Επιστροφή από το Πάσχα που όμως κάθε άλλο ήσυχα πέρασε για το ΥΠΕΞ.
Πρώτα πρώτα η αγωνία για την σταδιακή απομόνωση που περιέρχεται η χώρα.
Έτσι, στις 4 Μαΐου το Κολέγιο των Επιτρόπων υιοθέτησε πρόταση (δείτε εδώ) για την ενεργοποίηση του άρθρου 29 του Κώδικα Συνόρων Σένγκεν (πρόσφατο από 9 Μαρτίου ε.ε. νομοθέτημα) το οποίο προβλέπει ειδική διαδικασία σε εξαιρετικές περιστάσεις, όταν η συνολική λειτουργία του χώρου Σένγκεν τίθεται σε κίνδυνο από σοβαρές και διαρκείς ελλείψεις στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ.
Η διαδικασία αυτή δεν αποσκοπεί κατ’ αρχήν στην επιβολή κυρώσεων ή την απομόνωση ενός κράτους μέλους του ούτε έχει ως στόχο τον αποκλεισμό οποιουδήποτε κράτους μέλους από τον χώρο Σένγκεν.
Εν τούτοις, σύμφωνα με τον μηχανισμό αξιολόγησης του Σένγκεν, που δημιουργήθηκε τον Οκτώβριο του 2013, πραγματοποιούνται στα κράτη μέλη αξιολογήσεις του Σένγκεν με βάση ένα πολυετές και ένα ετήσιο πρόγραμμα αξιολόγησης.
Εάν υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις στη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων, η Επιτροπή μπορεί επιπλέον να εισηγηθεί στο αξιολογούμενο κράτος μέλος να λάβει ορισμένα ειδικά μέτρα, προκειμένου να διασφαλισθεί η συμμόρφωση με τις συστάσεις του Συμβουλίου.
Τον Νοέμβριο του 2015 πραγματοποιήθηκε αξιολόγηση της εφαρμογής των κανόνων Σένγκεν στον τομέα της διαχείρισης των εξωτερικών συνόρων από την Ελλάδα.
Η έκθεση αξιολόγησης, η οποία αποκαλύπτει σοβαρές ελλείψεις στην πραγματοποίηση ελέγχων στα εξωτερικά σύνορα της Ελλάδας, εγκρίθηκε από την Επιτροπή στις 2 Φεβρουαρίου 2016.
Στις 12 Φεβρουαρίου 2016 το Συμβούλιο εξέδωσε συστάσεις για μέτρα αποκατάστασης.
Δεδομένου ότι η έκθεση αξιολόγησης διαπίστωσε σοβαρές ελλείψεις, η Επιτροπή εξέδωσε, στις 24 Φεβρουαρίου 2016, εκτελεστική απόφαση σχετικά με συστάσεις για συγκεκριμένα μέτρα που πρέπει να λάβει η Ελλάδα.
Στόχος των συστάσεων είναι να διασφαλιστεί ότι η Ελλάδα εφαρμόζει όλους τους κανόνες Σένγκεν σχετικά με τη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων.
Στις 12 Μαρτίου 2016 η Ελλάδα υπέβαλε το σχέδιο δράσης της για την αντιμετώπιση των ελλείψεων που επισημάνθηκαν στην έκθεση αξιολόγησης, σύμφωνα με τις συστάσεις του Συμβουλίου.
Στις 12 Απριλίου 2016 η Επιτροπή παρουσίασε την αξιολόγησή της ως προς την καταλληλότητα του σχεδίου δράσης.
Στις 29 Απριλίου 2016 η Ελλάδα παρουσίασε την έκθεσή της για την εφαρμογή του σχεδίου δράσης.
Σύμφωνα με τον κώδικα συνόρων του Σένγκεν, η Επιτροπή πρέπει να αξιολογήσει, με βάση έκθεση την οποία οφείλει να υποβάλει η Ελλάδα εντός τριών μηνών από τις συστάσεις του Συμβουλίου, κατά πόσον εξακολουθούν να υφίστανται οι σοβαρές ελλείψεις.
Η πρόταση σύστασης που δημοσιεύθηκε στις 4 Μαΐου αποτελεί την ανταπόκριση στη νομική αυτή υποχρέωση.
Ωστόσο, επί του παρόντος, τα πορίσματα της Επιτροπής —που βασίζονται επίσης σε επίσκεψη αξιολόγησης Σένγκεν στην Ελλάδα από τις 10 έως τις 16 Απριλίου— δείχνουν ότι λόγω ορισμένων συνεχιζόμενων ελλείψεων εξακολουθεί να υπάρχει κίνδυνος σημαντικών δευτερογενών μετακινήσεων, εξαιτίας των οποίων ορισμένα κράτη μέλη επανέφεραν προσωρινά τους ελέγχους στα εσωτερικά σύνορα.
