Σαρωτικές αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος βρίσκονται στο τραπέζι των συζητήσεων με την τρόικα, ανάμεσά τους οι ανατροπές στις κλίμακες, τις απαλλαγές και το αφορολόγητο.
Μία από τις προτάσεις συζητιέται, προβλέπει τη δημιουργία μιας ενιαίας φορολογικής κλίμακας για τους μισθωτούς, συνταξιούχους και όσους έχουν εισοδήματα από ακίνητα και κινητές αξίες (μερίσματα κ.λπ.) και μιας άλλης κλίμακας για τα εισοδήματα που αποκτούν όσοι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και οι αγρότες.
Στην πρώτη κλίμακα, το αφορολόγητο θα αφορά όσους έχουν εισοδήματα για όσους αποκτούν εισοδήματα 9.000 – 12.000 ευρώ, δίχως ωστόσο να έχει «κλειδώσει». Για τα υψηλότερα εισοδήματα θα προβλέπεται φορολόγηση από το πρώτο ευρώ με βάση κλίμακα που θα περιλαμβάνει πολλά κλιμάκια εισοδήματος και συντελεστές φόρου. Ο πρώτος συντελεστής θα είναι χαμηλός στα επίπεδα του 6%-8% και ο ανώτερος μπορεί να φθάνει στο 50% για το ύψος του εισοδήματος που υπερβαίνει τις 80.000 ευρώ.
Σημειώνεται ότι με βάση τα όσα ισχύουν μέχρι σήμερα, οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι για το εισόδημα τους φορολογούνται με μία κλίμακα τριών εισοδηματικών κλιμακίων και τριών συντελεστών. Για φορολογητέο εισόδημα ως 25.000 ευρώ ο συντελεστής υπολογισμού του φόρου είναι 22%, για το τμήμα του εισοδήματος από 25.001 ως 42.000 ευρώ ο φορολογικός συντελεστής είναι 32% και για το υπερβάλλον είναι 42%.
Όσον αφορά τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες οι δανειστές φέρονται να επιμένουν να μην υπάρξουν αλλαγές και να συνεχίσει η φορολόγησή τους από το πρώτο ευρώ με συντελεστή 26% για εισοδήματα έως 50.000 ευρώ και με 33% για εισοδήματα υψηλότερα. Ειδικότερα για τους αγρότες το μνημόνιο ορίζει σταδιακή αύξηση του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος για τους αγρότες από το 13% στο 20% για το 2016 και στο 26% για το 2017.
Ταυτόχρονα, φαίνεται πως επανεξετάζονται από μηδενική βάση οι φοροαπαλλαγές με στόχο την αντικατάσταση των περισσότερων με άμεσες ενισχύσεις σε όσους το έχουν ανάγκη.
Όλα αυτά την ώρα που στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου, τα έσοδα του προϋπολογισμού υπολείπονται του στόχου κατά 4,15 δισ. ευρώ, μία «μαύρη» τρύπα που ενδέχεται να φέρει προ των πυλών νέα μέτρα.
Το ποσό του ελλείμματος στα έσοδα ισοδυναμεί σε ποσοστό 11,9 % έναντι του στόχου, εκ των οποίων ποσό 1.724 εκατ. ευρώ αφορά την υστέρηση στα έσοδα από τη μεταφορά αποδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του δημοσίου. στα χαρτοφυλάκια των κεντρικών τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFAs & SMPs), ενώ ποσό 917 εκατ. ευρώ αφορά την υστέρηση των Φόρων στην Περιουσία, και οφείλεται στην μη βεβαίωση και είσπραξη των δύο πρώτων δόσεων του ΕΝΦΙΑ.
Το υπουργείο Οικονομικών έσπευσε να διαψεύσει μετ’ επιτάσεως τα εν λόγω σενάρια τονίζοντας πως «το πλαίσιο των αλλαγών που θα γίνουν το επόμενο διάστημα είναι σαφές και καθορισμένο από τις διατάξεις του Ν. 4336/2015 (ειδικά στις σελίδες 1015-1019) και δεν υπάρχει περίπτωση να προστεθεί κανένας νέος φόρος, επιβάρυνση κλπ. Πολλές από αυτές τις διατάξεις είναι σε θετική κατεύθυνση (π.χ. διαγραφή ληξιπρόθεσμων χρεών σε ορισμένες περιπτώσεις, μείωση επιτοκίων σε ορισμένες ρυθμίσεις χρεών κλπ.) και δεν ανταποκρίνονται στην προπαγάνδα της καταστροφολογίας και του μηδενισμού που επενδύουν (προεκλογικά αλλά και τώρα) ορισμένοι».
Ωστόσο, τον τελευταίο λόγο θα έχουν οι δανειστές που έρχονται για την πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος με τα… κιτάπια τους γεμάτα σημειώσεις.