Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

Τι αλλαγές φέρνει το νομοσχέδιο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών

Τι αλλαγές φέρνει το νομοσχέδιο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Ανακεφαλαιοποίηση Τραπεζών, Τράπεζες,

Το Δημόσιο θα πάρει κοινές μετοχές με πλήρη δικαιώματα ψήφου, σύμφωνα με το νομοσχέδιο για την ανακεφαλαιοποίηση, που κατατέθηκε στη Βουλή. Τώρα, αν μια τράπεζα πετύχει να συγκεντρώσει από ιδιώτες πάνω από το 50% της αύξησης κεφαλαίου (σ.σ υπάρχει μια τράπεζα που “διαρρέει” ότι έχει βρει το σύνολο των κεφαλαίων) τα δικαιώματα ψήφου του ΤΧΣ περιορίζονται μόνο σε στρατηγικής σημασίας θέματα.

Από εκεί και πέρα, ο τρόπος με τον οποίο θα καλύψουν οι ιδιώτες και το ΤΧΣ τις κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών αναμένεται να ρυθμιστεί μετέπειτα με απόφαση του υπουργικού συμβουλίου και όχι απόφαση ενός υπουργού. Την ίδια ώρα, οι πληροφορίες αναφέρουν πως οι Θεσμοί υπαναχώρησαν χθες ως προς την πρόθεσή τους να διενεργηθούν αυξήσεις κεφαλαίου για το σύνολο των κεφαλαιακών αναγκών, κάτι το οποίο θα ευνοήσει τη συμμετοχή των ιδιωτών μετόχων.

Ακόμη, η ποσόστωση μετοχών και CoCos, με την οποία θα δοθεί η κρατική βοήθεια μέσω του ΤΧΣ θα είναι και αυτή αποτέλεσμα μεταγενέστερου υπουργικού συμβουλίου.

Το σχέδιο νόμου καταργεί την υφιστάμενη διάταξη με την οποία επιτρεπόταν στο ΤΧΣ να πουλά τις μετοχές του σε τιμές χαμηλότερες από την τιμή κτήσης. Επιπλέον απαγορεύεται η χορήγηση προκαταβολής από το ΤΧΣ στις τράπεζες ως έναντι συμμετοχής στις αυξήσεις κεφαλαίου, κάτι το οποίο ίσχυσε στην ανακεφαλαιοποίηση του 2013.

Ένα χρόνο παράταση στον αναβαλλόμενο φόρο

Ταυτόχρονα ρυθμίζει την τροποποίηση του αναβαλλόμενου φόρου ώστε να μπορούν οι τράπεζες να σχηματίζουν οριστικές αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις (DTC) για ζημίες πιστωτικού κινδύνου έως την 30ή Ιουνίου του τρέχοντος έτους, εξέλιξη που επιτρέπει να αναγνωρίσουν πρόσθετο αναβαλλόμενο από τις προβλέψεις και διαγραφές δανείων λόγω του AQR. Οι παραστατικοί τίτλοι δικαιωμάτων κτήσεως κοινών μετοχών ή συνεταιριστικών μερίδων που εκδίδονται από το νομικό πρόσωπο και ανήκουν στο Δημόσιο, σε περίπτωση που ο αναλογών φόρος εισοδήματος του φορολογικού έτους στο οποίο προέκυψε η λογιστική ζημία (τόσο του ίδιου του νομικού προσώπου όσο και των συνδεδεμένων με αυτό επιχειρήσεων) δεν επαρκεί για τον ολοσχερή συμψηφισμό της απαίτησης από τη μετατροπή της ΑΦΑ, θα είναι πλέον αγοραίας αξίας ίσης με το 100% του ποσού της οριστικής και εκκαθαρισμένης απαίτησης προ του συμψηφισμού της (αντί 110% του ποσού της μη συμψηφισθείσας απαίτησης). Ο χρόνος έναρξης εφαρμογής του τροποποιούμενου άρθρου για τις φορολογικές απαιτήσεις που γεννώνται από το 2017 (αντί 2016) και μετά και ανάγονται στο φορολογικό έτος 2016 (αντί 2015) και μετά.

Υβριδικοί τίτλοι

Επίσης , το σχέδιο νόμου προβλέπει την υποχρεωτική μετατροπή των junior και senior ομολόγων που έχουν εκδώσει οι τράπεζες σε μετοχές, εφόσον το ΤΧΣ βάλει έστω και ένα ευρώ για την κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών. Εν ολίγοις, περιλαμβάνει μεταβατικές διατάξεις για τη συμμετοχή υβριδικών, ομολόγων μειωμένης και υψηλής διαβάθμισης στο βάρος διάσωσης των τραπεζών. Προσοχή όμως! Οι διατάξεις ισχύουν έως το τέλος του έτους καθώς από 1.1.2016 τίθεται σε πλήρη εφαρμογή πανευρωπαϊκά η BRRD. Το παραπάνω γίνεται σε περίπτωση που μια τράπεζα εμφανίσει αρνητική καθαρή θέση με βάση το κεφαλαιακό έλλειμμα του βασικού σεναρίου, ή χρειασθεί να λάβει έστω και ένα ευρώ κρατικής βοήθειας για να καλύψει το δυσμενές σενάριο.