Επιπλέον, πρέπει ακόμη να επιβεβαιωθεί η διατηρησιμότητα της σημαντικής μείωσης των αριθμών που σημειώθηκε κατά τη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων.
Η συνολική λειτουργία του χώρου Σένγκεν εξακολουθεί επομένως να κινδυνεύει και, ως εκ τούτου, με βάση τις πληροφορίες που έχει στη διάθεσή της, η Επιτροπή πρότεινε στο Συμβούλιο να εκδώσει σύσταση προς τα κράτη μέλη που διενεργούν επί του παρόντος ελέγχους στα εσωτερικά σύνορα, καλώντας τα να εξακολουθήσουν να πραγματοποιούν στοχοθετημένους και αναλογικούς ελέγχους σε συγκεκριμένα σύνορα για περιορισμένο χρονικό διάστημα έξι μηνών προκειμένου να αντιμετωπιστεί η σοβαρή απειλή που έχει διαπιστωθεί.
Τα εν λόγω κράτη μέλη θα πρέπει κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου να επανεξετάζουν τακτικά τους ελέγχους και να τους προσαρμόζουν στο επίπεδο της διαπιστωθείσας απειλής.
Συγκεκριμένα, η Επιτροπή πρότεινε στο Συμβούλιο να συστήσει σε 5 χώρες να διατηρήσουν τους ακόλουθους ελέγχους στα εσωτερικά σύνορα για έξι επιπλέον μήνες: η Αυστρία, στα αυστρο-ουγγρικά και τα αυστρο-σλοβενικά χερσαία σύνορα • η Γερμανία, στα γερμανο-αυστριακά χερσαία σύνορα • η Δανία, στους δανικούς λιμένες στους οποίους εκτελούνται δρομολόγια οχηματαγωγών πλοίων προς τη Γερμανία και στα δανο-γερμανικά χερσαία σύνορα • η Σουηδία, στους σουηδικούς λιμένες στη νότια και τη δυτική αστυνομική περιφέρεια και στη γέφυρα του Öresund • η Νορβηγία, στους νορβηγικούς λιμένες στους οποίους εκτελούνται δρομολόγια οχηματαγωγών πλοίων προς τη Δανία, τη Γερμανία και τη Σουηδία.
H εξέλιξη είναι σημαντική, καθώς δείχνει ότι η χώρα μας πιθανώς να βρεθεί περιθωριοποιημένη εντός της ζώνης Σένγκεν.
Ο εκνευρισμός στο ΥΠΕΞ είναι έντονος, καθώς το όλο θέμα δεν το χειρίζεται το υπουργείο σε επίπεδο διαπραγματεύσεων.
***
Άλλο θέμα ανησυχίας, φυσικά η κατάσταση στην Ειδομένη η οποία πέρα από τα συνοριακά ζητήματα που προκαλούνται (φαίνεται πως ομάδες περίπου 100 μεταναστών – προσφύγων επιχειρούν κάθε βράδυ διέλευση των συνόρων και υπάρχουν συγκρούσεις με τις σκοπιανές αρχές ασφαλείας) κινδυνεύει να ανατρέψει τις ισορροπίες στις σχέσεις με τα Σκόπια.
Έτσι διεθνείς θεσμοί που είναι εγκαστεστημένοι στα Σκόπια και αποβλέπουν στην εσωτερική σταθεροποίηση των Σκοπίων (και άρα είναι εξ ορισμού ενδιαφερόμενοι να διατηρούν καλές σχέσεις με τις σκοπιανές κυβερνητικές αρχές) επιχειρούν τελευταία να εμπλακούν και στο «προσφυγικό» ζήτημα, με αυτονόητα φιλοσκοπιανές θέσεις…
***
Στα ελληνοτουρκικά η ένταση καλά κρατεί και όλοι ανησυχούν για νέα Ίμια.
Το επεισόδιο επίσης με τον Έλληνα αξιωματικό του Πολεμικού Ναυτικού που δεν μπόρεσε να πείσει τον Γερμανό κυβερνήτη της φρεγάτας του ΝΑΤΟ όπου επιχειρούσε ως σύνδεσμος να πλευρίσει στη Χίο για τη κηδεία του πατέρα του λόγω των αντιρρήσεων του Τούρκου συνδέσμου είναι χαρακτηριστικό.
Ο Τούρκος σύνδεσμος επανέφερε το επιχείρημα για την δήθεν αποστρατικοποίηση των νησιών του Β. Αιγαίου.
Παράλληλα, ανησυχίες προκαλεί η επιθετικότητα ακραίων μουσουλμανικών κύκλων έναντι εκκλησιών και εξαρτημάτων του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Κωνσταντινούπολη.
