χτίσιμο του αφορολόγητου ορίου.
Πάντως, σε δεύτερο χρόνο θα υπάρξουν κίνητρα, ούτως ώστε να “πιεστούν” και ελεύθεροι επαγγελματίες να τοποθετήσουν μηχανήματα, αφού ο πελάτης θα ζητάει ηλεκτρονική πληρωμή για να έχει επιπλέον έκπτωση φόρου.
Κεφαλαιώδους σημασίας πάντως θεωρείται η επιστροφή χρημάτων σε κάποιες επαγγελματικές ομάδες, κυρίως υψηλής φοροδιαφυγής, όπως για παράδειγμα οι γιατροί.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση εξετάζει, σε δεύτερη φάση και ως σενάριο την επιστροφή ποσού (π.χ. 10%) για έναν επαγγελματία, ο οποίος θα ξεπερνά ένα ποσοστό συναλλαγών.
Επίσης, θα δίνεται κίνητρο σε πολίτες να αποκομίσουν κέρδος από τις καθημερινές ηλεκτρονικές συναλλαγές, όπως συμμετοχή σε λοταρίες κ.λπ., κατά το παράδειγμα Πορτογαλίας και Σλοβενίας.
Στα σενάρια που εξετάζονται, περιλαμβάνεται το να πιάνονται στην “τσιμπίδα” του νόμου και τα Μη Ονομαστικοποιημένα Μέσα Πληρωμής , όπως ανώνυμες προπληρωμένες κάρτες και voucher.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τέτοια μέσα “διακίνησης” χρήματος χρησιμοποιήθηκαν από τρομοκράτες στις επιθέσεις του Παρισιού.
Σκοπός της ελληνικής κυβέρνησης να εμποδιστεί το “ξέπλυμα” βρώμικου χρήματος, με κάποιες δραστηριότητες να περνούν στον επίσημο κύκλο της οικονομίας.
Τέλος, στο ν/σ θα υπάρξουν υποκίνητρα, ούτως ώστε να μειωθούν οι προμήθειες των τραπεζών, “ποντάροντας” όμως κυρίως στις οικονομίες κλίμακες και όχι σε κάποιον νομοθετικό περιορισμό».
.