Κρατική βοήθεια του ΤΧΣ σε Συνεταιριστικές

Το σχέδιο νόμου προβλέπει για πρώτη φορά τη δυνατότητα το ΤΧΣ να χορηγεί κρατική βοήθεια σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα και όχι μόνο στις συστημικές τράπεζες. Αυτό σημαίνει ότι το ΤΧΣ μπορεί υπό προϋποθέσεις να βάλει κεφάλαια στην Attica Bank και συνεταιριστικές. Το ΤΧΣ μπορεί να βάζει κεφάλαια και στις θυγατρικές αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα. Ο υπουργός Οικονομικών δύναται, με απόφασή του, να ζητήσει την επιστροφή κεφαλαίου από το Ταμείο στο Ελληνικό Δημόσιο.

Για τις προνομιούχες, το πλαίσιο προβλέπει μόνο ότι αν μετατραπούν σε κοινές θα περάσουν στην ιδιοκτησία του ΤΧΣ.

Όχι διάθεση νέων μετοχών στον ιδιωτικό τομέα σε τιμή κατώτερη της τιμής κάλυψης

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, με την επιφύλαξη των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 14 του ν. 2190/20 περί ανώνυμων εταιριών, η τιμή κάλυψης των μετοχών ορίζεται ως η χρηματιστηριακή τιμή, όπως αυτή προκύπτει από τη διαδικασία του βιβλίου προσφορών που διενεργείται από κάθε πιστωτικό ίδρυμα. Με απόφαση του Γενικού Συμβουλίου, το Ταμείο δύναται να δεχτεί αυτή την τιμή υπό την προϋπόθεση ότι έχει αναθέσει και έχει λάβει γνώμη από ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο, ο οποίος συμπεραίνει ότι η διαδικασία βιβλίου προσφορών είναι σύμφωνη με τη διεθνή βέλτιστη πρακτική στις συγκεκριμένες περιστάσεις. Δεν επιτρέπεται η διάθεση νέων μετοχών στον ιδιωτικό τομέα σε τιμή κατώτερη της τιμής κάλυψης αυτών που καλύπτονται από το Ταμείο στο πλαίσιο της ίδιας έκδοσης. Η τιμή διάθεσης δύναται να είναι χαμηλότερη της τιμής προηγούμενων καλύψεων μετοχών από το Ταμείο ή της τρέχουσας χρηματιστηριακής τιμής.

Δικαιώματα εκπροσώπου του ΤΧΣ στις τράπεζες και βέτο!

Το Ταμείο εκπροσωπείται με ένα μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο του πιστωτικού ιδρύματος στο οποίο έχει παρασχεθεί κεφαλαιακή ενίσχυση. Η ιδιότητα του εκπροσώπου του Ταμείου του παρόντος άρθρου είναι ασυμβίβαστη προς την ιδιότητα του εκπροσώπου του Ελληνικού Δημοσίου του άρθρου 1 παράγραφος 3 εδάφιο β’ του ν. 3723/2008 (Α’ 250). Οι υποχρεώσεις αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων και πίστεως όπως ορίζονται στο άρθρο 16Β του παρόντος νόμου δεσμεύουν και τους εκπροσώπους του Ταμείου στα διοικητικά συμβούλια των πιστωτικών ιδρυμάτων.

Ο εκπρόσωπος του Ταμείου στο Διοικητικό Συμβούλιο έχει:

α) το δικαίωμα να ζητεί τη σύγκληση της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων.

β) το δικαίωμα αρνησικυρίας στη λήψη οποιοσδήποτε απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του πιστωτικού ιδρύματος:

i) σχετικής με τη διανομή μερισμάτων και την πολιτική παροχών και πρόσθετων απολαβών προς τον Πρόεδρο, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και τα λοιπά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, καθώς και για όσους έχουν τη θέση και εκτελούν καθήκοντα γενικού διευθυντή, καθώς και για τους αναπληρωτές τους,

ii) εφόσον η υπό συζήτηση απόφαση δύναται να θέσει σε κίνδυνο τα συμφέροντα των καταθετών ή να επηρεάσει σοβαρά τη ρευστότητα ή τη φερεγγυότητα ή την εν γένει συνετή και εύρυθμη λειτουργία του πιστωτικού ιδρύματος (όπως επιχειρηματική στρατηγική, διαχείριση στοιχείων ενεργητικού – παθητικού κ.λπ.),

iii) που αφορά εταιρικές πράξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 7α και η οποία απόφαση δύναται να επηρεάσει σημαντικά τη συμμετοχή του Ταμείου στο μετοχικό κεφάλαιο του πιστωτικού ιδρύματος.

iv) το δικαίωμα να ζητεί την αναβολή επί τρεις εργάσιμες ημέρες της συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου του πιστωτικού ιδρύματος, προκειμένου να λάβει οδηγίες από την Εκτελεστική Επιτροπή του Ταμείου.
Μισθός εκπροσώπου

Σε κάθε περίπτωση οι αποδοχές των προσώπων που αναφέρονται ανωτέρω στην παράγραφο 3 υπό στοιχείο β’ περίπτωση ί, δεν μπορούν να υπερβαίνουν το σύνολο των αποδοχών του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος. Οι πάσης φύσης πρόσθετες απολαβές των ιδίων προσώπων καταργούνται για το χρονικό διάστημα συμμετοχής του πιστωτικού ιδρύματος στο πρόγραμμα κεφαλαιακής ενίσχυσης του παρόντος νόμου, όπως αναφέρει η Αυγή

Σχετικά άρθρα