Για να μη μιλήσουμε για το τι γίνεται στις νησίδες του Έβρου…
***
Τέλος, και στα διεθνή οικονομικά δεν φαίνεται να πάμε καλά, αφού στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για την ζώνη ελευθέρων συναλλαγών της ΕΕ με την Κίνα και τη, πιο γνωστή, με τις ΗΠΑ ο κ. Σταθάκης και το Υπουργείο Ανάπτυξης παραλίγο να χάσουν τη «μάχη της φέτας».
Ως γνωστόν οι ΗΠΑ έχουν γενικά πρόβλημα με τα ΠΟΠ προϊόντα και αφού χάσαμε το ελληνικό γιαούρτι, πάμε πλέον και για τη φέτα.
Θυμίζουμε ότι στην αντίστοιχη συμφωνία με τον Καναδά, πάλι πιαστήκαμε στον ύπνο και η Επιτροπή για να κλείσει τη συμφωνία θυσίασε τη φέτα χωρίς να το καταλάβουμε.
Και όλα αυτά γιατί μετά τη περίφημη νίκη μας για τη κατοχύρωση ως ΠΟΠ της φέτας σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τα αρμόδια υπουργεία τσιγκουνεύτηκαν να δώσουν τα χρήματα να καθιερωθεί η φέτα ως trade mark στις ΗΠΑ.
Τα χρήματα χρειάζονταν βλέπεται για τις διαμονές των υπουργών στα πεντάστερα ξενοδοχεία.
Τώρα φαίνεται πάντως ότι στο τσακ την γλιτώσαμε τη φέτα χάρη σε παρέμβαση του ΥΠΕΞ κ. Κοτζιά. Τι έκανε όμως ο αρμόδιος ΥΦΥΠΕΞ κ. Μάρδας;
***
Τον κ. Μάρδα και τη πολιτεία παρέλαβε πάντως με ανάρτηση στο facebook ο κ. Γεώργιος Προκοπάκης, γνωστός ως σύμβουλος επιχειρήσεων και, πιο πρόσφατα, ως τελευταίος πρόεδρος της ΝΕΡΙΤ. Το πολύ χιουμοριστικό κείμενο έχει γίνει ανάρπαστο μεταξύ των υπεξικών τις τελευταίες μέρες.
***
Μικρή αναστάτωση στις αρχές της εξωτερικής υπηρεσίας έχει προκαλέσει μέλος της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΞ που τηλεφωνεί στα κινητά των επικεφαλής με αριθμό με απόκρυψη…
***
Την ακόλουθο Τύπου τους ψάχνουν και δεν βρίσκουν τις τελευταίες 20 ημέρες σε αρχή/αρχές της εξωτερικής υπηρεσίας. Η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας παρακαλείται αν την εντοπίσει να την κρατήσει….
***
Σε νέα Γενική Συνέλευση καλεί τον κλάδο ΟΕΥ η Ένωσή του ενόψει εκλογών για την εκλογή εφορευτικής επιτροπής.
Βλέπετε στην τελευταία πρόσκληση ανταποκρίθηκαν μόνο 4 άτομα (!).
Γενικώς υπάρχει μια γενική απογοήτευση στο κλάδο ΟΕΥ αφού ακόμα και για τις πιο προφανείς αδικίες (π.χ. προκηρύσσονται θέσεις της ΕΥΕΔ ή υποτροφίες για ξένα πανεπιστήμια και οι προσκλήσεις απευθύνονται μόνο σε διπλωματικούς και εμπειρογνώμονες, αν και για πολλές από αυτές τα ζητούμενα προσόντα τα έχουν μόνο/ή και ΟΕΥ) δεν υπάρχει αντίδραση της Ένωσης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και οι γνωστοί «στρατηγικοί νόες» του κλάδου, όπως ο κ. Τάκης Ζάραγκας, δείχνουν να κρατούν αποστάσεις από τα τεκταινόμενα.
***
Για τη Τρίτη 10/5 τελικά πήγε το Υπηρεσιακό Συμβούλιο των μεταθέσεων που θα αφορά μόνο διπλωματικούς, ΟΕΥ και τεχνικούς επικοινωνιών.
Πιστώσεις δεν έχουν πάντως πλήρως διασφαλιστεί. Έτσι, ακούγεται, ανάμεσα στα άλλα, ότι πολλοί θα περάσουν μεν για κεντρική υπηρεσία, αλλά δεν θα ορισθεί αντικαταστάτης τους, ώστε να μπορέσουν να παραμείνουν στη θέση τους χωρίς να παραβιαστεί ο Οργανισμός. Ίδωμεν τελικά.
Πάντως, λόγω του θέματος, πάρα πολλοί προσεύχονται να μην πειραχθεί στον επικείμενο κατά τη φημολογία ανασχηματισμό ο κ. Κοτζιάς. Δεν αντέχουν και άλλη παράταση.
Όσο για τους διοικητικούς, εκεί και αν υπάρχει αγωνία, καθώς θα πρέπει να αναμένουν τις περίφημες πιστώσεις. Το θέμα είναι πάντως πλέον πολύ οριακό για όσους έχουν παιδιά….
***
Το είδαμε και αυτό: για πρώτη φορά Γενικός Διευθυντής Διοίκησης αποκτά στο γραφείο του πρεσβευτικού βαθμού υπάλληλο.
Πριν λίγες ημέρες ο κ. Δημήτρης Αζεμόπουλος, φρέσκος ΠΥΒ΄, πήρε εντολή να παρουσιαστεί στο Γραφείο της κας Ντίνας Κολιού.
Η κίνηση προκάλεσε έκπληξη, καθώς ο κ. Αζεμόπουλος ακουγόταν ως υποψήφιος για τη διεύθυνση μορφωτικών υποθέσεων ή για τη διεύθυνση Εκκλησιών.
Στο κατάλογο ο κ. Αζεμόπουλος αναφέρεται πλέον ως διευθυντής, αλλά, ως γνωστόν, οι γενικοί διευθυντές δεν έχουν γραφείο. Εκτός, αν η κα Κολιού έχει φιλοδοξίες για ανώτερα…
***
Στο θέμα του χρόνου αφυπηρετήσεως όλοι αναμένουν τη προσεχή εβδομάδα τη συνεδρίαση για γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Το θέμα αποκτά πλέον ενδιαφέρον για πολλούς πτυχιούχους διοικητικούς για τους οποίους πλησιάζει ο χρόνος αφυπηρετήσεως.
Φήμες έφεραν το κ. Κοτζιά να σκέπτεται να υποχωρήσει ως προς τους άλλους κλάδους και να επιμείνει για τα 65 στους διπλωματικούς.
***
Ενδιαφέρον προκαλεί η κινητικότητα που αναπτύσσεται το τελευταίο καιρό γύρω από το Ινστιτούτο Βενετίας.
Ο αρμόδιος υφυπουργός κ. Γιάννης Αμανατίδης φέρεται να ετοιμάζει σχετικό νομοσχέδιο μέσω του νομικού του συμβούλου κ. Πατρίκιου, που κληρονόμησε από τον υπηρεσιακό ΑΝΥΠΕΞ καθηγητή κ. Σπύρο Φλογαΐτη.
Αφορμή για τη ρύθμιση αποτελεί ως φαίνεται το γνωστό πρόβλημα που προκαλεί στις σχέσεις με το ΥΠΕΞ η καθηγήτρια και ακαδημαϊκός κα. Χρύσα Μαλτέζου.
Αφού τσακώθηκε με όλους τους πρέσβεις στη Ρώμη ως διευθύντρια, η κα Μαλτέζου ως ακαδημαϊκός φαίνεται ότι παρεμβαίνει και πάλι μέσω του εποπτικού συμβουλίου όπου συμμετέχει ως εκπρόσωπος της Ακαδημίας.
Με όλα τα ελαττώματα της πάντως η κα Μαλτέζου (και κανένας δεν αμφισβητεί φυσικά την επιστημοσύνη της ή την αγάπη της για το Ινστιτούτο) είχε προστατέψει το Ινστιτούτο από τις φιλοδοξίες που είχε η Μητρόπολη Ιταλίας σε σχέση με το ναό του Αγίου Γεωργίου, τα εξαρτήματά του και τα ελληνικά νεκροταφεία Βενετίας, Λιβόρνου και Γένοβας – όλα περιουσιακά στοιχεία του Ινστιτούτου.
Υπενθυμίζεται ότι τα περιουσιακά αυτά στοιχεία (και όλη η περιουσία του Ινστιτούτου) αποτελούν πολεμική αποζημίωση από την Ιταλία με βάση σχετικό πρωτόκολλο της Συνθήκης των Παρισίων του 1947 που υλοποιήθηκε με τη συμφωνία του Ιταλού και Έλληνα ΥΠΕΞ κόμη Σφόρτσα και Σοφοκλή Βενιζέλου.
Με άλλα λόγια, η περιουσία του Ινστιτούτο είναι αίμα του ελληνικού λαού.
Γιατί τα θυμίζουμε αυτά; Απλά γιατί ο κ. Αμανατίδης παραείναι κοντά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και είναι γνωστό ότι παραείναι καλοπροαίρετος.
Και επειδή σε όσα σχεδιάζονται δεν έχει καν εμπλακεί η ΕΝΥ, παρόλο που το θέμα άπτεται λεπτών ζητημάτων των ελληνοϊταλικών σχέσεων.